Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 3 - Verhalenvertellers  (gelezen 4060 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
[Aflevering 6] Opdracht 3 - Verhalenvertellers
« Gepost op: 4-04-2026, 19:59:41 »
Bespreek hier de derde opdracht van aflevering 6.
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 21:24:00 door Hadewychisdemol »
I will follow my inner gold

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 6] Opdracht 3 - Verhalenvertellers
« Reactie #1 Gepost op: 4-04-2026, 21:51:55 »
Ranking van verdachten was niet verrassend. Dat Daan en Matteo hun 1e vraag fout hadden was wel verdacht. De 5e en 6e vraag was ook vreemd, benieuwd of dat wel is gezegd door Eveline. Kan twee dingen zijn: ze heeft het wel verteld en de anderen willen zich verdacht maken, ze heeft het niet verteld en wil zelf verdachter zijn. Maar dat ze de 3 testvragen voor zichzelf hield was totaal logisch.

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 4-04-2026, 21:55:51 »
Milan draaide de cijfers 20 en 30 om

Offline Talpavenator

• Forumlid
  • Tunnel? Ik zit helemaal niet in een tunnel
« Reactie #3 Gepost op: 4-04-2026, 22:14:32 »
Zag ik Nienke nu de naam van Daan op nummer 1 zetten? En op twee Milan of Matteo?
Het wordt makkelijker als je denkt, dus vooral niet stoppen met denken. Kan zeker handig zijn om de mol te vinden.

« Reactie #4 Gepost op: 4-04-2026, 22:38:39 »
Zag ik Nienke nu de naam van Daan op nummer 1 zetten? En op twee Milan of Matteo?

Ik meende ook te zien dat ze Daan bovenaan had

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 4-04-2026, 23:32:11 »
Het heeft niet helemaal met het spel te maken, maar het zit me wel dwars:
Welke elf woorden voor kleuren hebben wij?
Sowieso natuurlijk
1. rood
2. geel
3. blauw
4. oranje
5. groen
6. paars
7. zwart
8. wit
9. grijs

En dan.. roze? Omdat we daar een eigen woord voor hebben en niet als 'lichtblauw' of 'lichtgroen'? Maar wat zou die elfde zijn?

Edit: ah! Bruin! 
« Laatst bewerkt op: 4-04-2026, 23:34:27 door Flos »

Offline presentatortje

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #6 Gepost op: 4-04-2026, 23:34:42 »
Het heeft niet helemaal met het spel te maken, maar het zit me wel dwars:
Welke elf woorden voor kleuren hebben wij?
Sowieso natuurlijk
1. rood
2. geel
3. blauw
4. oranje
5. groen
6. paars
7. zwart
8. wit
9. grijs

En dan.. roze? Omdat we daar een eigen woord voor hebben en niet als 'lichtblauw' of 'lichtgroen'? Maar wat zou die elfde zijn?

Bruin / Magenta nog ?
RATATATATATATATATA - Imanuelle Grives

Offline kdvu

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 4-04-2026, 23:40:37 »
Milan vertelt tijdens z'n biecht bij de test dat hij het zo vreemd vond dat Matteo de vraag over de Nederlandse kleuren fout had beantwoord. Dat had hij immers goed doorgegeven.
Maar hoe weet Milan dat die vraag fout was? Er was toch in beeld niets gedeeld met elkaar? Of zou het driekoppige bondje toch hierover gesproken hebben en dus ook over de testvragen?

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 4-04-2026, 23:56:40 »
Eveline krijgt zo wel heel veel cadeautjes in de schoot geworpen. Soms voelen dit soort dingen. Iet helemaal eerlijk.
Laten we jabberen joekelen.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 4-04-2026, 23:58:36 »
Bruin / Magenta nog ?
Atlasvandenederlandsetaal.com zegt inderdaad dat er 11 kleuren zijn in het Nederlands, maar ik vind dit een beetje arbitrair. Wat is een kleur? Is oker een kleur. Inkt cartridges hebben de kleuren oranje, cyaan en magenta waarmee alle kleuren gemaakt kunnen worden door menging. Wit, zwart en grijs zijn volgens mij geen kleur omdat de basiskleuren rood, groen en blauw hier allemaal even sterk in voorkomen. We maken niet voor niets onderscheid tussen zwart-wit en kleurenfoto's.
Ik heb altijd geleerd dat de kleuren van de regenboog zijn: rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo, violet.
Als roze een kleur is, waarom is beige dan geen kleur? En zoals hier al genoemd: turquoise. En wat dacht je van de kleur kaki. Of van lila? Voor school moesten we potjes verf in de kleur karmozijn (een donkerrode kleur) kopen.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 00:02:37 door MartinJ »

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 5-04-2026, 00:09:01 »
Zolang het juiste antwoord in de begintekst van Rik heeft gestaan maakt het weinig uit toch?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 5-04-2026, 00:17:42 »
Eveline krijgt zo wel heel veel cadeautjes in de schoot geworpen. Soms voelen dit soort dingen. Iet helemaal eerlijk.

Ik vind het eigenlijk wel tof dat het dit seizoen loont om overduidelijk kandidaat te zijn. Normaal gesproken is nepmollen een geschikte strategie om verder te komen in het spel. Door juist een overduidelijke kandidaat te belonen wordt dat nepmollen misschien weer een beetje minder. Maar ben het wel met je eens dat drie testvragen wel een erg grote beloning is. Logisch dat ze die kennis voor haarzelf heeft gehouden.

Offline moguraa

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 5-04-2026, 01:47:26 »
Ik dacht dat het Eveline was die Daan op 1 zette?

Rik had het volgens mij over basiskleuren. Dat zijn denk ik: rood, oranje, geel, groen, blauw, paars, roze, bruin, grijs, zwart en wit (dat zijn in ieder geval vaak de kleuren in een potloden doosje).

Offline IDM

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 5-04-2026, 03:03:49 »
Ik dacht dat het Eveline was die Daan op 1 zette?

Dat was Nienke toch?
« Laatst bewerkt op: 6-04-2026, 00:57:05 door IDM »
Laten we jabberen joekelen.

Offline tumtum22

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 5-04-2026, 03:51:17 »
voor wat het waard is: hier worden die elf basiskleuren die het Nederlands zou kennen benoemd (maar de selectie komt nogal arbitrair over, is bijvoorbeeld roze geen mengkleur dan?)

https://www.atlasvandenederlandsetaal.com/content/hoe-kleurrijk-het-nederlands

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 5-04-2026, 08:45:27 »
Ik meende ook te zien dat ze Daan bovenaan had

Aan de blouse te zien wel :) Toch vind ik het lastig om hier iets uit te  halen. Want als ik naar de volgorde van mijn notitieblaadjes kijk heb ik de mannen ook als eerste (en Milan daarbij als laatste). En springt Daan er voor mij uit, gevolgd door Matteo en dan Bram. Wat me verrast is dat Quinty nog zoveel verdacht wordt. Nienke lijkt ook meerdere mannen bovenaan te hebben en het is denk ik de vraag hoe ze daar mee omgegaan is en daarop gespreid heeft. Ze zegt het ook in de test: “ik vind het lastig om het op 1 persoon toe te spitsen”. Daarnaast blijkt Nienke professional in dingen zien (ogen opdracht) en er te weinig mee doen. Het is voor mij een aanwijzing dat iemand anders dan Daan de Mol kan zijn, maar ook niet meer dan dat.

Wat me bij deze opdracht wel heel erg is opgevallen is de informatie dat “grijs staat voor iemand die onbetrouwbaar is”. Matteo noemt dit als testvraag voor 250 euro: “Had de Mol iets grijs aan?”. En volgens mij is de enige kandidaat die opeens iets grijs (een jasje) aan had Matteo zelf.
« Laatst bewerkt op: 5-04-2026, 08:55:17 door marver1982 »

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 5-04-2026, 09:55:19 »
We weten niet of Quinty veel verdacht wordt. We weten alleen dat ze gemiddeld meer verdacht wordt dan Nienke en Milan (in willekeurige volgorde) en Eveline het minste verdacht wordt.

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 5-04-2026, 10:03:05 »
We weten niet of Quinty veel verdacht wordt. We weten alleen dat ze gemiddeld meer verdacht wordt dan Nienke en Milan (in willekeurige volgorde) en Eveline het minste verdacht wordt.

Ik zeg niet dat Quinty veel verdacht wordt. Ik zeg dat ze “zoveel” verdacht wordt. In lijn met wat jij zegt, meer dan Milan. Ik had verwacht dat alle mannen aan het eind zouden staan en Quinty samen met Nienke in het midden.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #18 Gepost op: 5-04-2026, 11:34:13 »
Er lijkt toch wel iets meer uit te halen dan je denkt, al wordt het wat verdonkeremaand. Rik geeft de 4 meest verdachte kandidaten willekeurig op. Maar als dan de tweetallen gevormd worden zegt hij RESPECTIEVELIJK Bram en Quinty.... en Daan en Matteo. Dat kun je tweevoudig lezen maar ik denk dat Bram meer verdacht wordt dan Quinty, en Daan meer dan Matteo. Zo kun je het wegpoetsen dat de daadwerkelijke volgorde gewoon 1 Daan 2 Matteo 3 Bram 4 Quinty is. Dat maken ze dan een beetje goed door de lijst van de afvaller te laten zien. Maar geen wonder dat die af kan vallen zelfs met Daan als hoofdverdachte.
:)

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 5-04-2026, 11:44:08 »
Dat ze in n flits laten zien dat Nienke Daan bovenaan opschreef in de afl dat ze afvalt bevestigt alleen maar nog meer voor me dat Daan de mol is.

Het is net zo duidelijk dit jaar als t Jurre seizoen. Erg jammer. En hopelijk blijkt t straks anders te zitten 🤞🏻

Verder vind ik de prachtige beelden wél echt genieten