Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 11560 keer)

Offline Sanmol

• Forumlid
  • professionele speurneus
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #80 Gepost op: 2-05-2026, 22:29:17 »
Ik ga even klagen. Leuk dat er Boom achterop het voetbalshirt stond, maar wanneer Bram de achterkant wilt bekijken mag het opeens niet. Ik snap dat het dan weggeeft wie de mol is. Alleen vind ik het heel stom als je de kandidaten niet de kans geeft om de hint voor ogen te zien ::). Categorie vraag de conducteur wie de mol is. Als het niet mag of kan doe hem dan niet.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #81 Gepost op: 2-05-2026, 22:29:54 »
Haha ik bedoelde het als grapje, maar tegelijkertijd zit er wel een kern van waarheid in. Als Daan en Bram in aflevering 1 en 2 afvallen, en Delilah was de mol, dan was het een stuk minder leuk geweest. Uiteraard kan je niet daadwerkelijk hier je mol op kiezen.

Misschien minder leuk als in entertainmentwaarde voor Tv, maar als spel was het wellicht veel interessanter geweest.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #82 Gepost op: 2-05-2026, 22:39:28 »
Ik weet ook niet of ik het geslaagd vindt dat de mol zelf een hint benoemt in de uitzending: kijk er staat boom op die boot.. Misschien maar beter stoppen met de hints?

Offline cinner

• Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 2-05-2026, 22:45:31 »
Vond het een leuke groep, een mol met veel lef die echt zijn best deed zelf te mollen en te beïnvloeden. Tanzania is een prachtig land. Maar verder vond ik het nogal een tam seizoen toch.

Heb me erg gestoord aan de hoeveelheid jokers en vrijstellingen die aan het begin in het rond vlogen. Dat was te veel naar mijn smaak.

Offline Elijah

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #84 Gepost op: 2-05-2026, 22:46:28 »
Dit was een geslaagd seizoen voor mij. Veel leuke opdrachten al waren het iets te veel tegenstander opdrachten. De kandidaten waren geweldig en vond ze allemaal heel leuk. Daan heeft top gemold.
Ik vond het goed dat we nog is een degelijke pot hadden maar dat er toch veel is gemold.
Sommige opdrachten waren een misser maar had veel plezier met speuren dankuwel makers.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #85 Gepost op: 2-05-2026, 22:50:36 »
Ik doe ook even een pre-finale-evaluatie:

De kandidaten
Ik was echt positief verrast met een aantal van de kandidaten van dit seizoen. Helaas vloog mijn favoriet (Geraldine) er meteen uit... Ik had ook graag meer gezien van Delilah, ik vond haar bij de Slimste Mens heel leuk en slim. Ik kom toch tot de conclusie dat de groep dit jaar niet gevarieerd genoeg is. We hebben nu een finale met drie influencers, en voor de rest waren het vooral acteurs. Ik mis toch de Diederik Jekels en Stine Jensens die het spel wat intelligenter maken. Meer variatie in leeftijd en beroep zorgt ook voor een wat leukere groepsdynamiek denk ik, want ik vond deze kandidaten wel heel braaf samen (ik ben in tegenstelling tot velen geen fan van de act die Bram en Daan opvoeren, dit voelt heel nep en in scène gezet, ik vind het totaal niet leuk!  :o).

Het land
Tanzania is prachtig, en ik heb echt genoten van de beelden! Sterk staaltje filmwerk weer. Ik vind het wel wat jammer dat ze alleen in Arusha en Zanzibar zijn geweest, terwijl Tanzania veel meer is dan dat. Dat zal wel praktische redenen zijn (misschien was het alleen toegestaan daar te filmen). Toch voelt het een beetje karig... Bij Widm wil je ook een beetje originele plekken zien. Voortaan dan maar liever naar een land waar meer mogelijk is, zodat ze ook 'off the beaten path' kunnen filmen.

De opdrachten
Ik vond de opdrachten om eerlijk te zien echt ondermaats dit seizoen. Heel jammer, want aflevering 1 was heel sterk en beloofde veel. De lodge game was echt een top 20-opdracht voor mij. Maar de rest komt echt niet in de buurt. Mijn lat ligt al een stuk lager, want ik weet al dat ze de laatste jaren echt niet meer zo goede opdrachten kunnen bedenken, maar dit was wel echt een nieuw dieptepunt. De voetbal-opdracht vond ik het meest vreselijk, omdat het in potentie zo leuk was, maar de uitvoering waardeloos. Ze hadden zoveel straffen kunnen verzinnen voor het tegenteam, en dan kiezen ze voor stilstaan... En wat Quinty en Nienke moesten doen was ook totaal niet spannend. Zo'n gemiste kans. De rest van de opdrachten volgden helaas ook dit patroon. De makers hebben soms echt wat te simpel gedacht vind ik, jammer want vroeger waren de opdrachten altijd zo geweldig.

De mol
Dit is natuurlijk een schot voor de boeg, maar ik zou het erg teleurstellend vinden als Bram of Daan de mol is. Niet alleen omdat ik geen fan ben van beide kandidaten in Widm (lees: de grote Bram-en-Daanshow), maar ook omdat ik het heel voorspelbaar zou vinden. Dit zijn natuurlijk de publieksfavorieten, en we zien al een paar jaar op rij dat een heel populaire, opzichtige kandidaat de mol is (vorig jaar nog: Nathan). Niet echt verrassend dus. Ze gaan voor de Jan Versteegh-factor maar dat is heel moeilijk opnieuw te halen :(...
Ik heb mijn hoop nog gevestigd op Quinty, maar ik vrees van niet. Bram en Daan staan trouwens ook steevast bovenaan in de Widm-app, dus het zou ook een beetje gênant zijn als een van hen het is.

Niet echt mijn lievelingsseizoen dus, wat wel past in de trend van laatste jaren waarin ik de seizoenen echt minder leuk vind. Ik verbaas me over sommige keuzes die de makers maken en vind dat ze soms wat te makkelijk over opdrachten denken.

Goed verwoord hoor. Ben het ermee eens dat na de keuze voor Nathan, nu de keuze voor Daan meteen daarachteraan opvallend is. Beiden Jan-achtige mollen (in principe dan, in de uitvoering een stuk minder dan Jan). Maar omdat er een nieuwe regisseur aan het roer staat, vermoed ik ook dat er juist voor deze 2 deelnemers is gekozen in de hoop op historische mollen.

Teveel influencers in de groep. Echt irritant. Waar het bij BN'ers al vervelend is hoezeer ze media getraind zijn vandaag de dag, is dit bij influencers nog een tikje erger. Ga gewoon op reis, laat jezelf opgaan in de groep en het spel, vergeet gewoon even dat gepraat en geloer in de camera en de gelikte biechten. Maar de oude WIDM formule werkte omdat het werd opgenomen in een heel andere tijd. Eentje van voor influencers en social media verslaving. Das War Einmal. Maar vind ook dat de groep gevarieerder kan en dat er echt voor moet worden gewaakt om een blik influencers open te trekken.

De opdrachten waren de eerste paar afleveringen prima, maar de kwaliteit zakte snel naar het minpunt. Erg teleurstellend. Er zaten ook goede opdrachten bij, maar ook veel die eendimensionaal waren, weinig origineel, zonder deelopdrachten.

Daan was een leuke mol,  hij kon goed acteren en hij had veel durf. Ik miste mystiek. Hij viel ontzettend op ook. Geen topmol, maar wel een vrolijke mol.

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #86 Gepost op: 2-05-2026, 22:54:36 »
Teveel influencers in de groep. Echt irritant. Waar het bij BN'ers al vervelend is hoezeer ze media getraind zijn vandaag de dag, is dit bij influencers nog een tikje erger. Ga gewoon op reis, laat jezelf opgaan in de groep en het spel, vergeet gewoon even dat gepraat en geloer in de camera en de gelikte biechten. Maar de oude WIDM formule werkte omdat het werd opgenomen in een heel andere tijd. Eentje van voor influencers en social media verslaving. Das War Einmal. Maar vind ook dat de groep gevarieerder kan en dat er echt voor moet worden gewaakt om een blik influencers open te trekken.

Bram is radio-dj, Daan is presentator en muziekartiest, Quinty is presentatrice, Nienke is presentatrice, Matteo is acteur, Nasrdin is acteur, Eveline is seksuologe, Geraldine is presentatrice, Delilah is actrice, Milan is presentator.

Niemand is uitsluitend influencer. Bovendien: er zijn nog maar weinig bekende mensen die niets meer met socials doen en af en toe een campagne.

Offline Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #87 Gepost op: 2-05-2026, 23:06:46 »
Bram is radio-dj, Daan is presentator en muziekartiest, Quinty is presentatrice, Nienke is presentatrice, Matteo is acteur, Nasrdin is acteur, Eveline is seksuologe, Geraldine is presentatrice, Delilah is actrice, Milan is presentator.

Niemand is uitsluitend influencer. Bovendien: er zijn nog maar weinig bekende mensen die niets meer met socials doen en af en toe een campagne.

Wiki:

- Bram Leonard Louis Krikke[1] (Weesp,[2] 12 augustus 1994) is een Nederlandse radio-dj en influencer.

-Quinty Misiedjan (Amsterdam, 8 september 1996[1]) is actief op online kanalen als komediant onder de naam Quinsding, influencer[2] en presentator. Eind 2023 had ze op YouTube ruim 257.000 abonnees en op Instagram 212.000 volgers.

-Daan heeft een enorme following op YouTube, Tiktok en dergelijke.

Ze hoeven niet enkel en alleen maar 'influencer' te zijn om influencer te zijn. Ben het met Mool eens dat het fijn zou zijn als er in de toekomst deelnemers met meer gevarieerde achtergronden meedoen. Acteurs zijn ook elk seizoen weer oververtegenwoordigd. Gooi er ook een serieuze schrijver bij, iemand uit het leger. Maar misschien is dat ook gewoon inherent aan BN'ers: je wordt niet snel bekende Nederlander als banketbakker of stratenmaker, beroepen die bij De Mol wel voorbij komen.

Dit seizoen waren de drie influencers (slash radio dj/komiek/tv maker) in de finale gewoon super aanwezig en sfeerbepalend.

Offline Richie

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 2-05-2026, 23:09:24 »
Wat een superleuk seizoen! ::bravo::
WIDM is altijd leuk, maar dit vond ik ver boven gemiddeld. Het is vaak genoemd, maar wat een topgroep. De opdrachten in het eerste helft van dit seizoen waren echt top, maar de andere helft viel het wel tegen. Van wat ik hoor was het wel moeilijk om veel opdrachten waar te maken.

Ook iets dat minder was dat we iemand hadden die terug kwam EN dan een aflevering zonder afvaller. Persoonlijk, vind ik het leuk als iemand terugkomt, maar dan moeten we wel daarna iedere aflevering een afvaller hebben. Dit verstoorde wel het tempo voor mij. Het allerliefst heb ik aflevering 1 geen afvaller, dan heeft zelfs de eerste afvaller ECHT een kans gehad om de mol te zien, maar geen afvaller na aflevering 1 verstoord echt het momentum voor mij, vooral als iemand terug kwam.

Een ander minpunt waren de verborgen aanwijzingen, er waren weinig en ik vond ze niet zo sterk, verder heb ik er niet veel over te zeggen. Ook wat jammer was dat we in de finale niet goed hoorde op wie welke kandidaat zit. Dat moeten we toch gewoon weten voor aflevering 9?

Nu terug naar de plus punten, de montage was echt fijn. We zagen alle relevante bondjes, leuke gesprekken tussen de opdrachten, ook zagen we kleine manieren hoe dit spel ALTIJD door blijft gaan, en natuurlijk geweldig beeld van het land!

Nu over de mol, zelf heb ik sinds aflevering 2 Daan ingevuld als mol, en zelf vind ik dat hij het uitstekend heeft gedaan! Het was fijn dat hij vaak de mentaliteit had van "Eigenlijk valt dit wel op, maar als mol vind ik dat ik dit gewoon moet verpesten." En dat deed hij dan ook gewoon. Lekker! Ja, hij viel wel op bij molloten, maar ik heb flink lopen twijfelen, vooral over hoe brutaal hij was. Een groot voorbeeld voor mij wat dat hij Bram confronteerde. Ik dacht "Zou je echt ZO veel lef hebben als mol...?" Dus mooi gespeeld! Ik was nooit 100% zeker. Niet eens 90% zeker.

Hopelijk blijft dit programma het zo volhouden!!  ::tandpastasmiley::
Gerechtigheid voor de gouden vrijstelling!

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 2-05-2026, 23:11:17 »
Wat een superleuk seizoen! ::bravo::
WIDM is altijd leuk, maar dit vond ik ver boven gemiddeld. Het is vaak genoemd, maar wat een topgroep. De opdrachten in het eerste helft van dit seizoen waren echt top, maar de andere helft viel het wel tegen. Van wat ik hoor was het wel moeilijk om veel opdrachten waar te maken.

Ook iets dat minder was dat we iemand hadden die terug kwam EN dan een aflevering zonder afvaller. Persoonlijk, vind ik het leuk als iemand terugkomt, maar dan moeten we wel daarna iedere aflevering een afvaller hebben. Dit verstoorde wel het tempo voor mij. Het allerliefst heb ik aflevering 1 geen afvaller, dan heeft zelfs de eerste afvaller ECHT een kans gehad om de mol te zien, maar geen afvaller na aflevering 1 verstoord echt het momentum voor mij, vooral als iemand terug kwam.

Een ander minpunt waren de verborgen aanwijzingen, er waren weinig en ik vond ze niet zo sterk, verder heb ik er niet veel over te zeggen. Ook wat jammer was dat we in de finale niet goed hoorde op wie welke kandidaat zit. Dat moeten we toch gewoon weten voor aflevering 9?

Nu terug naar de plus punten, de montage was echt fijn. We zagen alle relevante bondjes, leuke gesprekken tussen de opdrachten, ook zagen we kleine manieren hoe dit spel ALTIJD door blijft gaan, en natuurlijk geweldig beeld van het land!

Nu over de mol, zelf heb ik sinds aflevering 2 Daan ingevuld als mol, en zelf vind ik dat hij het uitstekend heeft gedaan! Het was fijn dat hij vaak de mentaliteit had van "Eigenlijk valt dit wel op, maar als mol vind ik dat ik dit gewoon moet verpesten." En dat deed hij dan ook gewoon. Lekker! Ja, hij viel wel op bij molloten, maar ik heb flink lopen twijfelen, vooral over hoe brutaal hij was. Een groot voorbeeld voor mij wat dat hij Bram confronteerde. Ik dacht "Zou je echt ZO veel lef hebben als mol...?" Dus mooi gespeeld! Ik was nooit 100% zeker. Niet eens 90% zeker.

Hopelijk blijft dit programma het zo volhouden!!  ::tandpastasmiley::

Ik vond de groep pas na de eerste helft leuk, kan niet zoveel met types als Nienke en Evelien. Vond het jammer dat Geraldine en Nas zo vroeg afvielen, want smaakmakers. Grappig hoe dat zo kan verschillen :)

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #90 Gepost op: 2-05-2026, 23:15:15 »
Haha ik bedoelde het als grapje, maar tegelijkertijd zit er wel een kern van waarheid in. Als Daan en Bram in aflevering 1 en 2 afvallen, en Delilah was de mol, dan was het een stuk minder leuk geweest.
Ik vrees dat de makers dat met je eens zijn en dit al jaren veel invloed heeft op de mollen die ze kiezen.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #91 Gepost op: 2-05-2026, 23:16:39 »
Misschien moeten we Renée gewoon wat minder bekritiseren.  :)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #92 Gepost op: 2-05-2026, 23:17:34 »
Ik vrees dat de makers dat met je eens zijn en dit al jaren veel invloed heeft op de mollen die ze kiezen.

Ik vond Delilah juist zo droog (heb haar zelfs even verdacht, naast Daan) dat zij er langer in had mogen zitten van mij dan Nienke en Evelien.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #93 Gepost op: 2-05-2026, 23:34:39 »
Ik vond Daan een leuke mol. Soms misschien wat te opvallend voor de kandidaten, maar wel met lef en humor.

Over het land en de opdrachten heb ik volgens mij eerder een reactie gegeven. Over het algemeen vond ik het een vermakelijk seizoen.  ::ok::

Wat ik wel vreemd vond, is dat Bram en Daan (toen alle kandidaten op een aparte kamer zaten en Bram die opdracht kreeg van de mol) met elkaar op Facetime zaten.
Dat iedereen gewoon de telefoon kan gebruiken, vind ik wel gek. Ik ben echt wel voor een telefoonloze editie, maar dat zal wel wensdenken zijn van mij.  ;)
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #94 Gepost op: 2-05-2026, 23:42:06 »
In het ergste geval lekt uit wie er mee doen, maar aangezien ze met zijn allen daarna in het afvallershotel zitten kan je er inhoudelijk toch niks uit afleiden. Gewoon voor iedereen 3 weken lang een telefoonverbod blijft mijn voorkeur.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Ome Anni

• Forumlid
« Reactie #95 Gepost op: 2-05-2026, 23:47:56 »
Ik vond Daan een leuke mol. Soms misschien wat te opvallend voor de kandidaten, maar wel met lef en humor.

Daarom vond ik Daan een slechte mol. Hij had wel lef, maar als anderen je acties doorhebben en je daardoor gaan verdenken ben je geen goede mol. Een goede mol weet veel geld uit de pot te spelen, met lef maar zonder dat de kandidaten het door hebben.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #96 Gepost op: 2-05-2026, 23:54:27 »
In het ergste geval lekt uit wie er mee doen, maar aangezien ze met zijn allen daarna in het afvallershotel zitten kan je er inhoudelijk toch niks uit afleiden. Gewoon voor iedereen 3 weken lang een telefoonverbod blijft mijn voorkeur.

Ja, inleveren dat ding.  :D

Daarom vond ik Daan een slechte mol. Hij had wel lef, maar als anderen je acties doorhebben en je daardoor gaan verdenken ben je geen goede mol. Een goede mol weet veel geld uit de pot te spelen, met lef maar zonder dat de kandidaten het door hebben.

Hij heeft wel wat teveel opvallende acties gedaan misschien. Toch vind ik wel dat hij het goed gespeeld heeft. Hij kwam met heel veel weg.

Wat ik bij de ontknoping ook vreemd vond, is dat kandidaten konden zien dat de naam van de mol achter op het Tanzaniaanse shirt stond van de t-shirt verkoper.
Tegelijkertijd vertelde Bram ook dat zijn hand werd weggehaald door die man toen hij beter wilde kijken.
Dat vind ik wel gek... Zo'n hint 'die iedereen had kunnen zien', maar blijkbaar krijg je niet de kans om het te zien. Met die ogen en het dobbelen hetzelfde. Hoe kun je in een paar seconden de ogen van de mol eruit vissen als je een scherm vol ogen te zien krijgt?

Volgens mij kun je daar als kandidaat bar weinig mee en als kijker ook niet.
Edit: wat Sanmol hierboven zegt dus.

En een aanvulling en een positief punt: fijn dat in de laatste aflevering uitgebreid in werd gegaan op (de meeste) mollenacties. Een rustige tiende aflevering; ik vind dat zelf wel fijn.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2026, 11:37:35 door Tunneltelevisie »
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline MoleBuster

• Forumlid
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
« Reactie #97 Gepost op: 3-05-2026, 01:07:50 »

Dit suggereert dat de finalisten Quinty en Bram Daan, volgens jouw interpretatie, ook niet door zouden mogen hebben: met als gevolg een finale waarin Quinty of Bram wint zonder Daan door te hebben?

Toegegeven, dit is een beetje gechargeerd van mij. Maar Daan heeft toch een aantal malen goed weten te improviseren op wat kritische momenten waarop hij dacht "Ze hebben me door.." en heeft zich daar toch prima uit gered? Zoals bijvoorbeeld aan het strand bij de Zanzibar, waar Bram die, door Daan, niet goed begraven limoen ontdekte. Ik vind hem juist een goede mol, omdat hij juist goed improviseerde door even stil te zijn in groep op het moment dat Bram de vraag in de groep gooide dat hij een ingegraven limoen had gevonden. Hij kaatste de bal terug naar Bram, door te stellen dat wie erover begint het zelf wel gedaan zou hebben. En ook bij de lodges in aflevering 1 wist hij zich te redden uit zijn risicovolle uitvallen met 1000 euro op zak.

Als Daan door iedereen al (vroeg) verdacht zou zijn geweest, zoals je een beetje suggereert, had hij nooit kunnen mollen op de manier zoals hij nu heeft gedaan.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2026, 01:15:05 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023/2026, Realitynet F1 Manager 2025

Offline Joriannn

• Forumlid
« Reactie #98 Gepost op: 3-05-2026, 07:51:12 »
Ik weet ook niet of ik het geslaagd vindt dat de mol zelf een hint benoemt in de uitzending: kijk er staat boom op die boot.. Misschien maar beter stoppen met de hints?

Ik vond deze juist prachtig. Iets wat ik zelf ook gedaan zou hebben. Wijzen op een hint (mogelijk gewoon toeval...) en hopen dat reverse psychology werkt en iedereen denkt: "hij kan het niet zijn".

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #99 Gepost op: 3-05-2026, 08:38:16 »
Ben het met Mool eens dat het fijn zou zijn als er in de toekomst deelnemers met meer gevarieerde achtergronden meedoen. Acteurs zijn ook elk seizoen weer oververtegenwoordigd. Gooi er ook een serieuze schrijver bij, iemand uit het leger. Maar misschien is dat ook gewoon inherent aan BN'ers: je wordt niet snel bekende Nederlander als banketbakker of stratenmaker, beroepen die bij De Mol wel voorbij komen.

Hier ben ik het mee eens. Volgens mij hoef je niet eens de BN-factor los te laten om wat meer diversiteit te krijgen. Gooi er een jonge rapper, een nuchtere voetbalcoach (type Dick Jol) en een wat oudere tv-coryfee in (er was ook weinig leeftijddiversiteit) en je hebt een heel andere groep al.

Ik vind dat Daan het prima gedaan heeft, maar hij heeft inderdaad het “niet ontdekt worden” een wat lagere prioriteit gegeven en leek zelfs expliciet weg proberen te komen met rare acties door te zeggen “we zijn wel tv aan het maken”. Dat laatste werkte ook een beetje omdat iedereen influencer was en dat eigenlijk wel een ok excuus vond (Eveline schreef hem er zelf om weg, omdat hij de hele tijd aan het acteren was, dwz een grote show aan het uitvoeren was). Dat influencerdenken is wel een risico voor het programma want het ondermijnt de authenticiteit van het programma, wat een soort rots is in een zee van list, verwarring, misleiding en bedrog. Als iedereen een beetje een show voor de camera uitvoert, wat is er dan nog de waarde van dat eentje de mol is? (Gelukkig zijn we nog niet zo ver, maar het kan wel die kant op gaan.)