Auteur Topic: Aflevering 10 - Ontknoping  (gelezen 11596 keer)

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Aflevering 10 - Ontknoping
« Reactie #60 Gepost op: 11-03-2025, 16:02:35 »
Ja, als het alleen zou gaan om die arm zou ik het persoonlijk een beetje flauw vinden.
Als die boom er niet op staat, snap ik dat wel; dat is wel heel kenmerkend aan die tempel (en bij de film).  :)

Fijne laatste aflevering trouwens!
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #61 Gepost op: 12-03-2025, 01:36:45 »
Hoe meningen kunnen verschillen  ::rofl::
Ik denk dat een Stijn verdenker is gaan manipuleren met de stem en het naar Stijn heeft verdraaid. Ook omdat veel experts zeggen dat het onmogelijk is om te doen wat hij zegt gedaan te hebben. Nog los van het feit dat hij daarna niets meer van zich heeft laten horen (ondanks de belofte dat wel te doen).
Ik weet het niet. Omdat ik een beetje in de techniek zit heb ik even een experimentje uitgevoerd met een audio fragment van een bekende presentator.
Als ze op TV de stem van iemand vervormen, dan hoor je door elkaar zowel een in toonhoogte verlaagde stem als een in toonhoogte verhoogde stem. Daarom heb ik een stukje audio gepakt en dit vervormd door alle frequenties in een bepaalde range te verdubbelen en andere frequenties te halveren. In het bijgevoegde bestand kun je horen hoe dit klinkt.
Vervolgens heb ik de omgekeerde bewerking toegepast op die vervormde audio om te horen of ik zo mijn oorspronkelijk geluidsfragment weer bij benadering terugkrijg. Dat bleek niet het geval. Na de omgekeerde bewerking leek het bijna of het geluid nog meer was vervormd. M.a.w. als je precies weet hoe een geluid vervormd is, dan is het nog moeilijk om de vervorming ongedaan te maken.

Wat je volgens mij wel zou kunnen doen om het oorspronkelijk signaal terug te krijgen is het volgende. Als je weet hoe de vervorming werkt, dan kun je stukje voor stukje een signaal genereren, dit door de vervormer halen en dan kijken of het gelijk is aan het stukje van het vervormde signaal dat je wil ont-vervormen. Als het gelijk is dan heb je een stukje van het oorspronkelijke signaal te pakken. Dit kun je achtereenvolgens voor alle brokken van de audio doen.
Met de rekenkracht van huidige computers zou je zo een heel eind moeten komen. Maar dan mag er natuurlijk niet al teveel signaal zijn weggegooid bij het vervormen.

Achtergrond informatie: Alle tonen die je bij het spreken voorbrengt bestaan uit harmonische (sinusvormige) trillingen met een grondtoon en diverse boventonen. De boventonen zijn een heel veelvoud van de grondtoon. Door de sterkte van de grondtoon en die van de diverse boventonen te variëren, kun je een geluid bijvoorbeeld laten klinken als een aa of een ie. Op die manier kun je ook vrij eenvoudig klinkers laten produceren door een computer. Je kan de computer dan bijvoorbeeld miljoenen klinkers laten produceren, deze een voor een door de vervormer halen, totdat het resultaat hiervan ongeveer gelijk is aan het waargenomen vervormde signaal. Dan weet je hoe dat stukje signaal eruit zag voor het vervormen.
Dus ik denk dat het in principe mogelijk is om een vervormd stukje gesproken tekst te ont-vervormen. Het zal alleen heel wat rekenkracht vragen schat ik in.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk was.

Offline LdHmolletje

• Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Oh, oh, Den Haag!
« Reactie #62 Gepost op: 13-03-2025, 10:08:54 »
Eindelijk tijd om hier alles door te lezen...
Helaas heb ik de aflevering niet live kunnen zien. Maar het was een mooie ontknopingsaflevering. Weinig gezever met het publiek, gewoon een terugblik op het programma zelf met leuke beelden van de goede mol Stijn. En een terechte winnares in Roos.
Enig minpuntje toch weer het benadrukken van die lage pot, die alleen maar ontstaan is door de ondertussen beruchte vrijstellingsopdracht.
Maar verder: je zag het plezier bij Stijn uitstralen!
Hopelijk volgend jaar weer op deze manier, die finaleaflevering...
Ich bin ein Bärliner!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 16-03-2025, 02:08:04 »
Voor degenen die de vervormde audio niet konden ontcijferen hier een iets subtielere vervorming en een audio bestand met zowel de vervormde audio als het origineel. Voor de liefhebbers een uitleg onder de spoiler hoe je zo'n vervorming op simpele manier kan maken zonder gebruik te maken van speciale programma's.
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)