Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65576 keer)

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #220 Gepost op: 15-04-2019, 23:03:15 »
Tot zover de constructieve bijdrage van JvanEE  ::)

Offline JvanEe

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #221 Gepost op: 16-04-2019, 10:11:11 »
Hoezo?  ???

Haha weet ik niet zo goed waarom, soms heb je dat he

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #222 Gepost op: 16-04-2019, 16:03:09 »
Avatars
Op weg naar de opdracht denkt Bas dat de bezoekers allemaal “in een bepaalde situatie zullen zitten”. Dat had hij goed voorzien. We zien niet hoe de team-indeling verlopen is, maar die is gunstig als Bas de Mol is. Hij zit met precies met de twee die hem tot nu toe niet hebben verdacht, en aan wie hij dus makkelijk het te behalen voordeel kan gunnen. Bovendien zitten die naast elkaar, zodat ze elkaar op kunnen jagen. Bas hoeft eigenlijk niet zoveel te doen.
Ronde 1
Bas opent bijna gelijktijdig met Axel als eerste een ballon. Bas zegt ook als eerste dat hij een boodschap heeft. “komt”. Hij heeft blijkbaar op “t” (tonen) gedrukt, zonder dat er nog echt iets te zien was. Bas is in elk geval handig met de toetsen. Bas is het minst aangeslagen dat er slechts 1 bezoeker komt. “OK, the game is on”.
Ronde 2
Kaat: ‘Als ge totaal niet weet waar dat ligt, dan is dat jammer. Dan pakken we gewoon iets.” Bas: “Ja, dan pakken we gewoon iets.” Kaat verdacht hier, maar het zou goed kunnen dat Bas de voorzet gaf of het idee zelfs opperde, en dat buiten beeld is gebleven. Volgens Joeri heeft Bas hem later verteld dat Kaat met het idee kwam. Dat vind ik vreemd, zulke informatie deel je niet met je concurrenten. Na 2 fout ingecheckte koffers (en 2 strafminuten), pakt Elisabet per ongeluk een goede koffer: Nieuw-Zeeland. Bas, opgewonden: “Ja, het klopt!” Had Bas die misschien gesuggereerd, en wilde hij vaart maken om de anderen voor te blijven? Het wordt zo 3-1, en ze mogen meteen door naar de vierde koffer. Kaat zet die verkeerd. Alle handigheid van Bas die hij liet zien in ronde 1 is tot nu toe uitgebleven. Pas bij koffer 5 (de stand is dan 4-3) komt hij in actie, en zet de laatste foute koffer op de band. Zo wordt het 5-3. De andere groep moet dan nog 2 koffers in 1 minuut doen, een bijna onmogelijke taak (die toch nog bijna lukt).
Ronde 3
Bas mist 5, en daarna nog een stuk of wat. Hij lijkt er wel expres langs te rijden. Zelfs aan het eind heeft hij nog geen enkele doos geraakt. Zo handig als hij begon, zo knullig eindigt hij. Gunde hij het voordeel aan de twee naast hem, die hem toch niet verdachten? Hij zit er in elk geval niet mee. “Ik ben wel content voor u”, zegt hij tegen Elisabet. Gilles: “Goed gespeeld, alle drie”. Kijkt daarbij ook Bas aan. Nou Gilles, als kandidaat had Bas het niet goed gespeeld hier. Maar als hij de Mol is, kan ik me het compliment voorstellen.

Joeri voor de break: “Het is de slimste van de hoop, nu zou het toch mogen komen, hè”. ::rofl::

De keramische muur van Hanoi
Bas biedt zich meteen aan voor brommertjes spotten. De meest molse positie van de hele opdracht. Kaat sluit zich aan. Ze hebben 2 uur de tijd. Bas heeft al 2x voor een verkeerde mural gestaan, als hij en Kaat tegelijk de juiste tegeltjes aanwijzen bij de vlaggentoren. Maar niet nadat Bas daar eerst nog wat heeft staan dralen. Hij beschrijft hem goed, en hij wordt herkend. Met nog 1h30 op de klok komen Elisabet en Joeri aan op hun bestemming. Met nog 1h12 op de klok staat Bas weer voor een verkeerde. Kaat: “Nee, let it go.” Bas: “Zeker? Een vierkant, en dan dit.” Kaat vindt uiteindelijk de tweede mural. Er staan dan nog 59 minuten op de klok. De beschrijving van Bas van deze tweede mural is zo gedetailleerd dat er 7 minuten verstrijken voor hij klaar is (52 minuten op de klok). Ondertussen heeft hij het wel gepresteerd om de brug, een belangrijk element van het object, te veranderen in een ladder, en zijn staan er ook 3 kinderen op de tekening van Elisabet. Bas vindt de derde mural, maar Kaat vindt de steentjes. (Bas: “Die 5, goed gedaan”). Als hij de boomhut doorbelt, zijn Joeri en Elisabet nog onderweg naar de rode brug. Ze zaten eerst te nietsen, maar moeten nu opeens alle zeilen bijzetten. Met nog 45 minuten op de klok komen ze pas aan op hun tweede locatie. Bas vindt het laatste gebouw, de literatuurtempel. “Ja, dat moet het zijn”. Hij ziet het al uit de verte, terwijl zijn tekening niet veel clue geeft wat betreft kleur (wit-rood-grijs-groen). Aan de andere kant: het was wel het enige gebouw op dat deel van de muur. Kaat: “En niet zwanzen, he.” Elisabet tekent een rode zon op aanwijzen van Bas (alleen de stralen waren rood, de zon was geel), maar hij wordt herkend. Met nog 17 minuten op de klok zijn Joeri en Elisabet pas in de buurt van hun derde gebouw.

De tactiek van Bas lijkt mij te zijn geweest: de eerste vrij vlot doorgeven, dan heel lang niets. Vervolgens twee snel achter elkaar, met wat verkeerde details. En dan de laatste te laat om nog te kunnen halen. Het is me alleen niet duidelijk hoe ver de murals uit elkaar lagen. De muur was 5 km. lang, maar de productie zal niet de hele lengte van die 5 km. hebben gebruikt, want dan was de opdracht bijna ondoenlijk in 2 uur.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #223 Gepost op: 16-04-2019, 16:04:42 »
Dan de objecten die ze moeten spotten voor Axel en Bruno. Er zijn 3 positieve (x3, x2, x2), 1 neutrale (x1) en 3 negatieve (/2, /2, x0). Kaat spot er 5 (of liever gezegd 4½) van de 7, Bas spot er maar 1. Maar juist de enige die Bas zag (de gong, /2) wordt in de montage herhaald aan bij het doorbellen naar Axel en Bruno. Hij zegt ook 'maal 2' bij de bloemen en de TV, Kaat alleen: 'die zijn nuttig'. Van Kaat zien of horen we verder niets terug, de nadruk komt te liggen op de ene die ze gemist heeft. Het lijkt in deze montage opeens of Bas het bij het brommertjes spotten veel beter gedaan heeft dan zij.

Julie, het nichtje van Bas, zou verbaasd zijn als hij er al uit had gelegen. Ze was al zeker dat hij tot hier zou geraken. “Ik denk niet dat Bas een leugenaar is, dat niet. Maar ik denk dat hij op een goede manier wel dingen zou kunnen verzwijgen, waardoor hij wel een goede mol zou zijn.” Ze kijken elkaar onderzoekend aan. Julie weer: ”Ik weet het niet, ik denk niet dat ik het zou zien aan hem”. Bas houdt zich niet alleen op de vlakte, hij zegt gewoon helemaal niets.

Bij de biecht krijgt Bas maar een halve verdenking aan zijn broek. Van Elisabet, die de communicatie met Bas en Kaat vreemd vond verlopen. Zelf verdenkt hij Axel, vanwege de boot met onbekende waarde die hij aan zijn lading hing.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #224 Gepost op: 16-04-2019, 16:22:26 »
Heeft iemand van jullie überhaupt iets teruggezien in Café de Mol (afl. 5) over dat struikelpartijtje van Bas in de paintball opdracht? Ik zat er vorige week op te wachten maar ik heb het niet voorbij zien komen.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #225 Gepost op: 16-04-2019, 16:33:49 »
Nee, zat er volgens mij niet in. Opvallend inderdaad. In de stukjes in de montage van Café De Mol leek hij er helemaal niet zo verdacht vanaf te komen. Ik had niet verwacht dat ze over die vreemde schutters zouden beginnen, maar toch wel over het opengebroken bed. Maar ook daar geen woord over.

Ik vergat bij mijn verhaal van net nog dat Bas bij de muur m.i. op een nog molsere positie stond dan Kaat. Ten eerste had hij de telefoon. Hij kon bijna alle mozaïeken zoeken, en alles doorbellen naar Elisabet en Joeri. Kaat hield hem in de gaten en was kritisch, maar stemde uiteindelijk steeds in met zijn beschrijvingen. Ik denk dat hij dat dus toch wel goed heeft gespeeld. Ze gaf hem hier en daar zelfs een compliment, o.a. bij de mural met de ladder, die toch duidelijk geen ladder was. Kaat had de telefoon aan het eind, toen er doorgebeld moest worden naar Axel en Bruno. Maar Bas was al klaar, en vrij om zich daar mee bemoeien. Je zag hem ook duidelijk dingen die Kaat had gespot voor zichzelf opeisen. Axel en Bruno hadden natuurlijk geen idee wie wat had gedaan.

Ik vind Bas deze aflevering duidelijk het verdachtst van iedereen. Eindelijk, eens een keertje! :D
« Laatst bewerkt op: 18-04-2019, 05:14:32 door Newbie2 »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #226 Gepost op: 16-04-2019, 17:50:53 »
Haha weet ik niet zo goed waarom, soms heb je dat he

Snap wel wat je bedoelt. Is Bas homoseksueel trouwens? Niet dat dat veel boeit maar vraag het me soms af :P

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #227 Gepost op: 16-04-2019, 23:02:38 »
Bas is op zijn qui vive. Als kandidaat was hij losser geweest.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #228 Gepost op: 17-04-2019, 03:32:26 »
Als blijkt dat Axel de boot aan zijn lading heeft gehangen, reageert Bas verbaasd en vraagt: "En die TV dan. Die had er toch bovenop gekund, zodat dat stabiliseert".  Zodat ook Joeri en Elisabet dat weten dat die TV een zekere en goede keus was. Heel slim van Bas.
Ik denk ook dat Bas expres gewacht heeft tot Kaat het tweede gebouw vond op de muur. Tussen de eerste en de tweede zat een gat van zo'n 45 minuten. Die heel uitgebreid (maar met een belangrijk detail fout) beschrijven, en daarna heel snel zelf met de derde eroverheen.
Bas de mol weer in vorm.
Met kop en schouders, deze aflevering. ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 20-04-2019, 07:12:21 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #229 Gepost op: 17-04-2019, 07:55:42 »
Anderen mollen ook, maar bij Bas worden dingen in de montage aangepast en dat gebeurt bij anderen niet. Zoals die tekening waar de brug ontbreekt, die wordt niet duidelijk in beeld gebracht.  In Cafe de Mol worden dingen van Bas niet genoemd, zoals zijn struikelpartij in de paintball opdracht.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #230 Gepost op: 18-04-2019, 00:00:03 »
Ik heb de Vietnamees Koken-opdracht (ook ter vermaak, je blijft steeds nieuwe dingen zien  :)) teruggekeken. Bas diende zich meteen aan om te gaan koken. Het geluid van Bas is daar echter ook wat gedimd, maar je hoort wel dat hij zoiets zegt als "Ik wil wel...", Kaat lonkt ook wel maar iets later dan Bas. De focus gaat echter uit naar Martijn die zowat tegelijk met Bas duidelijker te horen is en zegt "Ik kan niet koken...". Die valt dus af en dan zegt Bas "Mogen wij (hijzelf met Kaat) dat doen?". De groep stemt toe. Dus ook weer: Bas pakt duidelijk een sleutelpositie. Door Klaske (spel ik 't goed?) is op pag. 1 van dit topic al beschreven hoe Bas de boel mogelijk in de soep liet draaien, en daar kan ik me bij terugkijken nog steeds in vinden. Ik bedacht me nog een ander voordeel van als eerste duo te gaan koken: er waren nog geen andere duo's geweest die via die TV in de wachtruimte konden meekijken.

Dan toch weer even Paintball/Bas Bevrijden. Als Elisabet roept "Waar is Bas?" rent Bas dus alleen naar de jeep met zijn vrijstelling. Op het kaartje in beeld aan het begin van de opdracht zie je dat er een sluipschutter gesitueerd is vlakbij de jeep. Als Bas hier kandidaat is dan had hij er beter aan gedaan om samen met Joeri en Elisabet naar de jeep te rennen: minder kans om geraakt te worden dan als je alleen rent. Ik denk dus nog steeds dat hij de kans wilde vergroten om zelf geraakt te worden door alleen te rennen: als mol in dat geval. Misschien hij gewoon pech dat de sluipschutter niet schoot (althans dat zie ik niet op beeld).

« Laatst bewerkt op: 18-04-2019, 00:02:50 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #231 Gepost op: 18-04-2019, 01:27:47 »
Als Kaat en Bas samenwerken, gaat het vaak mis, valt mij op.  ::rofl::
Ik denk nu dat het vooral door Kaat komt, maar Bas is zeker verdacht en kan ik daarom ook niet helemaal uitsluiten als mol.
Een van hen moet het wel zijn denk ik!  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #232 Gepost op: 18-04-2019, 04:23:19 »
Bas diende zich meteen aan om te gaan koken. Het geluid van Bas is daar echter ook wat gedimd, maar je hoort wel dat hij zoiets zegt als "Ik wil wel...", Kaat lonkt ook wel maar iets later dan Bas. De focus gaat echter uit naar Martijn die zowat tegelijk met Bas duidelijker te horen is en zegt "Ik kan niet koken...".
Je hebt gelijk. Bas is de eerste van het stel die zich wil aanbieden. Die kunnen we weer bijschrijven! ::ok:: Met de conclusie van Klakske ben ik het ook helemaal eens: het was Bas en niet Kaat die de overdracht al vanaf de eerste zin verknalde. De actie was trouwens niet het advies van Gilles de avond ervoor, die zei dat met een verkeerd scheutje het recept volledig om zeep kon worden geholpen. De aandacht wordt dus weer een beetje afgeleid van Bas, want verder deden ze het vrij goed.
Het vooruit naar de jeep rennen: ja, dat is de enige mogelijke verklaring, denk ik ook. Toen bleek dat hij geen conflict voor elkaar kreeg, moest Bas vooruit rennen om alleen aan te komen, en afgeschoten te worden. En dat lukte niet. De schutter leek pas wakker te worden toen Joeri en Elisabet een paar tellen later arriveerden. Nog steeds geen bevredigende verklaring, maar het zij zo... Er gaat wel eens iets mis, zonder dat de Mol daar iets aan kan doen. Bij anderen heb ik ook allerlei vraagtekens, bij Bas nog de minste eigenlijk. Het verschil is alleen dat het bij hem om grotere bedragen gaat, iets dat veel mensen buiten deze tunnel houdt.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2019, 04:24:55 door Newbie2 »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #233 Gepost op: 18-04-2019, 13:40:48 »
Alle kandidaten zijn mol-kandidaten en dat maakt de groep scherper dan gemiddeld, dus is het moeilijker mollen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #234 Gepost op: 18-04-2019, 16:18:29 »
Ik ga vanaf nu mijn best doen om minder lange verhalen te schrijven. ::schaam::

1. Vlaggentoren       - gevonden door Bas, steentjes Kaat + Bas    (1.46h op de klok)
2. Brug                       - gevonden door Kaat, steentjes Kaat            (59 min. op de klok)#
3. Boomhut                - gevonden door Bas, steentjes Kaat             (45-52 min. op de klok)
4. Literatuurtempel  - gevonden door Bas, steentjes Bas              (iets meer dan 17 min. op de klok)

#: Na beschrijving+tekening nog 52 min. op de klok.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 09:41:23 door Newbie2 »

Offline MitchK

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Big Brother US 2022!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #235 Gepost op: 18-04-2019, 16:32:20 »
Ik ga vanaf nu mijn best doen om minder lange verhalen te schrijven. ::schaam::

1. Vlaggentoren       - gevonden door Bas, steentjes Kaat + Bas    (> 1.30h op de klok)
2. Brug                       - gevonden door Kaat, steentjes Kaat            (59 min. op de klok)
3. Boomhut                - gevonden door Bas, steentjes Kaat             (45-59 min. op de klok)
4. Literatuurtempel  - gevonden door Bas, steentjes Bas              (iets meer dan 17 min. op de klok)

Wat bedoel je met steentjes? Was dat degene die controleerde (dus niet de brommers in de gaten hield)?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #236 Gepost op: 18-04-2019, 17:10:53 »
Als bas de mol is , heeft hij heel veel geld onnodig gepakt. Er zijn in t verleden meer mollen die zich daar schuldig aan hebben gemaakt. Maar iets zegt me dat die 4000 uit de jungle voor mij toch echt teveel kandidaat was. Dus ik zie in bas voorlopig geen mol meer.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #237 Gepost op: 18-04-2019, 17:34:39 »
Wat bedoel je met steentjes? Was dat degene die controleerde (dus niet de brommers in de gaten hield)?
Met steentjes bedoel ik het detail dat ze moesten vinden op de muur, aan de hand van de tekening die ze meekregen. Dat kon ontdekt worden door degene die het gebouw aanwees als waarschijnlijk het juiste gebouw, maar ook door degene die de brommers controleerde. Kaat ontdekte de steentjes (het detail) iets vaker dan Bas.
Ik vind het trouwens niet perse onverdacht van Kaat dat ze na een uur met het 2e gebouw op de proppen kwam, en ook het detail ontdekte. Als het echt moeilijk was om de gebouwen te vinden kan het zelfs voorkennis zijn. En er was toch al flink wat tijd verstreken, dus als ze de Mol is dacht ze misschien dat het nu wel kon. Wat dan wel weer opvallend is, is dat Bas er heel snel overheen kwam met het vinden van het 3e gebouw.
« Laatst bewerkt op: 18-04-2019, 18:09:26 door Newbie2 »

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #238 Gepost op: 18-04-2019, 23:54:08 »
Ik denk dat ze gewoon langs die muur liepen en als t te zoeken gebouw pas verder op de muur stond dan konden ze t ook nog niet vinden. Ik heb niet direct de indruk dat ze hetzelfde stuk teruggelopen hebben om te kijken of ze t toch over t hoofd hadden gezien.  Blijft erg moeilijk om dat te beoordelen met de montage Zoals t nu is vertoond.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #239 Gepost op: 19-04-2019, 03:39:44 »
Bas wordt niet vaak verdacht neergezet/gemonteerd, maar het gebeurt wel, af en toe. Bv:
 
- Als Kaat de brug vindt, zien we Bas en Kaat wel langs een deel van de muur lopen met kindertekeningen, maar de brug zit daar niet bij. Het beeld op dat moment klopt niet bij het geluid. Deze montage lijkt ten voordele van Kaat (maar misschien was Bas op dat moment te verdacht in beeld, of was er überhaupt geen beeld van).
- Subtiel verkeerde ondertiteling bij Bas, Joeri en Elisabet in de jeep. (kan ook niets zijn, maar toch).
- Bas zwijgend in close-up in beeld aan de ontbijttafel, voordat het konijn gevonden wordt. Alsof hij zit te wachten op het moment dat iemand het konijn spot, om dan meteen op te staan.
- En wat me het meeste stoort: we hebben in totaal 3x het fragment "Amai, <vloek>, wat een beest zeg!" gezien van Martijn (2x in afl. 4, en 1x bij de terugblik in afl. 5). Waardoor ik denk: ja, nu weten we wel dat Bas een beest is. Dat had ook ietsje minder gekund.

Valt reuze mee als je het vergelijkt met hoe Axel en vooral Kaat worden neergezet. Maar ik vergelijk hem liever met Joeri, en dan komt Joeri er in de montage nog altijd beter van af. Alleen bij de verloren kaart wordt hij echt verdacht neergezet, maar zo over de top dat het weer een nepmol-actie lijkt. En dat Joeri verkeerd loopt bij het zoeken naar een van de gebouwen had (als iemand anders de Mol is) m.i. veel meer uitgemolken kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 04:40:21 door Newbie2 »