Auteur Topic: Molduel: Bram vs Daan  (gelezen 5639 keer)

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Bram vs Daan
« Reactie #40 Gepost op: 27-04-2026, 22:04:46 »
Kan zeker waar zijn hoor. En dan chapeau voor Bram!

Ik volg heel erg, hoe ik mij de komende week voel. Als ik goed zit ben ik pas gespannen iets voor de ontknoping. Zit ik verkeerd ben ik vanaf ongeveer nu, kan ook pas later komen, alleen niet later dan donderdag, heel erg gespannen. Dit heb ik al jaren en spreekt altijd de waarheid.

Voorbeeld bij het jublieumseizoen was ik die maandag al enorm gespannen. Nu toe merk ik nog niks, als dit zo blijft t/m iets voor de ontknoping, is Daan 100% zeker de mol.
« Laatst bewerkt op: 27-04-2026, 22:11:50 door Mol1991 »
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #41 Gepost op: 27-04-2026, 22:08:27 »
Huh maar Bram is degene die al weken op 1 staat in heel NL. niet Daan

Dus de montage krijgt precies wat ze willen bereiken
Helemaal waar. En daarom staat die op nummer één in de app vanaf dag één, hij is de wensmol en de bekendste.  En dit wisten de makers ook van tevoren, slim gedaan van hen.

Offline Poontang

• Forumlid
« Reactie #42 Gepost op: 27-04-2026, 22:39:06 »
hij is de wensmol en de bekendste.  En dit wisten de makers ook van tevoren, slim gedaan van hen.

Ja, dus dan casten ze een kijkcijfermol, dat deden ze al bij Nathan, ik had nooit verwacht dat ze dat nu weer zouden doen. Vind ik wel jammer.

Maar ik geniet met volle teugen van de grote Bram en Daan show/widm2026!

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #43 Gepost op: 27-04-2026, 22:49:10 »
Hou misschien wel in jullie achterhoofd dat als ze Bram nu niet meer naar voren hadden geschoven, dat er waarschijnlijk, maar één mol mogelijkheid is en dat is Daan. Dit is dan de tweede keer dat ze de kijkers op een dwaalspoor willen zetten, net zoals bij dat van Nienke om Daan toch soort van te beschermen als mol. Komt dat, omdat Daan gewoon constant zo openlijk molde? En dat ze in de laatste aflevering dachten, we gaan Bram meer naar voren schuiven. Ik trap hier echt niet in sorry.

Ja, ik houd er rekening mee dat de edit het spannend wil houden wie de mol is. Maar dat mes snijdt aan twee kanten. Je kan niet alle het verdachte van Daan (bijv foute antwoorden worden getoond) als bewijs tellen en al het verdachte van Bram als dwaalspoor tellen.

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
« Reactie #44 Gepost op: 28-04-2026, 04:40:14 »
Voor een keer is het best aardig en vernieuwend om de tactiek te zien van “een hulpmol vinden en samen mollen” te zien. Maar laten we het maar bij één keer houden.

Op die trant: de tactiek past inderdaad bij Bram omdat hij het initiatief nam voor het bondje met Bram en ook het initiatief nam om het bondje uit te breiden met Milan.
Daarentegen verwoordt Daan bijna letterlijk deze tactiek in zijn mollicitatie. Dus past de tactiek beter op Daan.

Het was ook nog eens Daan die Bram terzijde nam in hun eerste officiële Bondgesprek, om hem precies deze tactiek voor te leggen. Dat kwam echt duidelijk niet van Bram maar van Daan.....
:)

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #45 Gepost op: 28-04-2026, 06:54:20 »
Ja, dus dan casten ze een kijkcijfermol, dat deden ze al bij Nathan, ik had nooit verwacht dat ze dat nu weer zouden doen. Vind ik wel jammer.

Maar ik geniet met volle teugen van de grote Bram en Daan show/widm2026!
Ja dat, maar ik probeerde meer te zeggen, de makers weten dat Bram van veel een wensmol zou kunnen zijn en maken hem bewust heel verdacht in de afleveringen. Zo, dat iedereen hem als mol ziet, maar dat in werkelijkheid de nepmol van het jaar is of de hulpmol is.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #46 Gepost op: 28-04-2026, 07:13:18 »
Ja, ik houd er rekening mee dat de edit het spannend wil houden wie de mol is. Maar dat mes snijdt aan twee kanten. Je kan niet alle het verdachte van Daan (bijv foute antwoorden worden getoond) als bewijs tellen en al het verdachte van Bram als dwaalspoor tellen.
Eens, maar dit doe ik ook niet. Ik kijk ook naar de feiten, zoals dat Daan op betere molposities staat dan Bram. De geinteresseerde blikken van Quinty en Bram naar Daan bij niet de mol. Ook al kwam Bram wel beetje zenuwachtig over.

Ik zeg echt niet dat Bram het niet kan zijn, maar ik geloof erop dit moment gewoon niet in en dat is vooral mijn gevoel. Ik ken Bram vooral dankzij QMusic en hij doet daar soms ook mee met de escaperoom, die eind van het jaar is, hij is precies hetzelfde als hier even onhandig, gedrag precies hetzelfde. Dat zegt natuurlijk niks hij kan het makkelijk uitvergroten zijn onhandigheid.

Ik denk wel sterk dat in dit bondje niet alleen de mol zit, maar ook de nepmol/hulpmol zit. Dat is het lastige, want wie is dan de echte mol. De makers kunnen dat ook manupleren en lastig maken voor de kijkers. En dat ligt aan de kijkers zelf, maar mijn gevoel blijft sterk naar Daan wijzen als mol.

En ik blijf het raar vinden zou Bram de mol zijn, waarom is de testbiecht bij aflevering 9 zo vaag gehouden. Als kandidaat snap ik het nog wel, zeker als hij echt nog spreid, wat ik niet hoop voor hem of hij zit ook op Daan en op deze manier houden ze het nog even spannend, houden ze zo meer mogelijke opties over wie het is. En als mol snap ik het echt niet, waarom niet laten zien op wie hij zit?
« Laatst bewerkt op: 28-04-2026, 07:26:23 door Mol1991 »

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #47 Gepost op: 28-04-2026, 07:45:11 »
De testbiecht van Daan ("Ik draai door") is nog vager en komt deels uit een eerdere biecht. Er lijkt in geknipt en hij noemt geen enkele naam.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #48 Gepost op: 28-04-2026, 10:08:22 »
De testbiecht van Daan ("Ik draai door") is nog vager en komt deels uit een eerdere biecht. Er lijkt in geknipt en hij noemt geen enkele naam.
Maar hij noemt duidelijk Bram in de laatste aflevering.

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #49 Gepost op: 28-04-2026, 12:08:52 »
Voor mij zijn de volgende factoren bij verre weg het belangrijkst:
- Opdracht 2.1: alleen Daan kan voor het mingeld verantwoordelijk zijn. Ondanks Nasrdins stress kan hij niet verantwoordelijk zijn voor het mingeld (hij pakte in beeld de envelope van de bestuurdersstoel en in beeld geeft Geraldine aan dat de envelop op de bestuurdersstoel lag). Bram kwam bij geen envelop in de buurt. Als Bram de mol is, is het moelijk te verklaren wat hier gebeurd is.
- Nienke viel af, in dezelfde aflevering dat ze Daan als hoofdverdachte aanmerkte. Ik vind dat moeilijk te verklaren vanuit Daan (maar niet onmogelijk).
- De strandopdracht: Daan lijkt alle antwoorden goed te hebben (wat op Bram wijst), maar het is nog steeds mogelijk dat er meer jeeps waren en Eveline al haar antwoorden goed had (wat op Daan wijst).
- De hint van de eerste woorden van Rik. Die wijst duidelijk naar Bram. De alternatieve uitleggen richting Daan vind ik vergezocht.

Omwille van dit eerste punt kom ik toch bijna bij Daan uit. Maar de andere drie punten houden me vooralsnog bij Bram.

Hoe dan ook hebben we te maken met een mol en een hulpmol. Maar dat beantwoordt niet de vraag wie het is. Bram nam het initiatief voor het bondje en breidde het ook uit met Milan (dat spreekt voor Bram). Maar het klopt dat de tactiek die Daan verwoordde dichterbij staat wat er gebeurd is. Het feit dat Bram tegen het bondje in de info over het paaltje (opdracht 1.3) verzwijgt en wel een joker geeft aan Daan, spreekt weer meer voor Bram.

Als Bram het is zou hij zichzelf de opdracht tijdens het dinner gegeven hebben en zijn eigen ingegraven limoenen weer uitgegraven hebben. Dat lijkt vreemd, maar zou juist ook wel weer een staaltje reverse psychology zijn. Ik weeg dit daarom niet echt mee.

De allerlaatste opdracht met het dobbelen neem ik niet echt meer mee. Daan lijkt weinig mingeld te veroorzaken en Brams edit is vreemd, maar ik durf niet helemaal te concluderen dat de mol grote minbedragen kan hebben veroorzaakt in die opdracht, want dat voelt toch wel heel erg als spelbederf.

Ik geef weinig gewicht aan specifieke edit knips, waarmee mogelijk een kandidaat iets verdachter naar voren komt. Er zijn wat kleine reacties en knips die iets meer naar Daan lijken te wijzen, maar aangezien Daan op het forum al veel meer verdacht was dan Bram, denk ik ook dat vele forummers hier niet neutraal naar keken, omdat ze het bekijken vanuit een aanname dat Daan de mol is. En we beginnen het dan toch wel over klein grut te hebben.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #50 Gepost op: 28-04-2026, 12:16:06 »
Het blijft lastig zeker op het eind en ook nog dat de mol een bondje heeft met de nepmol van dit jaar, sinds de start. Op het eind let ik niet op de feiten, maar luister naar mijn gevoel en die heeft het op het eind eigenlijk altijd goed.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #51 Gepost op: 28-04-2026, 15:05:53 »
Maar hij noemt duidelijk Bram in de laatste aflevering.
Je hebt gelijk, al lijkt hier ook in gemonteerd te zijn. Vanaf 49:34:
"...ik denk toch dat ik nu meer neig naar (knip?) Bram."

In het tweede deel van zijn testbiecht is nog meer geknipt en geplakt, zoals ik hierboven zei.
Voor mij een sterke hint dat Daan de mol is, want ze doen dit meestal bij de mol.

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #52 Gepost op: 28-04-2026, 15:11:02 »
Je hebt gelijk, al lijkt hier ook in gemonteerd te zijn. Vanaf 49:34:
"...ik denk toch dat ik nu meer neig naar (knip?) Bram."

In het tweede deel van zijn testbiecht is nog meer geknipt en geplakt, zoals ik hierboven zei.
Voor mij een sterke hint dat Daan de mol is, want ze doen dit meestal bij de mol.
Ja, ben hier mee eens. Ik denk dat hij eigenlijk Matteo hier noemde, maar door dat hij eruit ging, hebben ze dit snel naar Bram aangepast. Dit is mijn theorie over dit. Alleen weet ik het niet zeker hoor.
« Laatst bewerkt op: 28-04-2026, 15:12:42 door Mol1991 »

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #53 Gepost op: 28-04-2026, 15:14:17 »
Ik heb zojuist opdracht 1.3 (De Olifant) teruggekeken. Ik vind het opvallend dat de Mol niet kon verhinderen dat er 3000 EUR voor de pot werd verdiend.

De groep krijgt dit van Rik het volgende te horen:

"Jullie hebben onderweg twee personen achtergelaten (Quinty & Nienke). Wat dat betekent, dat horen jullie zo.
Willen jullie 3000 EUR voor de pot? Of willen jullie in de olifant kijken?"

-Niet kijken= 3000 EUR in de pot
-Kijken= -3000 EUR (geen geld verdiend) + Quinty & Nienke verliezen hun vrijstellingen.

Milan nam heel sterk het voortouw en was een onbuigzame kracht tegen het openen van de olifant.
Matteo was er juist wel sterk van overtuigd om in de olifant te kijken.

Daan probeert heel diplomatisch te sturen naar het openen van de olifant. Hij zei zaken als: "het is een olifant geen paard (van Troje)." en "Dat is wel braaf." (als we hem niet openen). Waarschijnlijk zei hij ook: "Misschien maken we ook iets ongedaan." (als we hem openen)
Quinty die mag niet meestemmen of discussiëren maar wanneer blijkt dat de olifant dicht blijft dan mijdt ze oogcontact met iedereen en kijkt ze naar haar voeten.
Bram wilde ook wel in de olifant kijken. Bij de vraag "wie wil de olifant openmaken?" stak Bram als enige aarzelend zijn hand op. Bij de vraag "wie hem dicht wil laten?", dan voelde Bram uit welke richting de wind waaide en hij stak toen ook zijn hand op (met pijn in het hart zei hij).

Als Mol heb je hier toch het perfecte alibi om mensen te overtuigen om in de olifant te kijken? Je kan Quinty & Nienke ter sprake brengen en je medekandidaten voorhouden dat zij (Q&N) misschien een voordeel hebben. En dat dit dan verloren gaat als in de olifant wordt gekeken.
In de discussie wordt op een bepaald moment zelfs gesuggereerd dat er iets ongedaan wordt gemaakt, als er in de olifant wordt gekeken. Door de montage is het echter lastig te horen of te zien of Daan dan wel Nasrdin dit zei.

Bovendien heeft Bram extra informatie. Bram weet dat hij een vrijstelling kon behalen als hij aan een paaltje zou eindigen, . Tijdens het spel als Nienke haar bordje voorleest is hij ook degene die haar het stelligst niet gelooft. Hij zei: "Ik geloof haar niet, dat is gewoon gelul." Hij moet ergens toch vermoeden dat zij vrijstellingen hebben, maar toch doet hij er niets mee.

Als Mol laat je de kans toch niet liggen om die info te delen. Op die manier kan je tweedracht en argwaan zaaien onder de kandidaten, om hen er zo van te overtuigen het voordeel van Quinty en Nienke af te nemen en de olifant te openen.
Volgens mij handelt hij hier als kandidaat. Hij geeft de info niet prijs, hij wil wel in de olifant kijken want als kandidaat wil je geen vrijstellingen gunnen aan je medekandidaten. Alleen doordat hij info achterhoudt en zelf niet overtuigend genoeg is, kan hij niet ingaan tegen Milan, die de groep zo op sleeptouw neemt.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #54 Gepost op: 28-04-2026, 15:28:47 »
Volgens mij weet niemand behalve de mol wat de gevolgen zijn van het openen van de olifant. Rik zegt zelfs niet dat ze 3000 kwijt zijn. Hij zegt alleen, willen jullie 3000 euro of in de olifant kijken. Milan vermoedt dat openen een voordeel voor Nienke en Quinty zal opleveren, terwijl het juist andersom bleek te zijn. Overall denkt waarschijnlijk iedereen dat ze de olifant niet moeten openen. Voor de mol is dan het dan heel riskant om voor te stemmen, want daarmee maakt hij zich meteen verdacht, zoals bij Matteo gebeurde, die het fanatiekste zei dat de olifant open moest.

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #55 Gepost op: 28-04-2026, 17:05:00 »
Volgens mij weet niemand behalve de mol wat de gevolgen zijn van het openen van de olifant. Rik zegt zelfs niet dat ze 3000 kwijt zijn. Hij zegt alleen, willen jullie 3000 euro of in de olifant kijken. Milan vermoedt dat openen een voordeel voor Nienke en Quinty zal opleveren, terwijl het juist andersom bleek te zijn. Overall denkt waarschijnlijk iedereen dat ze de olifant niet moeten openen. Voor de mol is dan het dan heel riskant om voor te stemmen, want daarmee maakt hij zich meteen verdacht, zoals bij Matteo gebeurde, die het fanatiekste zei dat de olifant open moest.

Het klinkt mij logisch in de oren: als je de keuze krijgt tussen "€ 3.000 voor de pot" of "in de olifant kijken", dan verlies je de ene optie als je voor de andere kiest. Ik ga ervan uit dat de kandidaten dit ook zo begrepen hebben.

Kandidaten kunnen zonder dat Rik hen letterlijk informeert, toch speculeren/raden wat er gebeurt als er in de olifant wordt gekeken.
Milan gaf al aan dat het openen van de olifant een voordeel voor Quinty en Nienke zou kunnen betekenen. Hij had ze bijna correct geraden. Hij legde de link met hen, hoewel hij geen extra informatie had en zelf een kandidaat bleek te zijn. Geraldine opperde dat er misschien wel pasvragen in zaten (ook zij was kandidaat). Als Mol is het risico dus miniem om te verwijzen naar het annuleren van voordelen van anderen, of om daar op zijn minst een suggestie over te doen. Zo zet je twee groepen kandidaten tegen elkaar op. En je hoeft de vrijstellingen niet eens letterlijk op te noemen. Bovendien had Bram het perfecte alibi om over vrijstellingen te beginnen, dankzij het voordeel dat hij in de vorige proef had behaald.

Daarom vind ik het vreemd, mocht Bram de Mol zijn. Ik had verwacht dat hij beter zijn best zou doen om die € 3.000 uit de pot te houden. Mijn stelling blijft dan ook overeind. Je gaf eerder aan dat stemmen voor de Mol om de olifant te openen, riskant is omdat hij zich niet verdacht wil maken. Maar als we kijken naar hoe Bram het spel speelde, was hij in de ogen van zijn medekandidaten juist erg verdacht.

Nadat hij niet naar het eerste paaltje mocht, ging hij zo slecht mogelijk helpen bij de olifant, in de hoop dat ze van hem af wilden. Wij als kijkers krijgen de rationalisatie te zien en denken dat hij dit doet voor een vrijstelling, maar zijn medekandidaten zien alleen iemand die zijn best niet doet. Tijdens de daaropvolgende discussie verklaart hij (minder overtuigd dan Matteo) dat hij in de olifant wil kijken. Bij het stemmen steekt hij als enige aarzelend zijn hand op om de olifant te openen. Wanneer blijkt dat hij de enige is, steekt hij zijn hand een tweede keer op, maar dan om hem dicht te houden. (Met pijn in het hart zei hij.)

Als kijker kun je dat rationaliseren, maar voor een medekandidaat is het simpelweg verdacht dat hij die € 3.000 niet in de pot wil. Er komt naar de groep toe ook geen tekst of uitleg over waarom hij halverwege stopte met zijn best doen, of waarom hij de olifant wilde openen. Als hij de Mol is, heeft hij zich onnodig verdacht gemaakt bij zijn medekandidaten zonder resultaat.
Als hij kandidaat is, heeft hij gespeeld voor een vrijstelling. En om de olifant te openen zonder duidelijke reden naar zijn medekandidaten toe. Naar de kijker toe is de reden om de olifant te opnenen ook niet duidelijk maar wij kunnen speculeren.
Op geen enkel moment heeft hij zijn extra info die hij verdiende bij The Lodge Game gedeeld met zijn medekandidaten. Zo zou hij zich minder verdacht hebben kunnen maken. Maar als je mede kandidaten je verdenken en je bent niet de Mol. Dan is dat een mooi voordeel voor de eliminatietest.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #56 Gepost op: 28-04-2026, 17:24:21 »
Ik denk dat iedereen meeging met de gedachte van Milan dat opening voordeel voor Quinty en Nienke zou opleveren en de 3000 euro teniet zou doen, ook al zei Rik dat niet expliciet, wat met veilingen altijd wel het geval is. Bram lijkt het niet te weten. Hij komt op mij twijfelend over, doet daarom geen poging om zijn medekandidaten te overtuigen. Dat hij zijn voordeel geheim houdt is heel goed vanuit een kandidaat te verklaren. Als hij vertelt dat hij een vrijstelling kan krijgen als hij bij een paaltje gaat staan, is de kans bijvoorbaat al 0 dat dat gaat gebeuren.

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #57 Gepost op: 28-04-2026, 17:49:40 »
Dat hij zijn voordeel geheim houdt is heel goed vanuit een kandidaat te verklaren. Als hij vertelt dat hij een vrijstelling kan krijgen als hij bij een paaltje gaat staan, is de kans bijvoorbaat al 0 dat dat gaat gebeuren.

Dit begrijp ik en dit stel ik ook niet ter discussie. Voor de olifantproef, toen ze aan het tafelen waren, onthulden Matteo & Nasridin dat ze elk 2 jokers hadden verdiend met The Lodge Game. Bram wilde zijn voordeel niet prijs geven, wat jij op logische wijze aangaf waarom.
Alleen als de olifant proef ten einde was, kregen wij niet te zien of Bram zijn voordeel heeft onthuld aan zijn medespelers. Die beelden zijn voor de kijker niet belangrijk maar Bram heeft door zijn speelwijze zichzelf verdacht gemaakt. En wij weten niet of hij daarmee oké was (want hij is kandidaat) of hij wil die verdenkingen van zich afschuiven (want is de mol).

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #58 Gepost op: 28-04-2026, 22:26:38 »
Maar als Bram kandidaat is wil hij toch juist de informatie gebruiken om die vrijstellingen te laten vervallen. Het is juist Mols dat hij die info niet gebruikt, als in: hij wil hier niet door de mand vallen als mol en die vrijstellingen maken hem als mol niet uit. Oke, het levert geld op, maar niet door de mand vallen is in die fase van het spel ook belangrijk.

Offline Poontang

• Forumlid
« Reactie #59 Gepost op: 28-04-2026, 22:31:41 »
Maar als Bram kandidaat is wil hij toch juist de informatie gebruiken om die vrijstellingen te laten vervallen. Het is juist Mols dat hij die info niet gebruikt, als in: hij wil hier niet door de mand vallen als mol en die vrijstellingen maken hem als mol niet uit. Oke, het levert geld op, maar niet door de mand vallen is in die fase van het spel ook belangrijk.

Ja, goed punt.
Als bram de mol is, zou hij dan niet juist zeggen dat hij van de info van de lodge opdracht weet dat ze een vrijstelling hebben. En dat gebruiken om m open te krijgen?