Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen en afleveringstitels  (gelezen 47201 keer)

Offline Mvnl

• Forumlid
Re: [Hints] Verborgen aanwijzigen en afleveringtitels
« Reactie #60 Gepost op: 8-03-2026, 18:12:59 »
Hahaha doet me denken aan de Madame Morrible meme  ::rofl::

Zat nog te denken met de oog in oog of de ogen van de mol klein in een andere afbeelding van een oog zijn verstopt?

« Reactie #61 Gepost op: 8-03-2026, 19:24:40 »
Na 2 afleveringen zijn de huidige 5 letters van de Filippinepuzzel a, m, a, t en a.

Letter t, vanwege het woord vijftien (ij als één letter). Kan ook zo zijn dat het zestien was en dat ik een Masai gemist heb, maar het is dan toch sowieso een t (4e letter hoort bij het eindantwoord).

Letter a, vanwege de markt. De 2e letter van het woord hoort bij het eindantwoord.

Op basis van de huidige letters, durf ik te gokken op het woord hakuna matata (in de puzzel komt dan geen spatie, maar je moet husselen. Hakuna Matata heeft 12 letters zoals er 12 vragen zijn bij de puzzel).

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #62 Gepost op: 9-03-2026, 00:56:14 »
Is er een makkelijke manier op de letter ‘L’ aan Daan te koppelen? (Als in: makkelijk uit te leggen?)
Specifiek in deze aflevering of in het algemeen? Ik kan echt niks bedenken. Niet dat ik nou zoveel weet, maar dat betekent ws wel dat het iig niet makkelijk uit te leggen valt. Jammer.
Laten we jabberen joekelen.

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #63 Gepost op: 9-03-2026, 00:58:40 »
Oh ja: naald in Swahili is sindano.
Door het oog van sinDAANo?

Online Krien

• Forumlid
  • I am Krien
Re: [Hints] Titels van de afleveringen en andere mogelijke aanwijzingen
« Reactie #64 Gepost op: 9-03-2026, 07:57:59 »
Wow! Dat klinkt zeer interessant.
Wat zouden ogen en 26 hier verder mee te maken hebben?

Misschien?

Argus en zijn argusogen – De reus met honderd ogen
26 is also the gematric number for GOD with the corresponding substitutions in English (i.e. A=1, B=2, C=3, and so on)
De naam Mateo is afgeleid van de Hebreeuwse naam Mattheus en betekent “geschenk van God”
Mattheus is op zijn beurt weer afgeleid van het Griekse Matthaios.

« Laatst bewerkt op: 9-03-2026, 08:52:27 door Krien »

Online Krien

• Forumlid
  • I am Krien
« Reactie #65 Gepost op: 9-03-2026, 08:43:08 »
Na 2 afleveringen zijn de huidige 5 letters van de Filippinepuzzel a, m, a, t en a.

Letter t, vanwege het woord vijftien (ij als één letter). Kan ook zo zijn dat het zestien was en dat ik een Masai gemist heb, maar het is dan toch sowieso een t (4e letter hoort bij het eindantwoord).

Letter a, vanwege de markt. De 2e letter van het woord hoort bij het eindantwoord.

Op basis van de huidige letters, durf ik te gokken op het woord hakuna matata (in de puzzel komt dan geen spatie, maar je moet husselen. Hakuna Matata heeft 12 letters zoals er 12 vragen zijn bij de puzzel).

Hakuna Matata  past totaal niet bij Matteo zijn gedrag ::rofl::

Offline RaSa

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 9-03-2026, 17:14:40 »
Is er een makkelijke manier op de letter ‘L’ aan Daan te koppelen? (Als in: makkelijk uit te leggen?)
Specifiek in deze aflevering of in het algemeen? Ik kan echt niks bedenken. Niet dat ik nou zoveel weet, maar dat betekent ws wel dat het iig niet makkelijk uit te leggen valt. Jammer.

Daan draait de letter L op het rad.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 9-03-2026, 17:15:42 »
Ik denk dat de 26 slaat op het alfabet, o.a. vanwege het pim-pam-pet-spel.

Online Krien

• Forumlid
  • I am Krien
« Reactie #68 Gepost op: 9-03-2026, 17:50:01 »
Daan draait de letter L op het rad.

OOh hier ben ik blij mee , het past helemaal.     hij ging ook door het oog van de naald van hij draaide bijna de m.
Ik hoop zo dat hij de mol is.

Offline Rozz75

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 9-03-2026, 21:00:04 »
Buiten dat ik Daan verdenk: hoe kan hij vooraf weten dat hij een L draait. Dat is onmogelijk en dus geen hint. Of begrijp ik het verkeerd?

de andere opm hier m.b.t. DM op het rad in het groen (of DW):  heel goed gevonden!

Offline JCH Mens

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 10-03-2026, 11:51:59 »
Wat mij opviel is dat de maasai continu de naam Matteo aan het zingen waren. Misschien een hint dat Matteo de mol is?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #71 Gepost op: 10-03-2026, 11:58:17 »
De letters M en D staan in het groen. (De Mol)
Wanneer je het rad draait en de veer bovenaan blijft staan op de D, heb je onderaan de M, alleen lees je die dan als een W.
Dan heb je de letters D/W in het groen. Delilah Warcup
DM De Mol.  DW Delilah Warcup
Even een omgekeerde foto van het rad toegevoegd, voor het idee
Als je zoekt op 'oogsymbool'  dan vind je een oogsymbool met licentie erop, waarbij de oogbol de lens naar rechtsboven heeft. Ook het 'kijkwijzer symbool' is een oog met de lens rechtsboven in het symbool. Een soortgelijk oogsymbool dat naar linksonder kijkt kan ik zo 123 niet vinden. Zomaar een aanwijzing dat het oogsymbool inderdaad op zijn kop staat als de M rechtop staat.
« Laatst bewerkt op: 10-03-2026, 12:01:20 door foxhunter »

Offline annebeestje

• Winnaar WIDM pool jubileum ´25
  • Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 10-03-2026, 12:07:27 »
Dat "op zijn kop" oogje viel me ook op. Het lijkt consistent te zijn. Ook bij de "Safari Tours" decoratie op de jeep...

Offline geennaam

• Forumlid
« Reactie #73 Gepost op: 10-03-2026, 12:55:14 »
Interessant! Moeten we dan iets met deze specifieke richting vanuit het oog? Projecteren op de halve cirkel van de tafeltjes in afl 1, op het rad in afl 2 of kunnen we iets met de richting vanuit de auto met Eveline? Kan met deze richting vanuit de auto van Eveline bv iets gezegd worden over waar de auto van de mol stond bijvoorbeeld?☺️

Online Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 10-03-2026, 14:19:27 »
Direct na de terugblik op Evelines rode scherm is in een glitch hetzelfde irisscan-oog te zien dat in de uitzending ‘De eerste blik: Wie is de Mol?’ voorkwam. Ik vermoed dat vervolgens de ogen van Eveline in beeld komen, zie de tweede afbeelding hieronder. Het zijn in elk geval ogen met mascara, terwijl bij het irisscan-oog deze mascara niet (zo duidelijk) aanwezig is. Zou deze oogcombinatie symbolisch ernaar verwijzen dat Eveline in aflevering 2 oog in oog met de Mol staat?

Offline iMaarten

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 10-03-2026, 17:44:19 »
De opmerking van Rik in aflevering 1. 26 is een mooi, maar ook betekenisvol getal. Als je de betekenis van 26 opzoekt komen er veel verschillende betekenissen uit.

Ik dacht eerst aan de numerologische betekenis: balans, partnerschap, zorg en lief, dat dit gelinkt zou kunnen zijn aan de betekenis van de naam Milan, lief, genadig.

Echter, na de hint over de Griekse mythologie heb ik ook de betekenis van de naam van Matteo opgezocht. Geschenk van God, gift van Jahweh.
Dit pas dan weer bij de Religieuze betekenis van het getal 26:
Hebreeuws (Gematria): Het getal 26 is uiterst belangrijk in de Joodse traditie omdat de som van de Hebreeuwse letters voor de naam van God (JHWH) exact 26 is (10+5+6+5). Het staat hiermee symbool voor goddelijke eenheid en autoriteit.
Toeval, of een mooie hint!

« Reactie #76 Gepost op: 10-03-2026, 17:59:18 »
Ze zoeken de mol niet uit op de naam die hij draagt, of dat z'n geboortedatum toevallig leuk matcht om een hint te krijgen, mee ik aan  ;D

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #77 Gepost op: 10-03-2026, 18:07:01 »
[…]

Als ik kijk naar de vraag over aflevering 3, en zie dat ze een spelletje landenvoetbal doen, zou ik kunnen gokken dat ze het Wilhelmus zingen, wat in de Filippine past, èn de ‘H’ oplevert. Hakunamatata zou dan nog steeds kunnen, al zie ik de link met Tanzania niet, Swahili wordt in andere landen ook gesproken en maakt het niet uniek voor widm; maar ja, nog even afwachten.

« Reactie #78 Gepost op: 10-03-2026, 18:49:01 »
Als ik kijk naar de vraag over aflevering 3, en zie dat ze een spelletje landenvoetbal doen, zou ik kunnen gokken dat ze het Wilhelmus zingen, wat in de Filippine past, èn de ‘H’ oplevert. Hakunamatata zou dan nog steeds kunnen, al zie ik de link met Tanzania niet, Swahili wordt in andere landen ook gesproken en maakt het niet uniek voor widm; maar ja, nog even afwachten.

Hakuna Matata wordt echter wel in het Molboekje benoemd.

Als ik me het goed herinner (heb het Molboekje momenteel niet bij me), dan zowel in het stukje over de taal van Tanzania en de omliggende cultuur. In de omliggende cultuur wordt het onder andere in context van de Lion King cartoonfilm benoemd.

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 10-03-2026, 18:54:06 »
Buiten dat ik Daan verdenk: hoe kan hij vooraf weten dat hij een L draait. Dat is onmogelijk en dus geen hint. Of begrijp ik het verkeerd?

de andere opm hier m.b.t. DM op het rad in het groen (of DW):  heel goed gevonden!

Het geven van een naam aan een aflevering of opdracht gebeurt toch niet perse vooraf?

Door het oog van naald -> Daan L. Daan draaide de L?