Ik blijf nog even hangen bij Nienke en Delilah. Ze kozen voor Matteo en Nasrin, die nul euro hadden (mols). Ze waren zelf opvallend aan het liegen over hun eigen bedrag terwijl ze niet degenen waren met nul euro, en daardoor ten onrechte werden verdacht de nul euro te hebben.
Nienke zette zichzelf buiten spel door bij het 2e paaltje te gaan staan, maar loog er vervolgens wel vrij opzichtig over. Had mazzel (pech?) dat de groep daar geen consequenties aan verbond. Bij zo'n 1e aflevering vraag ik me altijd af of de mol wel alles volledig Des Mols wil spelen. We hebben vaak genoeg gezien dat een mol juist liever wat in de schaduw nog opereert dan, of goodwill en vertrouwen wil kweken juist dan. Dus ik streep Nienke nog niet af hierdoor, en evenmin Delilah die uiteindelijk ervoor koos om de olifant niet te openen.
Geraldine viel op door eerst aan te zetten voor het openen ("We kunnen ook risico nemen want we zitten in aflevering 1"), om vervolgens tégen openen te stemmen. En beproefde moltaktiek. Bram deed datzelfde trouwens, die krijgt ook een vinkje.
Matteo was juist zo opvallend deze aflevering met zijn mollerige keuzes, die streep ik voorlopig af.