Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65563 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #180 Gepost op: 11-04-2019, 09:57:03 »
Je gaat niet in op het feit dat Bas zo duidelijk liet blijken dat hij een vrijstelling had. Om te fake-mollen? Dat is niet handig want het risico is dat hij afgeschoten wordt en er geen 4000 euro in de pot komt.

Daar ging ik nu niet op in omdat ik het gisteravond al noemde. Dat was voor mij een van de redenen om toch Bas te gaan verdenken. Maar toen kwamen er weer goede tegenargumenten. ;)

Offline suuuus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #181 Gepost op: 11-04-2019, 10:02:58 »
Ik zie de beste molacties bij Bas maar ik kan hem ook weer wegstrepen. 1 mislukte molactie van €4000 hoeft nog niets te betekenen maar de steen en Vovinam had hij ook slechter kunnen doen zonder echt op te vallen. En een mooi excuus om bij het diner de opdracht te laten mislukken omdat je de voornaamste gast wil worden, heeft hij ook niet gebruikt. Ik ga toch maar richting de Kaat tunnel

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #182 Gepost op: 11-04-2019, 11:03:14 »
Ik zie de beste molacties bij Bas maar ik kan hem ook weer wegstrepen. 1 mislukte molactie van €4000 hoeft nog niets te betekenen maar de steen en Vovinam had hij ook slechter kunnen doen zonder echt op te vallen. En een mooi excuus om bij het diner de opdracht te laten mislukken omdat je de voornaamste gast wil worden, heeft hij ook niet gebruikt. Ik ga toch maar richting de Kaat tunnel

Wat ik me dan afvraag, is: zouden de kandidaten pasvragen hebben gekregen als Bas was afgeschoten?
Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar de algemene consensus op het forum was volgens mij dat dat niet zo was?

Als ik een kandidaat zou zijn en ik alleen 2 pasvragen zou krijgen als Bas in die jeep zou belanden, zou ik hem nooit afschieten omdat hij een vrijstelling heeft.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #183 Gepost op: 11-04-2019, 12:09:40 »
Wat ik me dan afvraag, is: zouden de kandidaten pasvragen hebben gekregen als Bas was afgeschoten?
Dat is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar de algemene consensus op het forum was volgens mij dat dat niet zo was?

Als ik een kandidaat zou zijn en ik alleen 2 pasvragen zou krijgen als Bas in die jeep zou belanden, zou ik hem nooit afschieten omdat hij een vrijstelling heeft.
Op het Belgische forum is dit uitgebreid besproken en daar was de conclusie dat er pas pasvragen verdiend konden worden als Bas in de auto zat.
https://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?f=77&t=3834&start=132 bladzijde 12.
"Toch blijft het feit dat GDC in de voorstelling van de opdracht zegt: ‘Het geld is pas gewonnen als Bas heelhuids in de jeep zit. Ieder naamplaatje dat ook in de jeep zit, levert de eigenaar een pasvraag op.Waaruit ik concludeer dat zonder Bas ook de plaatjes niets waard waren."
Ik vertrouw op de heldere uitleg die gangbaar is bij De mol.
« Laatst bewerkt op: 11-04-2019, 12:12:09 door foxhunter »

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #184 Gepost op: 11-04-2019, 12:54:14 »
Op het Belgische forum is dit uitgebreid besproken en daar was de conclusie dat er pas pasvragen verdiend konden worden als Bas in de auto zat.
https://forum.wieisdemol.be/viewtopic.php?f=77&t=3834&start=132 bladzijde 12.
"Toch blijft het feit dat GDC in de voorstelling van de opdracht zegt: ‘Het geld is pas gewonnen als Bas heelhuids in de jeep zit. Ieder naamplaatje dat ook in de jeep zit, levert de eigenaar een pasvraag op.Waaruit ik concludeer dat zonder Bas ook de plaatjes niets waard waren."
Ik vertrouw op de heldere uitleg die gangbaar is bij De mol.
Hm, dan ga ik weer een beetje twijfelen, het hangt van de komende afleveringen af.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #185 Gepost op: 11-04-2019, 18:37:44 »
Citaat van: Heinz
Ik denk dus dat de Mol eerder afgeschoten is. Ook niet ideaal, maar bij vergelijkbare opdrachten in vorige reeksen had de Mol ook geen ideale positie of deed deze helemaal niks mols. Denk aan de fantastische Hunger Games opdracht uit De Mol 5.)
De mol had wel degelijk meermaals geprobeerd Davey uit te schakelen nadat hij het gedropte geld heeft gepakt onder het mom dat niemand een vrijstelling mag krijgen. Dit mislukte omdat Davey zich erg goed had beschermd (toen was ik zeker dat hij niet de mol was).
Het is inderdaad goed mogelijk dat de mol eerder afgeschoten werd en dan kom ik weer uit op Kaat die de groep leek te leiden waar de sluipschutters in een hinderlaag stonden. Maar alleen Kaat werd geraakt en Joeri kon zich net op tijd terugtrekken (die scène moet ik nog eens bekijken). Al intrigeert de tijdelijke verdwijning van de kaart mij, ze hebben hierdoor een omweg genomen (mogelijke molactie?).
Maar de positie van Bas is zeker niet de ideale (wat ik eerder zei) en zijn gedrag hier is onmols (hoewel hij slecht loog).
« Laatst bewerkt op: 11-04-2019, 18:43:07 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #186 Gepost op: 11-04-2019, 18:42:16 »
Hm, vooruit. Ik had die opdracht laatst teruggekeken en de Mol schoot wel heel makkelijk zijn wapen leeg. Maar dat terzijde.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #187 Gepost op: 11-04-2019, 20:59:44 »
Bij nader inzien snap ik eigenlijk die leugen van Bas niet, waar Elisabet dan ook makkelijk doorheen prikte.

Als hij nu gewoon had gezegd:

Als jullie mij die vrijstelling niet laten pakken, die ik eerlijk heb gewonnen bij het diner, dan stap ik niet in de Jeep. Geen vrijstelling voor mij? Dan geen pasvragen voor jullie noch 4000 in de pot. Of, ik een vrijstelling, jullie als enigen pasvragen en 4000 voor de groep. En als je slim denkt te zijn door zelf de vrijstelling te pakken, stap ik ook in dat geval niet in de Jeep. Kies maar.

Zouden Joeri en Elisabet dan geen eieren voor hun geld hebben moeten kiezen? Of zou geen pasvragen en geen 4000 het nu echt allemaal waard zijn zolang Bas maar geen vrijstelling wint? Alleen voor de mol toch?

Misschien is dit gewoon niet in hem opgekomen en is daarmee de kous af ::rofl::

Je zou kunnen stellen dat het Bas kandidaat maakt dat hij niet wil delen dat het om een vrijstelling gaat. (Naast het feit dat hij op tijd in de Jeep stapt natuurlijk ::fluit::)

Wat zouden de makers hier Bas als mol hebben kunnen meegeven? Er was voldoende tijd lijkt mij. Toch slaagt de opdracht optimaal voor de 3 overblijvers en redelijk oke voor de groep.

Naast de steen (1000) en de vissen (2400) is deze opdracht (4000) de definitieve streep door Bas voor mij. 3 strikes mister!
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #188 Gepost op: 12-04-2019, 07:53:21 »
Bij het vuur maken zie ik nog wat verdachte dingen van Bas, die meen ik nog niet genoemd zijn. Als Eva al naar de stapel loopt, vraagt Bas: 'Is dat een vuurstick'? Waardoor Eva terugkomt om te kijken, zonder gras of takjes. Dat lijkt tijd rekken. Eva is ook de eerste die ontdekt dat je hard moet strijken om een vonk te krijgen. Bas pakt de dunne takjes, terwijl het gras bovenop ligt.

Bij het diner doet Bas zijn opdracht pas als laatste, als het diner bijna voorbij is. Hij heeft als Mol eerst kunnen zien wie er wel en niet slaagden, voor hij besloot de zijne goed te doen.

Bij de paintball-opdracht staan ze bij het steegje naar de vrijstelling, maar even verderop is een schutter. Na wat gedraal zegt Bas: "Kan ik niet langs hier? Wat is hier". Joeri: "Dat is achterom". Bas: "Ik moest achterom". Bas heeft een uur de tijd gehad om het kaartje te bestuderen. Dus vreemd dat hij niet meteen dat steegje indook, die schutter deed er niet eens meer toe. Over de sprint naar de jeep: die was niet zonder gevaar. Vlakbij de jeep was nog een schutter. Had Bas erop gerekend dat hij vlak voor de finish afgeschoten zou worden, maar heeft de schutter gemist? Bas kon daarna natuurlijk niet meer inhouden.  Het was als Mol misschien handiger geweest om bij de schutter in te houden en te wachten op de anderen, die zo'n 10 seconden achter lagen. Maar dan waren ze misschien met zijn drieën gaan rennen, en was de kans dat Bas geraakt werd ook weer kleiner.
« Laatst bewerkt op: 12-04-2019, 08:10:37 door Newbie2 »

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #189 Gepost op: 12-04-2019, 10:59:03 »
"Toch blijft het feit dat GDC in de voorstelling van de opdracht zegt: ‘Het geld is pas gewonnen als Bas heelhuids in de jeep zit. Ieder naamplaatje dat ook in de jeep zit, levert de eigenaar een pasvraag op.Waaruit ik concludeer dat zonder Bas ook de plaatjes niets waard waren."
Ik vertrouw op de heldere uitleg die gangbaar is bij De mol.

Maar hier staat toch dat het alleen een naamplaatje in de jeep moet zitten om een pasvraag te verdienen voor de eigenaar? Dan concludeer ik dat niet per sé Bas in de jeep hoeft zitten als het over de naamplaatjes gaat, alleen om geld te verdienen moest hij er in zitten.
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #190 Gepost op: 12-04-2019, 11:37:38 »
Maar hier staat toch dat het alleen een naamplaatje in de jeep moet zitten om een pasvraag te verdienen voor de eigenaar? Dan concludeer ik dat niet per sé Bas in de jeep hoeft zitten als het over de naamplaatjes gaat, alleen om geld te verdienen moest hij er in zitten.
Ja je moet het een beetje letterlijk nemen. Het gaat om het woordje ook. En Bas en Ook pasvraag levert een pasvraag op.

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #191 Gepost op: 12-04-2019, 14:30:46 »
Bij het vuur maken zie ik nog wat verdachte dingen van Bas, die meen ik nog niet genoemd zijn. Als Eva al naar de stapel loopt, vraagt Bas: 'Is dat een vuurstick'? Waardoor Eva terugkomt om te kijken, zonder gras of takjes. Dat lijkt tijd rekken. Eva is ook de eerste die ontdekt dat je hard moet strijken om een vonk te krijgen. Bas pakt de dunne takjes, terwijl het gras bovenop ligt.
...

Klopt. Bas kondigde groep aan wel te weten hoe dat moest: vuur maken. En bij het vuur maken doet hij niets totdat inderdaad Eva ontdekt hoe je de vonk maakt en zij komt ook met het gedroogde gras. Waar was de scouting-ervaring van Bas opeens? Ik kan er na terugkijken nog dit aan toe voegen: Als Eva met het gedroogde gras (er is dan nog weinig tijd over.. 36 sec ong.) en de vonk wel dreigt het vuur aan te krijgen dan stopt Bas met vonken maken, kijkt om naar de stapel takken en zegt "Is er niet nog wat anders dunnners of pluizigs....". Hij rekt daar dus weer tijd. Voldoende om de opdracht te laten mislukken.

(Allemaal zo rond 7:30 in de video.)
« Laatst bewerkt op: 12-04-2019, 15:06:39 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #192 Gepost op: 12-04-2019, 14:49:41 »
Heel verdacht. Slim van Bas. Misschien vloog Eva er daarom wel uit

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #193 Gepost op: 12-04-2019, 16:19:53 »
Ja, ik vind het ook te verdacht voor een echte molactie. Als Mol kon je hier prima doen alsof je je best deed zonder echt het vuur aan te krijgen.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #194 Gepost op: 12-04-2019, 18:01:51 »
Het vuur aanmaken leek mij de minst moeilijke opdracht (die navigatie was veel moeilijker en het kruisboogschieten is meer een kwestie van geluk), ik had ook de indruk dat Bas aan het nepmollen was en Eva op hem eruit vloog.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #195 Gepost op: 13-04-2019, 09:26:27 »
Als Bas de Mol is, dan heeft hij denk ik geschoten op de groep. Er wordt verder weinig aandacht aan geschonken, dus misschien is het toch niet zo vanzelfsprekend of opvallend als ik dacht. ;D Of misschien voor sommigen juist wel veel te opvallend. Nog een paar dingen daarover:

48'19. Wat ik eerder als "mysterieuze schutter" zag, houd ik nu op de uitrusting van een cameraman. Het lijkt in niets op een van de andere schutters.

48'28 + 49'08. Twee beelden van de schutter op locatie 2. Dit is duidelijk niet dezelfde persoon. In het eerste beeld (schutter in actie) lijkt hij een wat lichtere huidskleur te hebben, is zijn oor vrij, en zijn haar wat langer. In het tweede beeld (waarin hij niet schiet, de kandidaten gaan eromheen) is zijn oor bedekt, en is zijn haar korter.

54'31 + 54'32. Twee opeenvolgende beelden van de schutter op de locatie waar de vrijstelling hangt. Al eerder beschreven. Ook hier niet dezelfde persoon in beide beelden.

54'51 Als ze achterom over het muurtje klimmen, zegt Kaat: "We kunnen het beter allemaal zo doen". Joeri: "Dat denk ik ook". De schutter is in beeld. Kaat: "Het is hier wel evident, zeg ik maar". Dat wordt ondertiteld met "Het is hier wel niet evident, zeg ik maar". ::rofl::

55'33. Ze zijn achterom gegaan, en Kaat wordt afgeschoten. De schutter is weer niet dezelfde als die hen net beschoot, terwijl de locatie nog steeds dezelfde is. De schutter van Kaat draagt een legerpetje, en heeft een voller gezicht. (Als de andere schutter Bas was, kan hij terug zijn gegaan naar zijn cel, terwijl de groep achterom liep).

56'40. Elisabet en Joeri zijn het cellencomplex binnen gegaan. Bas roept: "Joeri?" We hebben Joeri nog niet echt hard horen praten, Elisabet wel. Het is bovendien nog een eindje naar de cel van Bas. Ik vind het opvallend dat Bas de naam van Joeri roept, als hij op dat moment niet kon weten dat die nog bij de groep zat. Maar misschien heeft Joeri wel hard geroepen, en is dat weggelaten uit de montage.

57'02. Elisabet en Joeri komen aan bij Bas. Bas' haar lijkt een beetje plakkerig. Bezweet?
57'38. Joeri zet zijn helm weer op. Die zit vol druppels van binnen. 57'40 Ook Bas zet zijn helm op. Geen druppels, wel spikkels. 58'01. De helm van Bas weer te zien. Nu zijn de spikkels niet te zien. Ook Elisabet heeft wat druppels in haar helm zitten.

Dan bijna bij het kotje, heel snel achter elkaar:
58'36. Joeri: "We moeten wel opletten", rechts cameraman in beeld.
58'41 Joeri: "Al iemand gezien?" Elisabet: "Nee".
58'42 Joeri: "Je moet kijken he, jongens". Dan zien we aan het eind van het kotje iemand zich bewegen. Dat kan Bas zijn, die net de hoek omkomt (en daarna dan weer terug moet zijn gestapt), maar ook de cameraman die even vooruit loopt. Met nog een (ge-edit?) wit streepje op zijn hoofd, die suggereert dat hij een helm op heeft.

Conclusie: De cameraman was een van de schutters, en Bas wordt verdacht gemaakt.
Of: Bas was een van de schutters, en we kunnen hier al iets van zien in de opdracht. De verwijzingen naar de cameraman moeten dit dan verhullen.

Meest verdacht vind ik nog dat Bas vanuit zijn cel de naam van Joeri roept, als hij Joeri nog niet echt goed kan hebben gehoord (een mannenstem in de verte had ook Bruno of Axel kunnen zijn).

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #196 Gepost op: 13-04-2019, 13:59:50 »
Bedankt Newbie2. Wat mij betreft véél te riskant. Onmogelijk om crewleden (of Vietnamese gastheren of tolken) bij zo'n opdracht niet in beeld te krijgen...

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #197 Gepost op: 13-04-2019, 14:46:37 »
Ja, ik heb ook verschillende crew-leden in beeld gezien. O.a. rond het oprapen van de kaart zag ik mensen met veel oranje (niet Kaat) die echt niet in de opdracht thuis hoorden. Onmogelijk om dat er allemaal uit te laten. Maar op dit punt (schoot Bas mee?) is er zorgvuldig gemonteerd, dat is me duidelijk. Als er weer eens "opletten" werd gezegd bijvoorbeeld. De schutters die dan in beeld komen zijn goed ingepakt, en toch zie je verschillen. Te duidelijk om niet op te merken, maar te vaag om een conclusie te trekken. Alle beelden waarbij dat per ongeluk wel kan zijn makkelijk uit de montage weg te laten, en dat zullen ze zeker hebben gedaan.
Het ging de makers er denk ik om de suggestie te wekken dat het Bas geweest kàn zijn, en die opmerking van Bruno die ochtend kwam natuurlijk ook mooi uit. Die zei bij het ontbijt dat Bas allang onder de grond zat, om hen af te schieten. Ik zou niet durven zeggen of dit ook echt zo is, de montage zit echt knap in elkaar. (Gelukkig maar!).

Offline MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #198 Gepost op: 13-04-2019, 17:42:15 »
Nadat Bas bevrijd is zit hij met Elisabet en Joeri in de jeep en legt zijn leugen omtrent de vrijstelling nog eens uit.

Bas zegt: "Nu hebben jullie pasvragen en geld voor de groepspot, want ik ben mee."

Wel opmerkelijk dat hij in de jullie-vorm spreekt als het ook over de groepspot gaat. Valt hij hier misschien even uit zijn rol als mol?
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #199 Gepost op: 13-04-2019, 18:09:04 »
Bas zei dus letterlijk tegen Elisabeth: "Gevallen gevallen! De code de code!" Oké, het kan dat de vrijstelling uit zijn broekzak was gevallen, hij hem had opgeraapt en hij zo geschrokken was dat hij het even wilde delen met Elisabeth.
Of, hij wilde dat Elisabeth erachter kwam dat hij een vrijstelling in zijn hand had. Wat zou nog meer de reden kunnen zijn dan een conflict uitlokken, en daarmee misschien oponthoud? Hij had het net zo goed voor zich kunnen houden en dan zou bij de executie blijken dat hij een vrijstelling had en dan zou het uitgelegd worden wanneer en hoe hij die had verkregen.