Auteur Topic: Aflevering 10 - De ontknoping  (gelezen 95642 keer)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #140 Gepost op: 22-03-2014, 12:40:13 »
Wow, mooi betoog. Positief en realistisch.  ::ok::

Ik vind 'm goed zo.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #141 Gepost op: 22-03-2014, 13:00:42 »

In voorgaande jaren heb ik het vaker gezegd dat ik gewoon respect heb voor degene die de rol op zich neemt.
Zonder mol geen spel toch? En het ene jaar pakt het iets beter uit dan het andere jaar.

Zo 100% mee eens. Heb hier op het forum vaak het gevoel dat het molschap zwaar onderschat wordt. Er is een spreekwoord: "de beste stuurlui staan aan wal", dat zal hier ook wel opgaan.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #142 Gepost op: 22-03-2014, 13:52:06 »
Zo 100% mee eens. Heb hier op het forum vaak het gevoel dat het molschap zwaar onderschat wordt. Er is een spreekwoord: "de beste stuurlui staan aan wal", dat zal hier ook wel opgaan.
::ok:: ::ok::mee eens

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #143 Gepost op: 22-03-2014, 14:24:46 »
Ondanks dat het niet de beste molacties waren (althans in beeld gebracht) vond ik Susan toch een goede mol. Zeker een van de beteren. Als slechts 1 van je medefinalisten op jou zit als mol, dan heb je het gewoon goed gedaan. Daarnaast ook nog eens een superlage pot. Beste aanwijzing: 5 op een rij. Misschien wel een van de ebste verborgen aanwijzingen aller tijden.

Leuk overigens dat Susan de mol was. Heb ik eindelijk na Kim weer eens de mol vanaf het begin goed!

Trouwens, al dat negatieve commentaar op de laatste aflevering en de molacties: is niet bijna altijd de laatste aflevering een anti-climax waarvan we gewoon veel te veel verwachten? Denk ook eens dat het voor de mol steeds moeilijker wordt om te mollen. Alle mogelijke molacties zijn nu wel zo'n beetje gemaakt, en ook de kandidaten worden steeds betere molzoekers.
Ich bin ein Bärliner!

Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #144 Gepost op: 22-03-2014, 14:29:22 »
Ik had het nog wel willen zien wanneer JW op zijn gevoelsmol stemde. Tygo zat geloof ik ook op Susan en een klein beetje op Sofie. Je kan zeggen dat zijn als stellingen, maar het zijn wel 3 kandidaten die vanaf aflevering 7 Susan steeds meer in de smiezen kregen. Alleen Freek niet omdat Susan hem aan het inpakken was. Alleen zat hij wel in de goede richting en had hij een vrijstelling, waardoor degene die het wel goed hadden er juist niet bij waren.

Offline boudewijnk

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #145 Gepost op: 22-03-2014, 14:43:23 »
Het zal wel de euforie van het moment zijn, maar mij valt op dat elke mol na de onthulling elke vorm van relativering, zelkkritiek en zelfspot kwijt is. Susan is zeker geen uitzondering. Elke mislukte opdracht schrijft de mol op haar eigen palmares bij. Doet mij sterk denken aan de scene van de "verzetshelden" van Koot en Bie (Do ist der Bahnhof !). Enkele vorbeelden:

Roltrap:          Tygo gaf mij twee foute woorden door en ik verbeterde ze niet
Lichtopdracht:    4 flitsen gezien ipv 5. (oh ja, de andere koppels haddn het ook allemaal fout)
Vingerafdruk:     Ik koos de verkeerde (voor elke kandidaat was het ook een gok van 1 op 4 geweest)
Wanted:           Ik zocht niet eens naar Freek (Briljant !)
Robinson-eiland:  Zag dat Tygo actief bezig was en hield hem niet tegen zodat hij honger zou krijgen !?!?

Prima dat je als mol je gedeisd houdt als andere kandidaten de fouten voor je maken. Maar ga dan niet claimen dat dat allemaal deel uitmaakt van je "masterplan".

precies

Offline Toke2012

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #146 Gepost op: 22-03-2014, 23:41:52 »

Roltrap:          Tygo gaf mij twee foute woorden door en ik verbeterde ze niet
Lichtopdracht:    4 flitsen gezien ipv 5. (oh ja, de andere koppels haddn het ook allemaal fout)
Vingerafdruk:     Ik koos de verkeerde (voor elke kandidaat was het ook een gok van 1 op 4 geweest)
Wanted:           Ik zocht niet eens naar Freek (Briljant !)
Robinson-eiland:  Zag dat Tygo actief bezig was en hield hem niet tegen zodat hij honger zou krijgen !?!?

Prima dat je als mol je gedeisd houdt als andere kandidaten de fouten voor je maken. Maar ga dan niet claimen dat dat allemaal deel uitmaakt van je "masterplan".
Ik vind dat je dit toch wel heel subjectief benadert. Geef dan op z'n minst de hele verklaring van de mol weer. Het gaat er immers om wat de mol deed of niet deed, en niet of het gedrag van de kandidaten die actie of houding van de mol overbodig maakte?

Roltrap: Tygo gaf twee foute antwoorden door; de Mol nam die twee foute antwoorden over en liet vijf goed gegeven antwoorden weg.
Lichtopdracht: Mol beweerde 4 ipv 5 flitsen te hebben gezien, waarmee de opdracht hoe dan ook zou mislukken
(het doet er niet toe of de anderen het ook fout hadden)
Vingerafdruk: de Mol koos de verkeerde vingerafdruk, wat niet moeilijk was, want de Mol had totaal geen goed beeld gekregen van de kandidaten. (Het doet er niet toe dat elke kandidaat de verkeerde keuze had gemaakt)
Wanted: de Mol gaf Freek alle ruimte om zijn opdracht te vervullen. De Mol bevond zich met Tygo als enige op de route van Freek. Had de Mol wel fanatiek gezocht, dan had ze Freek kunnen ontdekken.
Robinson-eiland: de Mol voorzag dat Tygo de meeste problemen zou krijgen met niet-eten en speelde dat uit door Tygo hard te laten werken/hem niet te helpen.

Als je zegt dat de molacties niet spectaculair waren dan ben ik dat met je eens, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze er niet waren, dat ze hier molacties claimt waar het geluk was door kandidatengedrag.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #147 Gepost op: 23-03-2014, 08:52:19 »
Ik vind dat je dit toch wel heel subjectief benadert. Geef dan op z'n minst de hele verklaring van de mol weer. Het gaat er immers om wat de mol deed of niet deed, en niet of het gedrag van de kandidaten die actie of houding van de mol overbodig maakte?

Roltrap: Tygo gaf twee foute antwoorden door; de Mol nam die twee foute antwoorden over en liet vijf goed gegeven antwoorden weg.
Lichtopdracht: Mol beweerde 4 ipv 5 flitsen te hebben gezien, waarmee de opdracht hoe dan ook zou mislukken
(het doet er niet toe of de anderen het ook fout hadden)
Vingerafdruk: de Mol koos de verkeerde vingerafdruk, wat niet moeilijk was, want de Mol had totaal geen goed beeld gekregen van de kandidaten. (Het doet er niet toe dat elke kandidaat de verkeerde keuze had gemaakt)
Wanted: de Mol gaf Freek alle ruimte om zijn opdracht te vervullen. De Mol bevond zich met Tygo als enige op de route van Freek. Had de Mol wel fanatiek gezocht, dan had ze Freek kunnen ontdekken.
Robinson-eiland: de Mol voorzag dat Tygo de meeste problemen zou krijgen met niet-eten en speelde dat uit door Tygo hard te laten werken/hem niet te helpen.

Als je zegt dat de molacties niet spectaculair waren dan ben ik dat met je eens, maar ik vind niet dat je kunt zeggen dat ze er niet waren, dat ze hier molacties claimt waar het geluk was door kandidatengedrag.

Volgens mij wil Rikkeltje niet beweren dat het geen eventuele ( lighte ) molsacties zouden kunnen zijn, maar snapt hij niet het enthousiasme waarmee mollen na afloop er mee aan de haal gaan.
Wat meer bescheidenheid zou m.i. ook gepaster zijn.

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #148 Gepost op: 23-03-2014, 13:10:18 »
Dat valt wel wat mee, toch? Die opdracht op de markt werd besproken juist omdat haar plannetje daar grandioos mislukte. De vingerafdruk omdat zij daar als mol door de groep in een ideale positie werd gemanoeuvreerd.

Ik ben het met je eens dat Robinson, Roltrap en Wanted geen geweldige molacties waren, maar ik heb ook niet het idee dat Susan dat als zodanig claimt. Meer om te laten zien hoe zij als mol het spel gespeeld en beleefd heeft.

Bij de Boeddha- en Lichtseinopdracht klopte haar tactiek gewoon. Dat anderen daar dan ook de fout in gaan, kun je als mol verder weinig aan doen.
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #149 Gepost op: 23-03-2014, 13:32:54 »
Ik vond het wel grappig dat ze opbiechtte in de biechts in het begin zo te hebben gefluisterd, bang om afgeluisterd te worden. Inderdaad had ik wel zo'n idee bij haar in het begin dus dat ze dat ook bij haar kandidaatsbiechts deed. Een goeie voor volgend jaar dus om in de gaten te houden ::rofl:: ::)
« Laatst bewerkt op: 23-03-2014, 14:09:38 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #150 Gepost op: 24-03-2014, 00:43:06 »
Ik snap sommige reacties hier niet, respect alleen al omdat je als mol gekozen bent? Kom als je mol bent  , ga je toch je best doen om het zo goed mogelijk te doen en kan je toch wat betere molacties verzinnen? Akkoord, Susan was een meester(es) in het bespelen van mensen, al hadden Tygo en Sofie haar toch al redelijk snel door. Maar een mol moet in de eerste plaats op geniale wijze de opdrachten doen mislukken (bv. zoals Dennis met die pinjata's) en dat heb ik echt wel gemist dit seizoen.

Hoe moeten kandidaten dan de mol kunnen ontmaskeren als ze toch bijna niets verkeerds heeft gedaan? Nu ja Susan scoort gemiddeld voor mij, ze was niet slecht, maar ook zeker niet goed als mol.

Offline Rikkeltje

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #151 Gepost op: 24-03-2014, 01:25:07 »
Volgens mij wil Rikkeltje niet beweren dat het geen eventuele ( lighte ) molsacties zouden kunnen zijn, maar snapt hij niet het enthousiasme waarmee mollen na afloop er mee aan de haal gaan.
Wat meer bescheidenheid zou m.i. ook gepaster zijn.

Klopt helemaal.

En natuurlijk kan ik niet beoordelen hoe het is om mol te zijn. Ik zeg niet dat ik het zelf beter zou doen. Maar ik zie wel dat andere mollen in voorgaande edities meer risico hebben genomen en zich nadrukkelijker geprofileerd hebben. En dat maakt het programma wel veel leuker. Neemt niet weg dat Susan wel een heel leuk mens is.

Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #152 Gepost op: 24-03-2014, 10:28:25 »
Ik snap sommige reacties hier niet, respect alleen al omdat je als mol gekozen bent? Kom als je mol bent  , ga je toch je best doen om het zo goed mogelijk te doen en kan je toch wat betere molacties verzinnen? Akkoord, Susan was een meester(es) in het bespelen van mensen, al hadden Tygo en Sofie haar toch al redelijk snel door. Maar een mol moet in de eerste plaats op geniale wijze de opdrachten doen mislukken (bv. zoals Dennis met die pinjata's) en dat heb ik echt wel gemist dit seizoen.

Hoe moeten kandidaten dan de mol kunnen ontmaskeren als ze toch bijna niets verkeerds heeft gedaan? Nu ja Susan scoort gemiddeld voor mij, ze was niet slecht, maar ook zeker niet goed als mol.

Met je pleidooi eens behalve het respect gedeelte. Je moet het maar aandurven om voor achteraf gezien minstens 2.5 miljoen mensen per aflevering de liegebeest uit te hangen zonder dat die 2.5 miljoen mensen het door hebben. En je wilt tegelijkertijd niet ontdekt worden door de groep anders kan je bijna niks doen. Dan word je onder zo'n vergrootglas gelegd dat bij alles wat je doet niks mag doen. Denk bijvoorbeeld aan AM bij de trapopdracht in IJsland. Zij mocht in eerste instantie niet mee naar boven want ze werd niet vertrouwd. En Marit vertrouwde haar op de fiets ook al niet al mocht ze daar de kandidaat uithangen in verband met dat ene huis waar het geld uit de pot kon verdwijnen.

Offline Solrayo

  • Forumlid
  • Volslagen Molloot
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #153 Gepost op: 24-03-2014, 14:03:58 »
Ik vond Susan een goede mol juist omdat ze mensen zo kon bespelen. Freek had een complete blinde vlek voor haar en Aaf zat nota bene op haar vanaf aflevering 2, maar heeft haar laten vallen omdat ze zo gecharmeerd van Suus was. Dat is grote klasse en voor zover ik weet uniek. Sofie was de enige die vol op Susan durfde te gaan, Tygo heeft tot het laatst gespreid en JW mag nu een beetje pochen, hij durfde ook nooit volledig voor zijn 'gevoelsmol' te gaan.

Qua acties kwam het allemaal nogal lauwtjes over, maar dat lag volgens mij echt aan de montage. Susan heeft onafgebroken geklooid met porto's en telefoons - waar mensen gewoon naast stonden, heeft enorm lopen zieken bij de abseilopdracht, stuurde Jennifers boot recht voor de jagers, reed vol in op een visserslijn bij de jeeps - waar was dat allemaal gebleven? Toegegeven, voor de rest molde ze vrij subtiel, maar elke mol is anders en ze zat ook met een paar klunzen en relschoppers Sofie en Tygo in de groep. Moet je dan bij elke opdracht de grootste eer behalen? Lijkt me niet.

Ik heb genoten hoor Suus ::ok::
« Laatst bewerkt op: 24-03-2014, 14:05:44 door Solrayo »

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #154 Gepost op: 24-03-2014, 17:24:16 »
Ik vond Susan een leuke mol, alleen had van de ontknoping VEEEL meer verwacht.. Vooral door de strakke en prachtige montage van dit seizoen, had ik een spetterende samenvatting verwacht net vlak voor de onthulling van de mol. Dit was helaas niet zo, waardoor het (bij mij) gelijk begon met een; Huh? moment.

Verder vind ik het wel jammer dat er een paar molactie's alleen op internet worden getoond en niet in de uitzending. Al had dat misschien te maken gehad met de tijd..

En de verborgen aanwijzingen waren nu verdeeld over de gehele aflevering, terwijl ik (want ja het blijft een mening) ze het liefst allemaal achter elkaar zie aan het einde van de aflevering..

Sowieso miste ik gewoon een eind samenvatting van dit gehele WIDM seizoen en vind dat best wel jammer..

AL met al, een prachtig seizoen met een leuke mol! Hulde voor de gehele crew!  ::bravo::
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #155 Gepost op: 25-03-2014, 13:05:18 »
De grootste teleurstelling vond ik toch wel dat er geen spectaculair terugspoelfilmpje was zoals in 2011, 2012 en 2013, maar dat Susan gewoon naar voren stapte. Dat is zó 2010.  ::hand::
En Tygo had wel wat vaker aan het woord mogen komen.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #156 Gepost op: 25-03-2014, 13:18:39 »
De grootste teleurstelling vond ik toch wel dat er geen spectaculair terugspoelfilmpje was zoals in 2011, 2012 en 2013, maar dat Susan gewoon naar voren stapte. Dat is zó 2010.  ::hand::

Ik vind dat juist wel weer leuk. Nu konden we immers de reactie van Freek goed zien, juist die eerste reacties miste ik de afgelopen paar jaar. Maar: de hele ontknopingsaflevering mag van mij wel wat mooier, met meer molacties en achter de schermen beelden (zoals de mol die voor het seizoen informatie krijgt etc).

Offline IDM

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #157 Gepost op: 25-03-2014, 19:12:17 »
Wie is... de Mol? blijft altijd leuk! Altijd! Maar het ene jaar vind ik de mol beter dan het andere jaar, zo gaat dat. Deze mol vond ik gewoon niet zo goed en ook niet zo leuk. Kan gebeuren. Blijf fan van dit geweldige programma en heb genoten van de groep.
Laten we jabberen.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #158 Gepost op: 25-03-2014, 22:19:41 »
Ik vind dat juist wel weer leuk. Nu konden we immers de reactie van Freek goed zien, juist die eerste reacties miste ik de afgelopen paar jaar. Maar: de hele ontknopingsaflevering mag van mij wel wat mooier, met meer molacties en achter de schermen beelden (zoals de mol die voor het seizoen informatie krijgt etc).

2011, 12 en 13 waren allemaal seizoenen waarin de 2 finalisten al op de goede mol zaten. Die reacties zouden dus niet heel spectaculair zijn geweest.
Daarbij kan het laten zien van de reactie van Freek heel goed samen gaan met een 'terugspoelfilmpje'. Het een sluit het ander wat mij betreft niet uit.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2014, 22:21:28 door Mollenmania »

Offline Ste*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #159 Gepost op: 26-03-2014, 19:45:29 »
Ik weet niet  of het al ergens op een ander topic staat, maar in een interview op FOK heeft Anton eindelijk het Kantonese Opera-raadsel opgehelderd:

Wat was de gedachte achter de opera-opdracht uit aflevering 2?

"Dat was de enige 'glitch' van dit seizoen. Wij wilden heel graag de Kantonese opera erin, omdat dat typisch Chinees is en dat willen we laten zien. Het was onmogelijk om een kandidaat zelf te laten meespelen, dus we hadden bedacht: stel dat er wel iemand staat. Dan moet de formulering daarna zo ongelooflijk goed zijn, dat het uitpakt. Ik denk eerlijk gezegd dat die formulering niet goed kon worden. Het was niet leuk geweest als we zouden zeggen: 'stel dat Susan en Owen op het podium zouden staan, wie zouden ze dan zijn?' Daar moet je mee spelen en dat is niet goed uitgepakt. Ik had wel gewild dat er iets meer achter zat en dat had wel heel erg bij ons gepast."

"De eerste keer dat ik bij zo'n Kantonese opera zat, ben ik weggeslopen. Ik hield het niet langer vol, want het duurde twee uur. De kandidaten zaten er ook maar twintig minuten, alleen het eerste bedrijf. Langer trek je ook echt niet."


http://frontpage.fok.nl/special/644705/1/1/100/interview-anton-jongstra-eindredacteur-widm-2014.html