Auteur Topic: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Wie is de Mol?  (gelezen 6099 keer)

Offline Grabmill

• Forumlid
Re: [Aflevering 9] Opdracht 3 - Wie is de Mol?
« Reactie #40 Gepost op: 26-04-2026, 17:01:25 »
Ik weet het niet helemaal zeker, maar zagen we bij Daan, die overigens supersnel ging, niet dat de teller nog heel even bleef doorlopen, en pas stopte toen hij daadwerkelijk ook 'stop' zei?
(Kan ook zijn dat dit simpelweg de reactiesnelheid van de regie was.)

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #41 Gepost op: 26-04-2026, 19:40:43 »
Ik weet het niet helemaal zeker, maar zagen we bij Daan, die overigens supersnel ging, niet dat de teller nog heel even bleef doorlopen, en pas stopte toen hij daadwerkelijk ook 'stop' zei?

Daar heb ik even over nagedacht, maar volgens mij is dat niet zo. Op de site van AvroTros staat dit over de opdracht:

"De kandidaten mogen zo lang mogelijk proberen om een 2 en een 6 te gooien, maar dat kost wel geld uit de pot. Er begint een aftellende geldklok te lopen. Deze stopt wanneer er een 2 en een 6 zijn gegooid, of wanneer de kandidaten zelf besluiten te stoppen. (https://wieisdemol.avrotros.nl/opdrachten/wie-is-de-mol-2791)"

Dus dan zou de teller dus bij Daan zijn gestopt na die worp (mogelijk een seconde later) en had hij niet eens 'stop' hoeven zeggen  ;) ; als ik dat goed begrijp.
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 26-04-2026, 22:49:08 »

Dit viel mij op, alleen bij Quinty lagen de dobbelstenen niet op 2 en 6. Dat is toch verdacht, of niet?
Ik had het idee dat de volgorde van montage niet klopte. En je dus de dobbelstenen van de vorige zag. Dus dat oftewel Quinty of na Mateo kwam (wat had hij ook alweer gegooid?)

Offline Erjeetje

• Forumlid
« Reactie #43 Gepost op: 26-04-2026, 23:02:46 »
Om het een beetje fair te houden dat de Mol niet de hele pot leeg kan trekken zou het logisch zijn dat er een mechanisme is dat dit onmogelijk maakt. Makkelijkste manier om dat speltechnisch te doen is zorgen dat de Mol snel (in één keer?) correct gooit met verzwaarde dobbelstenen.

(Overigens zou ik al vanaf aflevering één op Daan)
« Laatst bewerkt op: 26-04-2026, 23:06:54 door Erjeetje »

Offline Grabmill

• Forumlid
« Reactie #44 Gepost op: 26-04-2026, 23:42:17 »
Technisch gezien kan het dan als Mol nog steeds: 1x gooien zodat de klok begint te lopen, en daarna 10 minuten niks doen (of zo lang het duurt).
En dit gaat dan alleen maar mis als je als mol meteen de eerste keer 2+6 gooit. Dus is dat dan het echte verhaal van Bram: "jullie geloven dit nooit, ik had de perfecte tactiek om de pot helemaal leeg te maken, maar ik gooi gewoon in één keer 2+6!"

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #45 Gepost op: 27-04-2026, 09:02:49 »
Technisch gezien kan het dan als Mol nog steeds: 1x gooien zodat de klok begint te lopen, en daarna 10 minuten niks doen (of zo lang het duurt).
En dit gaat dan alleen maar mis als je als mol meteen de eerste keer 2+6 gooit. Dus is dat dan het echte verhaal van Bram: "jullie geloven dit nooit, ik had de perfecte tactiek om de pot helemaal leeg te maken, maar ik gooi gewoon in één keer 2+6!"

Ik zou dit wel grappig vinden.

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 27-04-2026, 11:42:17 »
Ja, ik ook! Maar niet als het niet toevallig 2+6 was geweest. Want de mol kan hier ongezien de hele pot leeg spelen (in theorie).

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 27-04-2026, 13:26:25 »
Het enige ‘eerlijke’ dat ik vind dat de mol zou kunnen doen is wel gaan gooien, maar in een redelijk tempo en gewoon wel stoppen als je 26 gooit.

De hele (of voor mijn part halve) pot wegspelen door als mol, zonder dat iemand het kon zien of voorkomen, eindeloos met twee dobbelstenen in je hand te gaan zitten, zou ik wel het failliet van het programma vinden. Dat dat risico in deze opdracht zit vind ik al vrij pijnlijk, moet ik zeggen.

Als de mol dat eerste heeft gedaan is het zelfs vrij komisch als ‘ie zo snel 26 gooide als Bram en Daan deden, dan heb je als mol pech met de dobbelstenen gehad.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 27-04-2026, 13:41:51 »
Het enige ‘eerlijke’ dat ik vind dat de mol zou kunnen doen is wel gaan gooien, maar in een redelijk tempo en gewoon wel stoppen als je 26 gooit.

Ik vind elke uitkomst waarbij de mol de mogelijkheid had om de pot leeg te trekken onbevredigend.

Het is een beetje als: “welkom bij de laatste opdracht. In deze opdracht mag de mol een bedrag kiezen dat hij uit de pot haalt. De andere kandidaten hebben geen invloed op dat bedrag en hebben geen gelegenheid de mol te spotten terwijl hij geld uit de pot haalt. Succes!”

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #49 Gepost op: 27-04-2026, 13:59:45 »
Het was ook altijd een ongeschreven regel dat je als mol én penningmeester niet meer mag knoeien met het geld nadat alle opdrachten gespeeld zijn. Dit zou eigenlijk exact hetzelfde moeten zijn. Maar het bestaan van deze opdracht zonder vermelding dat het resultaat van de mol niet meetelt breekt eigenlijk al met die gedachte. Maarja, nog even afwachten hoe het nou echt zit.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Doreen

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 27-04-2026, 14:18:54 »
Helemaal mee eens, ik geloof ook niet dat Bram de pot echt heeft leeggehaald. Zo flauw zal hij toch niet zijn? En de makers ook niet. Dan is de hele lol van het spel weg.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 27-04-2026, 14:25:33 »
Nou helemaal leeg zou flauw zijn, maar als een mol niets zou doen als hij de pot krijgt of deze kans, zou toch ook vreemd zijn (en een slechte mol, zeker bij zo’n hoge pot). Over penningmeesterschap: het is toch ook slecht van de groep als de pot bij de mol eindigt? Niemand heeft het bezit bij Daan aangevochten…

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #52 Gepost op: 27-04-2026, 14:28:54 »
Hij zei zelf ook wel 'nou, dan ben je vies'. Ik hoop dat hij dan ook zo over zichzelf zou denken.

Als ze overigens aan het tellen zijn hoeveel eruit zou zijn begint Bram te tellen: 40, 30 (=70), 290 (=360), en Matteo sluit af met totaal 420.
Indien hij de waarheid sprak was hij zelf dus verantwoordelijk voor -40.

Iets beter dan Matteo die €60 verspilde met één worp en iets slechter dan Daan met twee worpen.

Dat zou de potstand €13.280 maken. Op 120 euro na de hoogste pot ooit met Rik als presentator.

« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 14:35:27 door Brtdm »

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 27-04-2026, 14:40:08 »
Twee bemerkingen bij deze opdracht.

1. Bram:
Wat Bram klaarspeelde was "om de ogen niet te geloven". Dit sluit heel goed aan bij het thema/hint van deze aflevering en zou een verwijzing kunnen zijn naar hem als de mol.

2. Quinty:
Bij Daan & Bram zien we duidelijk dat de dobbels klaar liggen als een 2 & 6. Bij Matteo krijgen we niet duidelijk te zien hoe de dobbels klaar liggen maar de linker dobbel wekt de indruk een 2 te zijn. Het is des te opvallender dat de dobbels er niet random bij liggen als een 2 & 6 maar telkens met de 2 links en de 6 rechts. Dit is een duidelijke verwijzing naar het bijzondere getal van dit seizoen (26).

Alleen bij Quinty liggen de dobbels als 1 & 4 klaar.
Dat is vreemd, dus begon ik na te denken: wat kan de betekenis zijn van deze 1 & 4? Lezen we dit als 14?
De 14de letter van het alfabet is een N, dus dat is hem niet. Maar wacht: het bijzondere getal van dit seizoen is 26.
2+6=8
1+4=5
8+5=13

De 13de letter van het alfabet is een M. De M van mol  :)

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #54 Gepost op: 27-04-2026, 14:58:13 »

Alleen bij Quinty liggen de dobbels als 1 & 4 klaar.
Dat is vreemd, dus begon ik na te denken: wat kan de betekenis zijn van deze 1 & 4? Lezen we dit als 14?
De 14de letter van het alfabet is een N, dus dat is hem niet. Maar wacht: het bijzondere getal van dit seizoen is 26.
2+6=8
1+4=5
8+5=13

De 13de letter van het alfabet is een M. De M van mol  :)

4 = D
1= A
14= N

We zagen ook ergens 2x 1 gegooid worden = 2 A’s

Daan de mol van 2-6… seizoen 26

Offline Flos

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 27-04-2026, 15:16:19 »
Heel interessant! Hoewel ik het gek vind dat ze dan bij Quinty zo liggen, het was veel mooier en logischer geweest als dat bij Daan zelf zo was, toch?

Offline FS

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #56 Gepost op: 27-04-2026, 15:24:27 »
Ik kan de hints van widm in 80% vd gevallen nooit koppelen aan logisch en mooi  ::rofl::

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #57 Gepost op: 27-04-2026, 15:59:23 »
In de Trust Nobody podcast een interessante analyse over verdachte edit bij de laatste opdracht en (geknipte) tekst van Rik waardoor we kennelijk in de Bram tunnel geduwd worden.....

Voer voor de Daanverdenkers.

Toch vind ik het  raar, waarom zou Bram hieraan meedoen met zijn sterke verhaal aan de bar of is deze hele montage misleidend?

Dat er geknipt en geplakt is bij de laatste test is wel duidelijk.

Ik heb het net geluisterd en het is inderdaad wel erg opvallend..

Kort samengevat: Bij de executie hoor je dat de audio bewerkt is. Rik zegt nu "dat heeft de pot *knip* geld gekost", waarna Bram zegt 'top jongens'. Dat laatste kan sarcastisch zijn. Maar het meest aannemelijke is dat Rik hier gezegd heeft " dat heeft de pot 420 euro gekost.", waarna Bram opgelucht reageert, aangezien dat ook hun eigen berekening was.
Dat betekent dat de keuze om in het midden te laten wat Bram hier heeft gedaan pas in de montage is gemaakt. En dat betekent dan weer dat Bram hier niet gesjoemeld heeft en dat hij zeer waarschijnlijk verdacht wordt neergezet. En die logica zie ik dan weer niet als hij echt de mol is.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 27-04-2026, 21:06:50 »
Mee eens. Er is ook geen enkele reden om niet te vertellen wat er is verdiend. Is in de finale ook nog nooit gebeurd voor zover ik weet.

Offline Doreen

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 27-04-2026, 21:17:11 »
Die knip is inderdaad vreemd, wat is daar gezegd? Misschien wel het juiste bedrag wat uit de pot is gegaan? Dus meer dan de kandidaten berekend hebben.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2026, 00:08:48 door Doreen »