Auteur Topic: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol  (gelezen 34942 keer)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
Re: [Aflevering 7] Opdracht 3 - Oog in oog met de Mol
« Reactie #500 Gepost op: 4-05-2026, 14:27:55 »
Het is ook een kans van 64% dat het NIET zo optimaal gaat zoals het is gegaan. Wat dan? Je blijft voor alle mogelijkheden een draaiboek nodig hebben.
Vicekampioen Molpool 2026 :)

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #501 Gepost op: 4-05-2026, 15:28:15 »
Ja maar 0x of 2x de mol is volgens mij ook helemaal niet zo erg. Er was 84% kans dat het in de 0-2 zone terecht zou komen (en dat is voordat ze de moeilijkheidsgraad van vragen aanpassen).

Bij 0x kunnen ze natuurlijk ook nog de Ingetruc doen en zeggen “je krijgt de mol zien als je alles goed hebt, maar als je een fout maakt krijg je een willekeurige en dat kan ook nog best de mol zijn”. Zou wel een beetje flauw zijn.

Offline wouterv

• Forumlid
« Reactie #502 Gepost op: 4-05-2026, 15:47:22 »

Bij 0x kunnen ze natuurlijk ook nog de Ingetruc doen en zeggen “je krijgt de mol zien als je alles goed hebt, maar als je een fout maakt krijg je een willekeurige en dat kan ook nog best de mol zijn”. Zou wel een beetje flauw zijn.

Dat hebben ze al eens gedaan (S7)
klaar voor de strijd

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #503 Gepost op: 4-05-2026, 15:48:14 »
Dat hebben ze al eens gedaan (S7)

Weet ik. Daarom noemde ik het de Ingetruc.

Offline Logi

• Forumlid
« Reactie #504 Gepost op: 4-05-2026, 21:39:58 »
Jammer dat we niet echt uitleg krijgen over deze opdracht. Ik geloof er niks van dat ze Daan 4 keer daarheen hadden laten lopen als 4 kandidaten alle vragen goed hadden dus wat was dan het plan? Zijn de vragen van te voren al beantwoord zodat ze wisten wat er ging gebeuren? Was het gewoon gescript en na Eveline werden vragen onterecht fout gerekend of onmogelijke vragen gesteld? Of hadden ze wel gewoon de mol als enige meerdere keren daarheen laten lopen zodat iedereen het in aflevering 7 al met zekerheid wist?

Dit was, zoals ik in de week na de opdracht al poneerde, sowieso het geval. Editing en televisie maken tout court is in essentie een vorm van manipulatie door te selecteren wat je wel en niet laat zien.

Ik heb van deze opdracht vooral geleerd dat ze bereid zijn vrij ver te gaan in die kijkersmanipulatie.
Door 23 jeeps te laten zien in beeld en te insinueren dat Daan zijn 3 antwoorden goed waren.
Door 7 freezes in beeld te brengen in de voetbalopdracht terwijl het er 9 bleken te zijn en te insinueren dat Evelines antwoord fout was.
Dit is een bewust dwaalspoor geweest om ook de molloten die terugkijken en screenshots maken op het verkeerde been te zetten.

Dat is ook begrijpelijk en niet zo bezwaarlijk. Het is deel van de kijkervaring dat het programma verwarring zaait rond wie de mol is en wie al dan niet geld inbrengt. Het is deel van het spel tussen productie en publiek.

Het is juist op het forum een bijzonder gezelschap mensen die met heldere analyses en boeiende discussies probeert de uitdaging aan te gaan om sterk bewijs te onderscheiden van verwarrende beelden en zo de juiste mol te vinden.

Het is ons met een meerderheid ook dit seizoen weer gelukt  :)

Offline Mollenmania

• Forumlid
« Reactie #505 Gepost op: 4-05-2026, 23:48:15 »
Ja maar 0x of 2x de mol is volgens mij ook helemaal niet zo erg. Er was 84% kans dat het in de 0-2 zone terecht zou komen (en dat is voordat ze de moeilijkheidsgraad van vragen aanpassen).

Ik denk dat je de percentages even links moet laten liggen. Al was het 1% kans dat 4 of 5 kandidaten 3 goede antwoorden gaven, daar gaat het niet om.
Wat als het onwaarschijnlijke was gebeurd en er hadden min. 4 kandidaten 3 vragen goed. Dan moet de mol dus 4 keer naar voren. Ga je dat dan allemaal niet laten zien? En dan nog, bondjes zullen het met elkaar bespreken en mss wel tot de conclusie komen dat ze alles goed hadden en zeker zijn van hun mol.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #506 Gepost op: 5-05-2026, 18:25:07 »
Wat als het onwaarschijnlijke was gebeurd en er hadden min. 4 kandidaten 3 vragen goed. Dan moet de mol dus 4 keer naar voren. Ga je dat dan allemaal niet laten zien? En dan nog, bondjes zullen het met elkaar bespreken en mss wel tot de conclusie komen dat ze alles goed hadden en zeker zijn van hun mol.
Gewoon de vragen nog moeilijker maken of de hele opdracht overdoen. Ze hadden altijd nog een tweede aflevering kunnen maken die een kwartier korter duurde.

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #507 Gepost op: 5-05-2026, 18:49:23 »
Het enige waar ik nog steeds niet helemaal mee eens ben, is de locatie niet verkeerd bedoelt. Met één persoon die het goed heeft, is deze locatie prima. Maar met meerdere personen die het goed hebben, is het met deze hokjes gewoon lastigere dat het niet opvalt bij de andere kandidaten. Maar hier is al uitgebreid overgesproken.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #508 Gepost op: 5-05-2026, 19:12:45 »
Heb ik al uitgelegd, je maakt gewoon een half rondje om je huisje en loopt dan naar Rik. Niemand die je hoeft te zien. Desnoods geven ze aan de kandidaten in het huisje de opdracht om zover mogelijk naar achter te stappen zodat ze niet zien wat er naast hun gebeurt. Dat was nu niet nodig en kon iedereen soort van in de opening staan.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #509 Gepost op: 5-05-2026, 19:22:49 »
Dat weet ik, meerdere hebben zoiets geopperd en daarom gaf ik al aan dit is al uitgebreid gesproken. Ik denk er gewoon anders over en dit mag.

Ik had eerder gedacht aan hoe ze bij de seizoenen van Inge of Kim deden. Maar daar moet natuurlijk wel een mogelijkheid voor kunnen zijn, wat er waarschijnlijk niet was op Zanzibar.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #510 Gepost op: 5-05-2026, 20:24:57 »
Meningsverschillen mag, nee moet zelfs, wil je een beetje levendig forum hebben.
Waar we het denk ik wel over eens kunnen zijn is dat de kandidaten niets opschieten met zo'n opdracht, als je niet kan weten of je alle vragen goed hebt. Ik denk dat je het beste ervan uit kan gaan dat je niet alle vragen goed hebt en de kandidaat die je krijgt afstrepen als mol. Wat me bij een ander punt brengt. Stel ze maken de vragen (veel) moeilijker als er al één alles goed heeft, maar een volgende kandidaat heeft per ongeluk toch alle vragen goed. Dan zouden ze toch een andere kandidaat dan de mol kunnen voorschotelen. Zou dit dan oneerlijk zijn. Ik vind van niet, want die kandidaat zou ervan uitgaan dat hij niet alles goed heeft en in het andere geval de mol ten onrechte afstrepen. Ben je er nog? Wij zouden dit toch nooit kunnen controleren.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #511 Gepost op: 5-05-2026, 21:20:20 »
Ja, eens of je dacht eigenlijk wel ik heb misschien wel alle vragen goed, maar gewoon door dat je de mol niet als mol ziet, toch maar vanuit gaat dat je waarschijnlijk ze fout beantwoord hebt. Zoals Eveline, ook al twijfelde ze wel echt.

Daar heb je wel een goed punt mee inderdaad, misschien klein beetje oneerlijk, maar wat je al zei de kandidaat gaat vanuit dat hij of zij ze fout beantwoord heeft. En de kijkers kunnen dit niet controleren.
« Laatst bewerkt op: 5-05-2026, 21:23:14 door Mol1991 »