Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 11547 keer)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #180 Gepost op: 13-05-2026, 14:41:08 »
Mijn algemene beeld van dit seizoen is gemengd: aan de ene kant was dit een zeer vermakelijk seizoen en zie ik dat de makers zich op veel vlakken opnieuw hebben uitgevonden. Aan de andere kant pakt WIDM me door de jaren heen steeds minder. Dat zal deels aan mezelf liggen, deels aan het feit dat we inmiddels geroutineerde kijkers zijn, en deels aan de opzet van de opdrachten. Nog wat losse evaluaties van mijn kant.

Opdrachten: Het seizoen begon veelbelovend. Hoogtepunten waren het voetballen, de jokerjacht tijdens een dansavond en (wat achteraf bleek) het lasergamen tegen de Mol. Helaas zakte het niveau van de opdrachten in de loop van het seizoen steeds verder in. Een bonte avond, een ABC-quizje, een verhaaltje doorgeven, een dobbelspelletje: het kwam op een gegeven moment niet verder dan het gemiddelde schoolkamp.

Vaak zag ik toffe elementen, maar miste het totaalplaatje. Superleuk om de afvallers eindelijk onderdeel te zien zijn van een finale-opdracht, maar langs de kant staan zwaaien is dan wel ongeveer het allersimpelste wat je dan kan bedenken. Vaak is de aankleding spectaculair: denk aan de bodem van de Indische oceaan of een parachutesprong. Maar als de opdracht vervolgens neerkomt op: 'beantwoord quizvragen' of 'leer cocktailnamen uit je hoofd', dan maak je geen echt gebruik van het decor.

Mijn advies: maak meer tijd vrij voor het uitwerken van de spellen. Huur een master of games in wiens taak het puur is om interessante spelelementen te verzinnen. Breng een stel creatieve breinen bij elkaar voor extra brainstorms: ik heb al eens eerder gezegd dat iemand als Thomas van Luyn volgens mij geweldige out-of-the-box-opdrachten zou bedenken. Een van de populairste opdrachten uit De Mol aller tijden, de dronken museumkraak, werd bedacht door een stel Belgische komieken, dus zo'n gekke gedachte is dat niet.

Kandidaten: Hier zie ik flinke verbeteringen in de montage: vooral het laten zien van meer beelden achter de schermen is de laatste seizoenen verbeterd. De groepssfeer komt duidelijker naar voren. Wel zou ik nog meer verdieping van de karakters van de kandidaten willen zien. Als je vooraf nog niet wist wat Quinty in het dagelijks leven doet, dan weet je het na 10 afleveringen van WIDM nog steeds niet. Ik zou terug een introductie van de kandidaten willen zien in aflevering 1. Meer opdrachten zoals de koffieplantage zouden hier ook bij kunnen helpen.

Finale: Wat de finale betreft denk ik dat de makers nu wel een goed evenwicht hebben gevonden. Het is makkelijk om nostalgisch te worden naar de niet-live-finales, maar bedenk ook dat de afleveringen toen bijna de helft korter waren. De ontknoping van 2008 was minder dan 50 minuten lang, vergeleken met 1 uur en 24 minuten nu. Er was nu genoeg ruimte voor Molacties (plus een aantal extra online), waarvoor hulde ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 13-05-2026, 16:29:05 door Pac »
...óf niet!

Offline Kukai

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #181 Gepost op: 15-05-2026, 21:41:46 »
Leuke opdrachten in een fantastisch land. Alleen de casting had een stuk beter gekund, net als de molkeuze.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”