Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Hulplijn  (gelezen 6233 keer)

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Je weet wel, die rare gast ;)
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Hulplijn
« Reactie #20 Gepost op: 21-03-2026, 23:07:58 »
Er bestaat volgens mij een regel dat je binnen x aantal vragen met ja nee tot het gevraagde voorwerp kunt komen. (Vroeger had ik zo’n computertje die dat kon)  :-X
Milan was de enige die zijn hoofd koel kon houden en zodoende wel de juiste vragen kon stellen. Chapeau (vrij naar Rik).

Ja 20, net als de test.
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 21-03-2026, 23:13:06 »
Hele toffe opdracht, al vond ik het abseilen wel vrij gevaarlijk overkomen met onervaren deelnemers. De enige die er fatsoenlijk doorheen kwam was Milan. Hij had zelfs nog tijd en energie over voor humor, hilarisch 'Wie heb ik aan de lijn'.

Ik denk dat de mol altijd zal willen abseilen, daar heb je veel meer invloed dan beneden. Ook neemt de mol natuurlijk lekker veel telefoontjes op, liefst allemaal.

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #22 Gepost op: 21-03-2026, 23:18:12 »
En misschien zien we Sanne of Tobias binnen nu en paar jaar ook wel meedoen ;D
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #23 Gepost op: 21-03-2026, 23:20:57 »
Hele toffe opdracht, al vond ik het abseilen wel vrij gevaarlijk overkomen met onervaren deelnemers. De enige die er fatsoenlijk doorheen kwam was Milan. Hij had zelfs nog tijd en energie over voor humor, hilarisch 'Wie heb ik aan de lijn'.
[...]

Valt opzich wel mee hoe gevaarlijk het is. Als het goed is zaten ze vast aan twee lijnen. De een onder controle van de instructeur bovenaan, die kan ingrijpen als je te snel naar beneden gaat of de controle kwijt raakt. De ander heb je zelf controle over.  Het ergste wat je kon overkomen, is dat je kantelt en tegen de silo 'valt'.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #24 Gepost op: 21-03-2026, 23:30:59 »
Eveline ging als eerste, de rest is gissen.
Als laatste abseiler kon je gewoon de instructies opvolgen en maar 1 telefoontje pakken. Er waren er zeker al 8 gepakt.
Maar daar gaat het de mol niet om die wil geen geld in de pot.
Wie ging het meest tegen de aanwijzingen in? Dat was Daan. Nienke luisterde naar Quinty. Bram en Milan zijn op zoek naar voordeel en luisterden naar elkaar.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 21-03-2026, 23:31:28 »
Wat was eigenlijk het voordeel van het weten van die vraag van de test.
Ze moesten toch meteen daarna de rest al maken.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 21-03-2026, 23:58:12 »
Maar dan nog. Ga je dan jouw molverdachte vragen wat zijn favoriete TV programma is? En gaat hij hier een eerlijk antwoord op geven? Je wordt geen snars wijzer van die vraag.

Offline foxhunter

• Forumlid
  • Bijdrage -AI
« Reactie #27 Gepost op: 22-03-2026, 00:05:26 »
Daan kan toch in zijn vuistje lachen? Niet alleen speelt hij zelf 3 telefoons weg, zijn bondje Bram doet er nog 4 telefoons bovenop, samen met bondje Milan. Samen 7 stuks direct of indirect invloed op.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 22-03-2026, 00:07:01 »
Zouden de meeste kandidaten niet hebben geantwoord "Wie is de Mol"?

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #29 Gepost op: 22-03-2026, 00:15:46 »
Zouden de meeste kandidaten niet hebben geantwoord "Wie is de Mol"?
Had ik in ieder geval wel gedaan als kandidaat als hier geen idee van hebt verder ;D
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #30 Gepost op: 22-03-2026, 00:23:58 »
Ik vond Eveline hier ook wel vrij verdacht overkomen, deze opdracht.

Naast Milan en Bram (zou hij al doorhebben dat 8 van de 16 niet haalbaar is?) die ook opvallend spelen, en -1000 scoren. Waarmee de 1.000 van aflevering 1 weg wordt gespeeld voor Milan.  ;)

Daan ook verdacht. Zou ook als mol moeten abseilen, maar als mens het eng vinden.

En de spons raden viel mij ook op. De andere twee die speelden leken kansloos om het in 2 minuten te raden, maar Milan lukt het.

Offline MoleBuster

• Forumlid
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
« Reactie #31 Gepost op: 22-03-2026, 00:39:36 »
Ik zou als mol niet graag beneden staan als ik zo weinig mogelijk geld in de pot wil. Je kunt dan eigenlijk (als mol) alleen maar vanuit omgekeerde psycholgie je abseilpartner overdreven aanzetten tot niet opnemen (zodat deze dat juist wel doet) aangezien iedereen beneden belang heeft dat er niet opgenomen moet worden om zodoende 8 of minder opgenomen telefoontjes te bereiken wat weer zou betekeken dat zij hun scherm niet hoeven te zien.

Dus mijn conclusie is dat de mol wel aan een toren hing en een extra potleedstreep gaat door de namen van diegenen die beneden stonden: Bram, Matteo, Quinty. Delilah stond ook beneden, maar die vloog er uit.
Winnaar Klassiekers Pool 2023, Realitynet F1 Manager 2025

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #32 Gepost op: 22-03-2026, 00:52:07 »
Bram adviseert alles op te nemen (-1000), geeft daarmee een vrijstelling weg en geeft een ander info en een joker. Welke kandidaat doet dat?

Dat was heel raar inderdaad!  ???
Ik had Bram afgestreept, maar misschien moet ik hem toch maar weer wat beter in de gaten houden...
Vooralsnog ga ik ervan uit dat hij kandidaat is en waarschijnlijk gewoon gedacht heeft dat hij ook voordeel zou kunnen pakken (en dan misschien domweg vergeet dat hij dan ook een vrijstelling voor zichzelf wegspeelt).

Wel fijn in deze opdracht, is dat meer geld verdienen ook een kans op voordeel geeft.  ::ok::

Hier vond ik vooral Matteo verdacht (maar dat is gekleurd omdat ik in die tunnel zit); Eveline pushen om niet op te nemen waardoor ze juist wél de telefoon pakt).

De mol staat hier veilig op de grond, denk ik. Tuurlijk kun je in de silo ook de boel manipuleren. Maar alleen de eigen vier en dat valt op voor jouw partner.

Voordeel van 'op de grond staan' is dat je ook invloed hebt op de andere 3 die de abseilers moeten aansturen. En dat is hier ook gebeurd, denk ik: je spreekt af dat de abseilers 3 en 4 mogen opnemen, wat al de helft is.
Matteo zorgt hier voor de helft +1. (en Bram doet ook raar)
Denk ik. :-)

Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 22-03-2026, 01:01:16 »
En de spons raden viel mij ook op. De andere twee die speelden leken kansloos om het in 2 minuten te raden, maar Milan lukt het.
Ik heb nog even de vragen op een rij gezet. :

Nichtje: ik heb een object in mijn handen...
Is het iets uit WIDM? Nee  (waarom zou het, heeft ze misschien een joker in de hand?)
Is het iets persoonlijks van mij? Nee (waarom zou het iets persoonlijks zijn en wat is iets persoonlijks?)
Is het iets wat je gebruikt in huis? Ja (de stap van niet iets persoonlijks tot iets wat je gebruikt in huis is wel erg groot, waarom niet vragen of je het kan eten, of het een gebruiksvoorwerp is, of het groot is etc.)
Is het iets wat je gebruikt in de keuken? Ja
Is het iets wat je gebruikt om echt te koken? Nee
Is het een lepel of een vork of een mes? Nee (logische vraag zou dan zijn of je het gebruikt bij het eten; ooit gehoord van het concept 'bestek')
Is het iets om schoon te maken in de keuken? Ja
O, is het een afwasborstel? Nee (dan zou je eerder vragen of het voor de afwas is, dan zou het bijvoorbeeld afwasmiddel kunnen zijn, een afwasborstel)
Iets om droog te maken? Nee (het was iets om mee schoon te maken, dus geen handdoek of theedoek)
Is het een kraan? Nee (dat is geen object dat je in de hand hebt)
Is het 'n 'n (nichtje maakt bewegingen met haar mond) sponsje? Jaaa (het was zeker geen sponsje en ook niet een sponsje dat je gebruikt in de keuken)
« Laatst bewerkt op: 22-03-2026, 01:07:59 door MartinJ »

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #34 Gepost op: 22-03-2026, 01:55:08 »
Ja, erg opvallend wat mij betreft. Dan is een banaan raden nog makkelijker. Is het eetbaar? Is het geel? Dat had ik nog waarschijnlijker gevonden dan een spons.
« Laatst bewerkt op: 22-03-2026, 01:56:53 door Contraspion »

Offline Nijntjelief

• Forumlid
  • We mogen weer!
« Reactie #35 Gepost op: 22-03-2026, 07:19:32 »
Ik zou als mol niet graag beneden staan als ik zo weinig mogelijk geld in de pot wil. Je kunt dan eigenlijk (als mol) alleen maar vanuit omgekeerde psycholgie je abseilpartner overdreven aanzetten tot niet opnemen (zodat deze dat juist wel doet) aangezien iedereen beneden belang heeft dat er niet opgenomen moet worden om zodoende 8 of minder opgenomen telefoontjes te bereiken wat weer zou betekeken dat zij hun scherm niet hoeven te zien.

Dus mijn conclusie is dat de mol wel aan een toren hing en een extra potleedstreep gaat door de namen van diegenen die beneden stonden: Bram, Matteo, Quinty. Delilah stond ook beneden, maar die vloog er uit.

Tenzij je flinke hoogtevrees hebt als mol?
Ik ben het met je eens dat het niet de perfecte positie lijkt, maar ik denk dat Bram en Matteo echt wel konden mollen. Bram door Milan alles te laten pakken, Matteo door zoveel aan te dringen dat Eveline (psycholoog van beroep) daar direct doorheen prikte.

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 22-03-2026, 08:26:43 »
Dan is een banaan raden nog makkelijker. Is het eetbaar? Is het geel? Dat had ik nog waarschijnlijker gevonden dan een spons.
Als je het wil laten lijken dat je extreem bang bent en je niet kunt concentreren daardoor, raad je de banaan zeker niet en geef je snel op.

« Reactie #37 Gepost op: 22-03-2026, 09:36:56 »
Wat was eigenlijk het voordeel van het weten van die vraag van de test.
Ze moesten toch meteen daarna de rest al maken.

Dan heb je even de tijd om erover na te denken zonder de tijdsdruk van de test.
Wie weet hebben ze nog even hun mollenboekje kunnen checken?

Lijkt me wel degelijk een voordeel.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 22-03-2026, 10:15:05 »
Al met al waren het vrij slechte deals. €250 voor kans op een joker die blijkbaar lastig te verzilveren was. €250 voor een testvraag vooraf maar ze moesten vrij kort daarop de test maken dus ze konden niet echt extra info verzamelen. €250 voor de opdrachttwist die sowieso kort daarop bekend gemaakt zou worden. Alleen de molverdenking van een ander is mogelijk het geld waard.

Het is best leuk een bekende stem te horen natuurlijk. Maar om daar nu €250 voor neer te tellen?

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 22-03-2026, 10:33:02 »
De abzeilers zijn de beste molpositie maar aan de grond kun je ook mollen door je kandidaat aan te zetten om zoveel mogelijk telefoontjes aan te nemen. Bram en Matteo zijn hier uiteraard het verdachtst maar Daan en Matteo (die mogelijk de omgekeerde psychologie toepast) ook. Quinty en Nienke zijn het minst mols.