Puzzel 1: De kandidaten kiezen de Mol'Kandidaten, er is nog geen Mol. Die gaan jullie nu zelf kiezen!'
Rik roept alle kandidaten één voor één bij zich en vraagt hen om de vijf kandidaten te noemen die zij denken dat een goede Mol kunnen zijn, in alfabetische volgorde. Uiteraard mogen ze ook zichzelf noemen. Degene die straks het vaakst genoemd wordt, wordt de Mol van seizoen 25.
Nadat iedereen bij Rik is geweest, spreekt hij de groep weer toe. 'Er is iets bijzonders gebeurd.
Iedereen heeft precies evenveel stemmen gekregen!' Daarnaast blijken er nog twee bijzonderheden gebeurd te zijn:
- Niemand noemde meer dan twee kandidaten op alfabetische volgorde achter elkaar. Er zijn dus nooit drie kandidaten op een rij.
- Op dezelfde manier word niemand genoemd door meer dan twee kandidaten op alfabetische volgorde achter elkaar.
De kandidaten gaan in een cirkel staan en discussiëren over wie wie heeft genoemd. Ze zijn eerlijk naar elkaar, maar niemand wil natuurlijk het achterste van zijn tong laten zien. Alle kandidaten geven maar een paar namen prijs die wel of niet op hun lijstje stonden:
Bridget: 'Wel ikzelf en Ray, maar niet Gabriël en Teun.'
Gabriël: 'Wel Sam en Sophie, maar niet ikzelf.'
Maaike: 'Wel Bridget, maar niet Nora.'
Nora: 'Wel Roos en Sam, maar niet Maaike en Stijn.'
Ray: 'Wel Gabriël, Roos en Sam.'
Roos: 'Wel Nora en Teun.'
Sam: 'Niet Gabriël, Maaike, Ray en ikzelf.'
Sophie: 'Wel Bridget, maar niet Teun.'
Stijn: 'Wel Ray en ikzelf.'
Teun: 'Wel Gabriël en Maaike, maar niet Roos en Sophie.'
Stijn, die begrijpt wat er aan de hand is, zegt vervolgens: 'Rik, ik ben toch van gedachten veranderd. Ik ben het eigenlijk helemaal eens met het rijtje van Roos.'
Rik knikt trevreden. 'Akkoord, dan hebben we een Mol!'
De vraag is simpel:
Wie is de Mol? Het antwoord mag je in een
persoonlijk bericht naar mij sturen. Natuurlijk hoor ik graag hoe je tot je antwoord gekomen bent. De snelste inzender krijgt 5 punten voor het klassement, de tweede krijgt 4 punten, enzovoorts. Iedereen vanaf plek 5 krijgt nog één punt.