Auteur Topic: [WIDM] In de media  (gelezen 3055 keer)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
[WIDM] In de media
« Gepost op: 12-02-2026, 09:37:45 »
Alles wat je over het programma, de presentator, de crew en de kandidaten in de media tegenkomt, kun je kwijt in dit topic.
You'll never walk alone

Offline Molzkovicz

• Forumlid
Re: [WIDM] In de media
« Reactie #1 Gepost op: 24-02-2026, 10:14:23 »
Rik was te gast bij de podcast De Leeuw Brult Verder. Wie is de Mol? kwam ook ter sprake (tussen 14:20 en 21:47 in het audiobestand).

Delilah ging in een NPO Radio 1-podcast onder meer in op haar deelname aan Wie is de Mol? (tussen 06:30 en 14:09 in het audiobestand).

Hieronder staat een interview met Geraldine en Eveline in de Televizier. In het Mikro Gids-voorproefje heeft Eveline nog wat meer informatie gegeven; deze is tussen vierkante haken geplaatst.

‘Ineens stond ik zelf in dit spel’
Op de vraag wie de Mol is, houden deelnemers Eveline Stallaart en Geraldine Kemper hun mond stijf dicht. Wel vertellen ze over hun Wie is de Mol?-ervaring.

Seksuoloog Eveline Stallaart en presentatrice Geraldine Kemper reizen met acht andere deelnemers naar Tanzania. Het Afrikaanse land is de locatie voor het 27e seizoen van Wie is de Mol? Weken eerder leefden de twee in zalige onwetendheid. Tot de telefoon ging: “Je spreekt met de Avrotros. We moeten even met je babbelen. Is er niemand in de buurt?”

Hoe hield je het geheim voor je omgeving?
Geraldine: “Dat lukte goed, want ik was op wereldreis. Mijn vriend Freek en ik onderbraken met liefde onze reis voor dit avontuur. Freek vond het prima; hij is een enorm Wie is de Mol?-fan.”
Eveline: “Mijn man en ik gebruikten het codewoord ‘Tessa’ voor Mol-gerelateerde zaken. Mensen vonden het helemaal niet gek als ik ‘Ik moet even met Tessa bellen’ of ‘Ik moet morgen iets opnemen met Tessa’ zei. [Mijn omgeving vertelde ik dat ik bezig was met een documentaire. Omdat veel mensen docu’s niet zo interessant vinden, vroegen ze dan niet door.]”

Hoe was het om Tanzania als speelveld te hebben?
Eveline: “Heel bijzonder. Ik vond de mensen daar lief en innemend. Vaak speelt Wie is de Mol? zich in grote steden af. Die slaan we dit seizoen zeker niet over, maar we trekken ook in jeeps door de ongerepte natuur. En de Tanzaniaanse cultuur komt heel mooi naar voren in de opdrachten.”
Geraldine: “We hebben echt geluk gehad met dit prachtige land. Soms stopten we even met filmen om met open mond naar een stoet voorbijtrekkende olifanten te kijken.”

Wat is het grote verschil tussen ‘Wie is de Mol?’ kijken en daadwerkelijk meedoen?
Geraldine: “Het besef dat het spel nooit stopt. Vanaf het moment dat je wakker wordt, ben je continu met de Mol bezig. Daarop kun je je niet voorbereiden. Dat klinkt vermoeiend, en het was ook zeker geen vakantie, maar het was goed te doen. Dat komt ook doordat we een heel leuke, hechte groep zijn geworden.”
Eveline: “Het is in het echt nog overweldigender dan op tv. Ik besefte dat ik letterlijk in het spel stond waarnaar ik altijd heb gekeken. Het is haast een militaire operatie om Wie is de Mol? te maken; er werken zoveel mensen aan mee, en de opdrachten zijn zo groots.”

[Wat is de kracht van het programma?
Eveline: “Veel soortgelijke programma’s zijn op de persoon gericht: mensen aanpakken en afbreken om ze zo uit het spel te wippen. Wie is de Mol? is anders. Het is een sympathiek programma. Kandidaten hoeven geen vuil spel te spelen. Alle kandidaten pakken het op hun eigen manier aan. En ik vind de opdrachten die de makers bedenken zo ingenieus; de onverwachte wendingen die erin zitten, de aanwijzingen die ze erin verstopt hebben. De nieuwsgierigheid van de kijker wordt aan alle kanten geprikkeld, daarom blijft het boeien.”]
« Laatst bewerkt op: 28-02-2026, 12:47:44 door Molzkovicz »

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 28-02-2026, 12:44:03 »
Rik heeft gesproken met het ANP en met LINDA.; deze interviews staan respectievelijk hieronder. Ellie Lust doet bij Max van De Telegraaf ook nog een duit in het WIDM-zakje.

Wie is de Mol? blijft 'groot avontuur' voor Rik van de Westelaken
Van alle mensen die tot nu toe Wie is de Mol? presenteerden, is Rik van de Westelaken met tien reeksen degene met de meeste seizoenen achter zijn naam. Daar komen er als het aan hem ligt nog wel een paar bij. "Ik ga nog wel even door. Maar tegen alle mensen in Hilversum die op mijn baan azen, kan ik ook zeggen dat ik heus wel een keer ga stoppen. Ik weet alleen nog niet wanneer", zegt hij in gesprek met het ANP.

De presentator geeft aan dat na elk seizoen wordt overwogen of ze doorgaan met het programma, maar dat het team en de kijkers zo enthousiast zijn dat stoppen moeilijk is. "Ik heb wel besloten dat ik niet voor eeuwig 'de WIDM-man' wil blijven, maar het probleem is dat het zo ontzettend leuk is om dit programma te maken. En het leven is al zo kort, dan kun je maar beter leuk werk hebben", lacht hij.

Dat de teller voor hem alweer op tien seizoenen staat, kan de 54-jarige presentator zich bijna niet voorstellen. "Ik ben voor mijn gevoel nog maar net begonnen." Van de Westelaken kijkt erop terug "als een groot avontuur", zegt hij. "We gaan elk jaar op reis met een plan, maar we moeten ontzettend flexibel zijn, omdat er altijd iets kan gebeuren waardoor je alles moet omgooien", vertelt hij. "En het is ook altijd weer spannend of het ons weer gaat lukken om de Mol tot op het einde geheim te houden."

Flexibel
Dat flexibel zijn is iets waar de presentator in de loop der jaren beter in is geworden, vertelt hij. "Toen ik in 2019 hoorde dat ik WIDM zou gaan presenteren, had ik twee maanden om me voor te bereiden. Op locatie klampte ik me vast aan elk strohalmpje. Het was intensief, want alles is nieuw en je wilt het goed doen. Inmiddels voel ik de flow en is er bij mij ook wel meer losheid gekomen. Ik durf nu meer te improviseren."

Het 26e seizoen trapt zaterdag af in Tanzania. "Een prachtige plek en een heel mooi decor voor ons programma", zegt de presentator. De opnames begonnen in een wildpark, waar de wilde dieren vrij rondliepen. "Je zult in de eerste aflevering zien dat het land gelijk een enorme indruk maakt op de kandidaten. Het is in zoveel opzichten zo anders dan Nederland en het was overweldigend om op zo'n manier onderdeel uit te maken van de natuur."

Dit is de favoriete mol van Rik van de Westelaken in 'Wie Is De Mol?'
- Roel Janssen
In 2026 reist presentator Rik van de Westelaken voor het nieuwe seizoen van Wie Is de Mol? met zijn groep naar Tanzania. Met LINDA. blikt hij terug op zijn tiende seizoen en vooruit op wat we de komende weken kunnen verwachten.

Wie Is De Mol in 2026
In alweer het 26e-seizoen van Wie Is De Mol? en het tiende dat Rik van de Westelaken presenteert, doen Bram Krikke, Daan Boom, Delilah Warcup-van Eyck, Eveline Stallaart, Geraldine Kemper, Matteo van der Grijn, Milan van Dongen, Nasrdin Dchar, Nienke van Dijk en Quinty Misiedjan mee. De groep reist naar Tanzania en de uitzendingen gaan zaterdag 28 februari van start.

Dit is je tiende seizoen als presentator. Wat maakt het nog steeds zo leuk?
“Het is al jaren een feest om dit programma te maken. Ik heb een fantastisch team. Elke keer is het weer anders: een ander land, andere kandidaten, een andere mol en een andere dynamiek. We moeten elk jaar meer dan 25 opdrachten bedenken. Alles is nieuw, het is nooit hetzelfde. Dat maakt het nog steeds ontzettend leuk en spannend.”

Je ging dit jaar naar Tanzania. Hoe was het voor jou om Wie Is de Mol? daar op te nemen?
“Het was een gigantisch nationaal park waar we begonnen met onze opnames, met heel veel wilde dieren. Giraffen, olifanten, leeuwen. Alles loopt daar vrij rond. We sliepen de eerste nachten ook ín dat park. Na aankomst liep ik daar op een vrij moment even rond en ineens zag ik in de verte iets roze staan. Ik liep dichterbij en zag niet één, niet twee, maar bijna honderden flamingo’s in een meer. Daar kreeg ik gewoon de rillingen van. Ik was zo ontroerd door de rijkdom van de natuur. Ik vond het heel indrukwekkend dat er nog plekken in de wereld zijn waar wilde dieren zo vrij rondlopen. En dat wij daarbij mochten zijn.”

Veiligheid op reis
Hoe veilig is het eigenlijk, tussen al die wilde dieren?
“Wij hebben in Nederland een bepaald beeld van wilde dieren, maar we staan er hier zo ver vanaf. Als je met kenners spreekt, hoor je dat dieren in het wild niet zomaar op mensen afkomen en aanvallen. Dan moeten ze in het nauw gedreven zijn of totaal gebrek aan voeding hebben. Over het algemeen zijn ze schuw en weten ze ook dat mensen gevaarlijk zijn. Je hoeft dus niet bang te zijn dat dieren je overdag komen opzoeken. ’s Nachts zou ik wel in mijn tent of huisje blijven, want dan gaan ze op pad om te jagen. Maar in zo’n gigantisch natuurgebied blijven ze meestal bij je uit de buurt.”

Ben jij zelf ook betrokken bij opdrachten?
“Ik mag altijd meedenken met onze opdrachten. Dit seizoen is er een opdracht waarbij van mij werd verwacht dat ik buiten mijn comfortzone ging. Dat vond ik best spannend. Ik kan nog niets verklappen, maar ik heb daar ook wel even voor moeten oefenen, want ik had het nog nooit eerder gedaan. Het oefenen ging gelukkig goed, dus toen hebben we besloten om die opdracht daadwerkelijk uit te voeren zoals gepland. Het is een hele leuke opdracht geworden. Volgens mij wordt die vrij geestig en ziet het er heel tof uit.”

Hoe bedenken jullie al die opdrachten?
“We werken met een vrij bescheiden redactie van twee à drie redacteuren, een eindredacteur, een uitvoerend producent, ik en nog wat collega’s. We brainstormen met elkaar. Soms is een idee meteen goed, soms willen we iets anders of meer. Het moet spannend zijn: opdrachten waarbij je thuis op de bank denkt: ik wil dit ook of ik weet niet of ik dat zou durven.
We proberen ook steeds nieuwe dingen te bedenken voor de mol. En tijdens de opnames moeten we flexibel zijn. Soms wordt een locatie kort van tevoren afgezegd en moet je iets anders bedenken.”

Succesformule
Wat maakt het programma na al die jaren nog steeds zo populair?
“De wie-heeft-het-gedaan is gewoon fascinerend: er is iemand die dubbelspel speelt. Je kunt het thuis meespelen en in de app je verdenkingen delen. Het is een ritueel geworden voor veel kijkers. Ik hoor vaak dat mensen het samen kijken, bijvoorbeeld met hun kinderen. Het brengt mensen samen. En het leeft door op sociale media: podcasts, YouTubers, TikTok, columns. Het wordt heel intens beleefd. Dat is voor elk programma een eer.”

Wat maakt een goede mol?
“Iemand die dicht bij zichzelf blijft, zodat je nooit merkt dat diegene een dubbele agenda heeft. Maar ook iemand die durft. Zonder scrupules doet wat nodig is en daar ten volle van geniet. Je moet het spel leuk vinden. Je moet er schijt aan hebben dat je eventueel betrapt kan worden. En als dat gebeurt, moet je er een goede uitleg bij hebben.”

Wat hoor jij terug van oud-mollen over hoe het is?
“Het molschap is best zwaar. Het is een waanzinnige uitdaging en heerlijk om een paar weken legitiem te liegen en bedriegen, maar het is ook eenzaam. De kandidaten worden in korte tijd heel close. Ze maken intense dingen mee, hebben slaapgebrek en staan onder druk. En de mol zit daartussen met een geheim dat niet verteld mag worden. Dat maakt het zwaarder dan kandidaat zijn.”

Is er voor jou een iconische mol?
“Er is niet één iconische mol, want iedereen doet het op zijn eigen manier. Maar Stijn de Vries heeft voor mij een speciaal plekje, omdat ik hem persoonlijk heb mogen briefen. Ik heb hem van dichtbij aan het werk gezien. Hoe hij het heeft gedaan, daar heb ik enorm veel respect voor. Maar ook in oudere seizoenen, zoals Inge Iepenburg was heel goed. Dat zijn echt sterke mollen geweest.”

Heb je nog een droombestemming voor komende seizoenen?
“Ik zou heel graag naar Nieuw-Zeeland willen of Brazilië. Maar het moet veilig zijn, logistiek haalbaar en betaalbaar. Het liefst niet te veel Nederlanders, met goede weersomstandigheden. Nieuw-Zeeland is prachtig, maar voordat je daar bent, ben je de helft van je tijd kwijt. En het budget reikt niet tot aan de hemel bij de publieke omroep. Dus het moet ook praktisch haalbaar zijn.”

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #3 Gepost op: 28-02-2026, 13:10:51 »
Dit is de favoriete mol van Rik van de Westelaken in 'Wie Is De Mol?'
- Roel Janssen
Ik dacht even: wie is Roel? ::rofl::

...óf niet!

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #4 Gepost op: 2-03-2026, 22:07:55 »
Grappig (al eerder genoemd ergens) Delilah in De slimste Mens

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #5 Gepost op: 3-03-2026, 12:22:16 »
Citaat
Ik kan nog niets verklappen, maar ik heb daar ook wel even voor moeten oefenen, want ik had het nog nooit eerder gedaan. Het oefenen ging gelukkig goed, dus toen hebben we besloten om die opdracht daadwerkelijk uit te voeren zoals gepland. Het is een hele leuke opdracht geworden. Volgens mij wordt die vrij geestig en ziet het er heel tof uit.”
Ben heel benieuwd welke opdracht dit zal worden ;D

Citaat
“Ik zou heel graag naar Nieuw-Zeeland willen of Brazilië. Maar het moet veilig zijn, logistiek haalbaar en betaalbaar. Het liefst niet te veel Nederlanders, met goede weersomstandigheden. Nieuw-Zeeland is prachtig, maar voordat je daar bent, ben je de helft van je tijd kwijt. En het budget reikt niet tot aan de hemel bij de publieke omroep. Dus het moet ook praktisch haalbaar zijn.”

Wel fijn dat deze 2 landen in ieder geval op de radar staan. Allebei erg tof. Brazilië vanwege de cultuur, thematiek en zo en Nieuw-Zeeland vanwege het decor. Maar doe seizoen 27 maar gewoon keer lekker dichtbij (Denemarken of zo).
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 9-03-2026, 18:02:56 »
Op mediacourant (https://www.mediacourant.nl/2026/03/waarom-is-wie-is-de-mol-na-jaren-geen-megahit-meer-too-much/) stond dat de kijkcijfers echt flink tegenvallen (laagste sinds 2010)..

Ik denk toch dat het teveel was en ik vond zelf het jubileumseizoen ook niet geweldig..

Zitten ze volgend jaar dan bij de commercielen?

Offline Sanmol

• Forumlid
  • professionele speurneus
« Reactie #7 Gepost op: 9-03-2026, 20:56:41 »
Mensen kijken nou eenmaal het programma vaker terug. Dat is hoe mensen nu tv kijken.

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 10-03-2026, 09:16:54 »
Ja precies. Lineaire tv met meer dan 1 miljoen kijkers is nog altijd heel veel. Meer dan 2,5 miljoen met uitgesteld kijken, maakt widm nog altijd een groot succes voor de NPO.
Wel eens dat 1 serie per jaar wel genoeg is.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 10-03-2026, 10:04:55 »
Jep, plus dat de kijkcijfers de afgelopen jaren op een andere manier gemeten werden. Dit is het eerste seizoen in een paar jaar dat er weer specifieke metingen zijn van lineair kijken, hiervoor werd altijd de eerste week uitgesteld kijken meegenomen in de eerste cijfers.

Kan me best voorstellen dat een deel van de kijkers een keertje overslaat, maar het is niet zo dramatisch als ze hier voordoen.
...óf niet!

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2026, 00:40:42 »
Citaat
Ik kan nog niets verklappen, maar ik heb daar ook wel even voor moeten oefenen, want ik had het nog nooit eerder gedaan. Het oefenen ging gelukkig goed, dus toen hebben we besloten om die opdracht daadwerkelijk uit te voeren zoals gepland. Het is een hele leuke opdracht geworden. Volgens mij wordt die vrij geestig en ziet het er heel tof uit.”

Ik heb zo'n vermoeden dat Rik hier dus zijn rol als bondscoach van het Nederlands Moltal bedoelde ;D
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Thunderclaw

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2026, 16:13:15 »
Op mediacourant (https://www.mediacourant.nl/2026/03/waarom-is-wie-is-de-mol-na-jaren-geen-megahit-meer-too-much/) stond dat de kijkcijfers echt flink tegenvallen (laagste sinds 2010)..

Ik denk toch dat het teveel was en ik vond zelf het jubileumseizoen ook niet geweldig..

Zitten ze volgend jaar dan bij de commercielen?

Mediacourant is sowieso een glorified juicekanaal dat je niet 100% serieus moet nemen.

Ze blijven dit narratief ook volhouden, ook deze week: https://www.mediacourant.nl/2026/03/shownieuws-bezorgd-over-toekomst-wie-is-de-mol-echt-overkill/

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2026, 16:18:13 »
Gelukkig bekommert Shownieuws zich er nog over, lief van ze ::rofl::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline presentatortje

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 22-03-2026, 08:08:25 »
Ik denk.... dat ik de Mol te pakken heb!! (ik kon het topic niet vinden waarin youtubers ieder jaar hun filmpjes kunnen zetten, dus laat maar weten als ie elders hoort)

Ik heb dik drie kwartier alle ogen uit dit hele seizoen naast de ogen uit aflevering 4 gelegd en ik moet eerlijk bekennen... je gaat het pas zien als je het doorhebt! Ik ben er van overtuigd dat we de Mol te pakken hebben. Maar beslis vooral zelf. Natuurlijk bekijken we heel aflevering 4 qua hints en theorieën ook nog.

Kijk 'm hier > https://youtu.be/yGN3JfSKANI

RATATATATATATATATA - Imanuelle Grives

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 11-04-2026, 13:10:21 »
In een interview voor LINDA. vertelt Renée Fokker onder meer het volgende:
•   Eigenlijk was het de bedoeling dat seizoen 21 zich in Zuid-Afrika zou afspelen.
•   Een of meer productieleden hadden aangegeven dat ze nepmollende kandidaten liever niet meer wilden.

Offline Nijntjelief

• Forumlid
  • We mogen weer!
« Reactie #15 Gepost op: 11-04-2026, 18:45:09 »
In het AD/Tubantia

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Raymundo

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 18-04-2026, 15:51:27 »
Gisteren was er bij het programma Pokerface (SBS6) een vraag over Wie is de Mol?. De vraag was: hoeveel verschillende deelnemers heeft Wie is de Mol? gehad?
Het antwoord was 290... Ik kom zelf maar tot 271.
Ik denk dat ze gewoon het aantal seizoenen keer 10 hebben gedaan. Maar dan hebben ze geen rekening gehouden met de jubileumseizoenen en met seizoen 22 waar er 11 kandidaten waren.

Offline pepijnbrem

• Forumlid
  • wie denk jij dat de mol is? Ik denk .........
« Reactie #17 Gepost op: 19-04-2026, 11:38:56 »
Gisteren was er bij het programma Pokerface (SBS6) een vraag over Wie is de Mol?. De vraag was: hoeveel verschillende deelnemers heeft Wie is de Mol? gehad?
Het antwoord was 290... Ik kom zelf maar tot 271.
Ik denk dat ze gewoon het aantal seizoenen keer 10 hebben gedaan. Maar dan hebben ze geen rekening gehouden met de jubileumseizoenen en met seizoen 22 waar er 11 kandidaten waren.
Er zijn 2 seizoenen waar er 11 kandidaten meededen seizoen 3 ook. Dan kom je uit op 262 tv kandidaten. 272 met streaming erbij.
Als je dan ook nog de 2 junior seizoenen meetelt kom je op 18 kandidaten extra dus zit je op 290 ;)

Offline Raymundo

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 19-04-2026, 13:52:29 »
Er zijn 2 seizoenen waar er 11 kandidaten meededen seizoen 3 ook. Dan kom je uit op 262 tv kandidaten. 272 met streaming erbij.
Als je dan ook nog de 2 junior seizoenen meetelt kom je op 18 kandidaten extra dus zit je op 290 ;)

Van seizoen 3 was ik helemaal vergeten. Dan zullen ze ook wel de twee junior seizoenen hebben meegeteld inderdaad. Nu is het duidelijk, bedankt!

Offline Mimitje

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 28-04-2026, 20:21:08 »

Wel fijn dat deze 2 landen in ieder geval op de radar staan. Allebei erg tof. Brazilië vanwege de cultuur, thematiek en zo en Nieuw-Zeeland vanwege het decor. Maar doe seizoen 27 maar gewoon keer lekker dichtbij (Denemarken of zo).

Ik denk dat het de opdracht onder water was!