Jammer dat we niet echt uitleg krijgen over deze opdracht. Ik geloof er niks van dat ze Daan 4 keer daarheen hadden laten lopen als 4 kandidaten alle vragen goed hadden dus wat was dan het plan? Zijn de vragen van te voren al beantwoord zodat ze wisten wat er ging gebeuren? Was het gewoon gescript en na Eveline werden vragen onterecht fout gerekend of onmogelijke vragen gesteld? Of hadden ze wel gewoon de mol als enige meerdere keren daarheen laten lopen zodat iedereen het in aflevering 7 al met zekerheid wist?
Dit was, zoals ik in de week na de opdracht al poneerde, sowieso het geval. Editing en televisie maken tout court is in essentie een vorm van manipulatie door te selecteren wat je wel en niet laat zien.
Ik heb van deze opdracht vooral geleerd dat ze bereid zijn vrij ver te gaan in die kijkersmanipulatie.
Door 23 jeeps te laten zien in beeld en te insinueren dat Daan zijn 3 antwoorden goed waren.
Door 7 freezes in beeld te brengen in de voetbalopdracht terwijl het er 9 bleken te zijn en te insinueren dat Evelines antwoord fout was.
Dit is een bewust dwaalspoor geweest om ook de molloten die terugkijken en screenshots maken op het verkeerde been te zetten.
Dat is ook begrijpelijk en niet zo bezwaarlijk. Het is deel van de kijkervaring dat het programma verwarring zaait rond wie de mol is en wie al dan niet geld inbrengt. Het is deel van het spel tussen productie en publiek.
Het is juist op het forum een bijzonder gezelschap mensen die met heldere analyses en boeiende discussies probeert de uitdaging aan te gaan om sterk bewijs te onderscheiden van verwarrende beelden en zo de juiste mol te vinden.
Het is ons met een meerderheid ook dit seizoen weer gelukt