Auteur Topic: Aflevering 9 - De ogen niet geloven  (gelezen 6042 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
Aflevering 9 - De ogen niet geloven
« Gepost op: 25-04-2026, 18:54:31 »
Bespreek hier aflevering 9  :)
« Laatst bewerkt op: 25-04-2026, 20:35:28 door Hadewychisdemol »
I will follow my inner gold

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
Re: Aflevering 9 - De ogen niet geloven
« Reactie #1 Gepost op: 25-04-2026, 21:48:52 »
Precies zoals te verwachten aflevering 9…. Nog best aardig, maar absoluut niet spannend. Heel erg leuke toevoeging dat de afvallers nog eens terug kwamen. De Kermis attractie met de ogen van de mol, dat was weer zo’n afknapper zoals vaker dit seizoen met de ogen van de mol...

« Reactie #2 Gepost op: 25-04-2026, 21:52:45 »
Wat mij erg opviel was wat Daan zegt bij het maken van de test. Hij zegt dat hij de test in gaat vullen op Bram of iets in die strekking. De naam 'Bram' is er heel duidelijk in ge-edit. Zou hij oorspronkelijk 'Matteo' hebben gezegd?

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #3 Gepost op: 25-04-2026, 21:59:00 »
Die edit was verknipt idd. MAar de anderen misschien ook wel.

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 25-04-2026, 22:36:59 »
Ik vond het gelukkig weer een vermakelijke aflevering, fijn ook weer wat ‘onbespiede’ momenten in het busje,  al was er van enige spanning geen sprake.

De ogen opdracht vond ik wel een dissonant, omdat hier zo lang naartoe werd gewerkt, maar er voor ons als kijkers uiteindelijk niets van te zien was of ook maar iets van mysterie om de aandacht vast te houden was gecreëerd.

Offline Contraspion

• Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
« Reactie #5 Gepost op: 25-04-2026, 23:23:00 »
Zoals al hiervoor gezegd: geen spanning. Niet in de opdrachten, niet in het spannende mollen (werd er wel echt gemold?) en niet in de kijker meenemen.

Zelfs de wie verdenkt wie, die normaal in aflevering 9 duidelijk zou moeten zijn, is nu nog niet duidelijk.

Wel een mooi moment, Bram en Daan die het over hun bondje hebben en Daan die even de camera inkijkt, als een knipoog van de mol.

Offline tureluurs

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 25-04-2026, 23:26:56 »

De ogen opdracht vond ik wel een dissonant, omdat hier zo lang naartoe werd gewerkt, maar er voor ons als kijkers uiteindelijk niets van te zien was of ook maar iets van mysterie om de aandacht vast te houden was gecreëerd.
Ik denk zomaar dat dit volgende week de onthulling gaat worden. We gaan zien wat de kandidaten zagen en dan verdwijnen er steeds ogen tot de ogen van de mol overblijven. Zoiets.

Offline Molow

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #7 Gepost op: 25-04-2026, 23:58:01 »
Ik denk zomaar dat dit volgende week de onthulling gaat worden. We gaan zien wat de kandidaten zagen en dan verdwijnen er steeds ogen tot de ogen van de mol overblijven. Zoiets.

En tussendoor op volgorde van afvallen de momenten dat alle kandidaten horen dat ze niet de mol zijn en wanneer er nog 1 paar ogen over is het moment dat de mol hoort dat die de mol is gok ik.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline DP

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 26-04-2026, 09:47:33 »
Ik had nog de ijdele hoop dat de mol zou staan te kijken naar de kandidaten die naar het scherm aan het turen waren.
Of dat de mol live zou communiceren met de kandidaten voorafgaand aan de vraag of ze willen dobbelen. Dat had het in mijn beleving toch net wat leuker gemaakt in plaats van een opgenomen bandje..

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 26-04-2026, 10:12:54 »
Het is een heel tam groepje, ze namen niet eens de moeite om te kijken hoeveel geld er in de pot zit. Of een paar van hen willen absoluut niet laten blijken dat ze Daan verdenken. En misschien heeft dat gewerkt en is Matteo geswitcht naar een ander.
« Laatst bewerkt op: 26-04-2026, 10:14:29 door Run »

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 26-04-2026, 10:18:51 »
Het is een heel tam groepje, ze namen niet eens de moeite om te kijken hoeveel geld er in de pot zit. Of een paar van hen willen absoluut niet laten blijken dat ze Daan verdenken. En misschien heeft dat gewerkt en is Matteo geswitcht naar een ander.

Ik ben wel benieuwd of dit het eerste NL seizoen ooit is dat het penningmeesterschap op geen enkel moment in de groep is gegooid ter discussie? Voor mijn gevoel heeft dat in het verleden altijd wel een rol gespeeld. Wel bijzonder omdat het zoals Daan zegt eigenlijk een soort joker is + er vaak andere voordelen zijn geweest voor de penningmeester.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 26-04-2026, 10:27:18 »
Ik ben wel benieuwd of dit het eerste NL seizoen ooit is dat het penningmeesterschap op geen enkel moment in de groep is gegooid ter discussie? Voor mijn gevoel heeft dat in het verleden altijd wel een rol gespeeld. Wel bijzonder omdat het zoals Daan zegt eigenlijk een soort joker is + er vaak andere voordelen zijn geweest voor de penningmeester.
Of er heerst een soort van opgelegde gezelligheid, als je de enige bent in de groep die iets ter discussie wil stellen, voelt dat onveilig. Als de mol dat heeft veroorzaakt, doet ie dat heel slim.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #12 Gepost op: 26-04-2026, 12:18:34 »
In een iets verder verleden was het volgens mij ook nooit echt een ding. Je was gewoon penningmeester totdat je eruit ging.
En in de finale is het toch een beetje een ongeschreven regel dat je als mol niet met de pot mag lopen knoeien, omdat je dan vrij spel hebt dat volledig oncontroleerbaar is. Al is dat dobbelspel eigenlijk een beetje hetzelfde, dus dit seizoen durf ik daar ook geen garantie in te geven.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 26-04-2026, 13:12:06 »
En tussendoor op volgorde van afvallen de momenten dat alle kandidaten horen dat ze niet de mol zijn en wanneer er nog 1 paar ogen over is het moment dat de mol hoort dat die de mol is gok ik.

Dat zou heel goed kunnen en lijkt me ook een mooie onthulling, maar wel jammer dat we hierdoor naar een opdracht hebben gekeken waar echt helemaal niets gebeurde. Had dan nog de mol al telefonerend onder een zwarte cape oid in beeld gebracht of iets anders wat je meeneemt in het verhaal.

Online MartinJ

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 26-04-2026, 13:54:54 »
In een iets verder verleden was het volgens mij ook nooit echt een ding. Je was gewoon penningmeester totdat je eruit ging.
En in de finale is het toch een beetje een ongeschreven regel dat je als mol niet met de pot mag lopen knoeien, omdat je dan vrij spel hebt dat volledig oncontroleerbaar is. Al is dat dobbelspel eigenlijk een beetje hetzelfde, dus dit seizoen durf ik daar ook geen garantie in te geven.
Die papieren pot dient volgens mij maar twee doelen. Het staat de penningmeester in staat om bij een opdracht iets te kunnen kopen, bijvoorbeeld een joker of informatie. Het tweede doel is dat de kandidaten kunnen zien hoe hoog de pot staat op enig moment. Ik ga ervan uit dat de winnaar gewoon het bedrag krijgt dat wij na de laatste opdracht te zien krijgen, ook al zit er minder papiergeld in de pot van de penningmeester. Sterker nog, het komt regelmatig voor dat er nog geld in de pot kan komen nadat bekend is wie de mol is. Geld dat onder bepaalde voorwaarden verdiend is. Het papieren geld is gewoon voor de show en ze kunnen het ook gebruiken voor hints.

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 26-04-2026, 15:36:26 »
Wat mij erg opviel was wat Daan zegt bij het maken van de test. Hij zegt dat hij de test in gaat vullen op Bram of iets in die strekking. De naam 'Bram' is er heel duidelijk in ge-edit. [knip]

Opmerkelijk vind ik ook dat de volgende woorden van Daan uit aflevering 7 – na zijn gesprek met Bram bij het zwembad – bij de finaletest letterlijk herhaald worden door Daan: ‘Maar ik begin wel gek te worden. Ja, ik begin toch door te draaien langzaam.’

Offline MollenvangR

• Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Actief Lid
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
« Reactie #16 Gepost op: 27-04-2026, 12:04:23 »
Ik vond het een fijne laatste reguliere aflevering. Aflevering met de finalisten blijft altijd wel een filler dingetje natuurlijk. De opdrachten waren niet per se heel spannend of ingenieus, maar wel vermakelijk. De cirkel is ook weer rond met de molboekjes, de afvallers en nog 1x oog in oog met de mol (al heb je daar niks aan met al die ogen). Geen eindeloze terugblikken met finalisten of speeches van Rik. En in ieder geval opdrachten die meer finale-waardig waren dan die tijdens het jubileumseizoen. Minpunten vind ik vooral dat de laatste opdracht niks te verdienen is en de mol nog even kan graaien en toch ook de term finalisten nu heel rekbaar is. 4 kandidaten en dan na de finaletest nog iemand laten "afvallen", terwijl het spel inclusief finaletest in zijn geheel gespeeld is.
Winnaar Medeforummersquiz 2023 & 2024. Winnaar RN Toto 2023

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 27-04-2026, 12:29:40 »
Met de nadruk op reguliere uitzending idd.

Dit was geen finaleaflevering zoals ze dat vroeger deden waar bijv een meer vol lag met waxinelichtjes en ze er echt nog wat van maakten

De opdrachten waren vlak, ongelaagd en niet spannend. De “oog in oog met de mol” had niemand wat aan. Zij niet en wij niet.

Het vele geknip en geplak waardoor het nog helderder is wie ze als verdachte willen neerzetten is van laag niveau.

Het lijkt alsof de creativiteit ergens verloren is gegaan. Ligt denk ook aan de vele seizoenen die in 1 jaar gepropt worden. Voor het zaterdagavond publiek is het kennelijk leuk en finalewaardig. Waarschijnlijk is dat ook de targetdoelgroep geworden.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 27-04-2026, 13:55:18 »
Oei oei oei. Ik vind mezelf altijd echt wel kritisch en ik heb her en der echt wel wat aan te merken op dit seizoen, maar ik vind het overwegend echt top. En de mensen om me heen die ik spreek ook. Ik kom op het forum om te speuren, maar raak soms een beetje gedemotiveerd van alle ongefilterde kritiek. En ja, dat mag, en molloten van het eerste uur hebben aaaalle recht zich uit te spreken over wat hen wordt aangedaan door de regie. Maar ik zie dat het echt totaal niet zo. Het boekjes verdedigen was actie, leuk spel element. Big 5 spotten was een klassieke “terugkijk”opdracht mijn man en ik zochten wel heel erg naar het addertje onder het gras, maar die was er blijkbaar echt niet. Dat was echt jammer, maar de afvallers een podium geven was echt leuk! En die emoties waren oprecht, ook mooi met het commentaar van Daan erbij over BN gehalte.

De dobbelsteen opdracht vond ik wel prima en ook goed dat ze ons niets lieten zien want dan was het weggegeven. Ik verwacht dat er 26 paar ogen te zien waren. En ik denk dat de kandidaten daar echt wel wat aan kunnen hebben. Ik denk dat Quinty ook echt wel wat gezien heeft obv haar reactie. En Bram of Daan is de mol vermoed ik dus die zal altijd biechten dat het kansloos was. Wel heel matig dat de mol straffeloos de pot leeg kan trekken door de dobbelstenen vast te houden (had dan op z’n minst gedaan dat de tijd pas ging lopen maar de eerste keer dobbelen). Eigenlijk doet de mol het nu nooit goed: als hij daar geen misbruik van maakt is het geen goede mol en als hij dat wel doet vinden we het flauw. Ik verwacht dat hij de pot onder de 10k laat zakken en dan stopt. Dat zou ik prima vinden..
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 13:59:24 door Martje »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 27-04-2026, 13:58:45 »
Op zich aardige opdrachten (wel erg makkelijk wanneer je allemaal een camera in handen hebt), maar niet finalewaardig. Het gevoel van spanning was totaal niet aanwezig, toch wel een beetje jammer. Het leek wel of het één en ander geïmproviseerd was.

Ook blijft het jammer dat ze de bekendmaking pas maanden later doen, het voelt niet als een gesloten boek zo.
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...