Stil hier

Tijd voor een tussenstand dit seizoen:
Tot dusverre ben ik aardig positief. Ik vind het een van de betere groepen van de afgelopen jaren. Lekker fanatiek en grappig. Je ziet verder ook duidelijk dat ze rekening hebben gehouden met een aantal kritiekpuntjes van de afgelopen jaren.
Goed gebruik van infokaartjes en visuals, elke aflevering wel een gelaagde opdracht en weinig onnozele reality tussendoor.
Gekgenoeg mis ik nu die reality zelfs een beetje. Het is nu wel heel erg opdracht-opdracht-(opdracht)-test. Maargoed, liever meer tijd voor opdrachten dan half gescripte gesprekjes. Om de reality echt goed in beeld te brengen heb je eigenlijk een ander team nodig die dat filmt, dus ik snap de keuze wel. Zeker met de cinematografische upgrade onder de nieuwe regisseur is dat lastig te mixen.
Aflevering 1 en 2 hadden goede opdrachten waar goed te mollen en te speuren viel. Aflevering 3 was vooral erg geestig, maar niet het meest nuttig voor de zoektocht.
Ook erg grote plus dat de jokers niet (of zeer minimaal) ten koste gaan van de groepspot tot dusverre.
Verder vind ik het thema van dit jaar met het oog ook wel goed uit de verf komen. Regelmatig een verwijzing, niet altijd meteen duidelijk wat het nou betekent. Goed dat dit niet slechts een aflevering 1 en 10 dingetje is.
Grootste negatieve punt blijft wat mij betreft de veelvoud aan biechten. Het haalt toch vaak het tempo een beetje uit de opdracht.
Verder zie ik nog bij elke opdracht wel een paar kleine eenvoudige verbeterpuntjes wat het net wat interessanter kan maken. Wissel net iets meer af met opdrachtjes om de Tanzaniaanse voetballers te pauzeren, verstop toch ook wat geld in de disco. Dat soort kleine dingetjes. Het grootste gevaar is nu dat je de opdracht na 10 minuten eigenlijk wel gezien hebt en het daarna gewoon herhalen wordt. De avondopdracht in de Lodge was een voorbeeld van hoe het wél kan. Eerst psychologisch spel, vervolgens actief 'jagers' ontwijken en daarna nog een keuze voor een kistje (had opzich meer dilemma mogen zijn, maar vooruit).
Maargoed, al met al ben ik erg tevreden. Tot een dag van te voren was ik zelden zo onvoorbereid geweest, maar ik zit er dit jaar meer in dan de afgelopen jaren.