Auteur Topic: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café  (gelezen 6004 keer)

Offline Tunnelgraver

  • Forumlid
  • Een uur lang winnaar De Mol Pool 2021 ;-) (2e...)
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #20 Gepost op: 28-02-2017, 00:45:15 »
Gemiste kans dat ze geen leuk café in Mol hebben gezocht ;-)

LOL   :D
2019 the double: NL en B Mol ontmaskerd. 2021  de bubble double: wederom NL en B Mol ontmaskerd. 2022: B Mol goed voor ze het zelf wist. 2023: eitje!

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #21 Gepost op: 28-02-2017, 01:05:36 »
Dan lijkt het me toch dat het voor de mol effectiever is het geld ín de prijzenpot te krijgen, want alleen daar kan het ook weer verloren worden eventueel (weggespeeld met toekomstige opdrachten).
Er zal toch nooit meer geld afgaan dan dat er bijkomt. Pak dat er nog 10k zou verloren kunnen gaan, dan maakt uiteindelijk voor jouw logica 15k of 18k weinig uit. Er zal altijd genoeg in de pot zitten.
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline tumtum

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #22 Gepost op: 28-02-2017, 01:10:55 »
Dan lijkt het me toch dat het voor de mol effectiever is het geld ín de prijzenpot te krijgen, want alleen daar kan het ook weer verloren worden eventueel (weggespeeld met toekomstige opdrachten).

Is het niet veel logischer dat de Mol probeert het vinden van de oplossing zo lang mogelijk te rekken, zodat Hans' vriendin/vrouw het eerder vindt? De 'iets in de pot stoppen zodat het er ook weer uit kan'-logica ontgaat me al jaren. Als er niks in de pot gaat, hoeft er ook niks meer uit.

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #23 Gepost op: 28-02-2017, 01:16:17 »
Is het niet veel logischer dat de Mol probeert het vinden van de oplossing zo lang mogelijk te rekken, zodat Hans' vriendin/vrouw het eerder vindt? De 'iets in de pot stoppen zodat het er ook weer uit kan'-logica ontgaat me al jaren. Als er niks in de pot gaat, hoeft er ook niks meer uit.
Ik volg je, beter de groep ophouden in de hoop dat Hans sneller was.
(Sam was laatst, dus net zoals bij het fietsen, verdacht)
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #24 Gepost op: 28-02-2017, 02:03:37 »
Is het niet veel logischer dat de Mol probeert het vinden van de oplossing zo lang mogelijk te rekken, zodat Hans' vriendin/vrouw het eerder vindt? De 'iets in de pot stoppen zodat het er ook weer uit kan'-logica ontgaat me al jaren. Als er niks in de pot gaat, hoeft er ook niks meer uit.

De vraag is of Hans 3000 euro had gekregen als hij de opdracht had gewonnen, of dat hij alsnog het programma had moeten winnen om die 3000 euro te verzilveren.

In het eerste geval wil de mol sowieso Hans laten winnen. In het tweede geval zou het geld nog 'in de pot kunnen komen' mocht Hans het programma winnen. Dan kan de mol er misschien beter voor zorgen dat Hans verliest en de 3000 in de pot komt om het er later weer uit te halen, dan heeft hij in ieder geval nog grip op het geld. Klopt het dat jij hier op doelde tureluurs?

Offline Moloproller

  • Forumlid
  • Mol, ik rol u op!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #25 Gepost op: 28-02-2017, 09:01:43 »
Mollenmedia, eerste geval 😉
#HetIsTochWaarZeker!?

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #26 Gepost op: 28-02-2017, 10:13:08 »
Hans uitsluiten omdat hij het niet redt, je zou denken aan voorkennis als mol omdat hij het wel zou redden maar doen ze dat?
Gilles moest volgend jaar ook echt zelf rennen tegen de metro.
Het lijkt me wat voorbarig.
Wel gave opdracht trouwens
Mee eens.
Stel je voor dat de mol wist waar het gouden ei ligt én wist in welk café ze hadden. En de mol pakt het gouden ei. Dan is de opdracht toch niet meer leuk want dan valt er gewoon niks tegenin te brengen voor kandidaten? Hoe moet je dan ooit een opdracht laten slagen als een mol met voorkennis gewoon, zonder dat het te veel opvalt, de opdracht met gemak kan laten falen zonder dat je dat als kandidaat tegen kan houden.. ::ohno::

Daarom hoop/denk ik dat of de mol niet wist waar het gouden ei was of hem niet wilde hebben. En dat als Hans de mol is hij ook echt niet wist waar het café stond... Zou ik echt te flauw vinden.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #27 Gepost op: 28-02-2017, 12:23:04 »
Denk dat de mol niet het gouden ei vond, maar er alle belang bij had dat de rest het gouden ei ook niet vond, omdat die tunnel ook ingang gaf tot een ander deel van het doolhof, waar scrabble letters met meer waarde lagen.

Als je als mol wel het ei vindt maar niets erover zegt, val je enorm op bij de groep, je verstiert er in feite potentieel twee opdrachten mee dan.

Offline Mvnl

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #28 Gepost op: 28-02-2017, 12:34:25 »
Denk dat de mol niet het gouden ei vond, maar er alle belang bij had dat de rest het gouden ei ook niet vond, omdat die tunnel ook ingang gaf tot een ander deel van het doolhof, waar scrabble letters met meer waarde lagen.

Als je als mol wel het ei vindt maar niets erover zegt, val je enorm op bij de groep, je verstiert er in feite potentieel twee opdrachten mee dan.

+je voor Sam nog dus, die op een gegeven moment vlak voor de ingang stond maar het 'niet zag'

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #29 Gepost op: 28-02-2017, 19:23:53 »
Ik denk dat je als mol in deze opdracht juist wel je best wilt doen om het geld voor de pot te winnen...
Niet zozeer om het daarna weer uit te spelen, maar gewoon om als goede kandidaat over te komen!
De 3000 euro is voor de mol toch al "verloren geld", of het nou bij Hans komt of in de pot, dat maakt dan niet zoveel uit natuurlijk.

Wit is ook een kleur!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #30 Gepost op: 28-02-2017, 19:39:30 »
Ik denk dat je als mol in deze opdracht juist wel je best wilt doen om het geld voor de pot te winnen...
Niet zozeer om het daarna weer uit te spelen, maar gewoon om als goede kandidaat over te komen!
De 3000 euro is voor de mol toch al "verloren geld", of het nou bij Hans komt of in de pot, dat maakt dan niet zoveel uit natuurlijk.

De Mol wordt op het einde wel afgerekend op de groepspot natuurlijk. We zullen aan het einde ongetwijfeld het bedrag van vorig jaar vergelijken met dat van dit jaar om deze Mol te beoordelen. Dus ik zou als Mol toch de boel in de war sturen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #31 Gepost op: 28-02-2017, 19:40:00 »
Ik denk dat je als mol in deze opdracht juist wel je best wilt doen om het geld voor de pot te winnen...
Niet zozeer om het daarna weer uit te spelen, maar gewoon om als goede kandidaat over te komen!
De 3000 euro is voor de mol toch al "verloren geld", of het nou bij Hans komt of in de pot, dat maakt dan niet zoveel uit natuurlijk.

Als ik de Mol was (wat lijkt me dat heerlijk) dan zou ik de groepspot zo laag mogelijk willen houden. Hier zie ik Hans meer als medestander van de Mol die ook tegen de groep ingaat.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #32 Gepost op: 28-02-2017, 21:43:02 »
De Mol wordt op het einde wel afgerekend op de groepspot natuurlijk. We zullen aan het einde ongetwijfeld het bedrag van vorig jaar vergelijken met dat van dit jaar om deze Mol te beoordelen. Dus ik zou als Mol toch de boel in de war sturen.

Even gelezen: er is tov volgend jaar 7000 euro minder in de pot nu
klaar voor de strijd

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #33 Gepost op: 28-02-2017, 22:31:46 »
Het lijkt mij idd het meest logisch dat de mol géén geld in de groepspot wil hebben.
You'll never walk alone

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #34 Gepost op: 1-03-2017, 09:11:18 »
Even gelezen: er is tov volgend jaar 7000 euro minder in de pot nu
Ja, maar niet vergeten dat er toen in de 5de aflevering (die dus nu moet komen) niets verdiend is, maar dat er toen wel alleen maar geld uit de pot is verdwenen. 3000 euro, zelfs! En daarna is er ook nog wel wat geld uit de pot gegaan en is er nog bitter weinig verdient, op enkele uitzonderingen na dan. Je weet natuurlijk niet wat er nu nog allemaal gaat gebeuren en we zitten 'nog maar' in de helft van het seizoen, dus er kan nog heel veel geld verdiend worden, maar er kan natuurlijk ook nog veel meer geld verloren gaan. We zullen moeten afwachten en dan zullen we het binnenkort wel zien.

Offline good-riddance

  • Winnaar ER-pool 2016
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #35 Gepost op: 1-03-2017, 10:49:15 »
Wat een geniale (en uniek bedachte) opdracht was dit zeg! Mijn complimenten!

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #36 Gepost op: 1-03-2017, 16:29:11 »
De mol heeft wel goed z'n best gedaan denk ik. Als je hoort dat het echt maar 5 minuten scheelde met Hans zijn vrouw.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #37 Gepost op: 1-03-2017, 23:24:45 »
Bij het terugkijken van de opdracht heb ik volgende aantekeningen gemaakt. Misschien zitten in een aantal zaken uit de opdracht (de plaatsnamen, de afstanden, het aantal knikkers,...) nog wat hints verstopt, maar dat is zo mijn ding niet.

  • Wanneer Gilles aan de tafel probeert te polsen bij de kandidaten of ze weten waarvoor de streek bekend staat, is het Annelies die 'golf' antwoordt uiteindelijk. Ieder interpreteert het natuurlijk anders, maar op mij komt het over alsof een Mol nooit die voorkennis zou laten blijken. Een Mol laat enkel op een verborgen manier zien dat ie voorkennis heeft.
  • De 4 stadhuizen/gemeentehuizen op de kaarten staan in: Hasselt (85 km), Sint-Niklaas (41 km), Antwerpen (28 km) en Essen (400 m)
    Het stadhuis op de tas (Vl.)/mok (Nl.) staat in Brugge (91 km).
  • Na 5 seconden van het dialect zegt Davey dat het in Herentals is, maar door naar het gesprek te luisteren herstelt Davey zich naar Hoogstraten, Meer en Arendonk (wat al best een goede gok is).
  • Zoals we horen zitten in de 3 potten respectievelijk 36,59 en 81 knikkers. Na het uitrekenen van de wiskundige uitdrukking krijg je het zonenummer 03 wat zo goed als heel het arrondissement Antwerpen en een deel van het arrondissement Sint-Niklaas (ca. 1.200.000 inwoners) omvat. Wanneer ze een poging wagen om de uitdrukking uit te rekenen geeft Robin aan dat er 58 knikkers in pot 2 zaten.
  • Om de naam van het café te vinden, hebben ze de volgende opdracht:
    Citaat
    Dreke - de bierton - Verstappen gaat sinds 1 januari 2016 elke dag op café. Hij heeft vijf stamcafés die hij elk om beurt bezoekt. Op Nieuwjaarsdag begon hij in café De Kroon, op tweede nieuwjaarsdag naar café 't Hoefijzer, de dag nadien naar het Volkshuis en op de vierde dag een café waarvan hij altijd de exacte naam vergeet. "Iets met Sport", stotterde hij er onlangs nog straalbezopen uit tegen z'n vrouw. Op de vijfde dag ging hij naar café "Onder Den Toren"

    De volgorde van cafés is hij tot op de dag van vandaag blijven volhouden.
    Elke derde maandag van de maand moet Dreke wel thuisblijven van zijn vrouw.
    Welk café staat vandaag op de planning van onze sympathieke zuipschuit?
    Het heeft dezelfde naam als van het café dat jullie zoeken.

    Met deze informatie kan je dus achterhalen dat de dag in het spel 1 van de volgende moet zijn (Ik zet ze in spoiler omdat opnamedata in WIDM soms al eens iets kunnen verraden):
    Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
  • Eline wil alle cafés lukraak opbellen en weerhoudt anderen er van om via de raadsels het juiste café te vinden. Eline stelt voor om café sport in Berchem te bellen terwijl het dialect duidelijk niet uit het Antwerpse komt.
  • Bertrand komt met Essen en Davey zegt meteen dat het een goede mogelijkheid is.

In deze opdracht vind ik Davey dus (net als in opdracht 1) ontzettend onverdacht, terwijl ik toch meer en meer de indruk krijg dat Eline de Mol is. De 58-59 van Robin kan ook gewoon een verspreking zijn.

Offline Betonmol

  • Forumlid
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #38 Gepost op: 2-03-2017, 09:12:58 »
Maar Davey telt wel een verkeerd aantal knikkers dacht ik?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [De Mol] Aflevering 4: opdracht 3 - Daar in dat kleine café
« Reactie #39 Gepost op: 2-03-2017, 11:46:57 »
Maar Davey telt wel een verkeerd aantal knikkers dacht ik?

Het enige wat we horen tellen is pot 2 (59 knikkers) en wie dat doet (een mannenstem die ik niet kon thuisbrengen), die doet dat ook goed.

Wanneer men in de formule de aantallen wil invullen, is het Robin die 58 zegt i.p.v. 59, waardoor ze op een kommagetal zouden uitkomen.