Auteur Topic: [Hints] Verborgen aanwijzingen en afleveringstitels  (gelezen 71391 keer)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
Re: [Hints] Verborgen aanwijzingen en afleveringstitels
« Reactie #660 Gepost op: 3-05-2026, 13:01:41 »
Ik maak nergens aanspraken op en het boeit totaal niet 'wat officieel bevestigd is", ik wijs exact op wat ik bedoel en daarmee doet ieder wat ie wil, wat een geneuzel om niks. Hij spreekt Bram aan, kijkt hem in de ogen en 'heet hem welkom', dat zien we allemaal als je maar even dat fragment opzoekt en bekijkt. Als je nu Max zijn filmpje bekijkt zegt Daan, de mol die de enige leidraad is van alles en de enige die van iets alles officieel kan bevestigen, over deze hele hint "ik weet er niks van, dit verzint de redactie allemaal". En zo is het precies!
Klaartje
Ik verwees naar degene die de foto's erbij had gemaakt, die mist nu in de reply, maar als je haar link volgt zie je ze wel, dus je hoeft niet eens naar de site te gaan om het fragment te gaan bekijken, volg gewoon de link.......
Vicekampioen Molpool 2026 :)

Offline Pac

• Forum Moderator
  • Geslacht: Man
« Reactie #661 Gepost op: 3-05-2026, 13:21:42 »
Ik ben zwaar teleurgesteld in het niveau van de hints. Dat er woorden voorbij komen met daarin toevallig ook de letters van de korte naam van de Mol, dat is nog tot daar aan (hee daar staat daan) toe. Maar dat je wekenlang opbouwt naar een hint die vervolgens heel bewust bij de verkeerde naam uitkomt, dat vind ik gewoon kwalijk.

Ik heb altijd graag willen geloven dat de makers geen bewuste dwaalsporen uitzetten. Zelfs bij het grootste dwaalspoor uit de recente Molgeschiedenis - de maskerhint - wil ik geloven dat het echt een foutje was en geen vooropgezet spel. Maar nog nooit bouwde een seizoen zo duidelijk op naar een hint om vervolgens precies de verkeerde naam te geven. Als je je als Daan-verdenker in wel heel kromme bochten moet wringen om nog om zo'n grote hint heen te kunnen, dan doen hints meer kwaad dan goed. Dit is pure misleiding.

De hint was zelfs praktisch onuitvoerbaar: als Eveline en Bram allebei waren afgevallen, welke naam had Rik dan genoemd? ??? De enige garantie dat je met zekerheid vanaf aflevering 1 een hint kan uitstippelen is als je hem eindigt met de naam van de Mol. En dat is ook de enige logische keuze. Je staat oog in oog met mij: Daan. Simpel, helder, en uiteindelijk toch pas in aflevering 9 bekend voor de echte speurders. In een seizoen waarin iedereen wel 10 kansen heeft gehad om oog in oog te staan met de Mol, kan één naam alleen de naam van de Mol zijn.
...óf niet!

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #662 Gepost op: 3-05-2026, 13:31:07 »
Ik ben zwaar teleurgesteld in het niveau van de hints.
Dat is al jaren zo, zeker als je af moet gaan op dat karige lijstje wat op de officiële website staat. Lees dit topic maar eens van vorige seizoenen terug. Elk jaar weer is het hier klagen met steen en been. Maar wij molloten hebben wel gelijk, want er was ECHT iets met Rik die het molboekje de ene keer aan de ene kant wilde hebben en de andere keer aan de andere kant. En die olifant-schaduw die de letters omver liep hebben ze er toch ook ECHT ingeedit. Wij laten ons niet gek maken als de productie daar nu niks over zegt. Ik ben wel benieuwd in het komende Vragenvuur of deze vernieuwde redactie eerlijker wil zijn in het gebruik van Nephints, want dat die er zijn vinden wij toch allemaal wel aantoonbaar bewezen hoewel ze niet officieel te boek staan.

Offline Pac

• Forum Moderator
« Reactie #663 Gepost op: 3-05-2026, 13:41:14 »
Zwakke hints van het kaliber 'ergens in het seizoen is op de achtergrond een voetbalshirt te zien dus moet de mol wel een voetballer zijn' zitten er al jaren in inderdaad. Hints die net zo goed toeval kunnen zijn, leg ik dan ook gewoon naast me neer.

Ik vind het een stuk erger dat er een hint wordt ingestopt die zeker géén toeval kan zijn - 9 woorden die een zin vormen - die dan heel bewust eindigt met de verkeerde naam. Dat kan alleen gedaan zijn met als doel om ons naar de verkeerde Mol te sturen. En dat schaadt echt mijn vertrouwen in de makers ::ohno::
...óf niet!

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #664 Gepost op: 3-05-2026, 13:46:52 »
Ja het is wel duidelijk dat er een duidelijke knip zat in de woorden van Rik in die laatste aflevering. M.a.w. ze wisten toen al dat Bram wel de finale had gehaald. Anders had Rik de groep op een andere manier aangesproken. Hier hebben we het al over gehad. Hij doet dit nu heel onnatuurlijk, het is niet op alfabet, en het is totaal niet zoals ze staan. Maar als Bram exit was geweest dan hadden ze inderdaad weinig aanknopingspunten want Daan heeft alleen oog in oog gestaan met Eveline en Bram, en zo'n mooi fragment als we op seconde 26 zien weet ik ook niet of ze die nog bij een andere kandidaat konden koppelen. Maar het heeft ongetwijfeld in het draaiboek gestaan allemaal.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #665 Gepost op: 3-05-2026, 13:49:55 »
Ik vind het voetbalshirt ook echt raar. Daan biecht dan zo vrolijk je had het kunnen zien, maar dat mocht dus niet (al vaker hier genoemd..)

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #666 Gepost op: 3-05-2026, 13:56:39 »
Ik heb Lo’s claim even gefactcheckt:
- in de uitzending zeiden ze dat op 26 sec Daan te zien is. Dat klopt je ziet op precies 26 sec een overzicht shot van Mateo, Daan en Bram. In de eerste milliseconde is alleen Daan scherp, maar dubieus want je kan net zo goed zeggen dat je Bram ook ziet in dat shot, in de resterende seconde zie je ze alle 3.
- het welkom heten van Bram start op seconde 27.
- maar het shot wat ze in de uitzending lieten zien als shot op seconde 26 was (zoals Lo terecht claimt) het shot van seconde 40.

Van de andere kant: als het shot van seconde 40 idd op seconde 26 was geweest hadden we in aflevering 1 de mol geweten, want dat kijk je natuurlijk direct terug..

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #667 Gepost op: 3-05-2026, 14:01:05 »
Het belang van die seconde 26 is wat Daan dan zegt. Inderdaad klopt het dat op zich je daar gewoon 3 mensen ziet. Maar we weten pas bij aflevering 9 wat de betekenis is van die 'verwelkoming'. Dat haal ik eruit, dan is de hint mooier in elk geval. En zoals Klaartje al opsomt is seconde 39/40 ook van belang want kan je ook als seconde 26 zien. En precies DAT is het beeld wat de uitzending heeft gehaald. Dus het beeld van Daan alleen. Zonder de promo te tellen dus.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #668 Gepost op: 3-05-2026, 14:05:21 »
Ah dat had ik nog gemist. Dus de promo was 14 sec. Case closed de verwelkoming was op seconde 27, dus ik zie dat anders en klopt de uitzending gewoon.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #669 Gepost op: 3-05-2026, 14:14:30 »
Mijn conclusie is dat dit ook gewoon een fluthint is. Het hangt er vanaf of je telt vanaf de start van de aflevering, vanaf het einde van de promo. Als ik dieper nadenk kan ik er nog een paar bedenken (26 sec in de leader, 26 sec na het einde van de leader, 26 sec voor het einde van de aflevering) en dan kun je het ook nog eens op 9 afleveringen toepassen. Fluthint dus.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #670 Gepost op: 3-05-2026, 14:14:49 »
Ik vind het voetbalshirt ook echt raar. Daan biecht dan zo vrolijk je had het kunnen zien, maar dat mocht dus niet (al vaker hier genoemd..)

Eens. Bram zei zelfs dat hij het shirt echt niet van dichterbij kon zien, dus hoe dan?  ???

En ook eens met Pac (en anderen) over die zin. Als je daar een hint van maakt, zorg er dan voor dat-ie op zijn minst op een goede manier naar de mol te herleiden is. Niet via een andere kandidaat.

En dan dat dobbelen... Toch een grote montagetruc om Bram nog extra verdacht te maken. Daar heb ik moeite mee. Want feitelijk gebeurde daar bijzonder weinig; laat dat dan gewoon zien in plaats van die vage knips, denk ik dan.

Al vind ik het hier wel positief dat Daan deze opdracht niet heeft aangegrepen om (zonder te mollen) de pot leeg te trekken. Dat siert hem.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline Poontang

• Forumlid
« Reactie #671 Gepost op: 3-05-2026, 14:34:10 »
Dus de koppeling van de zin is met de strandopdracht.
En de koppeling van 00:26 is met het shot van Daan in de aflevering min de promo.

Ik probeer die eerste te begrijpen, maar het lukt gewoon niet helemaal.

Het -"Je had het kunnen weten, want we zeiden het letterlijk"-idee, is nu wel voorgoed ongeloofwaardig geworden. Maar dat is misschien persoonlijk, en ben ik al die jaren gewoon iets te naïef geweest tav de geloofwaardigheid van de spelmaker zelf.

Bram, Quinty en Matteo zaten op Daan. Was nog gekker geworden, als Bram dan ook nog even afviel voor de finale? Dan was er geen koppeling naar het strand? Dan konden ze beter Evelien haar naam gebruiken? Of gewoon Daan zeggen? Multi-knutselbaar. Mooi gedaan hoor.  ???

Ik denk dat je het wel goed had, Lo,dat de eerste woorden van rik van de 9e aflevering , waar hij de namen zegt ge-edit is.

Offline Enigma TV

• Forumlid
  • ENIGMA | De Uitverkorene
« Reactie #672 Gepost op: 3-05-2026, 16:45:12 »
Mijn grootste frustratie is dat het niet Bram zijn verdienste was dat hij op het strand tegenover Daan kwam te staan, aangezien het Daan zijn beurt was. Dat was simpelweg random, omdat iedereen een keer op die positie als 'Mol' kwam te staan.

Het zou me oprecht ook niet meer verbazen als ze Bram en Daan koste wat kost samen naar de finale wilden sturen op dit punt, dus dan konden ze ook veilig wegkomen met Bram zijn naam om een Molduel onder de kijkers te ontketenen.  ::)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #673 Gepost op: 3-05-2026, 19:52:13 »
Dus de koppeling van de zin is met de strandopdracht.
En de koppeling van 00:26 is met het shot van Daan in de aflevering min de promo...................

Ik denk dat je het wel goed had, Lo,dat de eerste woorden van rik van de 9e aflevering , waar hij de namen zegt ge-edit is.
Ja, met dat laatste kun je echt zien dat het woord "Bram" pas gebruikt is in de edit nadat de finalisten al bekend waren. Zogezegd kan de hint maanden na dato nog finaal gemaakt zijn. Ze hebben ook echt wel zitten knutselen met de koppeling van 00:26 met het shot van Daan die Bram verwelkomt, dus zonder de promo eraf te halen.... de pure 26e seconde. Zou allemaal wel heel toevallig zijn anders dat Daan precies op 00.26 Bram in de ogen kijkt, toch?

Dit is allemaal edit van ver na de finale als de kandidaten dus al maanden thuis zitten, je kunt alles in de edit stoppen wat je wilt. Dan kan je mij niet vertellen dat dit gesprekje gewoon toeval is. Ik dacht eerst nog toen ik dit voor de eerste keer zag en Klaartje's post over de hint kwam dat het nogal gekunsteld was. Maar toen wisten we nog niet hoe de hele zin over 9 afleveringen zou luiden. Achteraf gezien valt alles op zijn plek. Dan best wel een leuke hint dus. Een fluthint vind ik zoiets als die letters waar je dan Daan Boom mee kan vormen enzo, van die eenmalige hints waar een heleboel op is af te dingen. Dit is nog wel een leuke hint omdat hij pas na veel afleveringen langzaam in het zicht komt en pas op het eind begrepen kan worden.
« Laatst bewerkt op: 3-05-2026, 19:53:44 door Lo »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #674 Gepost op: 3-05-2026, 20:47:13 »
Ah dat had ik nog gemist. Dus de promo was 14 sec. Case closed de verwelkoming was op seconde 27, dus ik zie dat anders en klopt de uitzending gewoon.
Ik heb deze aflevering gedownload van NPO start. De promo beslaat de eerste 147 frames, met 25 frames per seconde dus op 3 frames na exact 6 seconden. Daan is in beeld op de overgang van 0:31 naar 0:32. Dus op precies 26 seconden van de beelden van de aflevering. De hint klopt dus precies als je goed kijkt op welke tijdcode de beelden van de aflevering beginnen.