Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 2772 keer)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #20 Gepost op: 29-03-2026, 15:42:12 »
Ik heb vorig jaar een uitgebreid pleidooi geschreven om WIDM cultureler te maken en tot nu toe sluit ik me bij je aan, joligmolletje. Maar ik moet zeggen dat ik goede hoop heb door wat Rik tegen de kandidaten zei: ze gaan uitgebreid kennismaken met de Masai. Hopelijk komt daar genoeg van in beeld volgende week. Tot nu toe hebben we van hun cultuur enkel een traditionele dans gezien, zonder uitleg. Want hoe mooi ook, als je ze niet aan het woord laat degradeer je ze tot figuranten.
...óf niet!

Offline Lizard

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 29-03-2026, 15:42:35 »
Ik geloof dat we volgende keer wat meer van de Maasai krijgen te zien, afgaande op het voorstukje.

Wat ik wat jammer vind aan de afleveringen tot nu toe is dat er vrij veel kat-en-muis spellen lijken te zijn waarbij de kandidaten moeten oppassen voor bewakers terwijl ze naar iets op zoek zijn.
De koffie opdracht waarmee de afgelopen aflevering begon was super, trouwens! Erg lokaal, wat Swahili erin, nieuwe feitjes over de kandidaten en genoeg manieren om te mollen.

Online Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #22 Gepost op: 29-03-2026, 22:03:32 »
Heb zelf vanaf 2019 tot aan het jubileumseizoen alleen maar lopen mopperen over WIDM en hoezeer het een kinder-tv niveau had gekregen. Eendimensionale opdrachten zonder extra lagen, alles of niets prijzen, nauwelijks iets van de spelregels uitgelegd krijgen, en met vlag en simpel de grootste ergernis: dat de Mol steeds heel voorspelbaar uit de wind werd gehouden door de regie. Daardoor wisten we het vaak al bij aflevering 4 hier op het forum. Het concept was bekend.

Maar sinds het jubileumseizoen lijkt er echt zoveel gedaan te zijn met de meestgehoorde kritiek van molloten. Er kan nog veel meer verbeteren - nog minder biechten waarin verteld wordt wat we zelf ook kunnen zien; nog meer beelden van buiten de opdrachten om waardoor we echt mee op reis zijn met de groep als ze onderweg zijn of eten of ontspannen; nog wat meer volwassen opdrachten die psychologische spanning brengen en de belangen in de groep op scherp zetten, zoals ze dat zo meesterlijk kunnen doen in De Mol. Maar ik ben al heel blij met de recente veranderingen. Met als belangrijkste misschien wel: molacties komen meer in beeld. Iedereen lijkt verdacht. Waardoor na 5 afleveringen nog heel veel deelnemers de Mol kunnen zijn, en mensen er hier op het forum ook nog niet helemaal over uit lijken te zijn (al gaat de meerderheid voor Daan, maar met een flinke slag om de arm nog, want waarom komt wat hij doet zo nadrukkelijk in beeld?). Gaat een positieve kant op in ieder geval.

Oh en wel mee eens dat het programma nog beter zou worden inderdaad als er creatiever met de bijzondere locaties zou worden omgesprongen. Kennismaken met de locale cultuur, gebruiken, mythes en spookverhalen. En ik hoop dat ze een lesje Hemingway krijgen op Kilimanjaro
« Laatst bewerkt op: 29-03-2026, 22:09:56 door Nat007 »

Offline Minerva

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 29-03-2026, 23:25:45 »
Ja ik ben het zo met jullie eens. Het zou het programma zoveel interessanter, leuker en authentieker maken als er meer gedaan zou worden met de cultuur, de gebruiken, in contact met de locals, hun gebruiken, tradities en rituelen. Als daar iets mee gedaan wordt in een spelvorm of competitie. Ik hoop zo dat ze iets met de Massai gaan doen.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 5-04-2026, 11:22:42 »
Zelfs bij de Masai zaten ze in feite nog in een luxe resort met een zwembad. En dan die lullige spelletjes...
Zo'n mooi land, maar wat een dieptepunt.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #25 Gepost op: 5-04-2026, 11:47:02 »
95% van het budget gaat naar de hotels, jammer dat er op de opdrachten zoveel bezuinigd wordt. :-\\
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 5-04-2026, 12:01:48 »
95% van het budget gaat naar de hotels, jammer dat er op de opdrachten zoveel bezuinigd wordt. :-\\

En dan ook nog dat vermaledijde afvallers hotel. Geraldine heeft straks drie weken vakantie gehad in Afrika in en chique hotel zonder dat we daar voor het programma iets aan hebben.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 5-04-2026, 12:14:57 »
Ik snap jullie kritiek heel goed, want het is zonde voor de opdrachten en de pot.

Maar toch erger ik mij er niet aan waar ze slapen ook niet aan het afvallershotel, want ik heb geen behoefte om hun in tenten te zien slapen. Maar ze kunnen voorbeeld voor iets anders makkelijks gaan voor hutjes of b&b etc. meer. Wat ook gelijk goedkoper is.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 5-04-2026, 12:51:58 »
En dan ook nog dat vermaledijde afvallers hotel. Geraldine heeft straks drie weken vakantie gehad in Afrika in en chique hotel zonder dat we daar voor het programma iets aan hebben.

We hebben daar wel iets aan. Zonder het afvallershotel weten we dankzij spoilers al ruimschoots van tevoren wie de afvallers zijn.

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #29 Gepost op: 5-04-2026, 13:10:28 »
Zelfs bij de Masai zaten ze in feite nog in een luxe resort met een zwembad. En dan die lullige spelletjes...
Zo'n mooi land, maar wat een dieptepunt.

Ja, dit vond ik ook wel heel apart. Overnachten in een luxe hotel en dan even ontbijten bij de Masai. (en dan nog klagen dat je een paar takjes moet tillen) Het voelde toch een beetje respectloos.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 5-04-2026, 13:38:15 »
Precies! Ik kom nu heel dicht bij het punt dat ik WIDM ga laten voor wat het is en me misschien maar moet beperken tot het Vlaamse origineel.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 5-04-2026, 17:16:56 »
Ja, dit vond ik ook wel heel apart. Overnachten in een luxe hotel en dan even ontbijten bij de Masai. (en dan nog klagen dat je een paar takjes moet tillen) Het voelde toch een beetje respectloos.

Absoluut. Dat eindshot in het zwembad met een alcoholisch drankje sloeg nergens op. En maakte dat de Maasai opdracht gelijk op een verkleedpartijtje voor toeristen-attractie leek. Teleurstellend.

En dat geklaag van sommige kandidaten help ook niet mee. Begin dat mannenbondje met de aflevering vervelender te vinden onderhand. Wat een geklier. Hoop dat Daan op de een of andere manier toch niet de mol blijkt te zijn, want heeft de diepgang van een asbak. Opzichtig etterbakken en klieren.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 17:45:42 door Nat007 »

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #32 Gepost op: 5-04-2026, 17:22:30 »
Ik mis echt contact met de Masai. Ze lijken vooral in dienst te staan van de opdrachten. En dan mogen ze ook nog een aantal klagende kandidaten meenemen. Ik vind het ongemakkelijk om te zien. Het geeft een toeristengevoel.

Gelukkig zijn er dit seizoen genoeg andere fijne kandidaten, maar ze vallen (ongelukkig genoeg) wel als eerste af. De groepsdynamiek is (misschien daardoor?) heel anders dan in het begin, vind ik. Ik moet daar aan wennen.

Edit 1: ik klink misschien wat zuur, maar ik vind het oprecht jammer dat het seizoen sinds vorige week voor mij lijkt in te zakken. Afl. 5 en 6 zijn voor mij tot nu toe de minste afleveringen. Na een heel sterk begin! Maar goed, er zijn nog wat afleveringen te gaan.

Edit 2: stukje over de kandidaten aangepast. Dat was wel erg zuur.  ;) En blijkbaar miste ik over Matteo wat context (maar dat staat al in zijn topic, dus beter om daar te houden  :)).
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 00:25:12 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 5-04-2026, 18:36:52 »
Absoluut. Dat eindshot in het zwembad met een alcoholisch drankje sloeg nergens op. En maakte dat de Maasai opdracht gelijk op een verkleedpartijtje voor toeristen-attractie leek. Teleurstellend.

En dat geklaag van sommige kandidaten help ook niet mee. Begin dat mannenbondje met de aflevering vervelender te vinden onderhand. Wat een geklier. Hoop dat Daan op de een of andere manier toch niet de mol blijkt te zijn, want heeft de diepgang van een asbak. Opzichtig etterbakken en klieren.

Ben het helemaal met je eens. De klassieke “drankjes” van de Masai zijn vooral melk (vers of gestremd), bloed (vaak gemengd met melk) en soms honingdrank (mead/fermented honey drink), die vooral door ouderen gedronken mag worden. Alcoholische dranken waren traditioneel beperkt. Honingmead (een soort gegiste honingdrank) was er wel, maar dat was meer ritueel en niet voor dagelijks gebruik. Veel Masai-gemeenschappen hebben strenge regels rond drinken, en sommige subgroepen (zoals bepaalde moran/warriors) dronken traditioneel weinig of geen alcohol. Dus die drankjes bij dat zwembad slaan helemaal nergens op.

Dat geklier van Daan en Bram hang me mijlenver de keel uit. Echt niet om aan te zien. Dat krijg je er dus van als je verwende wannabe bekende Nederlanders in je programma zet: geklier en geklaag.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 5-04-2026, 19:00:56 »

Ben het helemaal met je eens. De klassieke “drankjes” van de Masai zijn vooral melk (vers of gestremd), bloed (vaak gemengd met melk) en soms honingdrank (mead/fermented honey drink), die vooral door ouderen gedronken mag worden. Alcoholische dranken waren traditioneel beperkt. Honingmead (een soort gegiste honingdrank) was er wel, maar dat was meer ritueel en niet voor dagelijks gebruik. Veel Masai-gemeenschappen hebben strenge regels rond drinken, en sommige subgroepen (zoals bepaalde moran/warriors) dronken traditioneel weinig of geen alcohol. Dus die drankjes bij dat zwembad slaan helemaal nergens op.

Dat geklier van Daan en Bram hang me mijlenver de keel uit. Echt niet om aan te zien. Dat krijg je er dus van als je verwende wannabe bekende Nederlanders in je programma zet: geklier en geklaag.

::ok:: Interessante info. Ja dat maakt het allemaal nog tenenkrommender. Gooi die klagende BN'ers dan tenminste voor die nacht nog in een tent met een homp geitenvlees en wat lauwe melk. Hotels hebben ze al wel genoeg gezien.

Het seizoen begon goed en die bromance was in het begin nog wel vermakelijk, maar we zijn nu bij aflevering 7 aangeland en het jongensbondje blijkt nu toch gewoon een soort onvolwassen mentaliteit te zijn die door zal gaan tot ze er allemaal uitliggen. Of in Daan's geval tot hij als Mol naar voren stapt. Zijn het de makers niet die van het programma een kinderschoolreisje maken, dan zijn het de kandidaten dit jaar wel. Storend, zeker als je met de Masai mee mag en ingewijd wordt in hun gebruiken. En dan nog alleen maar giebelen en klieren en klagen. Komaan mannen.

Offline Mol2024

• Forumlid
  • Niets is wat het lijkt
« Reactie #35 Gepost op: 6-04-2026, 00:25:35 »
De minst serieuze kandidaten groep in jaren. Dit krijg je als je gaat casten op 'bekend of veel volgers' versus leuke interessante kandidaten die dit spel willen spelen.

Toen ik hoorde dat Bram, Daan, Quinty, Nienke meededen had ik al meteen een vooroordeel. Maar dat blijkt dus nu wel echt te kloppen. Deze mensen willen zichzelf in de kijker zetten door grappig te doen de hele tijd waardoor er 0 mysterie meer in dit programma zit.

Schijnbaar is de groep die naar dit programma kijkt zodanig veranderd ook, want schijnbaar blijkt niemand het hiermee eens te zijn.

Maar het is voor mij echt een dealbreaker.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 6-04-2026, 08:17:32 »
Maar toch hadden we als kijker iets aan Nienke, want zij wilde alles voor doen om geld te verdienen om de pot heel hoog te krijgen en hoopt nog steeds op de hoogste pot ooit. Dat kan je niet van alle bn-ers zeggen.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 6-04-2026, 09:42:52 »
Ik ben het eens met je observatie. Vind wel dat Quinty redelijk fanatiek is ten opzichte van de anderen dit jaar. Het ligt ook wel aan wie zijn overgebleven, andere kandidaten waren waarschijnlijk serieuzer gebleven. Goed om mee te nemen naar de casting van volgend jaar

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 6-04-2026, 09:55:01 »
Maar toch moet je wel rekening mee houden, dat bij sommige zie je gelijk dat ze redelijk of heel fanatiek zijn, zoals inderdaad bij Quinty, maar bij sommige merk je dat pas als je het in hun dagboek leest of bij de laatste aflevering dat je denkt oh dat zag ik niet zo snel terug op beeld. Dat de montage dat voorbeeld weggemonteerd heeft, of een andere reden zoals dat een kandidaat per ongeluk iets verkeerd doet. Dat vind ik dan.
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 10:00:19 door Mol1991 »

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #39 Gepost op: 11-04-2026, 21:41:49 »
Ik heb toch wel echt het gevoel dat de inspiratie een beetje op is. Het seizoen begon sterk, maar ik vind het eerlijk gezegd gewoon saai worden.
Foto's namaken, dingen uitbeelden/foto's maken en een nutteloos quizje om de mol (niet) te ontdekken. Allemaal vaak genoeg gezien.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?