Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol  (gelezen 33726 keer)

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol
« Reactie #20 Gepost op: 11-04-2026, 21:56:34 »
Wanneer komt deze volgorde precies zo uit, hoe groot is die kans? Hebben ze eerst de vragen moeten invullen en daarna de cameraontmoeting met Rik en evt mol gedaan zodat ze van tevoren de volgorde konden maken?
En inderdaad wat als meer kandidaten drie vragen goed hadden..?

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #21 Gepost op: 11-04-2026, 21:58:59 »
Ik vond de lichaamstaal van Rik erg opvallend toen Matteo zei na de laatste vraag 'dan snap ik dat ik niet oog in oog kom te staan met de mol'. Rik kon zijn lachen niet inhouden, logisch als mol Matteo hem in de maling neemt. Het kwam op mij over als een mol-presentator momentje.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 11-04-2026, 22:01:29 »
Ja, dat zou kunnen, maar dat zou ik dan goed nep van het programma vinden. Daar wil ik niet in geloven.
Het moet haast wel want 2x of meer keer alle vragen goed is meerdere keren de mol uit het hokje, dat kan niet.

Offline kdvu

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 11-04-2026, 22:04:28 »
Ik moet het even terugkijken hoe hij het precies zei, maar Rik gaf bij de uitleg ook iets mee dat ze 3 vragen goed moest hebben én goed moesten opletten. Maar ik vond een minuut in iemands ogen kijken niet perse goed opletten dus misschien was er iets anders zichtbaar?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #24 Gepost op: 11-04-2026, 22:05:30 »
Nouja, wel leuk dat we nu weten dat er 145 kg aan koffiebonen is gemorst.  ::rofl::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Vonne1968

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 11-04-2026, 22:07:53 »
Ik moet het even terugkijken hoe hij het precies zei, maar Rik gaf bij de uitleg ook iets mee dat ze 3 vragen goed moest hebben én goed moesten opletten. Maar ik vond een minuut in iemands ogen kijken niet perse goed opletten dus misschien was er iets anders zichtbaar?
Ik denk ook dat het niet in de ontmoeting zelf zat. Misschien in de tekst van Rik? Kan denk ik niet iets zijn dat achter de rug van de kandidaat is gebeurd, dan zou de persoon ertegenover dat hebben kunnen zien en dat lijkt me niet echt eerlijk.

Offline Gladiool

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 11-04-2026, 22:10:01 »

Je zou nog iets kunnen doen met het voor de hokjes langslopen. Dat iedereen de opdracht heeft om strak vooruit te kijken in het langslopen en dat de mol op het laatste ergens langs iedereen loopt in in je hokje naar binnen kijkt als je 3x goed had. Dan kun je het staarmomentje direct na de vragen nog steeds perfect indelen en neem je de kijker in de maling.

Offline Waardenburg

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 11-04-2026, 22:19:41 »
Wat niet kan is dat de mol drie vragen goed heeft en dat geldt voor de meesten

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #28 Gepost op: 11-04-2026, 22:20:34 »
Je zou nog iets kunnen doen met het voor de hokjes langslopen. Dat iedereen de opdracht heeft om strak vooruit te kijken in het langslopen en dat de mol op het laatste ergens langs iedereen loopt in in je hokje naar binnen kijkt als je 3x goed had. Dan kun je het staarmomentje direct na de vragen nog steeds perfect indelen en neem je de kijker in de maling.
Dat klinkt plausibel, en dan zal ook aan de volgorde geknabbeld zijn. Want je loopt het risico dat de laatste kandidaat het ook goed heeft, en dan moet de mol nog een keer langslopen om hem in de ogen te kijken. Dus de volgorde zoals we die zien met Quinty beginnen en eindigen hoeft niet zo te zijn geweest. Op zich kan je het hele veld 'beslaan' met het langs de hokjes lopen, dan kijk je naar binnen als degene het goed had en je kijkt voor je uit als die het fout had. Ze hebben wel heel erg geluk gehad dat er maar 1 was die het goed had.
:)

Offline Jcw

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 11-04-2026, 22:20:59 »
Ik denk dat de ontmoeting met de e mol Helemaal niet op het strand was maar later, bv bij het zwembad toen daan en bram samen zaten.  Had bram de vragen goed en heeft daan hem daarom opgezocht voor een 1 op 1 (of andersom). Want anders kon het inderdaad niet ongezien als er meerdere mensen goed geraden hadden .  Of rick liet even tussendoor een foto van de mol zien of zo tijdens de staredown
« Laatst bewerkt op: 11-04-2026, 22:24:15 door Jcw »

Offline Nessa

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 11-04-2026, 22:21:08 »
Ik denk ook dat het niet in de ontmoeting zelf zat. Misschien in de tekst van Rik? Kan denk ik niet iets zijn dat achter de rug van de kandidaat is gebeurd, dan zou de persoon ertegenover dat hebben kunnen zien en dat lijkt me niet echt eerlijk.

De hokjes hadden kijkgaten.

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 11-04-2026, 22:22:52 »
Ik vind het bij dit soort opdrachten altijd een beetje jammer dat we meer moeten speuren naar hoe de opdracht in elkaar zit dan naar wie de mol is.

Offline lwzlwz

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 11-04-2026, 22:28:14 »
Zou het kunnen dat de productie in dit scenario - alle kandidaten komen 1x langs - wel alle resultaten laat zien, maar in het geval dat de mol 2x langs was gekomen ze de resultaten niet hadden laten zien?

Offline Gido Verheijen

• Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die molloot met die youtubefilmpies.
« Reactie #33 Gepost op: 11-04-2026, 22:31:49 »
We zien op beeld in de voetbalopdracht 7 freezes en Eveline antwoordt 9 freezes.
Vervolgens ziet Eveline Daan als Mol.

Eveline het fout had, En dat bij een fout antwoord ook alsnog de mol getoond kan worden? (als daan de mol is)
Eveline het goed had, dat Daan niet meer de Mol is.
We nog 2 freezes niet in de opdracht gezien hebben?

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #34 Gepost op: 11-04-2026, 22:33:03 »
Zou het kunnen dat de productie in dit scenario - alle kandidaten komen 1x langs - wel alle resultaten laat zien, maar in het geval dat de mol 2x langs was gekomen ze de resultaten niet hadden laten zien?
Dan blijf je het probleem hebben dat de mol dan 2x of vaker kan moeten worden opgetrommeld om oog in oog te gaan staan. Dat kan je alleen verhelpen met het langs de hokjes lopen.
:)

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 11-04-2026, 22:37:02 »
Deze opdracht doet mij sterk denken aan de liftopdracht in WIDM 2007 waar de kandidaten ook 3 vragen moesten beantwoorden en als ze alle 3 juist waren kregen ze de mol te zien. Nu gaf Renate (bewust) foute antwoorden en zij kreeg toch de mol te zien. Is dat hier blijkbaar ook het geval?

Offline tumtum22

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 11-04-2026, 22:40:14 »
Eveline het fout had, En dat bij een fout antwoord ook alsnog de mol getoond kan worden? (als daan de mol is)
Eveline het goed had, dat Daan niet meer de Mol is.
We nog 2 freezes niet in de opdracht gezien hebben?

Er wordt nergens gezegd dat als je alle vragen fout hebt je de Mol niet ziet.

Deze opdracht is vrijwel identiek aan de liftopdracht in seizoen 7 (aflevering 6). Daar zag een van de kandidaten de echte Mol ondanks dat deze (en het forum hier) ervan overtuigd was dat een vraag (voor de kijker controleerbaar) fout beantwoord was.

Overigens ben ik het eens met het commentaar dat deze opdracht gescript lijkt. Dat WIDM de kijker niet nept geloof ik al enkele jaren niet meer.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #37 Gepost op: 11-04-2026, 22:42:31 »
Quinty:
Hoeveel euro is er verdiend met het niet openen van de olifant? 3000 of 3500
Hoeveel vierkante meter was het speelveld van de opdracht in de bandenfabriek? 981 of 1022
Welke kleur vlag hadden de medewerkers op de koffieplantage? zwart of rood

Milan:
Hoeveel Masai stonden er op airstrip toen jullie aankwamen op dag 1? 15 of 16
Welk kledingstuk met een G werd tijdens de marktopdracht door beide teams gekocht? gympen of groen T-shirt
Hoeveel kilo bonen hebben jullie gemorst in de koffiefabriek? 145 of 165

Eveline:
Hoe hoog was de houten olifant in aflevering 1? 2,98m of 3,05m
Hoevaak hebben de tegenstanders in een freeze gestaan tijdens de voetbalwedstrijd? 7 of 9 *
Welke plaatsnaam lag niet op het water tijdens de opdracht op het meer? Madibira of Medibari

Daan:
Hoeveel jeeps stonden er in het jeepdepot? 23 of 25
Welke kleur had de weegschaal in de koffiefabriek? blauw of rood
Wat waren de namen van de Masai die meeliepen tijdens de wandeltoch? Mary, Lucas, Sabore of Mary, Lucas, Sentue

Bram:
Wat was de maximale hoogte die het vliegtuig heeft bereikt tijdens jullie vlucht in de eerste aflevering? 2110m of 2410m
Wie gooide het vaakst raak tijdens het speerwerpen met de Masai? Matteo of Daan
Hoe oud was de jongste toeschouwer bij de voetbalwedstrijd? 1 jaar of 2 jaar

Matteo:
Wie stonden er op het uitkijkpunt tijdens de opdracht op het meer? Delilah en Bram of Delilah en Milan
Wie zat er bij de deja vu achter de computer van Eveline? Milan of Nienke
Hoever liepen jullie tijdens de wandeltocht met de Masai? 2,25km of 2,45km

Gegeven Antwoord
Correcte Antwoord

Opvallend is dat bij de vraag van Daan alleen Mary van de namen in de aflevering is genoemd en de 23 auto's wel zichtbaar zijn. De onbekende vraag lijkt hier anders voor kijker en Daan.
En Bram had hier als enige 2 onbekende vragen.

*In mijn herinnering was hier al gededuceerd dat het om 9 freezes zou gaan, maar dat kan ook 7 zijn, zoals we in beeld zagen.
edit: vraag van Milan, blijkbaar stonden er toch 16 Masai in het begin. In het droneshot waren er echter 15.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2026, 14:04:25 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 11-04-2026, 22:42:47 »
Ik verbaas mij enorm dat niemand de makkelijke vraag expres fout heeft beantwoord zodat je zeker weet dat degene met wie je oog in oog komt niet de Mol is.

Dit is niet uitgelegd als regel van de opdracht. Er is alleen gezegd dat 3 goede antwoorden betekent dat je de mol ziet. Daaruit volgt niet per se dat je de mol níet kan zien als je ze niet alledrie goed hebt.

Ik ben wel benieuwd wat het plan was als 2 of 3 kandidaten toevallig goed gegokt hadden. Dan was het toch duidelijk geweest wie de mol was als die als enige 2 of 3 keer daarheen moest lopen? Ik vermoed dat Rik dan had gezegd dat pas bij de ontknoping bekend zou worden hoeveel geld er is verdiend, maar dan vraag ik me wel af of het nu puur toeval is dat 1 kandidaat de mol heeft gezien. Matteo had vraag 1 en 2 sowieso goed dus het was voor hem bij vraag 3 een 50/50. Als Quinty niet de mol is had de mol daar dus nog een tweede keer heen moeten lopen als enige en was Quinty door niemand gezien en dan was het mooie cirkeltje dus niet gemaakt.

Ik vind het verschil in vragen bij zulke opdrachten overigens ook altijd wel bijzonder. Matteo had 2 makkelijke vragen die 100% goed waren en zijn 'gokvraag' ging over een gelopen afstand, waar je denk ik in theorie nog best een inschatting van kan maken. In tegenstelling kreeg Bram een vraag over de maximale hoogte van het vliegtuig en of het jongste kind bij de voetbalwedstrijd 1 of 2 was, die zijn toch allebei gewoon 100% gokken? Maargoed misschien maakt het niet uit omdat je het toch nooit 100% zeker weet bij zo'n gokvraag, zelfs bij een 'makkelijkere'.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Frietei

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 11-04-2026, 22:43:18 »
Of het oog van de mol staat op het briefje van 250? 🤷🏻