Poll

Wat vinden jullie van het bordspel van wie is de mol dat halverwege maart te koop is?

Super!!! Ik heb hem meteen besteld
23 (27.7%)
Leuk, ik koop hem wel als hij in de winkel ligt
15 (18.1%)
Mwa weet ik nog niet
25 (30.1%)
Lijkt me helemaal niks!!
6 (7.2%)
Bordspel???????????
14 (16.9%)

Totaal aantal stemmen: 82

Auteur Topic: [POLL] Wie is de mol bordspel  (gelezen 110708 keer)

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #80 Gepost op: 28-03-2014, 14:57:52 »
Ook ik heb 'm inmiddels uitgeprobeerd en wij hebben ons prima vermaakt! In het eerste spel was ik direct de mol, maar niemand stemde op mij haha. Bij de tweede ronde had ik de mol al direct te pakken. Echt een aanrader. ::ok::

Per land verschilt de moeilijkheidsgraad natuurlijk wel. Wij begonnen met Mexico, waar ik zelf niet veel vanaf weet maar mijn medespeler wel, en bij Noord-Ierland wist ik weer bijna alles te beantwoorden. Drie jokers vind ik ook vrij veel, aangezien de jokers bijna letterlijk het juiste antwoord geven. 
« Laatst bewerkt op: 28-03-2014, 15:03:27 door Lautjuh »

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #81 Gepost op: 28-03-2014, 15:28:20 »
Leuk filmpje, maar nu is één pakketje meteen al waardeloos, want het geheime woord is nu al verraden, toch jammer! Het lijkt me een super leuk spel, maar ik vind het toch een groot nadeel dat je het maar zo weinig kunt spelen (en dat je zo afhankelijk bent van de je medespelers of het leuk is). Misschien dat ik het gewoon bij Weerwolven of Saboteur houd.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #82 Gepost op: 28-03-2014, 15:31:20 »
Leuk filmpje, maar nu is één pakketje meteen al waardeloos, want het geheime woord is nu al verraden, toch jammer!

Is dat geen voorbeeldwoord? Het woord moet iets met het land te maken hebben.

Offline Gupp

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je links kijkt, zie je rechts niks!
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #83 Gepost op: 28-03-2014, 15:55:32 »
Is dat geen voorbeeldwoord? Het woord moet iets met het land te maken hebben.

Dit is inderdaad een voorbeeldwoord, ik heb Australië gespeeld, en er kwam een ander woord uit.
Finalist TAR 2017 / WIDM Pool 2016 #9, 2018 #16, 2019 #138, 2020 #44 / RN Songfestival 2016 #15, 2017 #8 & #7, 2018 #34 & #14, 2019 #17 & #9, 2020 #10

Offline martijnolev

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #84 Gepost op: 30-03-2014, 22:00:45 »
Ik heb net Zuid-Afrika gespeeld. De mol had gewonnen omdat de helft van de gegeven antwoorden al fout waren en de letters dus ook. Ik had wel als enige de mol 4 keer goed gezegd en was zelf het meest verdacht dus de pot was nog wel voor mij  :P

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #85 Gepost op: 31-03-2014, 13:31:15 »
Leuk om te weten wanneer je het spel er weer bij pakt: Anton heeft zelf (in ieder geval voor een deel) de vragen bedacht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #86 Gepost op: 31-03-2014, 13:55:17 »
Leuk om te weten wanneer je het spel er weer bij pakt: Anton heeft zelf (in ieder geval voor een deel) de vragen bedacht.

Leuk! Ook grappig dat hij in het voorbeeld als Mol opgeschreven wordt. ;D

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #87 Gepost op: 31-03-2014, 14:13:56 »
Leuk! Ook grappig dat hij in het voorbeeld als Mol opgeschreven wordt. ;D

Haha inderdaad! Oorspronkelijk was het spel veel uitgebreider; met geld en al. Dat bleek te ingewikkeld, en zo is de huidige versie ontstaan. Het is de bedoeling dat je op den duur ook je eigen vragen kan maken, maar hoe dit eruit gaat zien weet ik niet.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #88 Gepost op: 4-04-2014, 21:56:48 »
Vanavond voor de eerste keer met onze groep van het jeugdwerk het spel gespeeld.

Ik was ook meteen de mol en niemand had me door :D  ::bravo::
Alleen 1 lid had gewoon elke keer een andere naam opgeschreven zodat ze altijd 1 keer de mol goed had  ::rofl::
Maar de verbazing toen ze er achter kwamen dat ik de mol was, was wel erg leuk, aangezien ik toch echt heel goed me best gedaan had en heel goed mee had zitten puzzelen :P

Op naar een volgende ronde :D

Offline invmat

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #89 Gepost op: 5-04-2014, 16:10:48 »
Vanavond voor de eerste keer met onze groep van het jeugdwerk het spel gespeeld.

Ik was ook meteen de mol en niemand had me door :D  ::bravo::
Alleen 1 lid had gewoon elke keer een andere naam opgeschreven zodat ze altijd 1 keer de mol goed had  ::rofl::
Maar de verbazing toen ze er achter kwamen dat ik de mol was, was wel erg leuk, aangezien ik toch echt heel goed me best gedaan had en heel goed mee had zitten puzzelen :P

Op naar een volgende ronde :D
Was het woord geraden of niet  :P ?

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #90 Gepost op: 5-04-2014, 18:05:01 »
Ik ga mn ouders en zus overhalen om het vanavond weer te spelen, de eerste keer (Australië) was hartstikke leuk  ::ok::
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #91 Gepost op: 6-04-2014, 13:09:24 »
Was het woord geraden of niet  :P ?
Natuurlijk niet  ::rofl:: ze hadden om te beginnen al genoeg letters fout en ik begon zelf met een beginwoord te maken waar ze goed op inhaakten een op verder gingen  ::rofl::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #92 Gepost op: 7-04-2014, 20:08:10 »
Nou, mijn vrienden hebben mij zondag verrast door mij voor mijn verjaardag het Wie is de mol bordspel cadeau te doen. En aangezien we met z'n vijven waren konden we het meteen uitproberen. Dus ik heb het spel nu ook gespeeld, en ik moet zeggen, ik ben wel onder de indruk. Toevallig was ik zelf de mol, dus ik weet niet hoe het zou spelen als kandidaat, maar ik vond het best leuk om de mol te zijn. Eén medespeler had mij door vanaf "aflevering" (vraag) 5, enkele adneren hebben me één of twee keer ingevuld maar enkelen hebben mij nooit verdacht. Mijn tactiek was vooral toch meegaan met de foute antwoorden; zodra er een fout antwoord werd geopperd, proberen een plausibele verklaring daarvoor te verzinnen om te denken, ja dat lijkt mij dan ook het meest logisch. Of als iemand een redenatie ophangt, doorvragen hoe die in elkaar zit om tijd te rekken. Daarnaast gebruikte ik mijn natuurlijke neiging om alles tot in detail te gaan zitten beredeneren

Zo was er een inschattingsvraag waar een getal uitkwam, en mede op mijn initiatief gingen we dat proberen te berekenen. Iemand hing een redenatie op die ik oprecht niet snapte, maar 't kwam mij wel mooi uit om daar gewoon op door te vragen, zo van, hoe kom je op die rare gedachtekronkel.

Uiteindelijk waren er zo veel vragen fout dat er bijna geen enkele goede letter lag. Dat scheelde, want ik ben over het algemeen vrij goed in woordspelletjes dus voor het raden van het woord werd er een beetje gezegd, Erik zie jij iets. Dus ik deed wel zo wat voorstelletjes, maar niets in de richting van het geheime woord dat ik natuurijk wist. Op een gegeven moment waren er al zo veel fouten en er kwam ene vraag waarbij ik het niet kon maken om het fout te zeggen, dus ik zei het gewoon goed, omdat het toch wel goed beantwoord zou worden en er lagen al zo veel foute letters dat het toch al vrij hopeloos was. Tip voor de mol: als het niet meer uitmaakt, doe goed je best (dus als iedereen al goed zit, ga mee, als iedereen toch fout zit, doe het goed en laat je daarna overtuigen). Verknoei het alleen als dat invloed heeft.

Daarnaast hadden we (ze? ik vond het wel prima) bedacht om bij de vragen waar de joker was ingezet het antwoord dat we eerst hadden ook te laten liggen, waardoor er meer dan acht, en daarmee ook meer verkeerde letters op het bord lagen waardoor er gewoon minder overzicht was.

Onze groep bestond overigens naast mij als mol uit
  • een Sofie van den Enk-achtige kandidaat die het hele psychologische spelletje lekker meespeelt. Wat meehielp was dat hij bij sommige vragen zo overtuigd was van een antwoord dat toch lekker fout was.
  • een Tygo Gernandt/Art Rooijakkers-achtige kandidaat die redelijk het voortouw nam en gelukkig vaak de foute antwooden gaf, en bovendien de hele tijd bovengenoemde overreedde om dat hij hem voor geen cent vertrouwde. Dus daar was altijd onenigheid, dus ik koos gewoon de partij die het foute antwoord gaf. Hij was mijn hulpmol zonder dat ie 't zelf doorhad, ook omdat hij heel de tijd zei, we moeten door want we hebben weinig tijd. :P Hij had mij overigens wel als enige echt door.
  • een Freek Bartels-achtige kandidaat die vooral kijkt en observeert, en af en toe iets heel slims roept, maar die verder wijselijk z'n mond houdt als het om verdenkingen gaat. En die overigens regelmatig de juiste kennis had als het om de vragen ging.
  • een Jennifer Hoffman op-gevoel-spelende kandidaat die volgens mij gewoon van de opdrachten aan het genieten was.
Ik denk dat ik zelf een beetje zoals Patrick Stoof was.

Yep. Leuk spel. In ieder geval als je de mol bent. En de anderen vonden het ook voor herhaling vatbaar. Maar het is ook een vermoeiend spelletje. Althans, voor introverte mensen :) De timer voor op je smartphone werkt ook prima (hij loopt door als 't scherm uitgaat als je 'm even niet aanraakt).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #93 Gepost op: 7-04-2014, 21:02:34 »
Ik ben volgende maand jarig, haha. Zou een leuk cadeau zijn. Toch maar mijn ouders lief aankijken.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #94 Gepost op: 7-04-2014, 21:40:55 »
Mooi omschreven.  ::tandpastasmiley::

Groot kans dat we het aanstaande vrijdag weer gaan spelen op de groep.

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #95 Gepost op: 8-04-2014, 13:35:34 »
Het is echt een heel vermakelijk spel, vooral als je de Mol bent. Maar wat het daarom zo ongelofelijk frustrerend maakt, is dat als je dit een goede avond met wat mensen speelt, het ook afgelopen is. Einde verhaal, geen geheime woorden meer. Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar hoe kún je dit nou toch in deze vorm op de markt brengen? Absurd. Je kunt dit tien keer spelen en dan zit het er gewoon op. En dan komen er 'binnenkort vijf (!?) nieuwe vragensets' beschikbaar? Vijf? Dat is nog een half avondje spelen. Ik kan er niet bij met mijn hoofd.

Dus, mensen, ik zou bijna oprecht een cocreatieplatform willen opperen: zelf vragen toevoegen aan een template, nieuwe geheime woorden, etcetera. Want leuk is het wel, en het is zonde dat de houdbaarheid zo enorm beperkt is.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #96 Gepost op: 8-04-2014, 15:51:21 »
als je dit een goede avond met wat mensen speelt, het ook afgelopen is
Hou jij het vol om dit tien keer te spelen op één avond? ::oink::

Hoe dan ook. Het lijkt mij wel wat als we vragen, woorden, letters en jokers voor elkaar kunnen maken. Qua creatief proces is dat best te doen. D vragen hoeven niet over WIDM te gaan. Probleem is, hoe krijg je die bij elkaar thuis zonder iets te zien. We kunnen wel kaartjes printen, maar dat is lastig uitknippen zonder ze te zien.

We zouden dit op een molfandag of andere bijeenkomst kunnen doen: iedereen die dat wil brengt een aantal kopieën van zijn eigen setje vragen mee, en gaat met een aantal setjes van anderen terug naar huis, en kan weer een aantal keer spelen.

Uiteraard is het wel zo dat als je ervoor bij elkaar moet komen dan is het al duurder dan officiële kaartensetjes ;)

Mogelijk is het te doen in app-vorm. Dit moet te doen zijn als je een sharing platform hebt waar de vragen in zitten, die dan door de app worden gedownload. De app kiest de random vragen, vraagt of je een joker inzet, etc.
Dit is dan wel leuker spelen op een tablet dan op een telefoon, maar dit is doenbaar, denk ik. Veel werk, maar doenbaar en ik wil er ook wel aan meewerken (ik kan Android-apps bouwen :)).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #97 Gepost op: 8-04-2014, 16:11:04 »
Hou jij het vol om dit tien keer te spelen op één avond? ::oink::


Haha, het is verslavend! Nee, we speelden zeven keer, maar het had gekund. Je snapt mijn punt in ieder geval. Een app zou inderdaad best gaaf zijn.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #98 Gepost op: 8-04-2014, 17:02:45 »
Dat is geloof ik ook de bedoeling, dat je zelf vragen kan insturen en dan kan gaan downloaden, dus ik zou er voorlopig nog niet teveel werk van maken.
The British are not impressed.

Offline frankhuiskamp

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de mol bordspel
« Reactie #99 Gepost op: 8-04-2014, 17:11:22 »
Dat is geloof ik ook de bedoeling, dat je zelf vragen kan insturen en dan kan gaan downloaden, dus ik zou er voorlopig nog niet teveel werk van maken.

Waar heb je dit gelezen?