Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 8026 keer)

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #40 Gepost op: 11-04-2026, 21:46:30 »
Alle ingrediënten zouden aanwezig moeten zijn voor een topseizoen, maar ik kom er totaal niet in dit jaar :-\\ Ik weet ook niet waar het precies aan ligt, maar de andere seizoenen van de nieuwe regisseur vond ik veel leuker.

Ik heb toch wel echt het gevoel dat de inspiratie een beetje op is. Het seizoen begon sterk, maar ik vind het eerlijk gezegd gewoon saai worden.
Foto's namaken, dingen uitbeelden/foto's maken en een nutteloos quizje om de mol (niet) te ontdekken. Allemaal vaak genoeg gezien.
Misschien dat het zoiets is, maar ik vind de opdrachten los van elkaar best leuk. Net als de individuele kandidaten. Toch komt het niet helemaal samen of zo ??? Ben het er wel mee eens dat de balans in de groep een beetje weg is en het programma vooral nog om Bram en Daan draait, wat me een beetje doet denken aan seizoen 15 met Rik en Marlijn.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #41 Gepost op: 11-04-2026, 21:58:01 »
Het ligt ook niet zozeer aan de nieuwe regisseur. Volgens mij deed Rick Mccullough ongeveer alles, van opdrachten tot beeldregie. Ik geloof dat Kristof zich vooral bezighoud met het beeld. De opdrachten zijn opzich prima, maar gewoon niet meer de moeite waard als je dit programma al 20 jaar volgt.
Het helpt dit seizoen ook niet mee dat het gedeeltelijk overlapt met De Mol en de vergelijking nog zichtbaarder is dan anders.

Verder wordt het ook steeds meer een BN'er reisje, die af en toe nog eens wat spelletjes moeten spelen. En als ze afvallen lekker met elkaar in een luxehotel worden gestopt. Ik mis gewoon echt heel erg de hardheid en de mysterie.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2026, 22:00:12 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #42 Gepost op: 11-04-2026, 22:05:32 »
Tanzania is voor mijn gevoel gewoon niet zo geschikt als opname locatie. Ik vond de aflevering op Zanzibar al een heel stuk fijner dan de afleveringen op het vaste land. Met name de Freddie Mercury opdracht vond ik echt heel tof.

Daan en Bram zijn voor mij echt te bepalend qua sfeer. Ze saboteren elke opdracht door totaal te rotzooien, terwijl ze niet beiden de mol kunnen zijn. Dat vind ik gewoon niet fijn om naar te kijken.

De oog in oog opdracht zegt niets. De vragen waren erg moeilijk en oncontroleerbaar, dus daar kunnen we eigenlijk niets mee.

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #43 Gepost op: 11-04-2026, 22:29:06 »
Ik noemde de nieuwe regisseur alleen omdat ik het programma vanaf de eerste streaming-editie weer een stuk beter vond geworden.

Tanzania is zeer geschikt als opnamelocatie (met de juiste middelen). Soms komt dat er ook uit, maar ze laten volgens mij ook veel kansen liggen. Het blijft allemaal een beetje oppervlakkig, het land is vooral een decor en de inwoners figuranten. We zien echt wel mooie en interessante dingen, er worden wel wat feitjes genoemd en de opdrachten hebben te maken met dingen die je tegenkomt in Tanzania. Toch duiken we niet écht in de rijke culturele diversiteit en geschiedenis van het land. Het helpt ook niet dat we een half seizoen op de savanne blijven hangen, terwijl er zo veel te zien is. Zal ook een budgetding zijn, maar je hoeft niet naar elke hoek van het land te vliegen om ook in het landschap wat meer diversiteit te laten zien.

Zanzibar was wat dat betreft een zeer welkome verandering deze week. Ook de eerste twee opdrachten vond ik leuk ::ok::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #44 Gepost op: 20-04-2026, 10:34:08 »
Ik heb de laatste jaren wel vaker het gevoel dat de seizoenen heel sterk beginnen maar dat ze dat toch niet vast weten te houden.. ook dit seizoen heb ik dat gevoel weer.

Zoals ik in het aflevering 8 topic ook al zei: Ik denk dat het grote aantal seizoenen wat ze moeten produceren in zo'n korte tijd ook niet meehelpt.. 

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #45 Gepost op: 20-04-2026, 11:39:06 »
Sowieso waren de bonusseizoenen toch behoorlijk aardig, maar het seizoen erna zakt het langzaam in.
Ik zou het oprecht niet erg vinden als ze er even een jaartje tussenuit gaan om even de batterij op te laden en genoeg tijd te hebben om een goed seizoen neer te zetten. Gezien de eerste drie afleveringen weten we dat ze het wel kunnen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #46 Gepost op: 20-04-2026, 14:16:03 »
Ja, het is zonde om te zien dat veel opdrachten wel een veelbelovende basis hebben, maar dan toch het totaalplaatje niet klopt. Neem de onderwaterquiz: het beeld is heel pakkend, maar de opdracht zelf had net zo goed op zoom kunnen plaatsvinden. De opdracht om samen met een dansschool een voorstelling te maken is geweldig, maar het uiteindelijk verdiende bedrag voelde heel willekeurig.
...óf niet!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 20-04-2026, 22:44:42 »
Omdat het seizoen in Nederland deels parallel loopt met het seizoen in België, is het contrast nog nooit zo duidelijk geweest.
Vergelijk eens die Erop of Eronder opdracht met de Toilet Escape opdracht uit de laatste aflevering van De Mol. Wat een verschil. Van een simpel toiletbezoek kunnen onze zuiderburen een opdracht maken waarvan je jezelf afvraagt, hoe verzinnen ze dit. Het sleutelwoord is hier verzinnen. Ik betwijfel of ze bij ons brainstorm sessies houden om opdrachten te bedenken, zoals de Belgen dit doen. Als ze dit wel doen, dan wordt het hoog tijd om eens kritisch te kijken naar de samenstelling van het brainstorm team.

En het blijkt dat je voor een geweldige opdracht niet veel meer nodig hebt dan een goedkope tablet, TV scherm, een paar webcams en een paar afstandsbedieningen. Dus aan de financiën kan het niet liggen.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 21-04-2026, 10:03:18 »
Omdat het seizoen in Nederland deels parallel loopt met het seizoen in België, is het contrast nog nooit zo duidelijk geweest.
Vergelijk eens die Erop of Eronder opdracht met de Toilet Escape opdracht uit de laatste aflevering van De Mol. Wat een verschil. Van een simpel toiletbezoek kunnen onze zuiderburen een opdracht maken waarvan je jezelf afvraagt, hoe verzinnen ze dit. Het sleutelwoord is hier verzinnen. Ik betwijfel of ze bij ons brainstorm sessies houden om opdrachten te bedenken, zoals de Belgen dit doen. Als ze dit wel doen, dan wordt het hoog tijd om eens kritisch te kijken naar de samenstelling van het brainstorm team.

En het blijkt dat je voor een geweldige opdracht niet veel meer nodig hebt dan een goedkope tablet, TV scherm, een paar webcams en een paar afstandsbedieningen. Dus aan de financiën kan het niet liggen.

Helemaal mee eens, ik kan me niet voorstellen dat ook maar één iemand WIDM leuker/spannender/grappiger/uitdagender/filmischer/creatiever vindt dan De Mol.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 21-04-2026, 10:13:04 »
Helemaal mee eens, ik kan me niet voorstellen dat ook maar één iemand WIDM leuker/spannender/grappiger/uitdagender/filmischer/creatiever vindt dan De Mol.
Ik wel, mijzelf. Ik heb nog geen enkele seizoen van De Mol kunnen volhouden. En heb dit vaak genoeg geprobeert, maar haak constant af. Ik kom er gewoon niet in.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 21-04-2026, 11:00:23 »

De opdracht met de cabins, de opdracht in de club, de opdracht aan de toren, de opdracht in de koffiebonen plantage... Ik denk dat ze best lekker bezig zijn! Ze pakken ook veel vaker opdrachten die niet "all or nothing" zijn...al doen ze dat nog veel te vaak wèl. Wel heb ik het idee dat ze gewoon niet willen dat de kandidaten überhaupt geld verdienen. Dus maak alles maar bizar moeilijk en makkelijk om te saboteren. De pot staat op 8000 geheid dat ze in de laatste aflevering nog even lekker kunnen graaien! En dan misschien weer "de laagste pot ooit" roepen terwijl er 100+ Molloten schuimbekkend voor de tv zitten waarom we dit elk jaar moeten horen! (En met inflatie voelt het elk jaar naarder en naarder om te horen ook!) Bij de mol ben je toch voor de kandidaten? Dan is het toch niet leuk om ze constant te zien verliezen en als een stelletje losers neer te zetten in de finale?

En ik denk echt dat ze terug moeten naar de mooiste plekjes zoeken en daar iets bedenken. Ik heb een rondreis in Portugal  gemaakt van twee weken, de mooiste dingen gezien waarom heb ik niet een ding daarvan terug gezien in het jubileumseizoen?! Mijn minste ervaring was Porto!!!

En als laatste wie zijn die mensen?! We hebben nu al niet eens een intro filmpje meer!! Ik heb nog steeds geen enkel idee wat Nina, Milan en Daan nou eigenlijk doen buiten dit programma? Hebben ze een partner, een hobby? Waarom doen ze überhaupt mee? Delilah heb ik leren kennen in de Slimste mens, wow wat een diep, slim, gelaagd en fantastisch mens eigenlijk! In de mol was ze....daar... Vroeger vond ik een eliminatie nog erg, nu is het alleen een van mijn verdachten wel of niet weg! Ik denk dat hier dat niet te duiden verschil zit met België. Daar gaat het om een groep mensen die op reis is en het avontuur van hun leven beleven. Hier zijn het een stel randos die meedoen voor....het meedoen?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 21-04-2026, 13:33:01 »
Een aflevering viel ik in slaap maar de laatste twee keer heb ik van begin tot eind weer genoten. Ik vind Daan een hilarische (nep?)mol, Bram is grappig, de anderen hebben ook humor, leuke interacties en heel mooi verzorgde opdrachten! Ik ben me altijd weer bewust wat een organisatie erachter moet zitten voordat die opdrachten uiteindelijk ons voorgeschoteld worden. Eerst bedenken, dan alle spullen regelen, de uitvoering, het redigeren, wat laat je zien en wat niet, en dan zitten wij met chips voor de tv te sikkeneuren? Ik niet! En hopelijk velen met mij niet.
Elk seizoen is anders, en daar hou ik van. De ene keer heb je meer argwaan tussen kandidaten, deze keer hebben ze het erg gezellig - mede omdat de mol daar werk van maakt is mijn vermoeden zodat hij ongestoord zijn gang kan gaan. Ook al is het tot nu toe niet echt spannend, er gebeurt genoeg in psychologisch opzicht om op het puntje van je stoel te gaan zitten. Als dat niet je ding is, is het voor jou een minder seizoen maar ik hou erg van psycholoogje spelen en vind het leuk om op de kleinste details te letten. En dan zit je dit seizoen goed.

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 21-04-2026, 14:51:20 »
Ik ben me altijd weer bewust wat een organisatie erachter moet zitten voordat die opdrachten uiteindelijk ons voorgeschoteld worden. Eerst bedenken, dan alle spullen regelen, de uitvoering, het redigeren, wat laat je zien en wat niet, en dan zitten wij met chips voor de tv te sikkeneuren? Ik niet! En hopelijk velen met mij niet.

Je bent in Tanzania en dan ga je een doorvertelspelletje spelen, moet je daarvoor helemaal naar Tanzania? Low budget in het kwadraat! En zo waren helaas vele opdrachten in de laatste 3 afleveringen, erg jammer. Aflevering 1 t/m 4 vond ik echt prima!

Ook al is het tot nu toe niet echt spannend, er gebeurt genoeg in psychologisch opzicht om op het puntje van je stoel te gaan zitten. Als dat niet je ding is, is het voor jou een minder seizoen maar ik hou erg van psycholoogje spelen en vind het leuk om op de kleinste details te letten. En dan zit je dit seizoen goed.

Welk psychologisch opzicht bedoel je precies? ???
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 21-04-2026, 16:22:23 »
Ik wel, mijzelf. Ik heb nog geen enkele seizoen van De Mol kunnen volhouden. En heb dit vaak genoeg geprobeert, maar haak constant af. Ik kom er gewoon niet in.
Ik wil hier niet teveel op doorgaan, maar ik zit er al direct vanaf het begin in. Dat begint al met de muziek. Heel vaak gebruiken ze muziek van Power-Haus (featuring Lloren). In het laatste seizoen beginnen ze met 'Big Bad Me', wat natuurlijk al een verwijzing is naar de mol. Die zang heeft iets mysterieus en de muziek is langzaam en meeslepend en zet meteen al de juiste sfeer neer.
Dan wordt met grote teksten in beeld gebracht waar dit programma om draait. Hiervoor hebben ze geen Rik nodig die voor een camera gaat staan en ons vertelt dat er 10 kandidaten zijn en één mol die..., je kent het riedeltje wel.
Vervolgens verschijnt al meteen de eerste twist. Er verschijnt de tekst "NIET IEDEREEN HAALDE HET EINDE". Het laatste stukje van deze zin "HET EINDE" wordt gefaded naar "HET BEGIN". Dan denk je al meteen hoe dan. Even later hoor je de stem van de presentator door een luidspreker schallen dat het spel nu gaat beginnen en zie je de kandidaten vastgebonden. Dan krijgen ze te horen dat het spel niet hier begint (op een eiland) maar op het vasteland en dat de vraag is hoeveel van hen het vasteland halen. Dat levert natuurlijk al heel wat spanning en stress op voor de kandidaten en als je een beetje met hun meeleeft, ook bij jou als kijker. En dan zitten we pas op minuut 2.20 en krijgen we een terugblik, etc.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je de opdrachten te moeilijk vindt. Want ja, er zijn verschillende lagen en meestal heeft wat een kandidaat of groepje doet invloed op wat een ander groepje doet. Bijvoorbeeld helpen, meer geld laten verdienen, of soms tegenwerken als het om troeven gaat.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2026, 16:25:55 door MartinJ »

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 21-04-2026, 16:54:18 »
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je de opdrachten te moeilijk vindt. Want ja, er zijn verschillende lagen en meestal heeft wat een kandidaat of groepje doet invloed op wat een ander groepje doet. Bijvoorbeeld helpen, meer geld laten verdienen, of soms tegenwerken als het om troeven gaat.
Dit is het probleem inderdaad, om die reden haak ik af. Elke keer als ik kijk, snap ik gewoon veel dingen niet en vind allemaal te lang duren en dan kijk ik ondertussen op mijn mobiel. Soms vind ik het jammer, zeker als iedereen zo positief is.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2026, 17:02:19 door Mol1991 »

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 21-04-2026, 17:41:25 »
Ik kijk de Vlaamse vanaf serie 4 met plezier maar vind ook niet alles leuk hoor. De gelaagdheid is prachtig maar soms zijn de spellen ook kinderachtig in mijn beleving.Dit jaar dacht ik bij de opening alweer kandidaten die in groepjes geblindoekt vastgeketend zitten,alweer kandidaten die al dan niet kunnen terugkeren in het spel, alweer achter een speedboot hangen en er afkunnen vallen, alweer iets op een racebaan,of met dieren etc. Dit jaar moet ik moeite doen om de afleveringen op tijd te bekijken en ik kijk vooral casual, speur nog niet naar de mol. Misschien komt het door de overload aan molzoektochten dit jaar maar tot  nog toe boeit het Vlaamse me nog niet zo'.

Het zijn gewoon 2 verschillende programma,s met een eigen sfeer. Tot nog toe genoten van WIDM en gezien veel landelijke reacties doen meer mensen dat.

Offline Mool

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 21-04-2026, 18:03:06 »
Ook al is het tot nu toe niet echt spannend, er gebeurt genoeg in psychologisch opzicht om op het puntje van je stoel te gaan zitten. Als dat niet je ding is, is het voor jou een minder seizoen maar ik hou erg van psycholoogje spelen en vind het leuk om op de kleinste details te letten. En dan zit je dit seizoen goed.

Het is voor mij een minder seizoen omdat het 'te psychologisch' is? Sorry maar deze analyse van dit seizoen slaat echt de plank mis. Of je het seizoen leuk vindt of niet is natuurlijk subjectief, maar we kunnen er wel kort over zijn dat dit weinig met psychologie te maken heeft.

Je noemt ook dat je met dit seizoen goed zit als je van kleine details houdt. Ik ben serieus benieuwd welke details je bedoelt, want ik zie ze niet. Ik stoor me vooral aan het gebrek aan detail dit seizoen. Alles is 'what you see is what you get'. Special effects zijn heel erg in your fance en totaal niet meer subtiel als vroeger. Het programma is juist lomp geworden.

Ik heb niet zoveel medelijden met het team dat hier achter zit en wellicht meeleest hoor. Ze weten dat ze het populairste tv-programma van Nederland maken, dus de lat mag best hoog liggen. Die lat halen ze helemaal niet de laatste jaren. We hoeven ze niet te pleasen ::jaja::

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 21-04-2026, 18:20:21 »
Het verschil zit natuurlijk wat jij qua smaak leuk vind en jij belangrijk vind bij zo'n prorgamma.

Alleen de realiteit is dat het publiek van WIDM gewoon veranderd is sinds het begin, nu is het meer een progamma voor iedereen, jong en oud. En niet specifiek voor molloten en/of spelletjesfans. En daardoor zouden we ook niet zo snel zo'n manier en soort spellen zien als De Mol, omdat iedereen het wel beetje moet snappen. Ook al vind ik wel leuk dat ze nu iets meer gelaagde opdrachten doen.

Dus in sommige gevallen snap ik dat echte keiharde molloten hier enorm aan irriteren en teleurgesteld zijn en ik vind fijn dat ze kritiek in deze topic kunnen geven. Ik heb ook echt wel kritiekpunten, voorbeeld de edit kan in sommige gevallen echt wel beter, maar ik heb meer plezier dan kritiek.
« Laatst bewerkt op: 21-04-2026, 18:58:58 door Mol1991 »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 21-04-2026, 19:19:01 »

Je noemt ook dat je met dit seizoen goed zit als je van kleine details houdt. Ik ben serieus benieuwd welke details je bedoelt, want ik zie ze niet..

Je gaat het pas zien als je het doorhebt. Ik hou wel van de wat meer subtielere opdrachten, zoals een van de eerste opdrachten: proberen je vrij te praten waarbij je de anderen moet overtuigen dat het waar is wat je vertelt - en dan blijkt dat diegenen die gewoon de waarheid vertellen, het minst geloofd worden -, of de opdracht waar een persoon van de mol een opdracht heeft gekregen die de anderen moeten raden, ik vind het dan interessant dat Nienke het goed had maar niet geloofd werd, en ik denk dat ik bij mijn mol allerlei subtiliteitjes zie, moet nog uitkomen of ik goed zit maar ik geniet er al wel van. Het is maar net wat je leuk vindt om naar te kijken, ik prefereer in elk geval de gezellige Hollandse mol boven de wat meer naargeestige Vlaamse mol.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 24-04-2026, 18:41:18 »
Mijn eerste seizoen die keek was in 2005, toen ik 14 was. Heb toen wel jaren later de seizoenen 1, 2 en 4 gezien. Want toen de eerste seizoen op tv kwam, was ik pas 7 jaar.