Auteur Topic: [Kandidaat] Nienke van Dijk  (gelezen 12651 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Kandidaat] Nienke van Dijk
« Reactie #20 Gepost op: 11-03-2026, 22:16:16 »
Hierop ingaand, het klopt dat Nienke in de Jeep van Nasrdin gaat in haar tweede ronde,
let op de sticker op de voorruit rechtsonder, de waterfles achter de bestuurdersstoel en de kreuken in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel. Ook de positie van de jeep in het depot komt overeen. Ik heb geen video van Siem gezien.
Deze envelop is ongeldig; heeft zij ook voor de €-250 gezorgd of is ze ‘gewoon’ erg naief en heeft ze de verkeerde (Nasrdin’s) sleutel gebruikt..?
« Laatst bewerkt op: 11-03-2026, 22:18:24 door Mollem »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 11-03-2026, 22:37:27 »
Zoals ik eerder zei, Nienke kreeg eerder 3 sleutels mee van Narsdin omdat hij niet meer wist welke van de 3 de sleutel was om Eveline te bevrijden. en Nienke kan daardoor ook verward zijn dat zij de sleutel van Nasdrin meenam omdat zij dacht dat het haar sleutel was. Als ze de afgekeurde envelop binnen bracht kan ze onmogelijk een envelop met mingeld hebben binnengebracht. Iedere kandidaat mag maar één envelop binnen brengen.
« Laatst bewerkt op: 11-03-2026, 22:41:20 door Luc »

Online Nat007

• Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
« Reactie #22 Gepost op: 12-03-2026, 00:29:07 »
De mol heeft na het omwisselen van de eigen envelop nog andere sabotagemogelijkheden, er is immers een tijdslimiet. De mol kan sleutels verwisselen of vertragen op het terrein waardoor anderen minder tijd hebben om hun wagen te zoeken.

Ik heb de YouTube-video van Siem ook bekeken. Hij maakt goede analyses maar trekt de verkeerde conclusie.

Er zijn drie mogelijkheden:
1. Nienke neemt als kandidate de sleutel van Nasrdin mee omdat ze denkt dat het haar sleutel is. Zij gaat daardoor in de wagen van Nasrdin en neemt een envelop mee. Die wordt afgekeurd omdat er maar één envelop uit dezelfde wagen genomen mag worden.
2. Nienke controleert als kandidate of Nasrdin de juiste envelop heeft meegenomen omdat hij hem verdenkt en neemt daar geen envelop mee. Zij neemt de juiste envelop uit haar eigen wagen en een andere envelop wordt afgekeurd (mogelijk die van Eveline omdat zij de sleutel van Bram meenam of omdat zij die envelop niet zelf heeft gedeponeerd).
3. Nienke neemt als mol een envelop met mingeld uit haar eigen wagen. Dan zie ik niet in waarom ze in de wagen van Narsdin is gegaan. Misschien om te vertragen maar dat heeft geen zin want zij is als laatste op het terrein.

Goede info. Maar even vanuit de Nienketunnel beredeneerd  :P:

Optie 1: Het is niet in de edit te zien, maar Nienke wist uiteraard haar eigen kenteken, net als alle anderen. Want daar zaten Quinty, Delilah en ook Matteo bovenop. Quinty vraagt haar zelfs: "Nienke weet je het kenteken van jouw auto?" En ze antwoordt "ja". Dus het is dubieus dat ze echt zou denken dat Nasrdin's jeep haar jeep was.

Wat betreft optie 2: als Nienke Nasrdin zou verdenken als mol, dan was dit geen betrouwbare check, want de mol zou dan logischerwijs 2 enveloppen toch zeker verwisseld hebben. Dus zou de verkeerde envelop van een achterbank bijvoorbeeld hebben meegenomen, en de juiste envelop van de voorste stoel op diens plek hebben gelegd. Dat soort molacties zijn uitgedacht van tevoren en voorbereid. Zeker aangezien Nasrdin middenin het spel het veld in ging, en dus logischerwijs niet het risico kon hebben gelopen om zo eenvoudig door de mand te vallen (kandidaten wisten per slot van rekening de nummerplaat van zijn jeep plus de juiste envelopplek, plus zijn sleutel was in omloop, plus hij verwittigde zelfs iedereen ervan dat hij dacht de verkeerde envelop te hebben meegenomen).

Is het ook mogelijk dat Nienke als mol om tactische redenen tot het laatst heeft gewacht om uit Nasrdin's jeep een mingeld envelop te pakken? Omdat er op het einde met een tijdslimiet geen tijd meer was voor de rest om haar envelop te checken en dit dus een veiliger moment was om dat mingeld in te leveren? - Of was de enige mogelijkheid om een onwettige envelop te verkrijgen door een envelop uit andermans jeep te pakken, uit een jeep waar al een andere envelopuit was gehaald dus? En kon mingeld alleen maar uit de eigen jeep gehaald worden? Ik heb de opdracht teruggekeken, maar Rik zegt daar niets duidelijks over bij de speluitleg. Allen: "Je gaat op zoek naar je eigen jeep en haalt daar één envelop uit".  Niets over dat een mol niet een tweede envelop met mingeld uit andermans jeep kan halen  ::vergroot:: Het lijkt logisch dat de ongeldige envelop degene moet zijn die door Nienke uit Nasrdin's jeep is gehaald, maar helemaal waterdicht zeker is dit toch niet?

Rik zei aan het begin van de opdracht ook tegen de mol: "Dus pas op met je molactie". Ga ervanuit dat er dus gemold is en dat dit (hopelijk) opzichtiger was dan gewoon willens en wetens je verkeerde envelop uit je eigen verduisterde jeep te halen. En eerder iets wat daadwerkelijk gezien had kunnen zijn door Eveline. Dus: in een andere jeep gaan waarin je niet hoort te zitten bijvoorbeeld. En Nienke is de enige deelnemer die tweemaal het veld in is gegaan en daar meer tijd voor had.

« Laatst bewerkt op: 12-03-2026, 00:32:13 door Nat007 »

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 12-03-2026, 11:33:08 »
Het kan ook goed zijn dat Nienke op vraag van de andere kandidaten de wagen van Nasrdin heeft nagekeken. Nasrdin zei duidelijk dat hij twijfelde of hij de goede envelop heeft meegenomen.

Overigens wilden de kandidaten ook duidelijk dat Nienke haar envelop snel deponeerde (zo'n 10 seconden voor tijd). Waarschijnlijk heeft zij dan toch de envelop uit haar eigen wagen gehaald maar dat werd eruit geknipt.
« Laatst bewerkt op: 12-03-2026, 11:38:22 door Luc »

Offline Mollie25

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 12-03-2026, 11:38:16 »
Ik snap, ook na het zien van de video van Siem, nog steeds niet zo goed wat het voordeel voor de mol zou zijn om tijd te verdoen met het pakken van een enveloppe die vervolgens toch afgekeurd wordt. Beter focussen op het mingeld toch?

Daar komt nog bij dat ze haar andere ronde besteedt aan het bevrijden van Eveline, wat me dubbelop zonde lijkt voor de mol want dan heb je:
1. Nog meer tijd verspild die je aan het pakken van mingeld had kunnen besteden
2. Een extra kandidaat vrijgespeeld die nu ook meehelpt met geld pakken.

Ik zie dit als driedubbel onlogisch voor de mol.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 12-03-2026, 12:29:50 »
De meest plausibele verklaring is toch dat Nienke (al dan niet op vraag van de andere kandidaten) de wagen van Nasrdin heeft nagekeken. Als Nienke per ongeluk in de wagen van Nasrdin is terechtgekomen merkt Nienke dat de envelop die op de stoel naast de bestuurder moet zijn er niet meer is en dat zij verkeerd zit.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #26 Gepost op: 12-03-2026, 13:06:09 »
Nasrdin pakte tijdens het instappen in 1 beweging meteen de geldenveloppe van de bestuurdersstoel (rechterkant van de auto). Op de bijrijdersstoel lag informatie over Eveline.

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2026, 08:48:01 »
Als Nienke een envelop met mingeld uit Nasrdins jeep haalde, betekent dat niet dat de envelop met mingeld “gewoon” telt en Nasrdins envelop ongeldig wordt (want twee enveloppen uit dezelfde jeep)? Zou de mol op die manier alsnog voor zowel het mingeld en de ongeldige envelop verantwoordelijk zijn?

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2026, 15:38:06 »
Als Nienke een envelop met mingeld uit Nasrdins jeep haalde, betekent dat niet dat de envelop met mingeld “gewoon” telt en Nasrdins envelop ongeldig wordt (want twee enveloppen uit dezelfde jeep)? Zou de mol op die manier alsnog voor zowel het mingeld en de ongeldige envelop verantwoordelijk zijn?

Ja ik heb ook geprobeerd wat alternatieven te noemen richting Luc, omdat er door Rik absoluut niets is gezegd tijdens de opdracht en aflevering over de voorwaarden voor een ongeldige envelop of wanneer een mingeld envelop precies geldig is. Het is logische deductie van anderen dat Nienke niet voor dat mingeld verantwoordelijk kan zijn of dat enige envelop die ze uit Nasrdin's jeep mee kan hebben genomen ongeldig zou zijn geweest. Maar precies wat jij zegt: juist omdat Rik bewust die regels niet heeft uitgelegd, kan het zo maar zijn dat er gemold is door in een al geopende jeep een 2e envelop met mingeld te halen en in te leveren, die de eerste goede envelop overruled. En dan heb je een hele andere discussie.

Feit is dat ze 2x het veld in ging als enige en dat ze daar weinig te zoeken had bij Nasrdin's jeep. En dat de regie onduidelijk was over wat ze aan het doen was (dus ze kreeg hier niet de edit van overijverige kandidaat, maar werd uit de wind gehouden). Het controleren aspect is niet overtuigend, want een mol zou gewoon de juiste envelop verlegd hebben en niet zo eenvoudig gepakt kunnen zijn in een voorbereide opdracht waarbij anderen vrij in het veld konden lopen m.i.
« Laatst bewerkt op: 14-03-2026, 15:42:17 door Nat007 »

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2026, 15:52:49 »
Ik geloof niets van dat “controleren”, omdat je als kandidaat bijzonder goed door zou moeten hebben welke jeep bij wie hoorde en waar de goede envelop zou moeten liggen.

Ik acht het eerder mogelijk dat het tegenovergestelde waar is: dat Nienke zo ongeorganiseerd te werk ging dat ze per ongeluk in Nasrdins jeep terecht kwam. Ze zegt het kenteken te weten en als ze dat correct zou doorgeven, zou je verwachten dat Quinty zou aangeven dat die jeep al geweest is (en als Quinty de mol is, is het denk ik te riskant om verkeerde informatie door te geven, want iedereen staat er bovenop).

Er is hier iets vreemds aan de hand. Als Nienke de mol is, is de uitkomst best te verklaren. Maar zo niet, dan begrijp ik nog niet helemaal hoe het hier fout is gegaan.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 14-03-2026, 16:42:35 »
Er is hier iets vreemds aan de hand. Als Nienke de mol is, is de uitkomst best te verklaren. Maar zo niet, dan begrijp ik nog niet helemaal hoe het hier fout is gegaan.

Of waarom de regie ervoor gekozen heeft om alles wat deze actie eventueel kon verklaren, uit de uitzending te knippen..

We zien inderdaad niets over communicatie van Nienke richting Quinty en Co over het nummerbord van die jeep, of wat ze er verder maar over gecommuniceerd hebben. Als de regie Nienke de Kandidaat hier als mol hadden willen framen, dan hadden ze dat wel iets duidelijker gedaan, vermoed ik zelf. En niet zo verstopt dat er een YouTuber aan te pas moest komen om het te ontdekken uiteindelijk.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2026, 22:01:15 »
In aflevering 3 leek Nienke voorkennis te hebben (vanuit mijn Nienke tunnel beredeneerd uiteraard): zorgde als haantje de voorste dat ze niet hoefde te voetballen en in de beste molpositie zat. Want tegen dat Tanzaniaanse voetbalteam had zelfs bijna-professional voetballer Daan geen schijn van kans. De beste positie om deze proef te laten mislukken was dus bij Quinty en Nienke (want alle doelpunten min eentje werden gemaakt tijdens de freeze). En met name Nienke bakte er weinig van. Quinty zegt halverwege de opdracht: "Na 15 minuten hard werken hadden we er 3 in". En alledrie die balletjes werden correct door Quinty gegooid  ;D Nul door Nienke. En los van haar behulpzaamheid met de sjaal, werd er in het tweede deel van de wedstrijd ook weinig bewerkstelligd door Nienke.

Dit was de beste plek voor haar om te mollen, want als voetballer had ze waarschijnlijk helemaal niet kunnen saboteren en was waarschijnlijk ergens achterin gezet, net als Delilah. Maar op de Bank haalde ze 50% van de kansen tot een nieuwe freeze weg.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 14-03-2026, 23:09:43 »
Balletjes raak:

Quinty: 4
Nienke: 2 (door een sjaal strak te spannen, al was het bij beide balletjes feitelijk Quinty die die 2 balletjes raak mikte).

Van één sirene (bij het maken van de 5-6) zien we niet wie van de twee dames deze veroorzaakte.

Ja dat idee van het sjaaltje zou onmols zijn. Maar waarom zien we dit maar 2 keer toegepast worden? Ze hadden er feitelijk wel 15 freezes achter elkaar mee kunnen gooien. Maar ik snap niet goed waarom dit niet gebeurd is. Wat dan weer wel mols is van Nienke, is dat ze de eerste 15 minuten volgens Quinty geen een keer iets raakt, maar wel met de nodige show Quinty berispt voor haar balletje tussen een kier bij de ramen gooien. Dat voor iemand die zelf nog geen olifant kan raken.

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 14-03-2026, 23:20:46 »
Zeker gek van die sjaal, je zou denken dat het hierdoor lopendebandwerk zou worden. Sowieso bijzonder dat ondanks de sjaal en het oefenen in de eerste helft en geen betere score is in de tweede helft.

Je ziet ze ook vrij weinig in beeld tijdens hun pogingen gedurende de tweede helft, terwijl het tijdrekken van Daan en Bram enorm wordt uitgemeten.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2026, 23:26:09 »
Was het aantal balletjes niet beperkt?

(geen idee, ik heb net de aflevering gekeken maar te moe om nu nog eens terug te kijken)
klaar voor de strijd

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #35 Gepost op: 14-03-2026, 23:27:57 »
Misschien was de sjaal onregelementair. Misschien heeft Nienke in de 2e helft meer raak gegooid dan wij zagen.
Voor mij is het even de vraag hoeveel balletjes ik in 30 minuten in een bekertje zou krijgen, ongetraind. Ik denk niet veel.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 14-03-2026, 23:28:38 »
Was het aantal balletjes niet beperkt?

(geen idee, ik heb net de aflevering gekeken maar te moe om nu nog eens terug te kijken)

Ja, daarom vond Nienke het ook verdacht dat Quinty balletjes bleef gooien naar een bekertje dat boven een gleuf hing waar ze in konden verdwijnen.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 14-03-2026, 23:29:38 »
De sjaal was niet onreglementair, de knop lichtte gewoon op en de Tanzanianen gingen op pauze.

Online Nat007

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 15-03-2026, 00:14:04 »
Misschien heeft Nienke in de 2e helft meer raak gegooid dan wij zagen.

Wat ik kon zien bij het (1x) terugkijken is dat van de 7 freeze sirenes die afgingen er 4 in beeld door Quinty alleen gegooid werden. En 2 door Quinty met hulp van Nienke die een sjaal strakhield ter ondersteuning. Een 1 sirene ging af zonder dat we zagen wie van de twee dames hier verantwoordelijk voor was.

Dus Nienke kan maximaal één keer zelfstandig een balletje raak hebben gegooid, en waarschijnlijk nul keer.

Mee eens dat dit lopende band werk had moeten zijn zodra ze die sjaalnmethode ontdekt hadden. Maar Nienke was hier van alle deelnemers het meest effectief aan het mollen en heeft vele honderden euro's uit de pot gehouden. Meer dan wat Daan kon voorkomen met een beetje dollen voor de camera na een doelpunt.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
« Reactie #39 Gepost op: 15-03-2026, 00:34:14 »
Grappig dat hier genoemd wordt dat iemand Nienke zo oprecht vindt overkomen. Al vanaf aflevering 1 verdenk ik Nienke, omdat ze voor mij super obvious aan het faken is in de interactie met de kandidaten. Maar dit valt me vooral heel erg op omdat ik op precies dezelfde manier praat en reageer wanneer ik lieg.
Ik dacht eerst nog dat ze misschien heel ongemakkelijk is bij mensen, dat kan nog verklaren waarom het zo onnatuurlijk op mij overkomt. Maar ook in de kano zag ik het vandaag weer. En toen ze boos werd op Quinty vanwege die bal die verdween, viel het me het meeste op.

Trouwens, toen Q voor de laatste keer op de knop sloeg, zag je een geplet balletje in de mand liggen. Is de mol daar op gaan staan?
Deze hobby kost me echt teveel tijd...