Auteur Topic: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren  (gelezen 104365 keer)

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #180 Gepost op: 2-04-2016, 18:05:47 »
Ik denk dat Swifty dit bedoeld:

"De Dominicaanse Republiek is geen land om te kamperen. Officiële campings vind je niet in het land. Je kunt wel een tent opslaan op een strand of ergens in de natuur, maar plekken waar voorzieningen zijn voor kampeerders zijn ver te zoeken hier."



Japan is wel een kampeerland?

Ik heb niet gezegd dat ze in de DR hadden moeten gaan kamperen. Natuurlijk heeft het met land te maken. Maar Moedermol wat je zegt over Zuid Afrika en Fillipijnen. Ze hebben in Zuid Afrika gekampeerd' maar alle kandidaten moesten daar toen heel erg om lachen omdat het 'niks met kamperen te maken had' en dan citeer ik Daniel Boissevain.

Nogmaals, het hotel opzich moet niet zo letterlijk genomen worden. Kijk naar wat ik typ over de sfeer in het algemeen. Alleen dat is al een groot verschil te noemen met de Belgische mol. Soms zijn het factoren waardoor iets komt en wat ik eigenlijk probeer aan te geven is dat al die luxe en vakantiegevoel effect KAN hebben (en ook heeft) op de manier hoe het spel gespeeld wordt af en toe.
« Laatst bewerkt op: 2-04-2016, 18:08:44 door Rämon »

Offline Molzkovicz

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #181 Gepost op: 2-04-2016, 18:42:02 »
Er was eens een Nederlandse heavymetalband, genaamd Molörhead. Na een wat moeizame start brak de band na vijf jaar landelijk door. Molörhead wist dit succes vast te houden, ook nadat de muziek van de band qua genre langzaam maar zeker van heavy metal naar rock verschoof.
Het grote voorbeeld van Molörhead, de Vlaamse metalgroep Molleken, bleef dezelfde muziek spelen, ook toen de bandleden na dertien jaar hun comeback maakten. Aan de voorman van Molörhead werd gevraagd waarom de band niet weer metalmuziek ging spelen, net als Molleken. Daar lagen toch ook de roots van Molörhead? Bovendien begonnen de fans van het eerste uur wat te morren. De zanger vond dit maar een rare vraag:
‘Waarom zouden we dat doen? Wij maken muziek die we zelf mooi vinden en die voor ons op dat moment goed voelt. We hebben veel bewondering voor bands als Molleken, maar we varen onze eigen koers en laten ons door niemand voorschrijven welke muziek het best is. Dat we nu meer rock spelen, is geen bewuste keuze, maar eerder iets wat in de loop der tijd is ontstaan. We gaan niet krampachtig opeens metal spelen omdat men dat van ons wil. Geniet van onze muziek én die van Molleken. Elke band heeft zijn sterke en minder sterke kanten. Molleken is speltechnisch vaardiger dan wij. Dat geef ik eerlijk toe. Aan de andere kant bieden wij een mooiere show, met een betere licht- en cameravoering. Vooral ons succesnummer The Execution biedt lekker veel spektakel. Zowel Molleken als Molörhead heeft talloze bandleden zien komen en gaan. Ik ben er trots op dat Molörhead dikwijls een donker iemand in de band heeft gehad. Tel voor de aardigheid maar eens hoeveel gekleurde Vlamingen in Molleken hebben gezeten. Bovendien vind ik onze muziek verrassender en minder volgens een vaststaand stramien gespeeld. Het is alleen wel erg jammer dat onze manager onze laatste hit voortijdig heeft gelekt. Dat heeft de band geen goed gedaan. Ach, zo is er altijd wel wat. Wij doen gewoon ons ding en Molleken zal dat ook wel doen. We staan trouwens heus wel open voor kritiek op randzaken, hoor. Commentaar op de jaarlijkse afsluiting van onze tour, in het Vondelpark, hebben we echt ter harte genomen. Bedenk echter dat wij Molörhead zijn, geen Molleken-coverband.’

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #182 Gepost op: 2-04-2016, 19:29:37 »
Vind ik leuk! 👍🏼
Keep calm and eat chocolates!

Offline Stormpie

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #183 Gepost op: 2-04-2016, 19:51:40 »
Er was eens een Nederlandse ............Bedenk echter dat wij Molörhead zijn, geen Molleken-coverband.’

en zo is het.. WIDM is in al die jaren gegroeid tot wat het nu is. Misschien het ene jaar iets verrassender dan het andere, maar altijd een plezier om te naar te kijken / te volgen. De Belgische mol staat nog aan het begin van de ontwikkeling. En wie garandeert dat wanneer we een tiental jaren verder zijn de Belgische mol niet ook geevolueerd is?? Niemand.
Laten we van beiden genieten. En vooral.. laten we beide programma's in hun waarde laten.
er was eens......

Offline Koenvh

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Door molloten, voor molloten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #184 Gepost op: 2-04-2016, 20:23:11 »
Er was eens een Nederlandse heavymetalband, genaamd Molörhead. ............ geen Molleken-coverband.’
Mooi verhaal  ::ok::
Echter, dit is wel het "Tips & Tricks voor WIDM komende jaren"-topic. Mijn tip dus: Ga wat meer terug naar hoe het vroeger was.  :)
« Laatst bewerkt op: 2-04-2016, 21:21:11 door Lukie4, Reden: quote ingekort, vergroot leesbaarheid »
Een goede mol zorgt voor stevige tunnels

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #185 Gepost op: 2-04-2016, 21:21:21 »
Er was eens een Nederlandse heavymetalband, genaamd Molörhead. ............ geen Molleken-coverband.’

Prachtig ::bravo::
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #186 Gepost op: 2-04-2016, 22:58:38 »
Mooi verhaal Molzkociz! ::ok:: Helpt ook mij om het weer in nieuw perspectief te zien. Het is verleidelijk om hier alleen maar kritiek (bedoeld als verbeterpunten) te leveren, maar we moeten niet vergeten dat WIDM echt niet anders is dan het programma dat een paar jaar geleden nog zo loofden.
...óf niet!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #187 Gepost op: 2-04-2016, 23:09:20 »
Tja wie heeft het steeds over slapen in tentjes versus luxe hotels.
Ik heb al eerder aangegeven dat ik van het overnachten geen punt maak.....
en
even wat googelen. ...

Camping is a popular leisure activity among Japanese people, and many campgrounds are located all over the country. 

Er zijn verspreid over Japan zo'n 3000 campings. Van heel eenvoudig tot heel luxe. En kamperen is vrij populair onder de bevoking. Het grote probleem met campings in Japan is de bereikbaarheid. De meesten zijn zeer afgelegen.

Kamperen in Japan is heel goed te doen. De campings zijn meestal niet luxe (eerder eenvoudig), maar vaak heb je genoeg ruimte en ook prachtige uitzichten. 

Ook Japanners houden van kamperen. Er zijn heel veel campings in Japan. Tot nu toe vooral tent-campings, maar er komen ook steeds meer auto-campings waar je met caravan of camper terecht kunt.  



Je vergelijkt Japan nu met de DR?

Japan is MAAR 10 x zo groot. Enfin. Met kampeerland bedoel je toch of een land er op het eerste gezicht geschikt voor is. Dat lijkt me bij de DR ook best wel. In elk land zijn er campings. En het ene land is groter dan het andere. Maar kamperen in een bos in Japan had ik minder snel verwacht dan tentjes opzetten op een strandje ergens aan de kust van de DR.

Het stoort me dat je blijft denken dat mijn verhaal ging over kamperen of luxe overnachten... Het was een punt om aan te geven waar het met de sfeer naar toe ging. Dit is een topic over tips en tricks voor de aankomende jaren van WIDM dus kritiek en/of verbeterpunten lijken mij echt prima hierin te passen. Ik snap de ophef niet zo.  ::)

Leuk geschreven @Molzkociz, leuk verwoord maar ik denk dat niemand hier ECHT wil dat Widm een kopie versie van het huidige Belgische WIDM wordt. Dat is niet wat ik er persoonlijk uit haal, uit comments hierzo. Het is meer een gevoel wat veel molloten hebben. Ik vind het huidige WIDM nog steeds geweldig, verandering is ook helemaal niet altijd negatief of hoeft negatief te zijn maar bepaalde spelfactoren lijken echt anders te zijn dan pakweg 5/6 jaar terug, hoe het spel gespeeld wordt. Veel minder fanatiek door sommige deelnemers. Dit wordt bij Moltalk of WIDM specials ook aangegeven door oud kandidaten, die dit vinden. Of keuzen van kandidaten van nu niet snappen. Het is echt niet zo dat wij de enigste zijn die verbeterpunten zien. De crew mag blij zijn met zo'n passievolle fans die echt wel trouw blijven kijken maar ook meedenken en hun mening uiten over dingetjes die persoonlijk jammer geacht worden. Het hoeft echt geen Belgische mol te worden, graag niet zelfs, het heeft zijn eigen charme beide, maar soms veranderen er dingen waardoor mensen afhaken. Bepaalde mensen hebben het over dat de basis nog steeds hetzelfde is, maar verkondigen wel doodleuk in een ander topic dat dingen als Pak af/zwarte vrijstelling/ teveel vrijstellinge en jokers het spel negatief doen veranderen. Dan is de basis toch niet meer hetzelfde? En ja, dat mag aangegeven worden hierzo. Daar is het een forum voor :) En volgens mij nog het goede topic ook!!!

« Laatst bewerkt op: 2-04-2016, 23:16:38 door Rämon »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #188 Gepost op: 3-04-2016, 00:14:21 »
Molzkovicz, je vergelijkt een muziekband met een tvprogramma. Een band die van muziekstijl verandert is niet hetzelfde als een tvprogramma dat van zijn identiteit afdrijft. Een band kan nog steeds creatief bezig zijn, terwijl we bij WIDM een achteruitgang zien in de creativiteit in opdrachten. Je verhaal vertoont dus geen gelijkenis met de discussie die hier gaande is. Wat Rämon ook zegt: niemand heeft hier gezegd dat we willen dat WIDM een 1 op 1 kloon wordt van de Mol.

Moedermol, er hoeven geen campings te zijn. Juist niet zou ik zeggen. In de vrije natuur kamperen, prima toch? En doe er dan een spannende opdracht bij, maak gebruik van de elementen die het land uniek maken.
En hotels die onder de maat voldoen, hoe dan precies? 1 nachtje slapen in een viezig hotel moet mi kunnen.

Zeker eens Stormpie, beiden programma's laten we in hun waarde. Juist dat we kritiek hebben toont hoeveel we om het programma geven, we zien dat er meer in zit dan ze er nu uithalen. Misschien willen ze het niet veranderen, ok maar dan is het programma toch echt van haar basis afgedreven. En dan voel ik me als kijker een beetje belazerd. Opdrachten die onhaalbaar zijn, teveel jokers etc in het spel, de productie die een stevige invloed over het spelverloop heeft (Klaas in metro, sleutel op berg, 1e executie is wss gemanipuleerd), dat soort dingen.

« Laatst bewerkt op: 3-04-2016, 00:16:21 door Mollenmania »

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #189 Gepost op: 3-04-2016, 01:02:58 »
Laten we niet vergeten dat het programma wordt gemaakt voor de massa, niet alleen voor de molloten ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #190 Gepost op: 3-04-2016, 11:45:47 »
Ik ben al heel lang niet meer actief op dit forum. Juist daarom volg ik deze discussie met grote interesse. Het is al heel lang dat ik het programma met een stuk minder plezier volg. Ik zocht de oorzaak altijd bij mijzelf (dacht dat ik was uitgekeken op het format), maar toen dit jaar een nieuwe Vlaamse serie op de buis kwam, realiseerde ik me pas dat het vooral heeft te maken met hoezeer de Nederlandse versie is veranderd. Ineens had ik het gevoel van spanning en mysterie weer terug dat ik al die jaren zo had gemist.

Laten we niet vergeten dat het programma wordt gemaakt voor de massa, niet alleen voor de molloten ;)

Ik vraag me dus af of het de stijl van het huidige WIDM is dat zoveel kijkers zou trekken. Ik heb het dit jaar gekeken samen met een aantal andere casual kijkers en we hadden allemaal het gevoel dat we volgend jaar niet meer gaan kijken. Het probleem lijkt vooral te zijn dat het huidige WIDM op zichzelf best een saai programma is (wat dit jaar nog eens werd versterkt doordat de mol vroegtijdig bekend was). De oudere seizoenen (ik denk t/m seizoen 9 o.i.d.) bieden stuk voor stuk ook leuke televisie, zelfs als je al weet wie de mol is. In feite is WIDM verworden tot een aaneenschakeling van opdrachten waarvan bij voorbaat al duidelijk is dat ze vaak onhaalbaar zijn en die ook nog eens, juist voor de casual kijker, totaal niet helder zijn. Aan het einde krijg je dan van minder dan de helft van de opdrachten te horen wat de mol heeft gedaan en dat dit eigenlijk ook nog eens onnodige 'ingrepen waren, omdat de opdrachten eigenlijk al waren mislukt.

Het zit hem dus in de opzet van de opdrachten, maar ook de montage is niet meer wat het geweest is. Doordat het programma een aaneenschakeling is van weinig boeiende opdrachten en biechten, mist een inkijk in de groepsdynamiek. Je komt eigenlijk bijna niet te weten wat de kandidaten nu voor mensen zijn. Ik ben nu alweer vergeten wie er ook weer meedeed aan het afgelopen seizoen, terwijl ik dat van seizoen 5 nog precies kan oplepelen. Ik heb geen filmacademie gedaan, maar het veelvuldig gebruikmaken van biechten zou je volgens mij ook haast als een 'objectief' minpunt kunnen bestempelen, omdat het vaak helemaal niets toevoegt. Je ziet Art staan in een oude loods aan een ronde tafel met houten kaarten. Wat voegt het toe dat één (of soms zelfs meerdere) kandidaten dit nog eens meedelen? De zin 'en daar stond Art' kan ik intussen echt niet meer horen ;-). Bovendien krijg je met al die biechten het grootste deel van de opdrachten alleen indirect mee, wat het speuren naar de mol bijna onmogelijk maakt. In de oudere seizoenen zat veel meer 'ruw' beeldmateriaal van de opdrachten: ook gemonteerd, maar een stuk meer gedrag en interactie waar zaken uit zijn op te maken.

Ik vind het vervelend om hier weer de 'negative Nancy' uit te hangen, maar ik word een beetje getriggerd doordat sommige mensen hier in de verdediging lijken te schieten, zonder echt met tegenargumenten te komen. Wat is het dan aan het huidige WIDM dat zo goed zou liggen bij de massa? Ik ben er van overtuigd dat ook de massa gewoon een goed gemaakt programma wil zien.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2016, 17:47:59 door honeymaker »

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #191 Gepost op: 3-04-2016, 11:55:38 »
welke argumenten wil je horen van de massa ?

* de prachtige beelden van het land
* de gezellige interactie tussen BN'ers (ja, dat spreekt mensen aan)
* de opdrachten met de couleur locale ( restaurant, trappen)
* de presentator (Art is gewoon populair)
* de mystiek en het zoeken en het gokken dat de reguliere kijker gewoonlijk lang kan doen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #192 Gepost op: 3-04-2016, 12:01:49 »
 ::ok:: Maar dat zijn natuurlijk allemaal argumenten (m.u.v. de populariteit van de presentator) die ook van toepassing waren op de oudere seizoenen. Seizoen 5 biedt ook prachtige beelden van het land, gezellige interactie tussen BN'ers, opdrachten met couleur locale en (& daar zit misschien een belangrijk verschil) juist meer aanknopingspunten voor mystiek en het zoeken naar de Mol.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #193 Gepost op: 3-04-2016, 12:11:43 »
maar de kijkcijfers zijn dan ook beduidend hoger dan 5 jaar geleden. Dus de negative nancy verliest het van de massa  ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #194 Gepost op: 3-04-2016, 12:18:53 »
Ja, maar wie zegt er dat er een causaal verband is tussen de verandering die het programma heeft doorgemaakt en de hogere kijkcijfers? Dat kan toch ook gewoon met promotie, mond-op-mond-reclame, huidige kijkbehoeftes, zenderprogrammering e.d. te maken hebben? Ik heb zelf het gevoel dat als WIDM de stijl van de Vlaamse Mol zou gebruiken, maar dan met bekende Nederlanders, dat het nog betere kijkcijfers zou scoren. Maar uiteraard is dat koffiedik kijken..

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #195 Gepost op: 3-04-2016, 12:22:48 »
ja daar heb je gelijk in.
Maar mijn punt was meer dat ik denk dat de kijkcijfers voor de AVROTROS het signaal zijn dat ze op de goede weg zitten.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline honeymaker

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #196 Gepost op: 3-04-2016, 12:29:12 »
Dat zou inderdaad goed kunnen. Het probleem is natuurlijk dat je dat soort gegevens alleen kunt verkrijgen door een uitgebreid publieksonderzoek. Ik hoor in mijn omgeving wel van verschillende mensen dat ze zijn afgehaakt of van plan zijn om af te haken. Maar tegelijkertijd kan de programmering op zaterdagavond weer veel nieuwe kijkers genereren. Dat blijft een lastige kwestie. Uiteindelijk kun je eigenlijk alleen aangeven wat je zelf leuk vindt. Overigens vraag ik me af in hoeverre AVRO/TROS invloed heeft op de inhoud van het programma. Het is immers een productie van IDTV.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #197 Gepost op: 3-04-2016, 13:19:30 »
Ik heb niemand gehoord die zei dat hij of zij gaat afhaken omdat het programma niet meer is zoals het was. Alleen hier op het forum lees ik de hang naar vroeger. Bij de molloten. Ik heb irl echt geen kritiek gehoord. Ter vergelijking: op Expeditie Robinson heb ik irl wel kritiek gehoord. En afhakers.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Duncton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #198 Gepost op: 3-04-2016, 13:36:21 »
WIDM moet vooral WIDM blijven, maar ik denk dat ze wel van de Vlaamse Mol kunnen leren. Ik ben zelf niet fanatiek genoeg om alles drie keer terug te kijken en best wel slecht in het vinden van hints. Voor mij was het een verademing dat juist dat bij de Vlaamse Mol helemaal niet nodig was. Na één keer kijken was het duidelijk wie wat gedaan had en wie hoeveel geld in de pot had gebracht. Het maakte de zoektocht er verrassend genoeg niet makkelijker op, want in de finale werden alle overgebleven kandidaten nog even hard verdacht. Dus mijn tips zouden zijn:

- zorg dat het duidelijk is wat de bedoeling is van een opdracht en laat zien wat er gebeurt.
- opdrachten waarin de mol echt zijn best moet doen om geld uit de pot te houden (en bij voorkeur verschillende mogelijkheden heeft om te saboteren).
- maak hints weer ondergeschikt aan het spel, want dat is waar het uiteindelijk om draait. Ik heb nu soms het gevoel dat we zo weinig van de opdrachten zelf te zien krijgen, dat we wel zijn aangewezen op de hints om de mol te kunnen vinden.

Ik denk dat het ook zijn weerslag kan hebben op het forum. Ik lees nu hier en daar de kritiek dat het alleen maar over hints gaat en amper over de acties van de kandidaten. Ik denk dat dat niet alleen aan het forum ligt.


Ik heb niemand gehoord die zei dat hij of zij gaat afhaken omdat het programma niet meer is zoals het was. Alleen hier op het forum lees ik de hang naar vroeger. Bij de molloten. Ik heb irl echt geen kritiek gehoord. Ter vergelijking: op Expeditie Robinson heb ik irl wel kritiek gehoord. En afhakers.

Ik heb me dit jaar op een aantal momenten echt geërgerd aan het programma. Daar heb ik bij de Vlaamse Mol geen moment last van gehad. Als ze hier niet van leren en volgend jaar zo'n zelfde geintje flikken als de kloosterhint, weet ik niet of ik nog blijf kijken. Gelukkig is die kans klein, want ze hebben het boetekleed al aangetrokken. ;)
If I was a haircut would you wear a hat?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #199 Gepost op: 3-04-2016, 17:08:12 »
Van één vriendin van mij hoorde ik dat zij zei dat ze na aflevering 3 was gestopt met kijken, omdat het haar niet zo trok om de een of andere reden. Helaas heb ik niet doorgevraagd.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas