Auteur Topic: Het Wie is de mol Off-topic Topic  (gelezen 1974 keer)

Offline Pjotr1992

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het Wie is de mol Off-topic Topic
« Reactie #20 Gepost op: 26-05-2026, 23:22:42 »
Vanaf vandaag is bij Beeld en Geluid 'De Schatkamer' online gekomen. Een platform waarop je in het Nederlands tv archief kunt duiken. Ik dacht: Mooi, wellicht kunnen we eigenlijk weer op hogere kwaliteit naar de eerste WIDM seizoenen kijken. Helaas staan ze er nog niet op.. Ben dus maar in de pen geklommen en heb een mailtje verstuurd. Hopelijk luisteren ze. ::trots::

Offline Compuart

• Realitynet.nl Administrator
  • SMF rulez!
« Reactie #21 Gepost op: 27-05-2026, 13:30:46 »
Mooie omgeving is dat, best veel series van vroeger staan erop!

Ik begrijp dat de series waarvoor de copyright nog niet is vervallen én er nog een commercieel belang aan zit, nog niet zijn opgenomen. Kennelijk wordt Wie is de Mol nog als een commercieel bruikbaar product gezien (misschien komt in 2050 er wel een Blueray-box uit van de eerste 50 seizoenen van Wie is de Mol ::rofl::)

We kunnen wel Angela Groothuizen's 'de Uitdaging' terugkijken iig, ook jeugdsentiment  ;D
Ik hoop dat u nog objectief bent. Ik ben het in elk geval niet meer.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #22 Gepost op: 27-05-2026, 15:38:06 »
Nou, ik hoef me de komende tijd niet te vervelen geloof ik. Heerlijk anemoia dit   ::love::
Het zou inderdaad fantastisch zijn als alle series van widm in minstens HD beschikbaar komen. Maar ik geloof dat alles op deze site maximaal 524p is, dus zelfs als ze daar zouden worden geplaatst, is dat in weinig gevallen een verbetering.
Volgend jaar is het 20 jarige jubileum dat widm op Nederland/NPO 1 wordt uitgezonden, vind ik een goed moment voor een box   :P
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #23 Gepost op: 27-05-2026, 16:56:01 »

We kunnen wel Angela Groothuizen's 'de Uitdaging' terugkijken iig, ook jeugdsentiment  ;D

Daarvan heb ik kortgeleden de aflevering gezien waarbij in Meerssen een betonnen fietstunnel geplaatst moest worden. Het ging dus echt alleen om het plaatsen van het tunnelblok, dat al maanden klaar stond in een loods.

Ook is in die aflevering een nogal piepjonge André Rieu te zien, vlak vóór zijn doorbraak bij het grote publiek.

Offline Molow

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 27-05-2026, 18:36:03 »
Ik weet niet of dit algemeen bekend is maar ik vond laatst de oude seizoenen van WIDM in het Internet Archive (archive.org):

Overzicht (creator:"IDTV"): https://archive.org/search?query=creator%3A%22IDTV%22
Seizoen 1 bijvoorbeeld: https://archive.org/details/widm-s1/Wie+Is+De+Mol+S01E01+576i.mp4

Misschien dat ze nog in betere kwaliteit bestaan maar dit was al een hele verbetering t.o.v. wat ik een paar jaar geleden wel eens op andere websites heb gezien.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #25 Gepost op: 27-05-2026, 20:25:48 »
Ja, het is vooral seizoen 5-10 dat volgens mij nooit in goede kwaliteit nog is verschenen.

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #26 Gepost op: 29-05-2026, 19:56:43 »
Vanaf vandaag is bij Beeld en Geluid 'De Schatkamer' online gekomen. Een platform waarop je in het Nederlands tv archief kunt duiken. Ik dacht: Mooi, wellicht kunnen we eigenlijk weer op hogere kwaliteit naar de eerste WIDM seizoenen kijken. Helaas staan ze er nog niet op.. Ben dus maar in de pen geklommen en heb een mailtje verstuurd. Hopelijk luisteren ze. ::trots::

Ik zie nu trouwens dat ze er wel op staan, maar niet afspeelbaar zijn.

Citaat
Wij hebben helaas nog geen rechten voor dit programma. Bekijk de veelgestelde vragen waarin wordt uitgelegd hoe je een particuliere of zakelijke licentieaanvraag kunt doen.

Om een willekeurige aflevering te pakken:
https://schatkamer.beeldengeluid.nl/serie/2101608030022020231/wie-is-de-mol/aflevering/2101608060046362531

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 29-05-2026, 20:15:55 »
Hopelijk fiksen ze die rechten even snel.. weet iemand hoe dat zit eigenlijk? Het is toch gewoon een NPO programma? Of liggen de rechten bij IDTV ofzo?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #28 Gepost op: 29-05-2026, 20:31:24 »
In principe staat Beeld en Geluid aardig los van de NPO, het is slechts een archief waar zo'n beetje al het audiovisuele materiaal van Nederland is gestockeerd. NPO-programma's komen alleen een stuk sneller beschikbaar voor publiek.
De Licentie zelf ligt bij de AVROTROS. Volgens mij is het juridisch altijd heel ingewikkeld om de rechten vrij te geven als een serie nog loopt.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #29 Gepost op: 29-05-2026, 21:19:07 »
Annemieke Schollaardt (finaliste WIDM 2016) zal voorlopig niet op de radio te horen zijn. Bij haar is na een blindedarmoperatie kanker geconstateerd, waardoor ze binnenkort opnieuw geopereerd gaat worden.

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 29-05-2026, 21:40:47 »
In principe staat Beeld en Geluid aardig los van de NPO, het is slechts een archief waar zo'n beetje al het audiovisuele materiaal van Nederland is gestockeerd. NPO-programma's komen alleen een stuk sneller beschikbaar voor publiek.
De Licentie zelf ligt bij de AVROTROS. Volgens mij is het juridisch altijd heel ingewikkeld om de rechten vrij te geven als een serie nog loopt.

Ik kan me nog herinneren dat de eerste 4 seizoenen ooit officieel online zijn gezet op de 'oude' WIDM site. Een jaar of 13 geleden. Volgens mij zijn ze toen verdwenen toen de AVRO op ging in de AVROTROS en de site vernieuwde.  Ben eigenlijk wel benieuwd waarom dat toen gebeurt is. Ook iets met rechten?

Offline Brtdm

• Forum Moderator
« Reactie #31 Gepost op: 29-05-2026, 22:50:12 »
Ik denk dat dat gewoon te maken had met een grote vernieuwing. De oude seizoenen stonden namelijk volledig op Youtube, op verborgen. Ik denk dat ze met de fusie en vernieuwingen zijn overgeschakeld naar een andere mediaspeler en alle embedded youtube video's hebben verwijderd van de site. Ik heb nog een tijd lang de links gehad van alle afleveringen van S1-4, maar ik heb helaas geen toegang meer tot het YT-account, waar ik die had opgeslagen.

Maakt nu ook niet veel meer uit, met dezelfde kwaliteit is het nog altijd beschikbaar via the internet archive.