Ik doe ook even een pre-finale-evaluatie:
De kandidatenIk was echt positief verrast met een aantal van de kandidaten van dit seizoen. Helaas vloog mijn favoriet (Geraldine) er meteen uit... Ik had ook graag meer gezien van Delilah, ik vond haar bij de Slimste Mens heel leuk en slim. Ik kom toch tot de conclusie dat de groep dit jaar niet gevarieerd genoeg is. We hebben nu een finale met drie influencers, en voor de rest waren het vooral acteurs. Ik mis toch de Diederik Jekels en Stine Jensens die het spel wat intelligenter maken. Meer variatie in leeftijd en beroep zorgt ook voor een wat leukere groepsdynamiek denk ik, want ik vond deze kandidaten wel heel braaf samen (ik ben in tegenstelling tot velen geen fan van de act die Bram en Daan opvoeren, dit voelt heel nep en in scène gezet, ik vind het totaal niet leuk!

).
Het landTanzania is prachtig, en ik heb echt genoten van de beelden! Sterk staaltje filmwerk weer. Ik vind het wel wat jammer dat ze alleen in Arusha en Zanzibar zijn geweest, terwijl Tanzania veel meer is dan dat. Dat zal wel praktische redenen zijn (misschien was het alleen toegestaan daar te filmen). Toch voelt het een beetje karig... Bij Widm wil je ook een beetje originele plekken zien. Voortaan dan maar liever naar een land waar meer mogelijk is, zodat ze ook 'off the beaten path' kunnen filmen.
De opdrachtenIk vond de opdrachten om eerlijk te zien echt ondermaats dit seizoen. Heel jammer, want aflevering 1 was heel sterk en beloofde veel. De lodge game was echt een top 20-opdracht voor mij. Maar de rest komt echt niet in de buurt. Mijn lat ligt al een stuk lager, want ik weet al dat ze de laatste jaren echt niet meer zo goede opdrachten kunnen bedenken, maar dit was wel echt een nieuw dieptepunt. De voetbal-opdracht vond ik het meest vreselijk, omdat het in potentie zo leuk was, maar de uitvoering waardeloos. Ze hadden zoveel straffen kunnen verzinnen voor het tegenteam, en dan kiezen ze voor stilstaan... En wat Quinty en Nienke moesten doen was ook totaal niet spannend. Zo'n gemiste kans. De rest van de opdrachten volgden helaas ook dit patroon. De makers hebben soms echt wat te simpel gedacht vind ik, jammer want vroeger waren de opdrachten altijd zo geweldig.
De molDit is natuurlijk een schot voor de boeg, maar ik zou het erg teleurstellend vinden als Bram of Daan de mol is. Niet alleen omdat ik geen fan ben van beide kandidaten in Widm (lees: de grote Bram-en-Daanshow), maar ook omdat ik het heel voorspelbaar zou vinden. Dit zijn natuurlijk de publieksfavorieten, en we zien al een paar jaar op rij dat een heel populaire, opzichtige kandidaat de mol is (vorig jaar nog: Nathan). Niet echt verrassend dus. Ze gaan voor de Jan Versteegh-factor maar dat is heel moeilijk opnieuw te halen

...
Ik heb mijn hoop nog gevestigd op Quinty, maar ik vrees van niet. Bram en Daan staan trouwens ook steevast bovenaan in de Widm-app, dus het zou ook een beetje gênant zijn als een van hen het is.
Niet echt mijn lievelingsseizoen dus, wat wel past in de trend van laatste jaren waarin ik de seizoenen echt minder leuk vind. Ik verbaas me over sommige keuzes die de makers maken en vind dat ze soms wat te makkelijk over opdrachten denken.