Auteur Topic: Molduel: Bram vs Daan  (gelezen 5638 keer)

Offline Ome Anni

• Forumlid
Re: Molduel: Bram vs Daan
« Reactie #20 Gepost op: 27-04-2026, 14:12:10 »
Mooi overzicht, alleen mis ik Quinty. De makers van het programma zullen kandidaten verdacht laten lijken terwijl ze enkel subtiele hints naar de mol geven. Bram is vanaf dag 1 al het meest verdacht en is dus niet de mol. Maar ook Daan doet vrijwel hetzelfde op beeld. Dus moet Quinty het wel zijn nu Matteo eruit is. Tenminste dat hoop ik dan, anders zou het wel heel erg slecht ge-edit zijn.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #21 Gepost op: 27-04-2026, 14:17:00 »
In het verleden maakte Heinz altijd deze overzichten met in het duel de twee meest verdachte kandidaten. Voel je vooral vrij om alle verdachte acties van Quinty op te sommen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 27-04-2026, 14:23:41 »
Ik denk echt dat het Daan niet kan zijn door Nienke. Het bleek deze aflevering dat Mateo toch echt op Milan zat. En Milan waarschijnlijk op Mateo? Dat zou betekenen dat als Nienke deels op Daan ingevuld had ze er niet uit zou liggen. Zeker niet met haar militaire voorbereiding van schemaatjes. Destijds konden we Kim-Lian daarom ook echt afstrepen, ik verwacht niet dat het nu anders is.

Linksom of rechtsom: de mol is erg onverdacht geweest in de groep. Bram, Quinty en Daan werden her en der wel genoemd. Maar als de laatste en ene laatste afvaller op elkaar zitten dan heb je het goed gedaan als mol.

Dit kan ook een reden zijn dat de regie niet teveel verstopt had. In het eerste seizoen van Nathan zaten flink wat kijkers op hem, terwijl de hele groep hem volledig uitsloot en Rick het ook zo grappig vond dat hij thuis wel verdacht werd. Soms kunnen ze niet goed inschatten hoe de verdenkingen liggen, want ze laten vooral “openbare” mol acties zien, maar de kijkers verbinden daar andere conclusies aan dan de kandidaten.

Offline Ome Anni

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 27-04-2026, 14:39:49 »
In het verleden maakte Heinz altijd deze overzichten met in het duel de twee meest verdachte kandidaten. Voel je vooral vrij om alle verdachte acties van Quinty op te sommen.

Helder, dank. Ik ben nieuw hier dus vandaar mijn reactie. Als ik tijd vind zal ik verdachte acties van Quinty opsporen. Ik wil heel graag de Quinty tunnel inzwemmen, dus ik ben heel benieuwd wat de focus op haar gaat opleveren.

Offline ruben67

• Winnaar WIDM-pool 2023
  • Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 27-04-2026, 15:57:48 »
Helder, dank. Ik ben nieuw hier dus vandaar mijn reactie. Als ik tijd vind zal ik verdachte acties van Quinty opsporen. Ik wil heel graag de Quinty tunnel inzwemmen, dus ik ben heel benieuwd wat de focus op haar gaat opleveren.

Dan ben je voor de eerste vier/vijf afleveringen vrij snel klaar. Het is nog nooit geweest dat de mol in de eerste vier/vijf afleveringen bijna alles goed heeft gedaan dat zou een korte ontknoping worden. Ik heb juist het tegenovergestelde. Als Quinty de mol zou zijn zou je een mol hebben die in het begin bijna niet heeft gemold wat ook niet bevorderlijk is voor het programma. Dan liever een Bram of Daan die meer mollen en daardoor ook verdachter in beeld komen.

Offline Vonne1968

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #25 Gepost op: 27-04-2026, 17:07:16 »
Misschien dat dit dan uiteindelijk is wat dit seizoen voor mij niet zo interessant maakt: het lijkt erop dat ze het eigenlijk gewoon samen hebben gedaan, terwijl slechts één van de twee officieel de titel draagt. Ik krijg totaal niet de indruk dat Daan Bram misleid heeft of vice versa, het heeft er zelfs de schijn van dat ze vanaf het begin gewoon hebben samengewerkt om de Mol en de winnaar te zijn. Ze zullen dat zeker niet expliciet zo hebben afgesproken, maar het onderscheid wordt zo wel erg klein.
Eens hiermee!

Denk dat ik om deze reden dan maar hoop dat het Bram is, dan heeft hij als mol zijn eigen hulpmol ingehuurd met Daan.

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: 27-04-2026, 17:11:49 »
Eens hiermee!

Denk dat ik om deze reden dan maar hoop dat het Bram is, dan heeft hij als mol zijn eigen hulpmol ingehuurd met Daan.

Enigszins eens, maar ik heb me best vermaakt, ook omdat het tot op het eind echt onduidelijk is wie de mol is en de mol niet bepaald laf lijkt geweest te zijn. Voor een keer is het best aardig en vernieuwend om de tactiek te zien van “een hulpmol vinden en samen mollen” te zien. Maar laten we het maar bij één keer houden.

Op die trant: de tactiek past inderdaad bij Bram omdat hij het initiatief nam voor het bondje met Bram en ook het initiatief nam om het bondje uit te breiden met Milan.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 27-04-2026, 19:35:31 »
Na het terugkijken van enkele afleveringen met cruciale momenten, valt me het volgende op. In de allereerste scene in het vliegtuig zien we Daan in beeld, die tegen Bram, die naast hem zit. "Nou Bram, daar zitten we dan."

Bram is iets eerder bij zijn tablet dan Daan en reageert laconiek met "Leuk!, laten we meteen gaan. En dan in de biecht, "Ben ik de mol?" met een betekenisvolle blik. Daan reageert met "Zooohh! Ok."

Als ze het restaurant van de lodge betreden gaat Daan aan de kant van de tafel zitten waar de sleutels voor de lodges worden verdeeld, Bram zit aan de andere kant, op de hoek. Hij benadert Daan om een kamer te delen.

De totstandkoming van het bondje begint met de vraag van Bram aan Daan voordat zij de lodge mogen verlaten. "Als er iets is om te delen, is dat dan een bondje?" Waarop Daan antwoordt: "Hebben wij een bondje?", wat Bram wat lachend herhaalt. Vervolgens hint hij in zijn biecht op wat er in de ksitjes zit, "bijvoorbeeld 2 jokers, ik noem maar wat."

In de opdracht met de olifant vind ik Daan wat verdachter overkomen dan Bram, die zijn best doet om naar een paaltje te mogen. Het kan gespeeld zijn, maar het oogt kandidaats. Bij de discussie over wel of niet openen, lijkt het of hij twijfelt, niet weet wat er gaat gebeuren. Daan zegt "het kan ook iets ongedaan maken" wat alleen de mol kan weten.

Bij de uitbreiding van het bondje in de vierde aflevering lijkt Milan het voortouw te nemen, omdat hij al met Bram op een kamer heeft gezeten. In de abseil opdracht, waarvan ik steeds dacht dat het onlogisch was dat Bram niet voor een vrijstelling gaat, lijkt dit toch vanuit kandidaat Bram uitlegbaar als hij aangeeft dat het hem om de "intel" gaat. Ik vind zijn blik bij de uitleg van Rik (net als die van Matteo, Quinty en Delilah) van iemand die de informatie nieuwsgierig aanhoort. Tijdens het abseilen van Milan zegt Bram halverwege dat als er geen nuttige informatie komt, hij het besluit om Milan alle telefoons op te nemen, misschien moet herzien.

De opdracht die wat mij betreft het meest op Daan als mol wijst, in de garage met de kluisjes, wijst er op dat Daan met voorkennis als eerste een woord raadde, wat ook meteen aan zijn kluisje werd gelinkt. Bj de andere kluisjes is dit niet zo,. De hint van Rik vooraf, en het gesprek na afloop in het busje dat de mol mogelijk in een laserpak zat, kan alleen maar betekenen dat Daan de mol is, hoe graag ik ook zou willen dat het Bram zou zijn.

De cliffhanger in de dobbelstenen opdracht lijkt dus bedoeld om ons op het verkeerde been te zetten. Ook erg verdacht is de edit in de molbiecht van Daan in de laatste aflevering, die deels geknipt is en uit een biecht uit aflevering 7 komt. Ik herinner me dat ze dit ook deden toen Everon de mol was.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 20:47:55 door Delightz »

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 27-04-2026, 20:13:15 »
Aflevering 1
Bram leest in het restaurant bij de Lodge wat er op de sleutels staat en vraagt zsm om bij Daan te slapen.

Bram stuurt bij de Lodge aan om te stemmen op Nasrdin/Matteo. De mol weet welke lodge 0 euro is en wil die vrijspelen.

Daan werkt hard mee om de olifant zo ver mogelijk te krijgen. Een mol zou niet zo hard meewerken, hoe minder geld hoe beter...die zou op zn minst net doen alsof die meewerkt. Maar Daan werkt erg hard. Waarom?
Bram doet werkelijk niks en loopt enorm in de weg. Ook doet hij geen enkele moeite om alsnog bij het laatste paaltje te kunnen staan.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 21:13:55 door Renske is helder »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 27-04-2026, 20:48:38 »
Hou misschien wel in jullie achterhoofd dat als ze Bram nu niet meer naar voren hadden geschoven, dat er waarschijnlijk, maar één mol mogelijkheid is en dat is Daan. Dit is dan de tweede keer dat ze de kijkers op een dwaalspoor willen zetten, net zoals bij dat van Nienke om Daan toch soort van te beschermen als mol. Komt dat, omdat Daan gewoon constant zo openlijk molde? En dat ze in de laatste aflevering dachten, we gaan Bram meer naar voren schuiven. Ik trap hier echt niet in sorry.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 20:52:47 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 27-04-2026, 21:26:45 »
Aflevering 2
Bram stuurt aan om Evelien te bevrijden. Gaat vervolgens met de verkeerde sleutel erin en kan haar dus niet bevrijden. Maar zegt wel tegen de rest dat Evelien een voordeel heeft vd groep. Hij verspilt hiermee tijd en stuurt de groep aan om Evelien te bevrijden want die heeft een voordeel voor iedereen, hij heeft zn eigen sleutel niet mee, dus kan hij zijn jeep niet openen en gaat vervolgens af.

Daan test zogenaamd Milan door Limoen pas te noemen op het laatste moment en de tijd is om.

Offline Jelleke

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 27-04-2026, 21:32:57 »
Aflevering 1
Bram leest in het restaurant bij de Lodge wat er op de sleutels staat en vraagt zsm om bij Daan te slapen.

Bram stuurt bij de Lodge aan om te stemmen op Nasrdin/Matteo. De mol weet welke lodge 0 euro is en wil die vrijspelen.

Daan werkt hard mee om de olifant zo ver mogelijk te krijgen. Een mol zou niet zo hard meewerken, hoe minder geld hoe beter...die zou op zn minst net doen alsof die meewerkt. Maar Daan werkt erg hard. Waarom?
Bram doet werkelijk niks en loopt enorm in de weg. Ook doet hij geen enkele moeite om alsnog bij het laatste paaltje te kunnen staan.

Vanuit kandidaat Bram is het ook te verklaren dat hij niets doet bij de Olifant, want hij wil weggestuurd worden naar het paaltje voor de vrijstelling (voorkennis)

« Reactie #32 Gepost op: 27-04-2026, 21:35:36 »
Vanuit kandidaat Bram is het ook te verklaren dat hij niets doet bij de Olifant, want hij wil weggestuurd worden naar het paaltje voor de vrijstelling (voorkennis)

Maar hij doet het op zo’n manier dat niemand hem bij een paaltje wil hebben. Ze honen hem weg :-) Dus wel Mols.

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 27-04-2026, 21:36:11 »
Aflevering 3
Voetbal: Bram begint met tijd rekken door overdreven zijn doelpunt te gaan vieren. Daan doet daar meteen een schepje bovenop en rekt nog veel meer tijd. (Hier hebben ze al op aansturen van Daan in hun bondje besloten zoveel mogelijk te mollen om zover mogelijk te komen).

Plaatsnamen op het water:
Bram zet de portofoon uit en zijn groepje doet niks meer.
Daan vaart ver voor een verkeerd bordje.

Offline Jelleke

• Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 27-04-2026, 21:45:37 »
Maar hij doet het op zo’n manier dat niemand hem bij een paaltje wil hebben. Ze honen hem weg :-) Dus wel Mols.

Kan, hoeft niet. Kwestie van interpretatie :-)

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #35 Gepost op: 27-04-2026, 21:48:34 »
Aflevering 4
Kluisjes oogscan:
Daan raad als eerste zijn eigen woord en gaat als eerste het veld in. 200 euro waard en opent zijn kluis.
Bram raad ook zijn eigen woord, als 1 vd laatsten het speelveld in voor 200 euro en gaat af. Hij heeft veel woorden goed geraden om kandidaten het veld in te krijgen.

Abseilen:
Daan abseilt en neemt drie telefoons op.
Bram abseilt niet maar stuurt Milan aan alle vier de telefoons op te nemen, ten kostte van kans op een vrijstelling.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 22:01:46 door Renske is helder »

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #36 Gepost op: 27-04-2026, 21:48:57 »
Ben hier volledig mee eens. Een kandidaat doet alles voor een vrijstelling. Als mol kan je dit deels ook uitleggen, maar dit is inderdaad meer kwetsie van interpretatie. En wie je als mol ziet.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Vangu Vegro

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #37 Gepost op: 27-04-2026, 21:53:26 »
Citaat
Hou misschien wel in jullie achterhoofd dat als ze Bram nu niet meer naar voren hadden geschoven, dat er waarschijnlijk, maar één mol mogelijkheid is en dat is Daan. Dit is dan de tweede keer dat ze de kijkers op een dwaalspoor willen zetten, net zoals bij dat van Nienke om Daan toch soort van te beschermen als mol. Komt dat, omdat Daan gewoon constant zo openlijk molde? En dat ze in de laatste aflevering dachten, we gaan Bram meer naar voren schuiven. Ik trap hier echt niet in sorry.
Nee, volgens mij wordt het geklooi van Daan zó open, bloot en in koeienletters getoond dat juist hij het dwaalspoor is. De identiteit van de Mol hoort niet zo op een presenteerblaadje aangereikt te worden, de montage hoort niet te doen waar een kandidaat duizenden Euro's boete voor zou krijgen.

Daar trap ik dus echt niet in, sorry.

En als hij het toch is, niets dan lof voor hem en alles behalve lof voor de montage. Een WIDM dat zijn fundamentele mysterie zó verkwanselt, verkwanselt tegelijkertijd in elk geval het respect van deze molloot.
"Als onder makkelijk te mollen mollen mollen mollen mollen, mollen mollen mollen stukken makkelijker nog."   - Kees Torn

Offline FS

• Forumlid
« Reactie #38 Gepost op: 27-04-2026, 22:00:18 »
Nee, volgens mij wordt het geklooi van Daan zó open, bloot en in koeienletters getoond dat juist hij het dwaalspoor is. De identiteit van de Mol hoort niet zo op een presenteerblaadje aangereikt te worden, de montage hoort niet te doen waar een kandidaat duizenden Euro's boete voor zou krijgen.

Daar trap ik dus echt niet in, sorry.

En als hij het toch is, niets dan lof voor hem en alles behalve lof voor de montage. Een WIDM dat zijn fundamentele mysterie zó verkwanselt, verkwanselt tegelijkertijd in elk geval het respect van deze molloot.

Huh maar Bram is degene die al weken op 1 staat in heel NL. niet Daan

Dus de montage krijgt precies wat ze willen bereiken

Offline Renske is helder

• Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 27-04-2026, 22:04:20 »
Maar waarom zou Daan zo hard meehelpen om de olifant zo ver mogelijk te krijgen?

« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 22:25:32 door Renske is helder »