Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 7391 keer)

Offline Demanuitwenen

• Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #160 Gepost op: 5-05-2026, 20:31:26 »
Karel en PJ kwamen bijvoorbeeld soms erg hard tegen kandidaten uit de hoek en dat zou wel weer eens leuk zijn.

Ik mis inderdaad ook (en dat heb ik vooral bij karel) dat ze een beetje boos worden op de kandidaten als het allemaal niet lukt, nu moet het vooral lief en gezellig zijn en lijkt het meer op een schoolreisje dan een hard spel.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #161 Gepost op: 6-05-2026, 15:46:17 »
Ik wil, zoals anderen al gezegd hebben, ook gelaagdere opdrachten. Dan is niet direct duidelijk in welke groep de mol moest zitten, omdat er op meerdere plekken en/of momenten te mollen valt. Daarnaast maakt dat het kijken in het algemeen ook leuker, originaliteit houdt het fris.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #162 Gepost op: 6-05-2026, 17:02:03 »
Ja helemaal waar, want eerlijk is eerlijk, dit was één van de makkelijkste seizoenen van afgelopen jaren vond ik dan. Kwam deels inderdaad door dit, maar deze groep was gewoon zo fanatiek (wat geweldig was om te zien), maar dat verzorgde dat je wel in de eerste 2 afleveringen (als ik naar mijzelf kijk) al 7 kandidaten volledig kon afstrepen. En op de helft van dit seizoen, had ik nog maar één kandidaat over waar ik 95% zekerheid mee had als mol.

In dit geval helpen de gelaagde opdrachten wel ook bij een fanatieke groep.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2026, 17:18:44 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #163 Gepost op: 6-05-2026, 17:12:14 »
Dit jaar hadden we drie influencers (Quinty, Bram, Daan - Ja, ze doen ook andere dingen, maar zijn alle drie wel vooral bekend geworden van Youtube en Instagram en daar heel actief op; Nienke trouwens ook)

Hebben we het over dezelfde Daan die in 2015 met het rete-populaire Streetlab (uitgezonden op tv bij KRO-NCRV) bij de laatste 3 genomineerden zat voor de Gouden Televizier-Ring?  ::)

Bram en Daan zijn allebei de melige grapjassen van het stel, heel jammer dat die samen gecast zijn. Verder vond ik er geen heel uitgesproken types bij zitten. Dit is echt nodig, de kandidaten maken het seizoen!

Ik denk dat je hier de spijker op z'n kop slaat waarom Bram en Daan telkens zo nadrukkelijk in beeld gebracht zijn. De rest waren niet erg uitgesproken, waardoor de 'spice' van Bram en Daan volgens de redactie nodig was om er nog iets van te maken. Het kan je smaak niet zijn, maar ik denk dat er vanuit de rest ook niet heel veel boeiends kwam verder. Overigens wel mee eens dat ik Bram en Daan liever allebei in een ander seizoen had gezien omdat hun 'bloedgroep hetzelfde is', maar ik vind het zéker geschikte types voor WIDM!   

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #164 Gepost op: 6-05-2026, 17:42:11 »
Ik vond het een heel gezellig seizoen. Vermakelijk om naar te kijken. En daar zit ook gelijk mijn grootste kritiek zit ten opzichte van andere seizoenen: hoe gezelliger het wordt, hoe minder mysterie erover blijft. Voor een Mol is een gezellige sfeer natuurlijk de ideale dekmantel, maar ik heb niet meer het gevoel dat ik naar een spannende serie zit te kijken. Dat de grootste lolbroeken van het seizoen dan winnaar en Mol blijken te zijn, helpt daar niet aan mee.
...óf niet!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #165 Gepost op: 6-05-2026, 17:48:54 »
Het zou mij echt totaal niet verbazen, dat de makers hun bewust in een seizoen samen hebben gezet. Ik irriteerde ook beetje aan, maar niet super erg. Een gezellig groep en seizoen, hou ik wel van. Maar de mysterie hoort er idd ook wel bij.

Toch merk ik wel dat vaak de groepen met de gezelligste sfeer, mijn favoriete groepen zijn. Daar zitten ook deels mijn favoriete seizoenen bij.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2026, 18:12:02 door Mol1991 »

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #166 Gepost op: 6-05-2026, 17:54:09 »
De kijkcijfers waren niet best, dus ze zullen het over een andere boeg moeten gaan gooien.

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #167 Gepost op: 6-05-2026, 18:39:19 »
niet best? 2,5 miljoen is nog altijd heel veel. Zeker als de zomertijd is ingegaan. Marktaandeel is ook heel vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Als het aan de kijkcijfers ligt, zullen ze echt niet veel hoeven veranderen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #168 Gepost op: 6-05-2026, 18:48:42 »
Oh, dat valt reuze mee. Is dit met terugkijken meegeteld? Ik merkte wel door dat het meer in de lente periode was, dat ik soms pas later kon kijken, of echt net op tijd was om de aflevering te zien. In de winterperiode lukt mij dit beter en ik ben niet iemand die speciaal thuis blijft voor widm, alleen bij de ontknoping aflevering.
« Laatst bewerkt op: 6-05-2026, 18:50:45 door Mol1991 »

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #169 Gepost op: 6-05-2026, 20:22:32 »
Nog vergeten, maar niet een kandidaat laten terugkomen, 1 afvallerloze aflevering en een opdracht waarbij er mogelijk nog een kandidaat geen rood scherm te zien kreeg. Nog 6 kandidaten in aflevering 7 is me echt teveel.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #170 Gepost op: 6-05-2026, 20:40:53 »
Nog vergeten, maar niet een kandidaat laten terugkomen, 1 afvallerloze aflevering en een opdracht waarbij er mogelijk nog een kandidaat geen rood scherm te zien kreeg. Nog 6 kandidaten in aflevering 7 is me echt teveel.
Sta, hier volkomen achter. Voor de afvaller is het leuk om terug te komen en niks tegen Eveline, maar ik wachtte zelf met smart dat ze ging afvallen.

En dat er in aflevering 5 niemand afviel, kon echt niet, ook al begrijp ik het wel waarom ze deze keuze gemaakt hebben toen ik het keek.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #171 Gepost op: 6-05-2026, 20:52:43 »
Ik heb liever een kandidaat die terugkomt dan een afvallerloze aflevering. Ik snap alleen niet waarom er gekozen is om het allebei te doen ???

De laatste seizoenen (inlcusief streaming) lijken de makers ervoor te kiezen om de finale over te slaan en in plaats daarvan twee afvallerloze afleveringen te hebben. Ik snap dat aflevering 9 nooit de meest populaire aflevering is geweest, maar de finale zoals die nu is voelt voor mij onaf. Liever zie ik dan een finale zoals in seizoen 11, 14 of 15 waarbij halverwege de aflevering nog iemand afvalt, maar je wel een volwaardige opdracht met de drie finalisten hebt. Een eliminatie op basis van de finaletest heeft voor mij geen meerwaarde. Alle opdrachten meegedaan? Dan ben je gewoon finalist in mijn boek.
...óf niet!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #172 Gepost op: 6-05-2026, 21:04:48 »
Ik heb liever een kandidaat die terugkomt dan een afvallerloze aflevering.
Opzich eens, ook al vind ik niet erg als er in aflevering één niemand afvalt, als er daarna wel steeds iemand afvalt. Want aflevering één is toch vaak een grote gok voor de kandidaten de test.

Een eliminatie op basis van de finaletest heeft voor mij geen meerwaarde. Alle opdrachten meegedaan? Dan ben je gewoon finalist in mijn boek.
Ja, volledig eens. Ik vind het wel echt jammer, dat ze dit er nu in hebben. Zoals bij Kees, Kim en nu met Matteo dit zijn in mijn ogen gewoon finalisten. En waarom ze dit nu doen? Geen idee, als de reden is, omdat het anders niet uitkomt met drie finalisten, had dan sommige dingen anders aangepakt waardoor het wel lukt.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #173 Gepost op: 6-05-2026, 21:38:21 »
Volgens mij zijn er een aantal dingen die ze zouden kunnen doen:

- Een aflevering minder. Maargoed, dat zal wel lastig liggen.. NPO1 wil zeker graag 10 afleveringen.
- Een groep van 11 zoals in seizoen 3 en seizoen 22. Maakt het wel weer iets moeilijker voor de kandidaten want 1 persoon meer die je aan het begin kunt verdenken.
- Als je dan zo nodig een afvaller loze aflevering wilt: De eerste test gewoon pas op het einde van aflevering 2 doen op basis van 6 opdrachten? Misschien is het dan ook ietsje minder een loterij omdat je meer hebt kunnen zien.

Offline Liena

• Forumlid
« Reactie #174 Gepost op: 6-05-2026, 22:47:30 »
Zoals vorig jaar, toen Teun als eerste afviel aan het einde van aflevering 2.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #175 Gepost op: 6-05-2026, 23:35:14 »
- Als je dan zo nodig een afvaller loze aflevering wilt: De eerste test gewoon pas op het einde van aflevering 2 doen op basis van 6 opdrachten? Misschien is het dan ook ietsje minder een loterij omdat je meer hebt kunnen zien.
Ja, van mij zou dit elk seizoen wel mogen. Natuurlijk het is maar een spel, maar dat zou voor mij wel al veel helpen en ook fijn voor de eerste  afvaller, dat het ietsje minder voelt als een loterij.

Offline Hollandse Mol

• Forumlid
« Reactie #176 Gepost op: Gisteren om 07:51:15 »
niet best? 2,5 miljoen is nog altijd heel veel. Zeker als de zomertijd is ingegaan. Marktaandeel is ook heel vergelijkbaar met voorgaande jaren.
Als het aan de kijkcijfers ligt, zullen ze echt niet veel hoeven veranderen.

Laagste sinds 2010. Door AvroTros zelf gemeld.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #177 Gepost op: Gisteren om 08:02:22 »
Laagste sinds 2010. Door AvroTros zelf gemeld.
Je hebt gelijk, maar het gaat meer over de overkill en de periode, dan dat ze slecht scoren, omdat veel molloten het niet meer goed vinden. Dus in dit geval hoeft er niet veel te veranderen in hun concept volgens hun dan. Als dit wel zo is, zouden ze dit niet toegeven.

Hier de link: https://www.nu.nl/media/6394258/rik-van-de-westelaken-over-tegenvallende-kijkcijfers-wie-is-de-mol-overkill.html

Een deel van de de tekst:
"Wij zitten met een aantal factoren. Eén: de lineaire kijkdichtheid gaat al jarenlang omlaag. Twee: de NPO heeft besloten het seizoen te verschuiven. Dus in plaats van januari, als veel meer mensen naar de televisie kijken, hebben ze het verschoven naar maart. En in maart, april en mei kijken altijd al veel minder mensen televisie. Ik denk dat het ook niet helpt dat het jubileumseizoen eigenlijk in september uitgezonden zou worden en naar november werd gehaald. Daardoor zat het nu wel heel dicht op elkaar."

Maar het is wel waar, in de winterperiode wordt vaak het meeste tv gekeken, ook al doet de herfst het vaak ook goed.
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 08:27:03 door Mol1991 »