Auteur Topic: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren  (gelezen 104117 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #200 Gepost op: 3-04-2016, 21:21:53 »
Een van de belangrijkste punten die ik uit het commentaar zou halen, deels al benoemd door honeymaker boven mij: de biechten.

Allereerst horen we dus wat we zien, soms zelfs al voordat we het zien. Ik hoor liever niet 'Wat een prachtige plek' op het moment dat ik een prachtige plek zie. Veel leuker is het om zelf tot die conclusie te komen. De beelden zijn prachtig, juist door dat niet te benoemen komt dat nog beter over. Voor de opdrachten geldt hetzelfde: spannende opdrachten zijn het spannendst als je ook echt moet opletten wat er gebeurt. Dit gaat wellicht ten koste van het 'kijkgemak', maar een laseropdracht waarbij je niet helemaal precies weet wat iemand op welk moment precies dacht voel je je (tegenstrijdig genoeg) juist meer verbonden met de kandidaten. Grappige momenten zijn grappiger om te zien dan om beschreven te horen worden. Niet 'je had er bij moeten zijn!', maar gewoon het gevoel hebben er echt bij te zijn.

Maar naast dat het aantal biechten het de kijkervaring verandert -wat nog een kwestie van smaak te noemen is- zit het probleem van de biechten nog veel fundamenteler. Het bepaalt ook de speurtocht.

We horen iedereens verhaal. Dat hoeft van mij niet.
Een voorbeeldje uit de Vlaamse Mol:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Bovendien: biechten zijn geen onderdeel van de opdracht, geen onderdeel van het spel. Het enige wat ze kunnen doen is het verduidelijken van wat we zien. Maar niemand molt in een biecht, niemand probeert verdacht over te komen, en niemand wint of verliest geld in een biecht. We zien niet de Mol aan het werk, hij probeert niet een medekandidaat om de tuin te leiden in zijn biecht. Enkel de kijker. Maar dat maakt het spel niet interessanter, enkel 'zogenaamd' duidelijker.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2016, 21:33:11 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #201 Gepost op: 3-04-2016, 22:23:30 »
Laten we niet vergeten dat het programma wordt gemaakt voor de massa, niet alleen voor de molloten ;)

Laten we niet vergeten dat dit programma steeds populairder is geworden mede dóór molloten, er zijn mensen die vanaf het eerste uur kijken en waarna de switch 2004/2005 ook zeker aan is gedacht. Trouwe fans die elk jaar vast kijken. En dat zijn er als je ze gaat tellen toch al snel een heleboel. Laten we niet vergeten dat al deze mensen hun mening mogen verkondigen mocht hun iets niet aanstaan over wat dan ook.
Dit topic gaat over tips en tricks. Hopend dat de crew hier meeleest (wat ze volgens mij wel doen) worden er alleen dingetjes aangegeven die bepaalde mensen storen. Ik lees nu echt posts waarin bijna aanvallend wordt gereageerd omdat er mensen kritiek punten hebben. Er zijn een heleboel mensen die het hele seizoen gejammerd en gezeurd hebben over die hints, waar je mij bijv. amper over hebt gehoord. Voor iedereen betekent WIDM kijken iets anders en ik zeg niet dat we terug moeten naar hoe het vroeger was.. Ik zeg ook niet dat we een kopie van DE mol Belgie moeten worden. Maar het oude molgevoel kan nog steeds aanwezig zijn met de huidige prodcutie/montage etc. Dat zie je dan bijv aan het huidige seizoen van De mol in Belgie. Dat is wat aangeven wordt, dat het wel mogelijk is. En daarmee wordt niet gezegd dat het een kopie van dat moet worden, maar dat het mogelijk is om een ouderwets molgevoel te creeeren en toch anno 2016 WIe is de mol te maken. Er zijn veel factoren verdwenen, het spel wordt mega futuristisch gemaakt met dingen als vrijstellingen, jokers, zwarte jokers, zwarte vrijstellingen, pak af en noem het maar op. Er mag meer vanuit de basis gewerkt worden. Meer terug naar de simplicitieit die soms juist heel goed kan zijn. En ik ben zelf jong, 22, dus ik ben ook neit iemand van 60 die terugverlangt naar 'hoe het vroeger was' maar bepaalde dingen waren toen echt gewoon beter en zijn door de jaren heen weggevallen. En wat mij persoonlijk dat het meest stoorde is hoe het spel gespeeld worden binnen de groep en al hun voorzieningen en mogelijkheden. Daar mag je het mee oneeens zijn of mee eens zijn. De programma makers hebben het programma naar de zaterdag avond verschoven, om meer jonge kijkers aan te trekken. Die jongste kijkers (die laten we zeggen op donderdag al op bed liggen om half 9) kijken echt niet voor het diepe psychologische spel. Die kijken voor de Bn'ers die ze kennen uit GTST of De BZT show. Dus ik snap het, kijkcijfer technisch gezien wel, dat ze naar de zaterdag avond zijn gegaan. Maar ik denk niet dat het programma op die zaterdag avond tekenen gaat vertonen van hoe het spel eerder gespeld werd. Ze focusen nu heel erg op montage, bijna een soort documentaire, zo moet het eruit zien. Op de groep. Het spel wordt niet hetzelfde gespeeld en wat ik ook heel relevant vindt om te zeggen is dat je ook onder de oud deelnemers merkt dat ze het nu veel te veel uitmelken. Je ziet het heel vaak aan reacties in specials of moltalk. Of gewoon op twitter. Ik heb Coen Swijnenberg echt heel vaak horen klagen dit jaar (en 0 x over hints, maar gewoon programma technisch ) dat zegt wel wat, als zo'n mol fan en oudkandidaat bijna afhaakt vanwege bepaalde factoren.
Er zijn sowieso heel veel mensen die ik persoonlijk ken die afhaken of het minder erg vonden als ze nu een aflevering missen. Ik denk dat de kijkcijfers het ook wel hebben aangetoond en dat niet alles alleen te wijden valt aan de zaterdag. Als iets goed is, kijken mensen het, maar soms worden dingen zo erg geupdate dat mensen verlangen naar 'hoe het was'. Vind ik verre van onlogisch.


Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #202 Gepost op: 3-04-2016, 23:26:26 »
De makers hebben het programma niet verschoven he, dat doet de zendercoördinator. Hier hebben de makers niets over te zeggen.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #203 Gepost op: 4-04-2016, 00:35:11 »
Ramon, ik bedoel met die massa-opmerking helemaal niet dat er geen kritiek mag zijn. We weten dat de makers meelezen, en het is alleen maar goed om (respectvol) je mening te laten horen. Ik ben het bijv heel erg eens mbt de biechten. We horen Art uitleggen 'je moet fietsen' en dan een biecht 'en toen moesten we fietsen', terwijl je ze ziet fietsen. De massa is niet dom, daar mogen ze best wat rekening mee houden. Ik schreef ook dat ik het met diverse punten in je post echt eens was.
Ik vind zelf ook dat het accent veel teveel op hints ligt, maar ik heb dan ook nog nooit naar hints gespeurd.

Ik doelde met de massa-opmerking vooral op Veel minder fanatiek door sommige deelnemers. Dit wordt bij Moltalk of WIDM specials ook aangegeven door oud kandidaten, die dit vinden. Of keuzen van kandidaten van nu niet snappen. Het is echt niet zo dat wij de enigste zijn die verbeterpunten zien. De crew mag blij zijn met zo'n passievolle fans die echt wel trouw blijven kijken maar ook meedenken en hun mening uiten over dingetjes die persoonlijk jammer geacht worden.
De crew is vast ook blij met passievolle fans. Maar voor alleen die passievolle fans kunnen ze het programma niet maken, dat zijn er te weinig.Ze moeten kijkcijfers scoren, zeker op de zaterdagavond,dus de mening van de massa is het belangrijkst. En dan geldt wat Lukie zegt, de kijkcijfers scoren goed, dus denken ze op de goeie weg te zijn.

Ik ben zo'n kijker die het niet erg vindt om een uitzending te missen. Ik mis ieder jaar 1-2 uitzendingen. Dit seizoen miste ik er 3 of 4, omdat zaterdagavond voor mij juist geen tv-avond is. Maar dat heeft niets te maken met het simplistische. Eigenlijk vind ik het wel fijn dat ik het toch makkelijk kan volgen, ook al mis ik enkele uitzendingen. Maar dat is voor mij niet veranderd.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #204 Gepost op: 4-04-2016, 17:55:46 »
De makers hebben het programma niet verschoven he, dat doet de zendercoördinator. Hier hebben de makers niets over te zeggen.

De makers hebben hier vast wel mede zeggenschap in lijkt me zo. Art was ook heel blij en zei dat hij bewust verschoven was naar de zaterdag.. Ik weet ook dat je als maker niet kunt bepalen op welke dag je zit maar ik denk dat het wel allemaal in overleg is geweest en dat ze dachten dat er ergens goed voor was toch?

@Swifty, ik snap wat je bedoeld. Uiteraard gaat het om de kijkcijfers en ik hoop ook met heel mijn hart elke zondagochtend dat ze goed zijn voor Wie is de mol maar soms kunnen goede kijkcijfers wel dingen verbloemen. De massa kijkt ook gewoon omdat ze toch weer benieuwd zijn wat er gaan komen, dat hoeft niet te betekenen dat ze van mening zijn dat er speltechnisch gezien soms aanpassingen gedaan moeten worden. Daarvoor hoeft niet alleen op het forum gekeken te worden, maar kunnen ze misschien als makers ook nog extra feedback vragen op de officiele site of facebook pagina. Ik hoor het ook van niet-molloten, juist van niet-molloten, die zeggen af te haken of er niet meer voor thuis blijven. Dat is toch jammer? Molloten kijken toch wel, we zijn immers zo verslaafd aan het programma dat we zelfs in een relatief 'mindere serie' nog thuis zouden blijven omdat we hopen op een betere aflevering de week erna.

Offline hoelahoep

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #205 Gepost op: 5-04-2016, 09:26:59 »
Ik heb vriendinnen die het eerst wel keken maar nu niet meer want  "het is toch onmogelijk om de mol te vinden" of ze vinden het gewoon niks meer aan

= er is geen spanning meer

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #206 Gepost op: 8-04-2016, 22:06:19 »
Ik vond de leader dit jaar erg mooi gedaan. Het geënsceneerde stukje wat ik vroeger 'nep' vond kwam in deze (korte) variant beter uit de verf m.i. Dat er spoilers in te vinden waren, vond ik niet heel erg maar dat kwam vooral ook doordat ik er zelf in mee kon speuren ;D Tip voor de volgende keer: plaats de leader niet al voor de eerste aflevering al online. De weken voor aflevering 1 hebben we alle tijd om alles uit te pluizen, dus zullen alle spoilers zeker al bekend worden. Na aflevering 1 heb je sowieso al één afvaller minder om over te spoileren. Bovendien is het veel spannender om de welbekende tune pas te horen op het moment dat het ook echt gaat beginnen 8)

Nog een tip: de app. In het huidige systeem is de vraag vooral 'wie is de afvaller' - niet zo interessant. Het Belgische systeem doet dit beter: Je kunt voor één verdachte je punten verdubbelen (in plaats van dat je voor al je mollen evenveel punten krijgt) en wanneer je Mol afvalt, verlies je al je punten die je tot dan toe op hem hebt ingevuld. Zo speel je in op het dubio om te switchen of koppig te blijven. Ook krijg je elke week nieuwe punten, waardoor je ook door kan spelen als je een keer 100% fout zat. In totaal is de kans groter dat je een verdeeld aantal punten krijgt in een pool, in plaats van dat iedereen de maximumscore heeft.
...óf niet!

Offline Sven.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #207 Gepost op: 9-04-2016, 10:35:05 »
Nog een tip van mijn kant die (volgens mij) nog niet is genoemd:

Ik vind het aanbod van vooral aflevering 1, maar ook wel van aflevering 9, zeer karig. In seizoen 16, aflevering 1 bijvoorbeeld, zagen wij de mol-briefing. Hoewel dat voor een leuke molsfeer zorgde, voelde ik niet dat er meerwaarde was. In plaats van dat zouden de makers er beter voor kunnen kiezen om zoals in seizoen 12 en eerder, 3 opdrachten te kunnen doen (waarvan een misschien iets korter is, zoals de vispuzzel in S12 of de mandjes in S11). Dan heb je meer materiaal om toch nog naar de mol te kunnen speuren, want voor nu vind ik aflevering 1 qua opdrachten en eventuele acties zeer karig. Ook aflevering 9 zou nog een opdracht bij kunnen, net zoals in S9. Het lijkt er voor mij in ieder geval wel op dat, in plaats van het ellenlange terugblikken, dat we daar nu wel een opdracht van kunnen maken. Dit hadden ze bijvoorbeeld bij S16 kunnen bedenken: Wie moest vijf verschillende mensen zoeken in de metro? -> dat weet ik niet meer uit mijn hoofd, maar stel het was Tim, dan moesten de finalisten alle ballonnen waar Tim op stond lekprikken. De ballonnen van de kandidaat die je overhield, hadden dan kaartjes binnenin. Als je die dan bij elkaar nam had je een woord (of hint naar de mol, om het nog wat moeilijker voor de mol te maken). Dat zou een relatief korte / gemakkelijke opdracht zijn waarbij dat terugblikken over het seizoen gelijk in een keer kan gebeuren. Ik weet nog in S9 dat het toen zo was dat Viv, Anniek en Jon de kaarsen uit moesten blazen, met de antwoorden op de vragen.
WIDM-Pool: 2013 #346 - 2014 #206 - 2015 #194 - 2016 #72 - 2017 #93 - 2018 #82 - 2019 #135 - 2020 #3 - Renaissance #92

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #208 Gepost op: 11-04-2016, 18:15:44 »
Ik zal hier reageren:
Jammer dat er geen topic is gekomen over de beste molacties van Klaas

Ik vind het ook gewoon heel jammer dat we van nog niet eens de helft van alle opdrachten de Molactie weten. Zelfs als er in de uitzending te weinig tijd is, kunnen die gewoon op de site komen te staan. Is het niet als filmpje, dan nog wel in tekst. Het voelt wat suf om 25 opdrachten te analyseren op verdacht gedrag als je achteraf vaak niet eens te weten komt of je het goed gezien had.

Ik vind het aanbod van vooral aflevering 1, maar ook wel van aflevering 9, zeer karig. (...)
Helemaal mee eens. Vooral aflevering 1 is de ieder jaar langverwachte start van de Mollenjacht, dan wil je wel gelijk iets hebben op de Mol op te kunnen vinden. Nu zal dat altijd wel onmogelijk blijven, maar drie opdrachten zou een goede start zijn.
Daarom mijn tip (want daarom zijn we hier): de kennismakingsopdracht! Dit was jarenlang een traditie, maar sinds 2012 ongeveer heb ik hem niet meer teruggezien. De uitgelezen gelegenheid om de kandidaten even voor te stellen en te gelijkertijd niet te veel tijd kwijt te zijn aan een derde opdracht waarin we toch de Mol aan het werk kunnen zien.

Daarnaast kun je kijken of je een opdracht met een hoog Mol-gehalte in aflevering 1 kunt stoppen. Met een opdracht waarin gelijk voor iedereen wel een potentiële molactie te vinden is kan het gespeculeer en getunnel meteen goed beginnen. Zo'n opdracht moet gelaagd genoeg zijn om op verschillende plekken te kunnen saboteren (verschillende deelopdrachten, sleutelrollen, geld kunnen verdienen maar gebonden aan tijdslimiet, etc.)

Overigens: Ik heb het al eerder gemeld, maar het feit dat ik hier zoveel post betekent niet dat ik teleurgesteld ben in afgelopen seizoen(en). Het topic is er voor tips, en iedere keer dat ik eentje bedenk schrijf ik hem gewoon op. :)
« Laatst bewerkt op: 11-04-2016, 19:15:39 door Pac-Mol »
...óf niet!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #209 Gepost op: 11-04-2016, 20:19:48 »
Dit jaar gingen ze gelukkig allemaal door, maar andere jaren vond ik het wel eens oneerlijk voelen voor de afvaller van de eerste aflevering. Amper nog iets waarop hij/zij een mol had kunnen kiezen. Wat mij betreft doen ze gewoon een fijne introductie van het seizoen en dan drie opdrachten, en dan geen test. Pas aan het einde van aflevering 2, dus na 5-6 opdrachten, de test.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #210 Gepost op: 11-04-2016, 20:38:25 »
Er zijn genoeg mensen die de Mol wel in aflevering één al (deels) verdenken, maar dit ligt dan meestal meer aan de intuïtie. Hoewel het natuurlijk superbalen is als je als eerste afvalt, zal de eerste executie toch altijd een beetje loterij blijven. Dat is de executie sowieso, een loterij tussen de mensen die fout zitten.
...óf niet!

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #211 Gepost op: 12-04-2016, 00:43:59 »
Dit jaar gingen ze gelukkig allemaal door, maar andere jaren vond ik het wel eens oneerlijk voelen voor de afvaller van de eerste aflevering. Amper nog iets waarop hij/zij een mol had kunnen kiezen. Wat mij betreft doen ze gewoon een fijne introductie van het seizoen en dan drie opdrachten, en dan geen test. Pas aan het einde van aflevering 2, dus na 5-6 opdrachten, de test.

Of wel een test, maar dan geen executie, en dan de uitslag van test 1 meeverwerken in die van aflevering 2 voor de eerste afvaller. Dan prijs je toch nog een beetje de mensen die vanaf aflevering 1 deels op het juiste spoor zaten.

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #212 Gepost op: 13-04-2016, 19:29:49 »
Wat vinden jullie van dit idee?

In de eerste seizoenen (2 t/m 5) was er telkens aan het begin een opdracht waar gelijk heel veel geld te verdienen was, met daarna veel opdrachten waarbij geld verdiend óf verloren kon worden.
Op die manier werd er in seizoen 3 in de allereerste opdracht al gelijk €34.000 verdiend, en eindigde de pot na heel veel opdracht van +€10.000 en -€10.000 uiteindelijk op 'slechts' €42.300. (plus de 15.000 die uiteindelijk gestolen bleek.)

Zou dit een oplossing zijn om het (vermeende) probleem van de lage bedragen van de laatste jaren op te lossen? Dit in de allereerste opdracht gelijk potentieel €10.000  te verdienen is, om vervolgens opdrachten te spelen om +€2500 of -€2500 bij slagen of falen? De eindstand van de pot zal vergelijkbaar blijven met hoe die nu is, maar de opdrachten worden wel om meer geld gespeeld.

...óf niet!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #213 Gepost op: 14-04-2016, 08:43:49 »
Ik vind het ook gewoon heel jammer dat we van nog niet eens de helft van alle opdrachten de Molactie weten. Zelfs als er in de uitzending te weinig tijd is, kunnen die gewoon op de site komen te staan. Is het niet als filmpje, dan nog wel in tekst. Het voelt wat suf om 25 opdrachten te analyseren op verdacht gedrag als je achteraf vaak niet eens te weten komt of je het goed gezien had.
Ja dit moet gewoon als topprioriteit eens gedaan worden. Het zou mij als maker ook de eer te na zijn om dit altijd maar te laten liggen. Je wilt toch eer naar werk? Hebt alles tot in de puntjes uitgedacht, alles moet geheim blijven... dan moet het toch een mega mooie job zijn om achteraf voluit te vertellen?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

anoniem 24971

  • Gast
Re: Tips & Tricks voor WIDM komende jaren
« Reactie #214 Gepost op: 10-09-2016, 19:45:48 »
Ik vind het wel iets hebben als volgend seizoen één aflevering tijdens de executie Art opstaat van zijn tafeltje en de kandidaten instrueert om elkaars naam in te tikken. Je mag je eigen naam niet intikken, alleen die van een ander en moet vervolgens zijn of haar scherm tonen. Lijkt me prachtig.