Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol  (gelezen 33732 keer)

Offline Jcw

• Forumlid
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol
« Reactie #40 Gepost op: 11-04-2026, 22:44:55 »
Het zal hopelijk toch niet zo zijn dat een aantal mensen 2 foute optie kregen voor de 'gokvraag'? Statistisch is 1 op 5 for de mol ziet weinig voor een gokvraag met 2 keuze.

Offline marver1982

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 11-04-2026, 22:46:42 »
Ik vind het verschil in vragen bij zulke opdrachten overigens ook altijd wel bijzonder.

Dat ben ik wel met je eens. Vond de verhouding “makkelijke dat weet ik nog” en “moeilijke dat moet ik gokken” vragen niet bij elke kandidaat even groot.

« Reactie #42 Gepost op: 11-04-2026, 22:54:55 »
Dit is niet uitgelegd als regel van de opdracht. Er is alleen gezegd dat 3 goede antwoorden betekent dat je de mol ziet. Daaruit volgt niet per se dat je de mol níet kan zien als je ze niet alledrie goed hebt.

Ik ben wel benieuwd wat het plan was als 2 of 3 kandidaten toevallig goed gegokt hadden. Dan was het toch duidelijk geweest wie de mol was als die als enige 2 of 3 keer daarheen moest lopen? Ik vermoed dat Rik dan had gezegd dat pas bij de ontknoping bekend zou worden hoeveel geld er is verdiend, maar dan vraag ik me wel af of het nu puur toeval is dat 1 kandidaat de mol heeft gezien. Matteo had vraag 1 en 2 sowieso goed dus het was voor hem bij vraag 3 een 50/50. Als Quinty niet de mol is had de mol daar dus nog een tweede keer heen moeten lopen als enige en was Quinty door niemand gezien en dan was het mooie cirkeltje dus niet gemaakt.

Ik vind het verschil in vragen bij zulke opdrachten overigens ook altijd wel bijzonder. Matteo had 2 makkelijke vragen die 100% goed waren en zijn 'gokvraag' ging over een gelopen afstand, waar je denk ik in theorie nog best een inschatting van kan maken. In tegenstelling kreeg Bram een vraag over de maximale hoogte van het vliegtuig en of het jongste kind bij de voetbalwedstrijd 1 of 2 was, die zijn toch allebei gewoon 100% gokken? Maargoed misschien maakt het niet uit omdat je het toch nooit 100% zeker weet bij zo'n gokvraag, zelfs bij een 'makkelijkere'.

Goed punt. Maar dan is het wel een vrij onnozele opdracht waar je als kandidaat alleen maar in de war gebracht wordt en geen eerlijke kans heeft

Offline Sanmol

• Forumlid
  • professionele speurneus
« Reactie #43 Gepost op: 11-04-2026, 23:03:39 »
Het zal hopelijk toch niet zo zijn dat een aantal mensen 2 foute optie kregen voor de 'gokvraag'? Statistisch is 1 op 5 for de mol ziet weinig voor een gokvraag met 2 keuze.

Daan en Bram kregen allebeide twee vragen die moeilijk te traceren waren. Ik heb het vermoeden dat dat gedaan is, omdat de mol daarvoor al goed is gegokt? Sowieso raar dat zij twee moeilijke vragen kregen en de rest maar één. In de volgorde zal wel geknipt zijn, want dat doen ze met zulke opdrachten altijd. Alles schreeuwt dat Matteo de mol is met deze opdracht terwijl alles anders schreeuwt dat het Daan is :lol:.

Offline MitchK

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #44 Gepost op: 11-04-2026, 23:08:30 »
Daan en Bram kregen allebeide twee vragen die moeilijk te traceren waren. Ik heb het vermoeden dat dat gedaan is, omdat de mol daarvoor al goed is gegokt? Sowieso raar dat zij twee moeilijke vragen kregen en de rest maar één. In de volgorde zal wel geknipt zijn, want dat doen ze met zulke opdrachten altijd. Alles schreeuwt dat Matteo de mol is met deze opdracht terwijl alles anders schreeuwt dat het Daan is :lol:.

Jouw verhaal klopt dan toch niet? Want Bram zag Matteo. Dus dat iemand de mol heeft geraden voor Bram en Daan én dat Matteo volgens deze opdracht de mol zou zijn zouden dan niet allebei kunnen kloppen
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #45 Gepost op: 11-04-2026, 23:09:13 »
Die olifantenbouwer had niet heel toevallig een schets getoond met afmetingen in de tweede aflevering van moltalk toch?  ::tandpastasmiley::
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #46 Gepost op: 11-04-2026, 23:09:48 »
Jouw verhaal klopt dan toch niet? Want Bram zag Matteo. Dus dat iemand de mol heeft geraden voor Bram en Daan én dat Matteo volgens deze opdracht de mol zou zijn zouden dan niet allebei kunnen kloppen
Evelien zag de mol, dan klopt het wel.

Offline MitchK

• Actief Lid
  • RN F1 Manager van 2024!
« Reactie #47 Gepost op: 11-04-2026, 23:11:32 »
Evelien zag de mol, dan klopt het wel.

Sanmol zegt dat deze opdracht Matteo ademt, dat klopt dat niet bedoel ik. Want dan zou Bram alles goed hebben en volgens Sanmols theorie is dat niet zo
Nog steeds een onbekende na Het Onbekende!

Offline E-ri-Q

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 11-04-2026, 23:20:55 »
Bij Evelien zegt Rick na de vragen:
"Als je alledrie de vragen goed beantwoord hebt, heb je 250 euro verdiend voor de pot en dan kom je zo oog in oog te staan met de mol. ... Daan"

Is dit net zo'n weggeefhint als in het seizoen met Patrick?

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #49 Gepost op: 11-04-2026, 23:26:39 »
Goed punt. Maar dan is het wel een vrij onnozele opdracht waar je als kandidaat alleen maar in de war gebracht wordt en geen eerlijke kans heeft

Ja is ook zo, maar dat is het sowieso wel een beetje toch. In principe kan niemand zeker weten of degene die die ziet de mol is of niet dus je hebt er niet echt iets aan. Maar blijkbaar is het in seizoen 7 ook zo gegaan dat een fout antwoord toch tot de mol leidde (las ik hierboven, wist ik zelf niet meer) dus dat was hier denk ik ook een mogelijkheid.

Ik zat nog na te denken over wat de kans is dat maar 1 kandidaat de mol ziet. Is wat lastig natuurlijk en je moet wat aannames doen. Daan en Bram hadden 2 gokvragen (althans, die naam vraag van Daan kon nog wel een zekerheid zijn als die namen gewoon verteld zijn), maar dan heb je nog steeds 4 kandidaten die in principe een 50/50 hadden om de mol te zien. Dus als je Daan en Bram niet meerekent en uitgaat van die 50% kans heb je 16 uitkomsten waarvan 5 waarbij er max 1 kandidaat de mol ziet. Dus 31% kans dat van die 4 kandidaten max 1 de mol ziet. Als je dan bedenkt dat Daan en Bram ook nog een (mogelijk kleinere) kans hadden om de mol te zien kom je ergens onder die 31% uit. Niet echt statistisch significant dus, maar wel klein genoeg dat ik me persoonlijk af ga vragen of er op 1 of andere manier met de opdracht geklooid is om het mooi 'kloppend' te maken (iedereen wordt 1 keer gezien in een cirkel, Quinty begint en wordt ook als laatste weer gezien).
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Alwiene

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 11-04-2026, 23:28:31 »
We zien op beeld in de voetbalopdracht 7 freezes en Eveline antwoordt 9 freezes.
Vervolgens ziet Eveline Daan als Mol.

Eveline het fout had, En dat bij een fout antwoord ook alsnog de mol getoond kan worden? (als daan de mol is)
Eveline het goed had, dat Daan niet meer de Mol is.
We nog 2 freezes niet in de opdracht gezien hebben?

Precies dit, ik had ook meteen het idee dat dat antwoord niet klopte en tenzij wij twee freezes niet gezien hebben (en ze in die 2 freezes ook niet gescoord hebben, wat erg onwaarschijnlijk is) is haar antwoord fout. Betekent dat dat Daan niet de mol is? In mijn optiek wel. Want hoewel niet direct benoemd is dat je NIET de mol te zien krijgt als je antwoord fout is, is er wel letterlijk benoemd dat er 250 euro verdiend is omdat iemand alle vragen goed had én dus één iemand de mol gezien heeft. Als Daan alsnog de mol geweest zou zijn hadden we hem twee keer moeten zien langskomen, namelijk bij Evelien (als random persoon die toevallig de mol is) en ook nog bij iemand met wel alle vragen goed. Dat is niet het geval.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 11-04-2026, 23:29:00 »
Is dit net zo'n weggeefhint als in het seizoen met Patrick?

Zou me niet verbazen! Ik dacht in eerste instantie te zien dat Rik bij de eerste ronden steeds naar de kandidaat rechts keek (mogelijk de mol) en toen Daan aan de beurt was naar hem. Maar dit klopte (gelukkig) niet en hij keek gewoon naar beide kanten (maar bleef lang staren).

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #52 Gepost op: 11-04-2026, 23:32:34 »
Opvallend is dat bij de vraag van Daan alleen Mary van de namen in de aflevering is genoemd en de 23 auto's wel zichtbaar zijn. De onbekende vraag lijkt hier anders voor kijker en Daan.
En Bram had hier als enige 2 onbekende vragen.

Mooi overzicht, dank

Offline Logi

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 11-04-2026, 23:36:43 »
We zien op beeld in de voetbalopdracht 7 freezes en Eveline antwoordt 9 freezes.
Vervolgens ziet Eveline Daan als Mol.

Eveline het fout had, En dat bij een fout antwoord ook alsnog de mol getoond kan worden? (als daan de mol is)
Eveline het goed had, dat Daan niet meer de Mol is.
We nog 2 freezes niet in de opdracht gezien hebben?

Inderdaad wel een bezwaarlijk feit voor de Daantunnel.

Ik wil die niet verlaten maar deze fout van Eveline strookt niet met Daan als mol. Het enige wat ik me kan bedenken is dat er nog een twist aan is die we in de finale gaan zien. Maar dat zou ook wel flauw zijn.

P.s.: toffe podcast, Guido! Degene waar nog het meest to the point over de opdrachten en de mogelijke molacties gepraat wordt!  ::ok::

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 11-04-2026, 23:39:37 »
Opvallend is dat bij de vraag van Daan alleen Mary van de namen in de aflevering is genoemd en de 23 auto's wel zichtbaar zijn. De onbekende vraag lijkt hier anders voor kijker en Daan.
En Bram had hier als enige 2 onbekende vragen.

Inderdaad bedankt voor het overzicht! Er is vast geen manier om te achterhalen hoe groot dat speelveld was? Zelfs als je op 1 of andere manier het oppervlakte van die bandenfabriek zou kunnen opzoeken neem ik aan dat "het speelveld" daar maar een deel van was dus dat is dan door de productie bepaald. De rest van de onbekende vragen is denk ik al helemaal lastig te doen.

Ik zie dat je net de 23 jeeps groen hebt gemaakt, is dat zo in beeld gebracht?

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #55 Gepost op: 11-04-2026, 23:40:15 »
Het sloot qua montage mooi aan. Iedereen kreeg een andere mogelijke mol te zien.
Zouden die momenten 'oog in oog met de mol' dan als laatste zijn opgenomen? (dus eerst alle vragen, daarna pas de molvolgorde).

Hm... Als Daan de mol is en Eveline hem heeft gezien, vind ik het vreemd dat Eveline eruit ligt. Want het komt op mij over dat ze zich wel heeft laten beïnvloeden.
En ook wat Alwiene zegt: het is raar om de mol te tonen als de kandidaat een fout heeft gemaakt.

Als Matteo de mol is, dan heeft Bram alle vragen goed. Lijkt me best een logisch scenario. (maar ik denk dat Matteo het waarschijnlijk is, dus misschien een beetje bevooroordeeld van mij, haha)
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Online Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #56 Gepost op: 11-04-2026, 23:42:04 »
Ik zie dat je net de 23 jeeps groen hebt gemaakt, is dat zo in beeld gebracht?

Er waren een paar duidelijke droneshots met 23 auto's. Theoretisch hadden er 2 verstopt kunnen zijn, maar die zouden dan heel raar geparkeerd hebben moeten staan.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 11-04-2026, 23:45:09 »
Interessant dat elke verifieerbare vraag dan goed beantwoord is en dat er van die 7 onbekende vragen dan minimaal 5 fout gegokt zijn.

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #58 Gepost op: 11-04-2026, 23:48:08 »
De opdracht was met 23 jeeps, 4 rijen met 5 jeeps en de rij het dichts bij de ingang 3.

Hm... Als Daan de mol is en Eveline hem heeft gezien, vind ik het vreemd dat Eveline eruit ligt. Want het komt op mij over dat ze zich wel heeft laten beïnvloeden.

Volgens mij is het juist omdat Eveline eruit ging omdat ze ervan uit ging dat ze antwoorden fout had en Daan de mol niet kon zijn...
« Laatst bewerkt op: 11-04-2026, 23:58:48 door Mollem »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #59 Gepost op: 11-04-2026, 23:51:48 »
Evelien heeft misschien het aantal freezes gecheckt bij Quinty of de anderen.