Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 2771 keer)

Offline Nieky

• Aanspreekpunt Sport, Winnaar Bestemming X Pool 2025
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
[WIDM] Evaluatietopic
« Gepost op: 12-02-2026, 09:39:40 »
Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan WIDM. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Het wordt vast een seizoen vol nieuwe hoogtepunten  ::ok::
You'll never walk alone

Offline Brtdm

• Forum Moderator
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2026, 13:39:17 »
Stil hier  ::gordijn::
Tijd voor een tussenstand dit seizoen:

Tot dusverre ben ik aardig positief. Ik vind het een van de betere groepen van de afgelopen jaren. Lekker fanatiek en grappig. Je ziet verder ook duidelijk dat ze rekening hebben gehouden met een aantal kritiekpuntjes van de afgelopen jaren.
Goed gebruik van infokaartjes en visuals, elke aflevering wel een gelaagde opdracht en weinig onnozele reality tussendoor.
Gekgenoeg mis ik nu die reality zelfs een beetje. Het is nu wel heel erg opdracht-opdracht-(opdracht)-test. Maargoed, liever meer tijd voor opdrachten dan half gescripte gesprekjes. Om de reality echt goed in beeld te brengen heb je eigenlijk een ander team nodig die dat filmt, dus ik snap de keuze wel. Zeker met de cinematografische upgrade onder de nieuwe regisseur is dat lastig te mixen.

Aflevering 1 en 2 hadden goede opdrachten waar goed te mollen en te speuren viel. Aflevering 3 was vooral erg geestig, maar niet het meest nuttig voor de zoektocht.
Ook erg grote plus dat de jokers niet (of zeer minimaal) ten koste gaan van de groepspot tot dusverre.

Verder vind ik het thema van dit jaar met het oog ook wel goed uit de verf komen. Regelmatig een verwijzing, niet altijd meteen duidelijk wat het nou betekent. Goed dat dit niet slechts een aflevering 1 en 10 dingetje is.

Grootste negatieve punt blijft wat mij betreft de veelvoud aan biechten. Het haalt toch vaak het tempo een beetje uit de opdracht.
Verder zie ik nog bij elke opdracht wel een paar kleine eenvoudige verbeterpuntjes wat het net wat interessanter kan maken. Wissel net iets meer af met opdrachtjes om de Tanzaniaanse voetballers te pauzeren, verstop toch ook wat geld in de disco. Dat soort kleine dingetjes. Het grootste gevaar is nu dat je de opdracht na 10 minuten eigenlijk wel gezien hebt en het daarna gewoon herhalen wordt. De avondopdracht in de Lodge was een voorbeeld van hoe het wél kan. Eerst psychologisch spel, vervolgens actief 'jagers' ontwijken en daarna nog een keuze voor een kistje (had opzich meer dilemma mogen zijn, maar vooruit).

Maargoed, al met al ben ik erg tevreden. Tot een dag van te voren was ik zelden zo onvoorbereid geweest, maar ik zit er dit jaar meer in dan de afgelopen jaren.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2026, 14:04:34 »
Ik vond de aflevering van gisteren best wel saai. Ik vind het tof dat ze leentjebuur spelen, maar ze beschikken niet over hetzelfde gevoel voor humor als de Belgen. Had het Tanzaniaanse zevental vijf minuten vervangen door een seniorenteam van 80+ ofzo, in plaats van een freeze. Had de dames iets laten doen wat grappiger is om naar te kijken dan beerpongen, had iets met de live-uitzending van de wedstrijd en vanaf de bank aanmoedigen gedaan (steeds bij een bepaald woord/bepaalde handeling een handicap, zonder dat ze doorhebben wat).

De opdracht met de bootjes viel in het water door de dramatisch slechte uitvoering (bedankt, Delilah) waardoor er, vermoed ik, te weinig materiaal was om mee te werken. Ze lagen op een gegeven moment stil, er gebeurde gewoon niets. Dat lag niet aan de opdracht, maar dat was gewoon domme pech.

De laatste 'opdracht' vond ik flauw. Voor de mol stond er te weinig op het spel om zich uit de tent te laten lokken, de opdrachten waren erg willekeurig en ook niet leuk/gek genoeg voor interessante televisie. Ik had een mix van vreemd kandidatengedrag, waardoor de mol zich wat vrijer had kunnen gedragen om iets onthullends (anders dan de bodycam-beelden) te voorkomen leuker gevonden.

Het idee was in de basis leuk, maar het blijft in de uitvoering steken. Ik mis humor, lef en creativiteit.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2026, 21:23:31 »
Ik merk dat ik er dit seizoen niet helemaal in kom. Op de een of andere manier interesseert het me niet zo wie de mol is en heb ik ook weinig behoefte om op zoek te gaan naar hints of theorieën. Dit is voor mij echt anders dan in eerdere seizoenen. Waaraan het ligt, weet ik niet. Ik denk dat het een combinatie is van de locatie (ik vind Tanzania tot nu toe erg eenzijdig) en de groep (de deelnemers zijn erg leuk, maar ik mis bijzondere persoonlijkheden die net wat anders spelen). Tegelijkertijd kijken de afleveringen lekker weg en heb ik nog steeds een fijne tijd met het kijken.

Offline SlimmerAlsJij

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2026, 22:01:06 »
Ik ben er een beetje klaar mee dat BN'ers alleen meedoen. Omdat het prijzengeld ze niets doet, kan iedereen mollen en is de fanatieke kandidaat eerder uitzondering dan regel. Het is niet meer "Wie is de mol", maar "Welke mol is daadwerkelijk uitgekozen om mol te zijn".

Met normale mensen is er meer incentive om de pot te vullen. En ik denk dat er ook een groep samen te stellen is die veel leuker is, ook voor de kijker.

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2026, 23:00:16 »
Ik ben er een beetje klaar mee dat BN'ers alleen meedoen. Omdat het prijzengeld ze niets doet, kan iedereen mollen en is de fanatieke kandidaat eerder uitzondering dan regel. Het is niet meer "Wie is de mol", maar "Welke mol is daadwerkelijk uitgekozen om mol te zijn".

Met normale mensen is er meer incentive om de pot te vullen. En ik denk dat er ook een groep samen te stellen is die veel leuker is, ook voor de kijker.

Grootste misvatting ever dat BN'ers per definitie niet geven om het prijzengeld. Bekend zijn betekent niet direct dat je ook rijk bent - by far de meeste bekende mensen verdienen wel aardig, maar zijn zeker niet zó rijk. Wel is er een tendens ontstaan dat veel winnaars (een deel van) het prijzengeld doneren aan een goed doel. Is een eigen keuze natuurlijk, maar volgens mij is daar niets op tegen te hebben!

Als je per se naar normale mensen wil kijken die het spel spelen, dan komt het streamingseizoen er weer aan over een tijdje. 

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2026, 23:34:12 »

Vind ook dat er onder BN'ers al heel veel seizoenen van WIDM een tendens is van jezelf verdacht maken, om maar zo lang mogelijk mee te draaien. En dat het voor de kijker een spel wordt van 'sluit de nepmollen uit'. Maar goed, dat weet je. Zelfs bij De Mol in België met onbekende Vlamingen zitten er elk seizoen wat nepmollers bij (maar minder extreem dan bij BN'ers wellicht). Het programma en de reis zijn zulke overweldigende ervaringen voor velen - of dat horen we althans steeds van afvallers - dat zo lang mogelijk in de groep blijven voor heel veel deelnemers belangrijker is dan geld in de pot spelen. Ook bij onbekende deelnemers. Denk dat de bal uiteindelijk bij de programmamakers ligt om zoiets te gaan ontmoedigen. Maar hoe..

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 16-03-2026, 20:41:52 »
Grootste misvatting ever dat BN'ers per definitie niet geven om het prijzengeld. Bekend zijn betekent niet direct dat je ook rijk bent - by far de meeste bekende mensen verdienen wel aardig, maar zijn zeker niet zó rijk. Wel is er een tendens ontstaan dat veel winnaars (een deel van) het prijzengeld doneren aan een goed doel. Is een eigen keuze natuurlijk, maar volgens mij is daar niets op tegen te hebben!

Als je per se naar normale mensen wil kijken die het spel spelen, dan komt het streamingseizoen er weer aan over een tijdje.

De exposure door langdurige deelname en eventuele kansen na widm wegen veel zwaarder dan de pot.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 16-03-2026, 22:59:11 »
En dat is tegenwoordig met onbekenden ook het geval: die willen ook 'bekend' worden met hun deelname. Vroeger -zonder social media- was het enige dat je kon winnen de pot. Nu win je door exposure.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 29-03-2026, 00:06:02 »
Ik zou toch eens een keer een uitleg horen van de makers voor de keuze om onnodig niemand laten af te vallen en elk seizoen weer de mogelijkheid bieden voor een grote potplundering.

Je kan zien dat ze in veel dingen hebben geluisterd naar onze kritiek de afgelopen jaren. Maar deze twee dingen die keer op keer voor de meeste negatieve reacties zorgen, blijven behouden.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 29-03-2026, 00:18:15 »
Dat Eveline terugkeerde was al jammer, maar daarmee leek de 'aflevering zonder afvaller' in ieder geval op een kijkersvriendelijke manier opgelost. Dat er nu alsnog niemand afvalt slaat echt helemaal nergens op. Ik dacht nog dat het spannend werd toen er op de deur van de mol geklopt werd (ook omdat het pas 21:25 uur was), maar nee. Totaal onnodig inderdaad en vooral gezien het (voor mij) al vrij oninteressante seizoen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #11 Gepost op: 29-03-2026, 00:20:45 »
Eigenlijk vond ik de eerste helft van deze aflevering goed. En prachtige beelden van Tanzania.
... tot die hap uit de pot.

En serieus: aflevering 6 beginnen met 7 kandidaten?  ???
Sommige kandidaten leer je helaas niet kennen, omdat ze snel het spel moeten, maar dit vind ik dan weer het andere uiterste.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #12 Gepost op: 29-03-2026, 00:22:43 »
En toch vind ik de hap uit de pot meevallen, zeker als je kijkt naar de hoeveelheid geld die ze in deze aflevering konden verdienen, precies evenveel als eruit zou gaan, dus ja effectief heb je dan een aflevering waar ze niks verdienen, maar ook niks verliezen.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #13 Gepost op: 29-03-2026, 00:31:17 »
Meer uit de pot volgens mij dan wat ze hadden verdiend?
Het is meer dat het bedrag er sowieso gaat. Vrijwel iedere kandidaat wil dat filmpje zien, dus hoeft de mol hier niet zo heel veel te doen. Dat vind ik wel wat jammer.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 29-03-2026, 01:07:28 »
Grootste minpunt is voor mij deze keer niet eens het mingeld, maar dat we aflevering 6 met 7 kandidaten beginnen.

Offline DRenziboy

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 29-03-2026, 03:16:42 »
Meer uit de pot volgens mij dan wat ze hadden verdiend?
Het is meer dat het bedrag er sowieso gaat. Vrijwel iedere kandidaat wil dat filmpje zien, dus hoeft de mol hier niet zo heel veel te doen. Dat vind ik wel wat jammer.
Ja effectief hebben ze 1550 euro verloren deze aflevering, dus in perspectief gezien valt dat alles mee, zeker als we een pot op nul opdracht met minder geld in de pot nog geen 4 maanden geleden hebben gehad. maar dat de mol er niet veel aan heeft hoeven te doen vind ik dan wel weer een nonargument, zeker gezien het feit dat de stemming met 1 stem de andere kant op zou zijn gevallen. Hadden mensen dan alsnog op play gedrukt...? Natuurlijk, maar dan was het zeker geen 3500 euro geweest.

Grootste minpunt is voor mij deze keer niet eens het mingeld, maar dat we aflevering 6 met 7 kandidaten beginnen.
Dat is denk ik meer een jouw probleem... Ik denk dat ze sowieso met 7 kandidaten naar de Kilimanjaro wilden. Ik vermoed daarom ook dat er een dubbele executie komt.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 29-03-2026, 09:10:12 »
Ik vind het nu toe een geweldig seizoen!  ;D Leuke groep, leuke opdrachten en mooi land. Ben ook blij dat ze niet zomaar nu een joker of vrijstelling krijgen. Van mij mag het zo doorgaan. Ik heb niks te klagen.

Wel beetje vervelend dat er geen afvaller was deze aflevering, maar denk dat volgende week er dan twee uitgaan.

Een collega en ik zeiden al de laatste tijd de pot is extreem hoog voor de aantal afleveringen die geweest zijn, de mol is niet zo heel goed bezig, niet verkeerd bedoelt. Nou ik ben blij dat er nu wat geld uit de pot is en op een leuke manier  :)
« Laatst bewerkt op: 29-03-2026, 09:53:06 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 29-03-2026, 12:22:29 »
Dat aanbod van de Mol dat hij/zij in het holst van de nacht, zal wel iets zijn als een vrijstelling voor diegene als die precies de twee slechtst presterenden weet aan te wijzen.

Offline DRenziboy

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 29-03-2026, 13:36:38 »
Ik zou toch eens een keer een uitleg horen van de makers voor de keuze om onnodig niemand laten af te vallen en elk seizoen weer de mogelijkheid bieden voor een grote potplundering.

Je kan zien dat ze in veel dingen hebben geluisterd naar onze kritiek de afgelopen jaren. Maar deze twee dingen die keer op keer voor de meeste negatieve reacties zorgen, blijven behouden.

Het voelt soms dat des te harder we tegen deze dingen ingaan, hoe meer de makers dan wel niet tegen de klippen op dit steeds vaker gaan doen. Puur voor de "Fun of the game." 

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 29-03-2026, 15:18:49 »
Ik merk dat dit seizoen mij nog wat minder grijpt dan voorheen. Ik heb veel nagedacht waarom, want er zitten ook veel positieve punten: de groep is fantastisch, de manier waarop de opdrachten in beeld worden gebracht is top en ook de opdrachten zitten weer een stuk beter in elkaar. Toch merk ik dat er iets mist en dat komt vooral door de bestemming. De seizoenen van WIDM die mij echt hebben gegrepen zijn seizoenen waarin ik kennis maak met een andere cultuur, waarin ik iets nieuws leer over de geschiedenis of een land. Zo heb ik mede door WIDM kennisgemaakt met het Höfdi-huis, de paternosterlift, spionage in de koude oorlog enzovoorts. Niet dat die opdrachten allemaal zo fantastisch waren, maar ik heb er wel iets nieuws van geleerd. In dit seizoen mist dat aspect geheel. We zien mooie beelden van het land, maar maken géén kennis met lokale mensen, gebruiken of de lokale geschiedenis. Alle opdrachten hadden ook in Safaripark de Beekse Bergen gespeeld kunnen worden om het plat te zeggen. De Masai zijn natuurlijk fantastisch mooi, maar zijn niet meer dan 'coleur locale', we leren niets over wat ze nu daadwerkelijk zingen en waarom ze zo springen en gekleed zijn. Misschien is de conclusie dat WIDM zich gewoon minder leent om opgenomen te worden in een land als Tanzania óf (en ik weet dat ik nu een hele grote steen in de vijver gooi) de makers hadden meer hun best moeten doen zich 'echt' te verdiepen in de lokale cultuur en geschiedenis. Nu zie ik eigenlijk alleen een Westerse blik op Afrika, wat jammer is, want dit beeld ken ik al.