Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 8028 keer)

Offline OmaTasja

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #60 Gepost op: 24-04-2026, 20:03:54 »
Evaluatie? Valt een programma te evalueren? Soms komt het gros van de mensen tot een gelijk oordeel. Programma 's als WIDM natuurlijk nooit. Velen zitten bij voorbaat al in een tunnel en zolang hun mol erin zit is alles prachtig, mooi, uniek, geweldig.
26 seizoenen en eigenlijk is er in het programma speltechnisch weinig veranderd. Lasergames, markten, jokers zoeken en kopen, het zit er altijd in. Weinig vernieuwing in dat opzicht.  Wat wel veranderd is, is hoe de spelers zich profileren. Het gaat niet meer om het spel, het gaat er om zo veel mogelijk op de voorgrond te treden, zoveel mogelijk 'volgers' te genereren op tiktok, youtube en wat er nog meer is. Dat komt het programma echt niet ten goede naar mijn idee.
Dat zie je vooral bij reacties van kijkers en molloten.  "Die doet dit, dus is de mol" en Die doet dat dus is niet de mol". Meer smaken zijn er niet. Best wel jammer eigenlijk want het leuke van dit programma was in mijn ogen altijd het gezamenlijk speuren, checken en erover napraten. En nee, natuurlijk is men niet direct of helemaal niet overtuigd van andersdenkenden maar werd ieder in zijn waarde gelaten. Dat is niet meer met dank aan het internet waar je gewoon heel cru en bot vanachter je toetsenbord kunt reageren.
Nog even terug naar het programma: als er zo weinig van het land te zien is kunnen ze net zo goed een vakantiepark afhuren en hermetisch afsluiten om te filmen.

Offline MissSanique

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #61 Gepost op: 26-04-2026, 19:48:15 »
Laat ik beginnen met zeggen dat ik het over het algemeen een leuk seizoen vond. Ik heb wederom genoten van de beelden van het land en ook de kandidaten ben ik gaan waarderen. Mijn eisen zijn in die zin misschien wat lager dan die van anderen? In tegenstelling tot velen was bijna de hele groep nieuw voor mij; er waren een paar bij die ik sporadisch ergens gezien had. Ik volg ook niet veel op tv: 'Wie is de Mol' is jaren vaste prik en sinds een paar jaar ook 'De Mol'. Het helpt dat je de BN'ers niet kent, want dan kijk je er naar alsof het onbekende Nederlanders zijn. ;)

Ik ga een beetje op de zaken vooruitlopen, maar als volgende week blijkt dat de mol (terecht ook) de pot een stuk leger heeft gemaakt, daalt mijn waardering voor dit seizoen. In dat geval heeft de mol dus het hele seizoen kunnen wachten tot dit moment. Iedereen zou de mol dus nog kunnen zijn, ook Quinty met haar hoogste bijdrage aan de pot. Echt, ik wil niet meer zien in WIDM dat de pot in de laatste aflevering nog leeg gezogen kan worden. Dan voelt eigenlijk alles waar ik naar heb zitten kijken, puzzelen, analyseren, discussiëren, heroverwegen... alles voelt voor niks. In mijn ogen dan; om bij het thema van dit seizoen te blijven.

Misschien heeft de mol niks gedaan en het aan de kandidaten overgelaten? Of een bescheiden bedrag uit de pot gehaald, uit respect naar de kandidaten toe? Ik vind ook dat de mol in zo'n situatie geld uit de pot moet spelen, maar wat mij betreft moet de mol niet in zo'n situatie geplaatst worden. Nog even de ontknoping afwachten voor mijn definitieve oordeel...

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #62 Gepost op: 26-04-2026, 20:00:09 »
Ik vind het ook een vermakelijk seizoen.
En nog steeds is het nog niet helemaal zeker wie de mol is (voor mij dan), dat vind ik wel fijn.
Ook fijn dat er nu ook opdrachten tussen zitten die over het land gaan; dat kan voor mij nog steeds vaker, maar ik vind het positief.
En een groep dat (zeker in de eerste afleveringen) kiest voor geld.  ::ok:: Hoera!

Net als MissSanique hoop ik dat de mol niet de allerlaatste opdracht heeft aangegrepen om flink de pot te plunderen. Want dat is echt zo'n opdracht waarin je dat (te) makkelijk kunt doen; dat zou ik jammer vinden.

Ik zit het dagboek van Matteo te lezen. Wat ik minder vind, is dat hij best veel medekandidaten al kende. Daar ontkom je misschien niet aan als je BN'ers hebt als kandidaten, maar juist het onbekende - niet weten met wie je het spel speelt - is zo tof bij dit spel. En ook het meest eerlijk voor iedereen.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline PhoenixJanet

• Forumlid
  • Ben ik er alweer ingetunneld?
« Reactie #63 Gepost op: 27-04-2026, 07:55:08 »
Voor mij hangt het af van de finale aflevering hoe een seizoen uiteindelijk voelt.

De groep lijkt het samen fijn te hebben en dat is een ander belangrijk deel. Dat de groep zo lang groot is gebleven, heeft dat natuurlijk ook beïnvloedt. Er was genoeg tijd voor groepsvorming en binding.

Maar goed, net als al is benoemd, duurde dat te lang. Ik wil kunnen afstrepen.  En als Daan de mol is, vind ik dat jammer. Hij viel al op in aflevering 1 met die 1000 euro. Ik hou zelf meer van de ondergrondse mollen die subtiel mollen. Bij Daan was het in your face. Dat is een keus, waar de regie dan iets mee moet doen. Tegelijkertijd kiezen ze zelf ook voor zo'n mol. Als Bram het is, dan is het weer iemand dat het grote publiek als wensmol had. Iets wat me ook al tegen stond bij Nathan. En bij Quinty zou ik idd balen als de laatste opdracht de ultieme actie was.

Ik ben zelf wel benieuwd of de makers ideeën hadden om te doen in Tanzania, maar niet konden uitvoeren. In Moltalk had Rik of iemand anders het over dat de Tanzanianen overal waren. In beeld was dat minder zichtbaar.

Dus ook nog hier een schot voor de boeg evaluatie. Heb zelf echt wel genoten van de afleveringen, maar wel met de hoop dat de mol ondergrondser was dan leek. Ik hoop dat er toch nog wat verrassingen komen in de finale. En dan meer dan ,'de mol schoot mee met de jagers'.   

[Edit] Al met al heb ik wat gemengde gevoelens bij dit seizoen. Van heel leuk tot toch iets missen, maar vond het lastig te plaatsen wat. Ik denk dat het voor mij vooral zit in het (mogelijk) te opzichtig mollen en dat als regie laten zien. Dit is mijn persoonlijke smaak en zal voor anderen anders zijn. Alle deelnemers, incl de mollen, zelf vond ik wel leuke mensen.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 09:52:26 door PhoenixJanet »
Sinds 2005 trouwe Mol kijker..

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #64 Gepost op: 27-04-2026, 10:43:34 »
Ik vond het opzich een prima finale aflevering, maar ik blijf geen fan van 4 kandidaten in aflevering 9. Aangezien ze de term finalisten nu ook volledig gedropt hebben en de finale nu blijkbaar echt aflevering 10 is, vrees ik dat dit de nieuwe standaard is. Tja, Reünie-aflevering is ook wat overbodig met een afvallershotel en BN'ers die elkaar overal tegenkomen en het toch allemaal samen kijken.

Maar ik blijf het gewoon heel raar vinden dat je als laatste afvaller alles hebt meegemaakt en zelfs de finaletest hebt ingevuld. Het enige verschil is Splinter die je apart komt bezoeken en wat minder spotlights de eerste 10 minuten in aflevering 10.
Doe mij maar gewoon een finaleaflevering met 3 kandidaten, waarbij de mol zich op locatie bekendmaakt aan de overige finalisten. Juist de dynamiek waarbij iedereen weet wie het is (of toch niet) en de mol in het nauw wordt gedreven, vind ik leuk om te zien op het einde. Maar eindigen met een rood scherm en 3 kandidaten die nog even bijkletsen en daarna ook gewoon in het vliegtuig moeten stappen is toch een beetje een nachtkaars die uitgaat. Ik heb totaal niet het gevoel dat het spel in Tanzania erop zit.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 27-04-2026, 11:26:40 »
Maar eindigen met een rood scherm en 3 kandidaten die nog even bijkletsen en daarna ook gewoon in het vliegtuig moeten stappen is toch een beetje een nachtkaars die uitgaat. Ik heb totaal niet het gevoel dat het spel in Tanzania erop zit.

Helemaal met je eens.  ::ok::

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #66 Gepost op: 27-04-2026, 13:20:45 »
Exact Bart, dit is juist een heel sterk punt bij De Mol wat ik ook graag bij WIDM zou willen zien.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #67 Gepost op: 27-04-2026, 13:47:52 »
Maar ook gewoon WIDM in het verleden zelf. De ontknoping met Regina als verliezer in Mexico en de winst van Vivienne in Jordanië blijven mijn absolute favorieten. En dan heb ik het hier niet eens over de mol.  :D
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 13:56:23 door Brtdm »

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #68 Gepost op: 27-04-2026, 13:48:23 »
Ik ben het wel eens, maar deze opzet bereikt wel dat er nog een afvaller is in aflevering 9. In het verleden was aflevering 9 vaak zonder nieuwe informatie en het voelde vaak een beetje tandeloos of misschien zelfs saai. Bij de mol onthullen ze de mol doorgaans in aflevering 9, dus daar geldt dit probleem niet zo. Ik vind de beste oplossing om de verliezer bekend te maken in aflevering 9, maar ik heb de indruk dat de makers daar niet heel blij mee zijn, omdat ze vinden dat twee opties aan het eind te weinig spanning is.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #69 Gepost op: 27-04-2026, 13:55:16 »
tja, ik heb liever geen afvaller in aflevering 9 dan geen afvaller in 2 eerdere afleveringen. En het beste is inderdaad om een winnaar of verliezer aan te duiden.

Online Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #70 Gepost op: 27-04-2026, 21:45:51 »
Ik vind de beste oplossing om de verliezer bekend te maken in aflevering 9, maar ik heb de indruk dat de makers daar niet heel blij mee zijn, omdat ze vinden dat twee opties aan het eind te weinig spanning is.
Eens, maar dit kan alleen als deze optie echt mogelijk is met de verdenkingen.
Ik denk eerlijk gezegd dat ze dit jaar, maar één optie over hadden in de finale en daarom Bram nog even extreem verdacht willen maken, omdat anders wel heel duidelijk is wie het is.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 21:49:56 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 27-04-2026, 22:20:36 »
Het maakt ook dat 3 finalisten een geheim moeten bewaren met alle media aandacht. Het zou me niks verbazen dat juist dat een reden is om het pas bekend te maken in de finale.

Offline Mool

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 27-04-2026, 22:20:58 »
Ik doe ook even een pre-finale-evaluatie:

De kandidaten
Ik was echt positief verrast met een aantal van de kandidaten van dit seizoen. Helaas vloog mijn favoriet (Geraldine) er meteen uit... Ik had ook graag meer gezien van Delilah, ik vond haar bij de Slimste Mens heel leuk en slim. Ik kom toch tot de conclusie dat de groep dit jaar niet gevarieerd genoeg is. We hebben nu een finale met drie influencers, en voor de rest waren het vooral acteurs. Ik mis toch de Diederik Jekels en Stine Jensens die het spel wat intelligenter maken. Meer variatie in leeftijd en beroep zorgt ook voor een wat leukere groepsdynamiek denk ik, want ik vond deze kandidaten wel heel braaf samen (ik ben in tegenstelling tot velen geen fan van de act die Bram en Daan opvoeren, dit voelt heel nep en in scène gezet, ik vind het totaal niet leuk!  :o).

Het land
Tanzania is prachtig, en ik heb echt genoten van de beelden! Sterk staaltje filmwerk weer. Ik vind het wel wat jammer dat ze alleen in Arusha en Zanzibar zijn geweest, terwijl Tanzania veel meer is dan dat. Dat zal wel praktische redenen zijn (misschien was het alleen toegestaan daar te filmen). Toch voelt het een beetje karig... Bij Widm wil je ook een beetje originele plekken zien. Voortaan dan maar liever naar een land waar meer mogelijk is, zodat ze ook 'off the beaten path' kunnen filmen.

De opdrachten
Ik vond de opdrachten om eerlijk te zien echt ondermaats dit seizoen. Heel jammer, want aflevering 1 was heel sterk en beloofde veel. De lodge game was echt een top 20-opdracht voor mij. Maar de rest komt echt niet in de buurt. Mijn lat ligt al een stuk lager, want ik weet al dat ze de laatste jaren echt niet meer zo goede opdrachten kunnen bedenken, maar dit was wel echt een nieuw dieptepunt. De voetbal-opdracht vond ik het meest vreselijk, omdat het in potentie zo leuk was, maar de uitvoering waardeloos. Ze hadden zoveel straffen kunnen verzinnen voor het tegenteam, en dan kiezen ze voor stilstaan... En wat Quinty en Nienke moesten doen was ook totaal niet spannend. Zo'n gemiste kans. De rest van de opdrachten volgden helaas ook dit patroon. De makers hebben soms echt wat te simpel gedacht vind ik, jammer want vroeger waren de opdrachten altijd zo geweldig.

De mol
Dit is natuurlijk een schot voor de boeg, maar ik zou het erg teleurstellend vinden als Bram of Daan de mol is. Niet alleen omdat ik geen fan ben van beide kandidaten in Widm (lees: de grote Bram-en-Daanshow), maar ook omdat ik het heel voorspelbaar zou vinden. Dit zijn natuurlijk de publieksfavorieten, en we zien al een paar jaar op rij dat een heel populaire, opzichtige kandidaat de mol is (vorig jaar nog: Nathan). Niet echt verrassend dus. Ze gaan voor de Jan Versteegh-factor maar dat is heel moeilijk opnieuw te halen :(...
Ik heb mijn hoop nog gevestigd op Quinty, maar ik vrees van niet. Bram en Daan staan trouwens ook steevast bovenaan in de Widm-app, dus het zou ook een beetje gênant zijn als een van hen het is.

Niet echt mijn lievelingsseizoen dus, wat wel past in de trend van laatste jaren waarin ik de seizoenen echt minder leuk vind. Ik verbaas me over sommige keuzes die de makers maken en vind dat ze soms wat te makkelijk over opdrachten denken.

Offline DaanM

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 28-04-2026, 00:55:08 »
De kandidatengroep vond ik dit seizoen eigenlijk wel dragen. Jammer van Geraldine (die ik graag in een volgend jubileumseizoen over 5 jaar terug zie) maar de humor bleef gelukkig, waardoor het seizoen alsnog lekker wegkeek. De meeste opdrachten in het midden tot eind van het seizoen vielen toch wat tegen, met name de doorvertel-opdracht, dan ben je op zo’n locatie in Tanzania en doe je een kinderspelletje.

Toch mijn twee grootste persoonlijke ergernissen zijn dat veel afleveringen maar 2 opdrachten hebben. Sommige, zoals de dansvoorstelling opdracht, waren dan haast niet eens te mollen ook. Vroeger hadden we afleveringen van 50 minuten met 3 opdrachten en een test en executie. Nu is het meer dan een uur en blijkt dat soms niet te kunnen, dat zie ik over het algemeen toch graag anders. Al vind ik een keer een hele grote opdracht met meerdere lagen in de plaats van 2 opdrachten ook natuurlijk prima, maar dat was nu niet echt het geval.

En daarnaast, wat ook eerder benoemd is, dat de laatste aflevering volledig met 4 mensen is gespeeld en ze allen de finaletest hebben gemaakt en er dan nog een afvalt zonder dat de rest nog iets doet. Persoonlijk zie ik veel liever dat als een aflevering 9 al met 4 personen begint dat er een opdracht is, test en executie, nog 1 (zoals in S14) of 2 (zoals in het eerste jubileumseizoen) opdrachten waarna de 3 finalisten de finaletest maken.

Ben erg benieuwd naar de mol en diens acties in ieder geval!

Offline PhoenixJanet

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 28-04-2026, 22:03:45 »

De mol
Dit is natuurlijk een schot voor de boeg, maar ik zou het erg teleurstellend vinden als Bram of Daan de mol is. Niet alleen omdat ik geen fan ben van beide kandidaten in Widm (lees: de grote Bram-en-Daanshow), maar ook omdat ik het heel voorspelbaar zou vinden. Dit zijn natuurlijk de publieksfavorieten, en we zien al een paar jaar op rij dat een heel populaire, opzichtige kandidaat de mol is (vorig jaar nog: Nathan). Niet echt verrassend dus. Ze gaan voor de Jan Versteegh-factor maar dat is heel moeilijk opnieuw te halen :(...
Ik heb mijn hoop nog gevestigd op Quinty, maar ik vrees van niet. Bram en Daan staan trouwens ook steevast bovenaan in de Widm-app, dus het zou ook een beetje gênant zijn als een van hen het is.

Dit dus, die voorspelbaarheid. Dat is wat ik in mijn evaluatie probeerde te zeggen, maar niet helemaal uit kwam. Dat is ook hoe ik het zie. Ik zou het erg teleurstellend vinden als we de mol kunnen bepalen op basis van populariteit.

Ook kan ik me vinden in de opmerkingen over dat Matteo in de finale hoort. Als een Matteo tunnelaar vind ik het wel fijn om uit die tunnel geduwd (geschopt) te zijn, maar het voelt inderdaad heel gek. Ik snap wel waarom ze het doen. Dan is de laatste aflevering ook voor de finalisten de onthulling. Het format van De Mol waarin de onthulling in aflevering 9 is, heeft mijn voorkeur. Dat dan geheel aflevering 10 in het teken staat van molacties en de keuzes van de mol. Een volwaardige nabespreking, zonder dat het afgeraffeld moet worden.

Hoe dan ook, Wie is de Mol blijft voor mij een geweldig programma. Ik hoop dat we er nog lang van mogen genieten.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2026, 22:21:12 door PhoenixJanet »

Offline PhoenixJanet

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 2-05-2026, 22:07:57 »
Voor mij hangt het af van de finale aflevering hoe een seizoen uiteindelijk voelt.

Gevoel is nu: leuke mol, leuk seizoen.

Tuurlijk hadden er dingen anders gekund. Maar vind dat Daan het goed gedaan heeft, in deze fanatieke groep. Ondanks dat ik de Mol niet ontdekte (of meer het niet willen zien), vond ik het een genot om naar te kijken.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #76 Gepost op: 2-05-2026, 22:16:19 »
Maak een extravert en grappig persoon de mol en je hebt eigenlijk altijd een leuk seizoen. Dat is de belangrijkste les voor de productie.

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #77 Gepost op: 2-05-2026, 22:19:48 »
Dat lijkt mij precies de verkeerde les, daardoor krijg je steeds hetzelfde ::rofl::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Mool

• Forumlid
« Reactie #78 Gepost op: 2-05-2026, 22:22:19 »
Maak een extravert en grappig persoon de mol en je hebt eigenlijk altijd een leuk seizoen. Dat is de belangrijkste les voor de productie.

Mee oneens, 2021 was een populair seizoen, ondanks de minder goede mol Renée. Onderhand is elk jaar de sociale spring in het veld de mol dat het armoedig wordt. Ik had iedere andere kandidaat (minus Bram) leuker gevonden als mol. Veilige keuze van de makers.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 2-05-2026, 22:23:48 »
Haha ik bedoelde het als grapje, maar tegelijkertijd zit er wel een kern van waarheid in. Als Daan en Bram in aflevering 1 en 2 afvallen, en Delilah was de mol, dan was het een stuk minder leuk geweest. Uiteraard kan je niet daadwerkelijk hier je mol op kiezen.