Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de Mol  (gelezen 5056 keer)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de Mol
« Reactie #20 Gepost op: 5-04-2026, 11:58:59 »
Dat Matteo vervolgens Bram meetroont die zich moet verantwoorden voor zijn 2 jokers vind ik totaal onmols. Waarom doet mol Matteo dat... overcompensatie? Dit zie je een mol nooit doen. Die laat het spel vloeien en gaat niet zo hard in zitten grijpen als Matteo doet. Puur kandidatengedrag om ergens achter te komen. Namelijk. Die ene vraag. Wie. Is. De. Mol?
:)

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 5-04-2026, 12:03:08 »
Welke 4 spreekwoorden heeft hij eigenlijk allemaal gezegd? Iemand meegeschreven?

Volgens mij:
- Door het oog van de naald
- Oogje in het zeil houden
- Oogkleppen op
- Gooi je hoge ogen

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 5-04-2026, 12:45:08 »
Klopt en Bram heeft het geluk dat hij deze alle vier al heeft gezegd voordat Nienke opmerkt dat hij al vaker iets heeft gezegd met ogen. Daan is ook heel erg aanwezig met deze opdracht door gekke dingen te doen zoals een servet op zijn hoofd binden.
Wat mij ook opviel is dat het opdracht briefje begon met: "Beste Bram, ik wil specifiek jou een aanbod doen". Waarom specifiek Bram als Daan niet degene is die het briefje heeft geschreven? Daan is ook druk met Bram zodat hij de kans krijgt om lekker veel te vertellen zodat hij zijn spreekwoorden met oog erin kwijt kan.

Opvallend is ook dat tot nu toe in 3 afleveringstitels een spreekwoord met oog of ogen erin voorkwam. Als de titel van aflevering 7 ook een spreekwoord met oog is dan zijn dat er 4 en klopt mijn morse code hint (zie bijbehorende topic). Zo komt alles samen.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 12:51:05 door MartinJ »

Offline kdvu

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 5-04-2026, 12:51:32 »
[...]
Wat mij ook opviel is dat het opdracht briefje begon met: "Beste Bram, ik wil specifiek jou een aanbod doen". Waarom specifiek Bram als Daan niet degene is die het briefje heeft geschreven? [...]

Ik dacht dat er 'specifiek' stond zodat Bram kon weten dat hij de enige met een opdracht zou zijn.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 5-04-2026, 13:50:45 »
Ik dacht dat er 'specifiek' stond zodat Bram kon weten dat hij de enige met een opdracht zou zijn.
Er is volgens mij een verschil tussen 'specifiek jou' en 'jou specifiek'. Met het eerste zeg je dat het vooral om die persoon gaat, met het tweede zeg je volgens mij wat jij bedoelt, namelijk dat hij de enige is met deze opdracht.
'jou specifiek' heeft hier de betekenis van 'jou alleen'.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 13:54:53 door MartinJ »

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 5-04-2026, 14:49:55 »
Maar goed, stel Daan is niet de mol.. Dan weer de mol ook dat Daan verdacht wordt en dat hij dus de de opdracht aan Bram moet geven om Daan verdacht te houden.

Offline Kukai

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 5-04-2026, 16:42:45 »
Ik had het leuker gevonden als Rick deze opdracht gewoon aan de mol had gegeven. Nu liep de mol geen enkel risico.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #27 Gepost op: 5-04-2026, 19:17:34 »
’Specifiek’ omdat Bram nog geen joker had gehad en hij daar gefrustreerd over was.

Je ziet dat de mannen in de groep meer zeggenschap hebben, Nienke wordt door helemaal niemand gesteund na haar constatering van de ‘ogen-zinnen’ door Bram. Milan wuift het weg en daarna durft niemand meer erover na te denken. Terwijl Nienke goede argumenten geeft; ‘ogen’ is net als 26 een thema dit seizoen. Bram komt met het idee van het proosten; nota bene degene van de ‘ogen-zinnen’ komt met een alternatief. Daan steunt hem, komt met het flutargument dat iedereen in de lokale taal heeft geproost wat ook nog eens niet klopt, en dan wordt dat het beste idee gevonden. Nienke zegt dat ze toch bij die ‘ogen-zinnen’ blijft maar ze is een roepende in de woestijn. Wat ook niet meehelpt is dat Rik vlak na de uitspraak van Daan binnenkomt en het dan meteen wil weten.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 19:53:48 door Run »

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 5-04-2026, 19:48:16 »
Ik snap echt niet waarom ze kozen voor proost zeggen in de lokale taal. Dat doe je toch al bijna standaard. Het valt nog mee dat ze niet de opdracht hebben gegeven, zorg ervoor dat iedereen zijn of haar glas leeg drinkt.

Offline yfpyfke

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 5-04-2026, 19:56:07 »
Ik vond dat nu net het meest logische
Zoals Evelien ook aangaf de opdracht is vast iets dat diegene moest zorgen dat de hele groep samen iets deed

Nu was het te makkelijk voor Bram
Nienke benoemde wel iets met ogen, maar iemand anders ook films opnoemen.
En dan had het ook 3 keer je neus aanraken of stotteren of noem alles maar op.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Aanbod van de M
« Reactie #30 Gepost op: 5-04-2026, 19:58:39 »
Ik vond dat nu net het meest logische
Zoals Evelien ook aangaf de opdracht is vast iets dat diegene moest zorgen dat de hele groep samen iets deed

Waar Daan slim op inhaakte zodat hij Evelien al meehad. Terwijl ze niet allemaal geproost hebben in de lokale taal, zéker niet gelijktijdig.

Het zou slim geweest zijn, zoals Evelien opperde, om allemaal stil te zijn en dan kijken wat er gebeurde. Toen kregen we een voiceover van Daan die voor de derde keer zei dat hij absoluut niet tegen spanning in een groep kon dus die zal dat wel gedwarsboomd hebben, misschien buiten beeld.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 20:11:10 door Run »

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 5-04-2026, 21:58:32 »
Ze vroegen zelfs: wat was proost ook alweer, dus ze hadden dat al eerder gedaan.

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #32 Gepost op: 5-04-2026, 23:08:03 »
Er vielen mij een aantal dingen op:

1. Bram noemt al snel de vier spreekwoorden met oog er in.

2. Hij wordt geholpen door Daan, lijkt het. Door te zorgen voor afleiding. Stel dat Daan niet de mol is. Zou het dan kunnen dat Bram hulp heeft gevraagd aan zijn bondje/maatje Daan? Dat zou het delen van de jokers ook logischer maken.
Of Daan is wel de mol.

3. Milan wimpelt Nienke af die het juiste antwoord heeft. Ook hier geldt dat Milan de mol kan zijn, of dat hij zijn bondje Bram helpt, omdat hij dat gevraagd is? Dat is minder logisch, want Milan krijgt geen joker. Ook is niet duidelijk of Bram (en Daan) wel echt vertrouwen heeft in Milan.

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 6-04-2026, 13:20:28 »
Nu ik er nog eens over nadenk vind ik Milan in deze opdracht echt super verdacht. Juist omdat hij heel kandidaats over probeert te komen:
- Hij vult Matteo aan als hij aangeeft dat er op 2 personen gelet moet worden door te zeggen dat de Mol ook dingen zal proberen te doen (en laat het nu net Daan zijn die dit het meest doet)
- Na de vraag van Nienke wat cheers in Swahili is vraagt Milan dit aan de vrouw van de stam. Om na het diner iets te zeggen over wie de vraag als eerst stelde. Om Nienke verdacht te maken en brutaal erop te wijzen dat hij het was die doorpakte?
- Hij geeft ruimte aan Bram om zijn opmerking over de mollicitatie van Daan en hoe Daan hierin naar voren kwam verder uit te leggen. Wat Daan verder verdacht lijkt te maken.
- Door meteen na Bram “oog van de naald” opnieuw te noemen zou het kunnen dat hij probeert te benadrukken dat hij het niet is die Bram helpt om zijn opdracht te laten slagen. Met een grap gebruikt Milan het woord oog nog maar eens een keer.
- Zegt nadat Nienke zegt dat het om de spreekwoorden met ogen moet gaan dat dat veel te makkelijk is. En stuurt daarmee de groep?
- Milan geeft Daan (bewust?) een podium om zijn vermoeden te uiten over wat de opdracht was.

Dat Daan Bram uitkiest voor de geheime opdracht omdat hij hem 2 jokers gunt is een optie. Maar volgens mij is het aannemelijker dat iemand Bram kiest om Daan verdacht te maken. En in mijn ogen zou het nog wel eens kunnen dat Milan die tactiek tijdens het diner doorzet.

Offline Nijntjelief

• Forumlid
  • We mogen weer!
« Reactie #34 Gepost op: 6-04-2026, 17:21:59 »

- Na de vraag van Nienke wat cheers in Swahili is vraagt Milan dit aan de vrouw van de stam. Om na het diner iets te zeggen over wie de vraag als eerst stelde. Om Nienke verdacht te maken en brutaal erop te wijzen dat hij het was die doorpakte?

Goeie punten! Maar, was het niet Daan die vroeg wie die vraag als eerste stelde? Geen tijd om het terug te kijken, maar er staat me iets van bij.

Offline JanMOL

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 7-04-2026, 09:43:27 »
Goeie punten! Maar, was het niet Daan die vroeg wie die vraag als eerste stelde? Geen tijd om het terug te kijken, maar er staat me iets van bij.

Nog voor de opdracht begint en is uitgelegd door Rik, gaat het er al over. Nienke vraagt zich af wat het in Swahili is en Milan vraagt dit vervolgens aan de vrouw die hun drinken komt inschenken. Daarna gaat opdracht van start en vraagt Daan het nog eens.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #36 Gepost op: 7-04-2026, 11:19:02 »
Ik heb dat bondjesgesprek (minuut 18.18) nog even nagekeken en Daan zegt dat hij het niet eens doorhad dat Bram zijn spreekwoorden aan het gebruiken was. En dan zegt hij "ik zou het natuurlijk geweldig vinden..."..... daar zit een maar in verborgen. Dus volgens mij geeft hij hier een voorzetje om Bram vooral zijn jokers te laten houden. Als hij hem dan ook daadwerkelijk krijgt dat verzucht hij zelfs "OK". Hij was helemaal niet blij met het krijgen van de joker.

Hij biecht daarop ook dat hij die gekregen joker helemaal niet fijn vond. Hij gebruikt het vervolgens om Bram te gaan verdenken, dus gebruikt het toch ten positieve voor hemzelf.

Maar het lijkt dus echt dat mol Daan op deze manier zijn vertrouweling 2 jokers wilde toestoppen, want dat hij gehulpmold heeft met die zakdoek op zijn kop enzo is wel duidelijk.... maar doorgesproken was het vooraf dus niet met Bram.
:)

« Reactie #37 Gepost op: 7-04-2026, 19:52:19 »
Is Bram nu afgeschreven als mol? Of zou hij echt zichzelf de opdracht hebben gegeven? Ik vond dat ze wel veel nadruk legden op die optie.
Het voordeel van de mol om zichzelf de opdracht te geven is om controle over de uitkomst te hebben zodat er geen geld in de pot gaat.

Bij een kandidaat bestaat er gewoon een risico (klein, maar toch) dat deze voor het geld gaat i.p.v. voor de jokers.

Offline kdvu

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 7-04-2026, 20:28:42 »
Het voordeel van de mol om zichzelf de opdracht te geven is om controle over de uitkomst te hebben zodat er geen geld in de pot gaat.

Bij een kandidaat bestaat er gewoon een risico (klein, maar toch) dat deze voor het geld gaat i.p.v. voor de jokers.

Nadat ze de vorige aflevering de koffiebonen bijna vergaten omdat er een gerucht rond ging dat er jokers te vinden waren, had de mol denk ik wel kunnen inschatten dat iedereen van de groep voor de jokers zou gaan bij deze opdracht. Zou het wel een flauwe reden vinden om de opdracht aan jezelf te geven.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 8-04-2026, 12:46:36 »
Bovendien weegt dit niet op tegen het feit dat als je de opdracht aan jezelf geeft potentieel iedereen fanatiek “normaal” gaat doen. Nu heb je als mol de kans om te helpen (al kun je daarmee jezelf in de kijker spelen).