Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de Mol  (gelezen 5054 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
[Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de Mol
« Gepost op: 4-04-2026, 19:58:53 »
Bespreek hier de eerste opdracht van aflevering 6.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 20:35:41 door Hadewychisdemol »
I will follow my inner gold

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de Mol
« Reactie #1 Gepost op: 4-04-2026, 21:22:29 »
De geheime opdracht is vier spreekwoorden met ogen te gebruiken. Ik vind het niet per se opvallend dat dit Bram is gelukt. Wel opvallend dat Daan in zijn biecht (na het verkrijgen van de joker) ook minstens drie oog-uitdrukkingen verwerkt. Alleen als mol weet hij immers wat de opdracht inhoudt.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #2 Gepost op: 4-04-2026, 21:44:18 »
Dat was opvallend, maar zeker ook dat Nienke de opdracht doorhad, Milan meteen zegt dat 'dat te makkelijk is', en Daan op het laatst de groep afleidt naar ‘proosten’ laten zeggen in Swahili’.

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2026, 22:11:56 »
Heel scherp van Nienke dat ze Bram die gezegden met ogen hoorde zeggen. Jammer dat de anderen er niet in meegingen. Het is niet gek dat de mol voor Bram koos, hij is een goede prater en creatief.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2026, 22:20:21 »
En slim van Bram om ik-weet-niet-hoeveel rare acties (glas heffen, films opnoemen, etc) te doen. Maakt hem wel veel verdachter, maar kandidaten kunnen daardoor moeilijker kiezen.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 4-04-2026, 22:23:14 »
Het raarste was toch Daan? Zoals hij aan het spelen was met zijn servet. Zelf dacht ik lang dat Matteo een opdracht gas gekregen. Hij was erg stil, ik dacht dat hij bijvoorbeeld de opdracht had gekregen 10 min niet te praten.

Online kdvu

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 4-04-2026, 22:24:21 »
Is Bram nu afgeschreven als mol? Of zou hij echt zichzelf de opdracht hebben gegeven? Ik vond dat ze wel veel nadruk legden op die optie.

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2026, 22:25:12 »
En slim van Bram om ik-weet-niet-hoeveel rare acties (glas heffen, films opnoemen, etc) te doen. Maakt hem wel veel verdachter, maar kandidaten kunnen daardoor moeilijker kiezen.
Wat juist zijn eerste actie, die gezegden met ogen verdachter maakte, maar de anderen waren niet zo slim om dat te bedenken.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 4-04-2026, 22:27:05 »
Ik vond het erg obvious dat Bram de opdracht had en wat die opdracht was. Vooral omdat hij na de confrontatie van Nienke zo enorm ging overcompenseren. Net zoals Daan deed, wat natuurlijk obvious Mols gedrag lijkt/is.

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 4-04-2026, 22:28:54 »
Daan kreeg het ook benauwd dat de groep het goed zou hebben en ging roodkapje spelen om de aandacht op hemzelf te krijgen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 4-04-2026, 22:33:34 »
Of Daan wil gewoon dat zijn bondje de jokers verdiend

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 4-04-2026, 22:35:28 »
Of Daan wil gewoon dat zijn bondje de jokers verdiend
Dus dan is hij helderziend en weet hij dat zijn bondje de opdracht heeft gekregen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 4-04-2026, 22:36:54 »
Gezien het vreemde gedrag van Bram had de rest volgens mij al wel door dat het iets van hem moest zijn

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 4-04-2026, 22:37:22 »
Of hij zag ook hoe obvious dit was. Overigens is het ogenthema ook wel echt heel bekend onder de kandidaten, dat is normaal toch niet zo bekend in de groep. Of ligt dat aan mij?

Online Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 4-04-2026, 22:54:31 »
Zou de mol de opdracht aan hemzelf geven? Waarschijnlijk niet, de mol heeft als tweede man namelijk de kans om zichzelf verdacht te maken als de groep op het goede spoor zit, en dat is precies wat Daan deed toen het ogenthema van Bram werd opgemerkt door Nienke. En als tweede man kan hij stemmen voor en sturen naar de verkeerde oplossing.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 23:04:39 door Run »

Online kdvu

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 4-04-2026, 23:30:55 »
Welke 4 spreekwoorden heeft hij eigenlijk allemaal gezegd? Iemand meegeschreven?

Online MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #16 Gepost op: 5-04-2026, 00:16:36 »
Ik vond het opmerkelijk dat Bram één joker aan Daan gaf. Dat doe je toch alleen als je vrij zeker bent van jouw mol en hiermee een andere kandidaat niet helpt. Want stel dat Daan en Bram allebei niet de mol zijn, dan wordt het verschil in score tussen Bram en Daan toch 2 vragen (Bram -1 en Daan +1). Dat risico neem je toch niet.
De enige manier waarop ik dit kan verklaren is dat Bram vrijwel zeker weet dat Daan de mol is en dat die ene joker die hij Daan geeft eigenlijk een soort van verzekeringspremie is. Mocht Daan niet de mol zijn dan zal hij Bram hierdoor meer gaan verdenken, want waarom zou je als kandidaat jouw kansen om door te gaan willen verkleinen.

Offline daniwidm

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 5-04-2026, 00:44:40 »
Ik stond er ook van te kijken, maarja, uiteindelijk hebben we het al heel vaak gezien dat iemand een joker aan een ander weggeeft.
Ik zou er niet te veel achter zoeken.

Wat ik uit deze opdracht haal: Bram is voor mij nu nog minder de mol, door dezelfde gedachte die Matteo er ook bij had.
Daan mols door af te leiden naar proosten in Swahili (en Evelien kopt hem in: "hele groep mee laten doen, dat is moeilijk").

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 5-04-2026, 06:58:28 »
Ik vond dit een heel slechte opdracht.
De uitgekozene had het veel te makkelijk.
De hele groep iets laten doen zou wel een goede opdracht zijn geweest.
Bram had nu zelfs een hele nacht de tijd om te kijken hoe dit aan te pakken.
Als hij gewoon 100 spreekwoorden genoemd had dan was de kans wel al klein dat ze benoemde dat het spreekwoorden met ogen was.

Het was wel leuk om te kijken, maar geen goede opdracht.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #19 Gepost op: 5-04-2026, 11:34:45 »
Nouja ergens zegt het wel wat dat Nienke het er precies uit weet te pakken. De opdracht was dus wel goed te doen voor de kandidaten want als de rest wat scherper was geweest dan waren ze met Nienke meegegaan en was het gelukt. Ik vond dit persoonlijk juist een simpel maar effectief kinda opdracht ;)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human