Auteur Topic: Aflevering 10 - De ontknoping  (gelezen 83465 keer)

Offline keek

  • Forumlid
  • Trust Nobuddy!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #140 Gepost op: 6-03-2016, 09:35:39 »
Erg sympathiek dat Klaas aan het eind de molloten bedankte! Dat is volgens mij de eerste keer dat een mol dat doet. Behalve alleen maar op de eigen borst te kloppen geeft hij hiermee aan dat het vooral de molloten zijn die het programma maken tot wat het nu is.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #141 Gepost op: 6-03-2016, 09:56:23 »
Ik vind het wel apart om te zien dat de stemming hier omgeslagen is over hoe goed Klaas het als mol gedaan heeft naar aanleiding van de ontknoping, terwijl we de meeste molacties al wel voorspeld hadden. Het succes van de mol wordt dan ook vooral bepaald door hoe lang hij onverdacht kan blijven bij de kandidaten. Dit is namelijk een voorwaarde om effectief te kunnen mollen. Het is niet voor niets dat hij in de laatste paar afleveringen nauwelijks effectief heeft kunnen mollen. Vanuit dit oogpunt is het knap hoe hij Remy om de tuin heeft weten te leiden, maar dit was vroeg in het seizoen. Verder valt me vooral op dat er weinig werd gesproken over de verdenkingen van de andere kandidaten, wat mij sterk de indruk geeft dat bijna iedereen al vroeg op de juiste mol zat. Dat zag je ook duidelijk terug in de interactie van Klaas met de andere deelnemers, met name in de tweede helft van het seizoen. Het is enorm moeilijk om het als mol echt goed te doen. Voor een groot deel heeft dit met het format van het programma te maken: je zit echt 24 uur per dag op elkaars lip en moet dus constant acteren en op je hoede zijn als mol wat natuurlijk energie vreet (in plaats van bijvoorbeeld alleen tijdens de opdrachten). Omdat je niet alleen tijdens het "zakelijke" deel van de reis (de opdrachten) moet acteren maar ook daarbuiten lijkt het me dat het voor de mol sneller als écht bedriegen aanvoelt als je bijvoorbeeld ook tijdens het eten tegen de kandidaten de schijn op moet houden. Dat past (voor zo ver ik het kan beoordelen) niet echt bij het karakter van Klaas. Iemand als Tim zou hier wellicht beter in zijn geweest. Maar als de productie altijd zo zou redeneren, zou je op basis van iemands karakter al de mol kunnen voorspellen aan het begin van het seizoen.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #142 Gepost op: 6-03-2016, 09:57:41 »
Erg sympathiek dat Klaas aan het eind de molloten bedankte! Dat is volgens mij de eerste keer dat een mol dat doet. Behalve alleen maar op de eigen borst te kloppen geeft hij hiermee aan dat het vooral de molloten zijn die het programma maken tot wat het nu is.

Sympathiek ja. Deed Margriet vorig jaar ook. (Ik weet alleen even niet of dat ook in de uitzending zat of dat dat achteraf voor de menigte was.)

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #143 Gepost op: 6-03-2016, 09:58:21 »
Klaas heeft wel aangegeven hoe eenzaam hij zich voelde. Hij wilde ook vriendjes maken, maar dat lukte hem niet.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #144 Gepost op: 6-03-2016, 10:00:38 »
@Heinz, Margriet hief geloof ik het glas ten overstaan van het publiek buiten. Ik heb dat toen opgevat als een bedankje, in de zin van: ''zonder jullie was WIDM nooit het succes geweest dat het nu is''.

Offline KeyW

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #145 Gepost op: 6-03-2016, 10:03:11 »
Een grote verbetering ten opzichte van vorig jaar. Na een langzaam begin en een lange tijd voordat de mol daadwerkelijk bekend was, toch veel mollenstreken gezien. En leuk dat er nog een hint was in het klooster.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #146 Gepost op: 6-03-2016, 10:32:53 »
Vanaf het begin wisten ze het al. Wat dat betreft geen verbetering t.o.v. Annemarie of Margriet helaas. Zelfs Airen wist het. Alleen Remy en Marjolein zijn in de val getrapt.

Vind je? Ik vond Klaas als mol zeker beter dan Margriet en Anne-Marie. Klaas probeerde nog op subtiele wijze een opdracht te mollen. Margriet ging er echt vol in (te opvallen n.m.i.) en AM deed niks...
Voor mij komt hij een beetje aan de bovenkant van het midden in de lijst.

Offline bananana

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #147 Gepost op: 6-03-2016, 10:56:14 »
Vanaf het begin wisten ze het al. Wat dat betreft geen verbetering t.o.v. Annemarie of Margriet helaas. Zelfs Airen wist het. Alleen Remy en Marjolein zijn in de val getrapt.

Elly vertelde vanmorgen in WNL dat ze op Rob zat, en eigenlijk niet op gerekend had dat ze een rood scherm zou krijgen omdat ze dacht dat ze goed zat.

Offline bananana

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #148 Gepost op: 6-03-2016, 11:14:52 »
Ik vond het juist wel leuk dat de winnaar en verliezer live bekend werden gemaakt. Maakt het toch weer spannender ofzo.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #149 Gepost op: 6-03-2016, 11:26:52 »
Wat ben ik blij met de aflevering van gisteren! Waar ik het live-element vorig jaar storend vond en het een enorm manco vond dat er zo weinig molacties behandeld werden aan tafel, is dit gisteren helemaal goed gedaan. Alle kandidaten kwamen goed tot hun recht en wat hebben we veel molacties mogen zien. Ik vind het alleen sneu dat Tim en Annemieke ruim negen maanden hebben moeten wachten op de uitslag, jammer! Het live-element voegt voor mij nog steeds weinig toe, maar was tenminste niet storend.

En dan de onthulling van Klaas als mol. Het verbaast me niet dat hij de mol is (we wisten het hier al sinds aflevering 2), maar toch heeft hij het beter gedaan dan ik had gedacht. Dat hij onder de ogen van alle deelnemers 1000 euro laat liggen in die kist; wat een enorm risico! Je moet het maar net durven als mol.

Het is alleen jammer dat er zo ongelofelijk veel verborgen aanwijzingen naar Klaas leidden. Het lag er zó dik bovenop, na alle visserhints bij Susan nu allemaal kruisen? Tja, hoe duidelijk wil je het hebben? Ik denk dat ik het seizoen meer had gewaardeerd als die overduidelijke hints er niet waren geweest, want Klaas heeft het qua molacties helemaal zo gek niet gedaan! (Alleen jammer dat hij zo verkrampt reageerde vanaf het begin, pas in de laatste aflevering kwam Klaas een beetje los.)

Offline SanderFMC

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #150 Gepost op: 6-03-2016, 11:33:29 »
Vanaf het begin wisten ze het al. Wat dat betreft geen verbetering t.o.v. Annemarie of Margriet helaas. Zelfs Airen wist het. Alleen Remy en Marjolein zijn in de val getrapt.

Ellie verdacht Klaas ook niet. En Airen heeft bij de test waar ze eruit vloog waarschijnlijk ook niet of in ieder geval niet al te veel vragen op Klaas ingezet. Zijn er dus toch 4 van de 9 die Klaas niet of nauwelijks verdachten. Wat dat betreft al een stuk beter dan Margriet die door tweede afvaller Evelien al sterk werd verdacht.

Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #151 Gepost op: 6-03-2016, 12:11:05 »
Margriet is volgens mij gewoon direct betrapt of zo, want iedereen vond haar verdacht. Klaas is in deze uitzending wel wat gestegen het rijtje van goede mollen. Ik denk dat de productie zelf wel heeft ingezien hoe zonde de kloosterhint is geweest, al was ook het voorstellen van alle kandidaten aan de mol (alfabetische volgorde) al een te makkelijke aanwijzing).

Als je als productie denkt slimmer te zijn dan 1000 fanatieke molloten, ben je naïef. Dus het verstoppen van een dergelijke hint is echt een domme fout geweest en dat heeft het seizoen voor mij toch wat negatief gekleurd. De spanning zat er vanaf het begin eigenlijk al niet meer op, omdat je het antwoord op 'Wie is de Mol' al weet.

Tip:
Geef ons broodkruimels, geen heel brood. Die hint met het molgeld is een hele mooie hint. Je kunt elke aflevering wat verder puzzelen, en vrij laat in het seizoen kun je de mol ontmaskeren.

Overall denk ik dat Klaas dus een redelijke mol was, die echt de pech heeft gehad met de weggegeven hints. Zijn eigen acties vond ik leuk en gewaagd.

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #152 Gepost op: 6-03-2016, 13:28:02 »
Geweldige mol hoor! En Klaas zou natuurlijk ook veel meer credits hebben gekregen zonder de kloosterhint. Ik vond hem een topmol!

Live finale was positief verbeterd en eindelijk leuk om te zien! Gelukkig was het publiek ook stil tijdens de molacties!

Offline Back it Up.

  • Forumlid
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #153 Gepost op: 6-03-2016, 13:40:15 »
Na gister ben ik wel echt van mening dat Klaas best een goede mol was. Het was gewoon erg jammer dat die kloosterhint er in zat en zo snel werd ontdekt.. Daardoor werd hij meteen door heel veel mensen verdacht. Ondanks dat vond ik het een leuk seizoen en heeft hij een paar keer toch echt wel risico genomen..

Leuke mol, leuke winnaar, leuk seizoen!

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #154 Gepost op: 6-03-2016, 13:58:00 »
Natuurlijk is het risico dat Klaas neemt om op heterdaad betrapt te worden bij de Taino-opdracht best groot, maar wat zijn de consequenties als hij betrapt wordt? Hij valt niet af of zo. Het wordt hem alleen veel moeilijker gemaakt om te mollen, zoals nu ook gebeurd is in de latere afleveringen. Dat is toch wel een fundamenteel probleem met het format. Tegen het einde van de reeks is de mol bijna altijd bekend en wordt de mogelijkheid om effectief te mollen kleiner. De mol vertoont enkele overeenkomsten met het maffia-spel, maar het grote verschil is dat de leden maffia (de "mollen") wel weggestemd kunnen worden.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #155 Gepost op: 6-03-2016, 14:45:29 »
Al bij al moet ik zeggen dat ik Klaas zeker een goede mol vond, gezien zijn acties. Dat de regie zulke duidelijke hints in zijn richting had weg gegeven kan hij natuurlijk niks aan doen! Complimenten!

Al bij al een leuk seizoen, in een leuk land met een meer dan behoorlijke mol!
Ich bin ein Bärliner!

Offline Mol2024

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Niets is wat het lijkt
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #156 Gepost op: 6-03-2016, 17:11:12 »
Airen, Remy, Ellie en Marjolein zaten niet op Klaas.

Beetje de lijn van veel jaren.
Afvaller 4/5 valt meestal af omdat die minder snel is of minder goede antwoorden heeft.
Vorig jaar zaten Ajouad en Viktor (en volgens mij zelfs Carolina nog) ook op Chris/Rik. Hadden ze gespreid op hun en margriet en dus minder antwoorden goed. Alleen Martine viel af terwijl ze vol op Margriet zat al..

Vinden jullie niet dat de finale bekendmaking (de winnaar enzo) bekend gemaakt moet worden op locatie. Die ontknopingen met reacties van winnaars op locaties zijn toch juist heel mooi en maakt ook een einde aan het spel. 9 maanden moeten wachten is erg lang en onnodig. Het was niet extra spannend ofzo. Alleen dat ze eerst molacties gingen behandelen, maar ik vond het echt onnodig. Hopelijk wordt dit geen trend @ programmamakers.
Verder prima finale! Klaas is sympathiek. Paar mooie acties.

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #157 Gepost op: 6-03-2016, 21:37:01 »


Vinden jullie niet dat de finale bekendmaking (de winnaar enzo) bekend gemaakt moet worden op locatie. Die ontknopingen met reacties van winnaars op locaties zijn toch juist heel mooi en maakt ook een einde aan het spel. 9 maanden moeten wachten is erg lang en onnodig. Het was niet extra spannend ofzo. Alleen dat ze eerst molacties gingen behandelen, maar ik vond het echt onnodig. Hopelijk wordt dit geen trend @ programmamakers.
 

Ja zeker, en er zou wel wat meer originaliteit in mogen. Elk jaar die speech van Art begint een beetje te vervelen.
“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #158 Gepost op: 6-03-2016, 21:42:24 »
Het had voor de winnaar en de verliezer ook zo zijn voordeel. Ze konden zich namelijk onmogelijk verspreken, Hooguit wisten ze dat ze zelf de mol niet waren.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 10 - De ontknoping
« Reactie #159 Gepost op: 6-03-2016, 22:56:38 »
Extra filmpjes: 1 - 2 Helaas (nog) niet van extra molacties.