Auteur Topic: Molduel: Bram vs Daan  (gelezen 5635 keer)

Offline Lo

• Forumlid
  • Forumlid Gho
Re: Molduel: Bram vs Daan
« Reactie #60 Gepost op: 28-04-2026, 22:35:42 »
Als hij na over de grens tillen van de olifant vertelt dat hij een vrijstelling kon krijgen als hij bij een paaltje was gaan staan, is de kans groot dat de groep toch kiest voor de olifant openen en 3000 euro te verspelen, want dat kan de troeven van Quinty en Nienke het beste uit handen slaan. Hij had dit als mol makkelijk kunnen doen. Maar hij laat de troef die hij heeft, de info, gewoon wegglijden in niks, zoals een kandidaat zonder voorkennis makkelijk kan doen. Het zag er allemaal erg onvoorbereid uit, en dus kandidaats.
:)

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #61 Gepost op: 28-04-2026, 22:37:18 »
Het is maar hoe je het interpreteert  ::jaja::

« Reactie #62 Gepost op: 28-04-2026, 22:51:55 »
Hij zou dan zichzelf teveel in de kijker spelen. Als mol wil je dat niet, en zeker niet in afl 1.

Offline Delightz

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #63 Gepost op: 28-04-2026, 22:57:49 »
Maar als Bram kandidaat is wil hij toch juist de informatie gebruiken om die vrijstellingen te laten vervallen. Het is juist Mols dat hij die info niet gebruikt, als in: hij wil hier niet door de mand vallen als mol en die vrijstellingen maken hem als mol niet uit. Oke, het levert geld op, maar niet door de mand vallen is in die fase van het spel ook belangrijk.
Het punt is dat hij (zeer waarschijnlijk) niet weet wanneer de vrijstellingen gelden, dan wel komen te vervallen. Net als Quinty en Nienke weet hij niet meer dan dat zij er kans op maken. Hij weet daarom niet of hij voor of tegen moet stemmen en oogt daar onzeker over. Als hij de mol was geweest, dan had hij überhaupt geen poging hoeven doen om bij een paaltje te gaan staan, want dan had hij geen invloed meer op het openen van de olifant. Er was ook geen reden om zich zo als kandidaat voor te doen, omdat niemand op de hoogte was van wat hij uit het kistje had gehaald.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #64 Gepost op: 28-04-2026, 23:13:45 »
Dat hij zo graag de vrijstelling wilde is heel duidelijk kandidaats, maar vind dat hij als kandidaat het niet slim aangepakt heeft. Maar als mol ook niet, hij had dit subtielere kunnen aanpakken om te verzorgen dat hij bij een paaltje terecht kwam.
Ik heb een tikje, waardoor ik altijd op het eind goed zit, met wie de mol is.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #65 Gepost op: 28-04-2026, 23:19:00 »
Als mol had hij er beter gedaan het andere kistje met een joker te kiezen. Daarmee had hij zich net als Matteo en Nasrdin heel kandidaats kunnen voordoen.

Offline Poontang

• Forumlid
« Reactie #66 Gepost op: 28-04-2026, 23:39:40 »
Als mol had hij er beter gedaan het andere kistje met een joker te kiezen. Daarmee had hij zich net als Matteo en Nasrdin heel kandidaats kunnen voordoen.

Had ie dat als mol maar gedaan idd, dan was er een kans dat Milan bij een paaltje was gaan staan.

Offline Speurder123

• Forumlid
« Reactie #67 Gepost op: 28-04-2026, 23:45:01 »
Aflevering 2
Bram stuurt aan om Evelien te bevrijden. Gaat vervolgens met de verkeerde sleutel erin en kan haar dus niet bevrijden. Maar zegt wel tegen de rest dat Evelien een voordeel heeft vd groep. Hij verspilt hiermee tijd en stuurt de groep aan om Evelien te bevrijden want die heeft een voordeel voor iedereen, hij heeft zn eigen sleutel niet mee, dus kan hij zijn jeep niet openen en gaat vervolgens af.

Voor mij zijn de volgende factoren bij verre weg het belangrijkst:
- Opdracht 2.1: alleen Daan kan voor het mingeld verantwoordelijk zijn. Ondanks Nasrdins stress kan hij niet verantwoordelijk zijn voor het mingeld (hij pakte in beeld de envelope van de bestuurdersstoel en in beeld geeft Geraldine aan dat de envelop op de bestuurdersstoel lag). Bram kwam bij geen envelop in de buurt. Als Bram de mol is, is het moelijk te verklaren wat hier gebeurd is.

Ik keek deze opdracht terug omdat ik jeeps wilde tellen  ;D. Maar ik heb ook eens op de finalisten gelet.

Bram die wordt het veld ingestuurd met een sleutel van Matteo. Het lijkt ook effectief op de sleutel die Matteo hem geeft (later twijfelt Matteo of hij wel de juiste meegaf) én Bram legt zijn eigen sleutel op tafel. Als je als doel hebt om je te laten fotograferen want je bent de Mol en je wilt af zijn, dan neem je best je eigen sleutel mee. Want dan kunnen je medekandidaten die niet meer gebruiken om geld binnen te halen. Hier handelt Bram toch zeer kandidaat-waardig. Wat Leendert ook zei is dat Bram bij geen enkele enveloppe in de buurt komt. Dus lijkt het zeer moeilijk te verklaren hoe hij dan gemold zou hebben.

Daan brengt een enveloppe binnen, die kan mingeld bevatten of het is de ongeldige enveloppe (alleen als je de mol bent ga je toch voor je eigen enveloppe voor de min, dan is er meer geld weg).

Quinty zij leest voor de kandidaten toch meestal voor waar ze de juiste enveloppen kunnen vinden. Gezien 3 van de 5 correct waren, kunnen we ervan uit gaan dat zij dit correct deed. Toen Quinty het veld in ging samen met Delilah, werd er door de groep wel veel geklaagd over het gebrek aan communicatie of ze vonden dat de porto's raar deden. Quinty kan met haar sleutel geen jeeps openen (spreekt ze de waarheid?, werd ze gesaboteerd?). Als Evelyn met een enveloppe binnenkomt dan neemt Matteo die eerst vast, daarna graait Quinty die uit Matteo's handen. (Werd deze enveloppe door Quinty ongeldig gemaakt door ze een klein beetje te openen? Evelyn nam wel sleutels van anderen mee en misschien niet de sleutel die voor haar was bedoeld en daarom was haar enveloppe niet geldig.) en dan pas wordt ze in de doos gestopt.

In de volgende aflevering wint Quinty op de Jokerparty het oog-symbool waardoor ze de bodycams van de kandidaten en de Mol kan zien. Ofwel wilde zij als Mol voorkomen dat andere kandidaten haar molacties te zien kreeg?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #68 Gepost op: 29-04-2026, 00:40:40 »
Maar Rik zegt dat je je eigen sleutel moet uitzoeken en dat je je eigen jeep moet opzoeken. Dan is het juist wel handig om je sleutel te laten liggen. Degene die de sleutel van Bram meenam kan Brams envelop meegenomen hebben en dat kan de -250 geweest zijn.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #69 Gepost op: 29-04-2026, 07:13:39 »
Helemaal mee eens, in dit geval lijkt hij hier geen voorkennis te hebben wat een mol als goed is hier wel heeft.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #70 Gepost op: 29-04-2026, 09:24:42 »
Helemaal mee eens, in dit geval lijkt hij hier geen voorkennis te hebben wat een mol als goed is hier wel heeft.

Maar Bram had niet de eerste keuze. Omdat Matteo en Nasrdin als duo binnenkwamen mochten zij als eerste naar binnen. We weten niet wat er in het derde kistje zat.

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #71 Gepost op: 29-04-2026, 09:44:29 »
Bram kon kiezen uit twee kistjes. Met voorkennis had hij de joker uit het andere kistje kunnen kiezen die uiteindelijk naar Milan ging.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #72 Gepost op: 29-04-2026, 09:52:34 »
Oh ja, ik was even vergeten dat Milan ook nog een kistje mocht openen.

Offline Tunneltelevisie

• Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
« Reactie #73 Gepost op: 29-04-2026, 10:24:12 »
Had ie dat als mol maar gedaan idd, dan was er een kans dat Milan bij een paaltje was gaan staan.

Dit is inderdaad niet handig voor een mol.
Ik vraag me af: heeft een mol echt 100% voorkennis? Want ik dacht mij te herinneren dat dit in De Mol ook niet altijd zo was.

En je kunt als mol natuurlijk ook wel iets vergeten. Of gewoon pech hebben of een keer onhandig zijn. Hebben we hier te maken met een onhandige mol? Feit is dat Bram niet altijd logisch te werk is gegaan als hij de mol is, denk ik.

Ik blijf het lastig vinden hoor. Daan heeft voor mij toch wel de meest logische acties. Eigenlijk zou hij voor mij de meest logische mol zijn.

Maar Bram heeft ook heel veel onlogische dingen gedaan als hij kandidaat zou zijn.
Wat ik echt heel mols vind, is zijn gedrag bij Queen (alle juiste platen noemen en bijna alles verkeerd leggen, al waren die foto's ook raar natuurlijk), de koffie-opdracht, de bar, 'oog in oog staan' met de mol en toch ook de allerlaatste opdracht.

Ik blijf bij Bram, maar het blijft lastig.
« Laatst bewerkt op: 29-04-2026, 10:26:19 door Tunneltelevisie »
Wat er ook gebeurt, altijd blijven tunnelen. Het liefst vanaf aflevering 1. ;-)

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #74 Gepost op: 29-04-2026, 11:08:31 »
Ene kant ben ik wel mee eens dat lastig blijft. Je weet inderdaad niet waar de mol voorkennis heeft of niet, of misschien wel bij alles. Alleen ik vind wel dat Daan meer acties heeft of op plekken staat, waar ik dan denk jij wist dit van tevoren. En Bram heeft dit minder vind ik in mijn ogen.

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #75 Gepost op: 29-04-2026, 11:21:46 »
Houd in je a achterhoofd dat het bondje Daan-Bram met grote kans gestaged is. Oftewel: ze hebben op hun kamer oid zonder camera het plan besproken en moesten dit even herhalen op camera. Het kan daardoor zijn dat het initiatief ook iets anders lag dan wij zagen. Ik zou daar dus niet teveel conclusies aan verbinden.

Offline Lonneke*L

• Forumlid
  • Ben niet zo onschuldig als ik eruit zie”.
« Reactie #76 Gepost op: 29-04-2026, 11:43:11 »
Bij de koffiefabriek hoort Daan “ Joka” roepen. In beeld zien we dat hij dit aan Bram vertelt. We zien vervolgens bijna iedereen jokers zoeken. We zien niet wie dit verder meedeelt aan anderen. Het lijkt een molactie van Daan, maar wat als Bram het snel heeft doorgegeven aan de anderen? Of meteen heel opzichtig jokers ging zoeken? En hij hier dankbaar gebruik heeft gemaakt van de situatie?

Offline Martje

• Forumlid
« Reactie #77 Gepost op: 29-04-2026, 12:06:52 »
Ja dit is voor mij ook echt een voorbeeld dat als Daan de mol was, ze het influisteren door Daan achterwege hadden gelaten en we gewoon zouden zien dat Bram aan het zoeken was. In beeld lijkt het ook alsof hij niet veel meer of minder zoekt dan anderen maar obv de reacties na afloop blijkt dat hij veel langer gezocht heeft. Zwak puntje in mijn redenatie: waarom laten ze die reacties achteraf dan zien?

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #78 Gepost op: 29-04-2026, 16:55:41 »
Houd in je a achterhoofd dat het bondje Daan-Bram met grote kans gestaged is. Oftewel: ze hebben op hun kamer oid zonder camera het plan besproken en moesten dit even herhalen op camera. Het kan daardoor zijn dat het initiatief ook iets anders lag dan wij zagen. Ik zou daar dus niet teveel conclusies aan verbinden.
Hallo! Het bondje van Bram en Daan gestaged??? Dit bondje werd al gevormd tijdens de eerste opdracht (33:50). Daan zegt niet voor niets in de biecht dat Bram en hij wellicht het vroegste bondje hebben in de geschiedenis van WIDM.

Online Mol1991

• Forumlid
« Reactie #79 Gepost op: 29-04-2026, 17:00:08 »
En dit bondje kwam de mol heel goed uit en zeker, omdat hij zelf lid is van dit bondje!!