Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen  (gelezen 7321 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #40 Gepost op: 12-04-2018, 19:59:13 »
Toen ik nog mijn eigen website (tot en met 2016) bijhield ploos ik altijd alle opdrachten helemaal uit en dat gold ook voor vele anderen. Dat is gek genoeg minder geworden de laatste jaren heb ik het idee. (En nu ging mijn aandacht ook meteen uit naar de koffertjes.) Zeker dit geval met de vragen was toch ook weer niet zo moeilijk om te ontdekken. Wat ook weer te denken geeft want de makers zullen natuurlijk op hun hoede zijn. Misschien dus dat het een cadeautje was van kandidaat Pieter om eigenwijs te gaan zitten wezen en helemaal niet als molactie stiekem een verkeerd antwoord te kiezen. ;)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #41 Gepost op: 12-04-2018, 20:11:48 »
Ja, daarom vind ik het als ontdekker eigenlijk nog niet helemaal 100% binnen. We weten enkel dat Jeffrey het op een bepaald moment juist had.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #42 Gepost op: 12-04-2018, 20:13:52 »
Snap ik, het is gelukkig ook niet waterdicht.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #43 Gepost op: 12-04-2018, 22:11:18 »
Ja, daarom vind ik het als ontdekker eigenlijk nog niet helemaal 100% binnen. We weten enkel dat Jeffrey het op een bepaald moment juist had.
Wat zal Jeffrey balen als hij hierachter komt, als zijn kinderen dit forum lezen zullen die hem wel op de hoogte stellen: Pieter hield verkeerde bordjes op! Ik hoor het hier al vloeken...  ;D

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #44 Gepost op: 12-04-2018, 23:39:57 »
Over de vraag waarom Steve zo'n slechte conditie heeft: bedenk dat het daar in Mexico wel eens heel heet kan zijn. Hoe precies weet ik niet, maar ook als ik marathonloper was doe ik dat toch liever niet in Mexico ::fluit::
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #45 Gepost op: 13-04-2018, 14:24:27 »
Ik wil nog een berekening delen die ik ook in het follow the money topic gemeld heb om bedragen toe te kennen in deze opdracht.

Het gaat nu meer bepaald over de bijdrage van Lloyd en Baha aan de achterstand van de racepiloot.

Ik heb namelijk de volgende gegevens:
- Het circuit is 1200 meter lang (bron: Aquí)
- Baha rijdt 40 km/u en dit net iets langer dan 1 ronde
- Katrien en Steve laten de piloot 20 seconden voor een rood licht staan
- De oude man doet er om en bij de 20 seconden over om over te steken.
- De racepiloot doet 367 seconden over de 5 rondes.

Berekening:

- Zonder de vertraging van Katrien, Steve, Joke en Pascale had de racepiloot er ongeveer 327 seconden over gedaan.
- Baha heeft 1200 meter lang een snelheid van 40 km/u aangehouden. Daarmee heeft hij 108 seconden gedaan over dat rondje.
- Over de andere 4 rondes deed de racepiloot dan 327-108 = 219 seconden.
- De racepiloot deed dan gemiddeld over een rondje 219/4 = 54,75 seconden.
- De vertraging die Baha dat ene rondje gemaakt heeft is 108-54,75 = 53,25 seconden

Conclusie: De vertraging van Baha was nodig om de opdracht te laten slagen. We konden de andere 2 duo's makkelijk (ieder apart) missen om Jeffrey te laten winnen, maar de bijdrage van Baha was nodig. Zelfs als Steve het rode licht een 2e keer aan krijgt, was Baha nodig om de boel echt te vertragen.

Dat maakt dus dat Baha en Lloyd indirect een grote bijdrage leveren aan de verdiende 1000 euro.
« Laatst bewerkt op: 13-04-2018, 16:08:40 door Hulpmol »

Offline Kaaasje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #46 Gepost op: 13-04-2018, 16:06:34 »
Wat mooi weer gevonden Hulpmol! Ik ging al naar dit topic toen ik je opmerking in Follow the Money zag en ga dit ook zeker meenemen in mijn berekening! Thanks :)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #47 Gepost op: 13-04-2018, 16:09:50 »
Wat mooi weer gevonden Hulpmol! Ik ging al naar dit topic toen ik je opmerking in Follow the Money zag en ga dit ook zeker meenemen in mijn berekening! Thanks :)

Bedankt. Het mooie is dat deze opdracht dus niet alleen een kandidaat tot mede-hoofdverdachte heeft gemaakt, maar dat ze nu ook de eerdere hoofdverdachte minder verdacht maakt. ;D

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #48 Gepost op: 13-04-2018, 19:08:45 »
Ik wil nog een berekening delen die ik ook in het follow the money topic gemeld heb om bedragen toe te kennen in deze opdracht.

Het gaat nu meer bepaald over de bijdrage van Lloyd en Baha aan de achterstand van de racepiloot.

Ik heb namelijk de volgende gegevens:
- Het circuit is 1200 meter lang (bron: Aquí)
- Baha rijdt 40 km/u en dit net iets langer dan 1 ronde
- Katrien en Steve laten de piloot 20 seconden voor een rood licht staan
- De oude man doet er om en bij de 20 seconden over om over te steken.
- De racepiloot doet 367 seconden over de 5 rondes.

Berekening:

- Zonder de vertraging van Katrien, Steve, Joke en Pascale had de racepiloot er ongeveer 327 seconden over gedaan.
- Baha heeft 1200 meter lang een snelheid van 40 km/u aangehouden. Daarmee heeft hij 108 seconden gedaan over dat rondje.
- Over de andere 4 rondes deed de racepiloot dan 327-108 = 219 seconden.
- De racepiloot deed dan gemiddeld over een rondje 219/4 = 54,75 seconden.
- De vertraging die Baha dat ene rondje gemaakt heeft is 108-54,75 = 53,25 seconden

Conclusie: De vertraging van Baha was nodig om de opdracht te laten slagen. We konden de andere 2 duo's makkelijk (ieder apart) missen om Jeffrey te laten winnen, maar de bijdrage van Baha was nodig. Zelfs als Steve het rode licht een 2e keer aan krijgt, was Baha nodig om de boel echt te vertragen.

Dat maakt dus dat Baha en Lloyd indirect een grote bijdrage leveren aan de verdiende 1000 euro.
Wauw! Goed opgemerkt! Op deze manier zakken Bahador en Lloyd dus weer een beetje op het verdachtenlijstje en gaan de andere 4 weer een beetje naar boven. Die vertraging van Steve was volgens mij dan ook gewoon echt wel een kandidaat die zich verdacht probeerde te maken. Katrien stijgt dan weer terug, aangezien zij op deze manier zogezegd al zou weten dat ze zeker 3 van de 5 keer het stoplicht aan zouden moeten krijgen om de racepiloot echt te vertragen en met het obvious gemol van Steve er dan nog eens bij, hoefde zij zichzelf al helemaal niet verdacht te maken in deze opdracht... ;)

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #49 Gepost op: 14-04-2018, 11:32:10 »
Mooi speurwerk hier door vooral Hulpmol!

Ik denk dat de koffertjesopdracht zoveel aandacht opeist dat de race-opdracht niet helemaal uitgeplozen wordt door velen. Jij (Hulpmol) was daar wel al snel mee met je HD-beelden. ::ok::

Als ik een lijstje van mijn verdenkingen richting Pieter op het Vlaamse forum zet (wat ik wel wil doen omdat hij daar zo absurd weinig verdacht wordt) en ik dit punt (zonder teveel nadruk) noem zal ik zeker een link plaatsen en je naam erbij zetten.

Waarom? Laat ze maar lekker op de verkeerde mol zitten. Wij hebben Hulpmol en jou, zij hebben pech  >:D

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #50 Gepost op: 14-04-2018, 12:11:57 »
Haha, ik heb het lijstje ook nog maar niet geplaatst. Ik ben actief op dat forum sinds 2003 maar eigenlijk lees ik vooral en post ik weinig. Ik ben wel benieuwd of het vragenincident met Pieter er nog opgemerkt gaat worden en of hij nog in verdenking gaat stijgen.

Online Molzkovicz

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #51 Gepost op: 14-04-2018, 14:36:21 »
Nog even de 5 vragen gevonden (ook de 2 "missende"):

<knip>

5. Je mag een claxon...

a) altijd gebruiken
b) binnen de bebouwde kom alleen gebruiken om een ongeval te voorkomen en altijd erbuiten
c) overdag buiten de bebouwde kom om iemand in te halen en altijd om een ongeval te voorkomen <zo staat het er, geen werkwoord>

<knip>

Waarschijnlijk is de witte tekst steeds op het display gemonteerd om deze beter leesbaar te maken. Bij een andere vraag is dit goed zichtbaar. Ik denk niet dat tijdens de montage opeens andere antwoorden zijn geplaatst. Ik vermoed wel dat het kromme antwoord op de claxonvraag een montagefoutje is geweest. Ik snap alleen niet waarom die claxonvraag in de eindversie in beeld komt. Daardoor heeft Hulpmol kunnen achterhalen dat Pieter een verkeerd bordje opsteekt. Was het niet logischer geweest om hier meer in het ongewisse te laten? Of heeft men in de montage meer steken laten vallen?

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #52 Gepost op: 14-04-2018, 22:30:34 »
Elke actie van Pieter is stiekem. Zo weet Jeffrey enkel wat de vragen en antwoorden zijn en weten de 6 kandidaten naast de piste wat Pieter als antwoord geeft. Enkel wanneer men achteraf na een stressvolle opdracht de volgorde van de antwoorden nog weet en Jeffrey weet de volgorde van de vragen en hij kent alle antwoorden nog, pas dan kunnen ze eventueel ontdekken of Pieter raar deed.

Ik denk dus dat het vrij safe is voor een Mol om op dat dak te zitten en 1 goed antwoord in een fout antwoord te veranderen. Moest het al 'ontdekt' worden achteraf, dan zal er altijd twijfel zijn of je het wel goed onthouden hebt.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #53 Gepost op: 15-04-2018, 07:07:56 »
Elke actie van Pieter is stiekem. Zo weet Jeffrey enkel wat de vragen en antwoorden zijn en weten de 6 kandidaten naast de piste wat Pieter als antwoord geeft. Enkel wanneer men achteraf na een stressvolle opdracht de volgorde van de antwoorden nog weet en Jeffrey weet de volgorde van de vragen en hij kent alle antwoorden nog, pas dan kunnen ze eventueel ontdekken of Pieter raar deed.

Ik denk dus dat het vrij safe is voor een Mol om op dat dak te zitten en 1 goed antwoord in een fout antwoord te veranderen. Moest het al 'ontdekt' worden achteraf, dan zal er altijd twijfel zijn of je het wel goed onthouden hebt.
Hier heb ik ook over nagedacht. Stel Jeffrey bleef in het spel en hij had de opdracht met Pieter vraag na vraag nabesproken. Dan kan Pieter altijd nog zeggen: maar ik heb ook B (of A of C) opgestoken! Toch is het fout gerekend, we moeten thuis maar eens nagaan in de verkeersboekskes hoe het zit!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #54 Gepost op: 13-05-2018, 23:08:48 »
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zonder al wat ik in deze opdracht gevonden heb waarschijnlijk vandaag verkeerd op Bahador had gezeten. Het vinden van die ene vraag die Jeffrey juist had en toch fout was, is werkelijk waar het enige dat sterk genoeg was om me naar Pieter te duwen uiteindelijk. Dat Bahador door zijn vertraging de opdracht deed lukken, kwam er dan nog bovenop.

Hoe één opdracht een heel seizoen kan maken...

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #55 Gepost op: 13-05-2018, 23:18:51 »
Ik moet eerlijk toegeven dat ik zonder al wat ik in deze opdracht gevonden heb waarschijnlijk vandaag verkeerd op Bahador had gezeten. Het vinden van die ene vraag die Jeffrey juist had en toch fout was, is werkelijk waar het enige dat sterk genoeg was om me naar Pieter te duwen uiteindelijk. Dat Bahador door zijn vertraging de opdracht deed lukken, kwam er dan nog bovenop.

Hoe één opdracht een heel seizoen kan maken...
Dit was het precies ook voor mij. Dit was voor mij dé aanwijzing waarom ik zo lang aan Pieter vast heb kunnen houden als een waarschijnlijke mol. Maar ja, die laatste dagen ga je aan alles twijfelen en toen ik het vanmiddag nog eens terug keek dacht ik: het kán ook gewoon een montagedingetje zijn. Dus zelfs daar durfde ik me niet meer aan vast te nagelen uiteindelijk. :-[
...óf niet!

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #56 Gepost op: 13-05-2018, 23:21:05 »
Dit was het precies ook voor mij. Dit was voor mij dé aanwijzing waarom ik zo lang aan Pieter vast heb kunnen houden als een waarschijnlijke mol. Maar ja, die laatste dagen ga je aan alles twijfelen en toen ik het vanmiddag nog eens terug keek dacht ik: het kán ook gewoon een montagedingetje zijn. Dus zelfs daar durfde ik me niet meer aan vast te nagelen uiteindelijk. :-[

Het gekke is dat het nog altijd een montagedingetje kan zijn en dat ik geluk gehad heb. ;D

Al ga ik er wel van uit dat Pieter die vraag bewust gesaboteerd heeft, omdat hij er al 1 juist had.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #57 Gepost op: 14-05-2018, 10:08:39 »
Juist omdat het een montagedingetje leek wilde ik niet naar Pieter als mol.
Ik kreeg de indruk dat Pieter (en Jeffrey) hier verdacht werd gemaakt.

Hoe zo werden Jeffrey en Pieter hier verdacht gemaakt?

Het goede antwoord van Jeffrey werd net verborgen in een ander goed antwoord zodat het leek alsof er inderdaad maar 1 goed antwoord was in totaal. Het is pas als je 1 seconde beeldmateriaal stil zet dat duidelijk wordt dat Pieter mogelijk geklooid heeft met de bordjes.

Dus er werd een actie verborgen.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #58 Gepost op: 14-05-2018, 10:56:22 »
Ja dat klopt maar dat zie je pas als je de beelden uitpluist.

Een gewone kijker ziet Jeffrey 2x een fout antwoord geven die door Pieter overgenomen worden en we zien Pieter een fout antwoord geven dat door Jeffrey gecorigeerd wordt. De twee overige vragen zien we niet maar waren dus wel fout.
Wie de fouten maakte werd dus weggelaten in de montage. Pas door het uit te zoeken was er een vermoeden waarom dit zo gemonteerd was.

 

Dan blijft mijn vraag hoe de montage Pieter net verdacht maakte zelfs als je weet wat er gebeurd is. ;D

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 2: Racen
« Reactie #59 Gepost op: 14-05-2018, 16:56:55 »
Inderdaad, er was dus een communicatieprobleem. Alles duidelijk nu. ;D