Auteur Topic: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel  (gelezen 17165 keer)

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #60 Gepost op: 10-04-2018, 17:44:42 »
Zou iedereen "nee" hebben geantwoord op die vraag?
Ik denk dat er wel een paar "ja" bij zaten en dat Jeffrey daar een van was. (En Baha ook als hij niet de mol is). Voor iemand met "nee" zou het heel onlogisch zijn om een 0 te pakken. Voor iemand met een "ja" lijkt het gevaar veel kleiner in elk geval.
Wit is ook een kleur!

Offline VK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenvanger, soms met succes.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #61 Gepost op: 10-04-2018, 18:11:55 »
Ik vind dat Pascale in deze aflevering ook iets heel onmols doet. Het is zij die komt aanlopen met het idee om de 2 kandidaten met de 0-koffers te laten kiezen welke bedragen de anderen krijgen. Als zij de mol is, zou ze toch nooit zoiets zelf voorstellen? Je wilt als mol toch niet dat iemand anders beslist over welk bedrag jij krijgt?


Erg goede observatie...
Er zijn veel tunnels die naar verdoemenis leiden

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #62 Gepost op: 10-04-2018, 18:33:36 »
We krijgen ook een idee op wie Jeffrey en Bahador gestemd kunnen hebben omdat hij en Bahador de bedragen mogen verdelen en ze geven het meeste geld aan degene die ze het meest vertrouwen. Hij stemde niet op Pieter want die krijgt een hoog bedrag. Wat was de verdeling ook alweer?

Ik denk dat de vraag 'geen kinderen' gekozen is omdat Pieter dan als excuus kon opvoeren dat hij 'geen kinderen' had ingevuld. Hij zei namelijk in de groep nog dat al het geld meegenomen moest worden. Pieter als mol heeft zelf geen kinderen.

Op zich een domme keuze om een afvaller te laten kiezen wie het meeste geld krijgt want de afvaller vertrouwt de verkeerde persoon.
« Laatst bewerkt op: 10-04-2018, 18:43:45 door Run »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #63 Gepost op: 10-04-2018, 18:56:04 »
We krijgen ook een idee op wie Jeffrey en Bahador gestemd kunnen hebben omdat hij en Bahador de bedragen mogen verdelen en ze geven het meeste geld aan degene die ze het meest vertrouwen. Hij stemde niet op Pieter want die krijgt een hoog bedrag. Wat was de verdeling ook alweer?

Lloyd kan de Mol van Bahador zijn en Pieter kan de Mol van Jeffrey zijn. Het systeem van kiezen sluit niet uit dat een onverdachte kandidaat toch aan slechts 700 euro komt.

Op zich een domme keuze om een afvaller te laten kiezen wie het meeste geld krijgt want de afvaller vertrouwt de verkeerde persoon.

Hoe wist de groep dat een van die 2 ging afvallen?

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #64 Gepost op: 10-04-2018, 19:06:40 »
Lloyd kan de Mol van Bahador zijn en Pieter kan de Mol van Jeffrey zijn. Het systeem van kiezen sluit niet uit dat een onverdachte kandidaat toch aan slechts 700 euro komt.

Hoe wist de groep dat een van die 2 ging afvallen?

Jeffrey zal wel een donkerbruin vermoeden hebben gehad, hij keek de hele tijd bijzonder treurig. Bahador leek ook niet zeker van zichzelf.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #65 Gepost op: 10-04-2018, 21:21:35 »
Ik dacht trouwens echt aan het begin: Die pot gaat leeg. Viel me nog super mee :o.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #66 Gepost op: 10-04-2018, 21:37:24 »
Tof :-) Ik moest ook aan hufti huis denken.
Al kwamen hier nog meer " lagen" bij voor mijn idee.
Zeker. Veel meer. Bijvoorbeeld wat ik hieronder bedacht:

Dit is voer voor een wiskundige.
Mwa. Dat valt tegen denk ik (ik ben wiskundige).

Het enige bijzondere dat ik dacht tijdens de opdracht, toen Lloyd met zijn 6000 bij Gilles moest zeggen of hij pasvragen ging kopen: als hij er een of twee zou nemen verhoogt hij de kans dat, met hemzelf, de duurste koffer in het spel blijft. Was niet van toepassing, want we weten dat hij zonder pasvragen door is, maar in het hypothetische geval dat hij de slechtste was geweest en zich met 2 pasvragen "gered" had? Noone would have known :) (Behalve de mol. * )

Anders gezegd, de mol kan goed met een goedkope koffer hebben gezeten (weinig invloed op vanaf het besluit dat de nullers de verdeling mogen maken) en 1 of 2 pasvragen hebben gekocht om de kans te vergroten dat een grote koffer afviel. (Mits de oorspronkelijke afvaller niet Jeffrey was, maar iemand met een hoger bedrag. Dat moet dan iemand geweest zijn die ook minstens één pasvraag heeft gekocht.)

Wat ik wel eens heel graag zou willen weten, in het algemeen, is, hoe invloedrijk is één zo'n pasvraag (c.q. "joker" in NL) nou eigenlijk. Ik kan me zo gauw geen situatie voor de geest halen, ook niet uit de NLse mol waarvan we toch heel veel executies gezien hebben, dat iemand die veel jokers inzette afviel, terwijl anderen zonder jokers doorgingen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel juiste antwoorden er nou worden gegeven in zo'n test (at weten we volgens mij alleen van één WIDM-seizoen in NL toen we die percentages hadden. Ik dacht ofwel nog met Angela, ofwel 2009), en vooral, hoeveel spreiding daar in zit)

Als je die data hebt, kun je met wiskunde wèl berekenen hoe de kansen veranderen als er pasvragen in het spel komen.

*:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #67 Gepost op: 10-04-2018, 22:14:50 »


Anders gezegd, de mol kan goed met een goedkope koffer hebben gezeten (weinig invloed op vanaf het besluit dat de nullers de verdeling mogen maken) en 1 of 2 pasvragen hebben gekocht om de kans te vergroten dat een grote koffer afviel. (Mits de oorspronkelijke afvaller niet Jeffrey was, maar iemand met een hoger bedrag. Dat moet dan iemand geweest zijn die ook minstens één pasvraag heeft gekocht.)


Hier volg ik even niet? Of de Mol pasvragen koopt heeft toch geen invloed op wie er naar huis gaat? Of mis ik nu ergens een denkstap?
De Mol had (als het niet Baha is) weinig invloed op de verdeling, die volg ik. De Mol heeft ook geen invloed op het wel/niet kopen van pasvragen van de oorspronkelijke afvaller (even het scenario dat Jeffrey dat niet was). En kan dus enkel zelf pasvragen kopen om geld weg te spelen...toch? Hoe vergroot het kopen van pasvragen door de mol de kans dat er een grote koffer weg moet?

Online Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #68 Gepost op: 10-04-2018, 22:48:06 »
Ik dacht trouwens echt aan het begin: Die pot gaat leeg. Viel me nog super mee :o.

Gelukkig zijn de Vlamingen niet zo kwistig met geld inruilen voor goodies zoals wij Nederlanders ::bravo::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #69 Gepost op: 10-04-2018, 22:55:55 »
Hier volg ik even niet?
Euh.... om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet meer wat ik bedoelde. Het lijkt erop dat ik er geen rekening mee hield dat de mol sowieso nooit afvalt ::schaam::

Want je hebt helemaal gelijk dat dat geen invloed heeft. :-[
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Geel scherm

  • Forumlid
  • Molloot sinds 2008.
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #70 Gepost op: 10-04-2018, 23:01:00 »
Wat ik wel eens heel graag zou willen weten, in het algemeen, is, hoe invloedrijk is één zo'n pasvraag (c.q. "joker" in NL) nou eigenlijk. Ik kan me zo gauw geen situatie voor de geest halen, ook niet uit de NLse mol waarvan we toch heel veel executies gezien hebben, dat iemand die veel jokers inzette afviel, terwijl anderen zonder jokers doorgingen. Ik zou wel eens willen weten hoeveel juiste antwoorden er nou worden gegeven in zo'n test (at weten we volgens mij alleen van één WIDM-seizoen in NL toen we die percentages hadden. Ik dacht ofwel nog met Angela, ofwel 2009), en vooral, hoeveel spreiding daar in zit)

Als je die data hebt, kun je met wiskunde wèl berekenen hoe de kansen veranderen als er pasvragen in het spel komen.

*:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Ik heb in de organisatie gezeten van meerdere WIDM activiteiten waarbij een groep van 10 kandidaten een week het spel speelt met opdrachten en ook echt executies waarbij je (in geval van een rood scherm) naar huis moet. Daarbij worden ook altijd 20 vragen bedacht voor in de test (veelal gebaseerd op de echte WIDM). Dan zie je dat in de eerste afleveringen de scores rond de 3 tot 7 vragen goed zitten van elke kandidaat. Eén joker is in die fase dus vrijwel gelijk aan een vrijstelling. Met twee jokers ga je eigenlijk zeker door.
Het komt ook echt vaak voor dat er sprake is van een ex aequo en het dus om de tijd gaat.
Het is bij ons ook nog nooit voorgekomen dat eerder dan de laatste vier kandidaten allemaal op de goede mol zaten en aangezien bijna elke aflevering wel iemand sneuvelt door tunnelvisie op een verkeerde mol is één joker dus erg belangrijk. Zeker als veel kandidaten twijfelen en spreiden.
Wij hebben in enkele edities gewerkt met tijdbonussen die je kan inzetten om je gedane testtijd te reduceren. Zelfs dat maakte soms het verschil.
Tegen het einde van het spel worden jokers minder belangrijk, want dan hebben kandidaten vaak één verdachte uitgekozen waar ze voor gaan.
Zitten ze goed, gaan ze toch wel door (meestal dan) en dan maakt één joker toch haast geen verschil. En degene die fout zit wordt ook niet gered door een stapel jokers als de rest wel goed zit. Zo is er wel eens iemand afgevallen die toch twee jokers had ingezet (in afl 6 ofzo).

Ook testscores kunnen erg interessant zijn. We hebben afgelopen jaren 8 edities georganiseerd en dit waren de gemiddelde percentages goed beantwoorde testvragen:

10 kand: ~37% (is dus gemiddelde van 80 kandidaten verspreid over 8 jaar)
9 kand: ~30%
8 kand: ~34%
7 kand: ~40%
6 kand: ~41%
5 kand: ~45%
4 kand: ~50%
3 kand: ~62%

Hierbij waren er sommige edities waarbij bij 4 of 5 kandidaten de meesten de Mol door hadden, maar ook edities waarbij uiteindelijk niemand goed zat.
De verklaring van de dip na afl 1 is dat iedereen in afl 1 denkt: ik moet spreiden en grootste kansen kiezen, maar in afl 2 vergeten veel deelnemers dat weer en gaan sommigen toch al voor maar één of twee verdachten in de test.
Let wel: de standaardafwijking is een stuk groter bij minder kandidaten omdat er minder data is en er soms wel uitschieters zijn.

Ik denk dat deze data niet veel zal verschillen met die van de echte WIDM. :)
« Laatst bewerkt op: 10-04-2018, 23:14:05 door Geel scherm »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #71 Gepost op: 11-04-2018, 06:21:40 »
Euh.... om heel eerlijk te zijn snap ik ook niet meer wat ik bedoelde. Het lijkt erop dat ik er geen rekening mee hield dat de mol sowieso nooit afvalt ::schaam::

Haha! ::rofl::


Ik vraag me af waar de makers op gerekend hadden, want Gilles benadrukte twee keer dat de afvaller de vraag over wel of geen kinderen met nee had beantwoord. Wat was er gebeurd als bijv. vier hadden gezegd dat ze 'geen kinderen' hadden ingevuld, gelogen of niet? Dan was de discussie toch ook vastgelopen?
« Laatst bewerkt op: 11-04-2018, 06:27:31 door Run »

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #72 Gepost op: 11-04-2018, 18:32:58 »
Ben ik de enige die deze opdracht too much vond?

Het idee van de pot over de koffertjes te laten verdelen is leuk! Prima dat levert lekker al discussie op.
Maar waar ik meer moeite mee had was met de pasvragen die verdiend konden worden. Er konden zo ontzettend veel pasvragen gekocht worden dat de kans dat er iemand met een 0-koffertje naar huis zou gaan wel heel erg groot werd. Dat had best wat minder gemogen. Ik heb het idee dat wanneer ze zoiets bij de Nederlandse mol zouden doen het land te klein is en er weer zaken als 'teveel jokers' en 'veiling' en 'pot leeg' geroepen zou worden.

Maargoed ik moet ook niet andersom gaan vergelijken.  ;D

Ik vond het gewoon teveel van het goede en niet zo geslaagd.

Bahador was verdacht. Maar Pieter is de mol
You'll never walk alone

Offline Mollenjager-DT

  • Forumlid
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #73 Gepost op: 11-04-2018, 18:44:46 »
Ben ik de enige die deze opdracht too much vond?

Het idee van de pot over de koffertjes te laten verdelen is leuk! Prima dat levert lekker al discussie op.
Maar waar ik meer moeite mee had was met de pasvragen die verdiend konden worden. Er konden zo ontzettend veel pasvragen gekocht worden dat de kans dat er iemand met een 0-koffertje naar huis zou gaan wel heel erg groot werd. Dat had best wat minder gemogen. Ik heb het idee dat wanneer ze zoiets bij de Nederlandse mol zouden doen het land te klein is en er weer zaken als 'teveel jokers' en 'veiling' en 'pot leeg' geroepen zou worden.

Maargoed ik moet ook niet andersom gaan vergelijken.  ;D

Ik vond het gewoon teveel van het goede en niet zo geslaagd.

Bahador was verdacht. Maar Pieter is de mol
Ik vond de opdracht zelf ook al meer dan geslaagd wanneer de koffertjes werden verdeeld, maar ik vond die extra twist met die pasvragen net leuk en verrassend. Dat is nu net wat ik zo leuk vind aan 'De Mol'. Er komt altijd nog wel iets extra opduiken wat je niet verwacht.
 

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #74 Gepost op: 11-04-2018, 19:59:28 »
In dat geval zou Lloyd de afvaller zijn.

Onmogelijk. Geen pasvragen kopen en doorgaan betekent dat hij zijn test al beter maakte dan Jeffrey.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #75 Gepost op: 11-04-2018, 22:49:11 »
Waarom kan de mol niet al eerder geinformeerd zijn wie de afvaller is?

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #76 Gepost op: 11-04-2018, 23:10:00 »
Ik heb me eens uitgeleefd en uitgeschreven wat we te horen en te zien hebben gekregen:
------

.............

Ik heb nu trouwens ook, door wat ik allemaal net verteld heb, de mol op de hoogte gebracht van wie die afvaller is. Succes."

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #77 Gepost op: 12-04-2018, 13:56:26 »
Pieter lijkt mij toch het meest verdacht bij de koffertjes. Amai Steve en Joke kopen ook pasvragen, maar Pieter probeert Jeffrey toch even van het idee af te krijgen het 0-koffertje te nemen, dat is logisch als hij weet dat Jeffrey de afvaller is. Dat lukt niet en het enige wat hij dan nog kan doen om geld uit de pot te krijgen is pasvragen kopen. Steve koopt er ook twee maar hij doet bijna niks goed deze aflevering en dat is niks voor een mol.Bovendien vind ik hem niet sociaal genoeg voor een mol... :-\\

Ik kan me niet voorstellen dat de mol géén pasvragen zou kopen mits Jeffrey de koffer van 6000 euro had gehad. Dan blijven alleen Pieter, Joke en Steve over.....Dacht ook nog even aan Baha, die hier zijn goede imago oppoetst door ook een nulkoffer te nemen. Maar ik vraag me af zou de mol een nulkoffer nemen? Of eerder kiezen om geld uit de pot te spelen? ::)

Aan de andere kant zou het wel een hele goede misleiding zijn om met 6000 euro (of minder) in je koffer geen pasvragen te kopen. Dan verdenkt niemand je meer. Ik denk toch eerder dat de mol geld uit de pot wil spelen.

Ben er nog niet helemaal uit. ::vergroot::

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #78 Gepost op: 12-04-2018, 14:28:27 »
Het is nog een wirwar van gedachten en aannames in mijn hoofd maar hier vast een poging om er wat van te ordenen:

De Mol:

- Wil zelf geen te groot bedrag pakken want is er zeker van dat hij dit meeneemt.
- Wil wel een bedrag pakken om geld uit de pot te kunnen halen door het kopen van pasvragen.
- Koopt een of meerdere pasvragen. Ook omdat er dan sowieso geen 3000 euro verdiend wordt.


Volgens mij zijn er voor de koffer van de mol zélf twee mogelijkheden:
1. Voor 0 gaan om zo de kans te vergroten dat iemand er mét geld uit gaat en verder te rekenen op de grote kans dat andere kandidaten het geld verkwisten aan pasvragen. (en daardoor zelf nota bene als een 'good guy' gezien worden)
2. Voor geld gaan en pasvragen kopen.

Kandidaten die wel geld in de koffer hadden maar niets uitgaven (Katrien, Lloyd), zet ik voor nu helemaal onderaan het verdachtenlijstje.

Verder viel het me erg mee hoe weinig geld de groep hier verspilde. De Nederlandse WIDM indachtig, had ik verwacht dat kandidaten helemaal zouden losgaan met de pasvragen. Enerzijds laat dat dus zien dat de kandidaten hier meer op het geld zijn gericht. Anderzijds vraag ik me af of deze opdracht vanuit het perspectief van de mol niet behoorlijk is mislukt. Ik zou denken dat de mol hier ook hogere verwachtingen had van de uitgaven. Voor de mol waren er twee grote tegenvallers: het feit dat Jeffrey naar huis gaat met een lege koffer én dat Lloyd met 6.000 euro op zak geen cent uitgeeft aan pasvragen. Dus ik denk dat deze opdracht voor de mol niet volgens plan verliep.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 3] - Opdracht 3: koffertjesspel
« Reactie #79 Gepost op: 12-04-2018, 14:33:51 »
Verder viel het me erg mee hoe weinig geld de groep hier verspilde. De Nederlandse WIDM indachtig, had ik verwacht dat kandidaten helemaal zouden losgaan met de pasvragen. Enerzijds laat dat dus zien dat de kandidaten hier meer op het geld zijn gericht. Anderzijds vraag ik me af of deze opdracht vanuit het perspectief van de mol niet behoorlijk is mislukt. Ik zou denken dat de mol hier ook hogere verwachtingen had van de uitgaven. Voor de mol waren er twee grote tegenvallers: het feit dat Jeffrey naar huis gaat met een lege koffer én dat Lloyd met 6.000 euro op zak geen cent uitgeeft aan pasvragen. Dus ik denk dat deze opdracht voor de mol niet volgens plan verliep.

Wat dat mislukken betreft, valt dat nog goed mee. Het eerste deel van je reactie geeft het eigenlijk aan: Er wordt in De Mol iets meer aandacht gegeven aan het geld. In die optiek is een niet verdienen van 3000 euro en een verlies van 2500 euro een behoorlijk goede dag voor de Mol. Die heeft namelijk aflevering 3 ongedaan gemaakt (2150 euro opbrengst) en heeft zelfs nog wat extra zien verdwijnen.