Ik vind het een geweldige twist
Even het topic gelezen. Samengevat zijn er twee realistische theorieën waarbij “de kandidaten zelf de mol kiezen”:
Theorie 1: De meest eenvoudige theorie om uit te leggen in de slotaflevering: de kandidaat met de meeste stemmen bij de test wordt de Mol. Rick doet nog even een checkvraag op grote hoogte, waarna de Mol definitief is gekozen. Maar wat is dan het doel van de briefjes met eigenschappen; is dat slechts een afleiding? Of wellicht een middel om de kandidaten (bewust of onbewust) wat houvast te geven bij het invullen van de testvraag, bij gebrek aan informatie…
De vraag is echter:
wil de productie het risico nemen om de meest verdachte kandidaat als Mol aan te maken? In theorie kan het zijn dat een onhandige kandidaat die niet zo goed uit de verf komt bij de jokeropdracht de meeste punten krijgt. Dat moet je niet willen… Is de mindfuck bij kandidaten zo groot dat ze direct een andere Mol gaan kiezen? Niet per se, denk ik, want je kiest in aflevering 1 bij gebrek aan informatie al snel op basis van een molprofiel (wie zou een goede mol kunnen zijn?). Kortom, ik denk dat deze theorie eenvoudig uit te leggen is aan de kijker, maar vind het wel een groot risico om de meest verdachte persoon aan te wijzen. En voor de kijker valt er ook minder te “puzzelen”.
Theorie 2:De tweede theorie is wel meer een “puzzel” en persoonlijk hoop ik dat hiervoor gekozen is. Aan de gekozen eigenschappen bij de mollicitatie worden molpunten toegekend, waarmee er een ranking ontstaat. De vraag is hoeveel eigenschappen, en welke. Van de monnik ontvingen de kandidaten een brief waarin een aantal eigenschappen werden genoemd die nodig zijn “om als kandidaat ver te komen in het spel.” Onder andere: observerend, overtuigend, besluitvaardig, meedogenloos en misleidend. Dit zijn de kandidaatse eigenschappen. Voor de puzzel moeten we dan kijken naar de eigenschappen die niet in de brief stonden; de Molse eigenschappen en die tellen mee voor de ranking. Een bordje met sociaal, creatief of stressbestendig = 1 punt. Het voordeel van deze theorie: je kiest iemand als Mol met het juiste profiel en die de rol goed aan kan.
De vraag die rijst is: waarom die testvraag? Is het een gecombineerde ranking en tellen die punten ook mee? Of is die testvraag slechts een tool voor de productie om even de temperatuur in de groep te meten (voorkomen dat ze iemand aanwijzen die al veel genoemd wordt?). Wat is eenvoudiger om uit te leggen naar de kijkers in de laatste aflevering? Ik vermoed overigens dat er bij deze theorie sowieso een plan A en plan B moet zijn geweest.
Wellicht ten overvloede, maar weet iemand welke eigenschappen
niet in de brief van de monnik stonden? Het lijkt mij dat we daar iets mee moeten, maar heb ze niet allemaal meer paraat. BVD