Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65610 keer)

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #480 Gepost op: 3-05-2019, 14:28:19 »
Ik zit nog met iets dat ik bij Bas als mol heel raar vindt (maar soit, alle 3 hebben ze zo'n punten)

bij de kunstvragen verbetert hij Axel 2x om een vraag goed te beantwoorden (dit valt nog wel uit te leggen als mol)
maar hij claimt als eerste een juiste zin (wat goed is als mol) omdat deze kort is.

Echter verandert hij daarna van zin. Hij neemt zin 3 en Elisabet zin 2.

Zin 3 was echter een foute zin.

Is het niet beter om als mol de juiste zin te behouden en zo zeker 2 vragen fout te hebben, dan een foute te nemen en zo de kans te hebben dat er iets van komt.
Juffrouw Hien had zijn zin ontward door 1 woord te herkennen (hij begon met ... baart kaak...), dit had zomaar bij een andere zin kunnen gebeuren.
klaar voor de strijd

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #481 Gepost op: 3-05-2019, 15:31:54 »
Is het niet beter om als mol de juiste zin te behouden en zo zeker 2 vragen fout te hebben, dan een foute te nemen en zo de kans te hebben dat er iets van komt.
Juffrouw Hien had zijn zin ontward door 1 woord te herkennen (hij begon met ... baart kaak...), dit had zomaar bij een andere zin kunnen gebeuren.
Dat de zin van Bas werd herkend, al is het maar via een deel ervan, kan komen omdat hij erop geoefend had. De kans dat Axel of Elisabet (een deel van) hun zin per ongeluk goed zouden uitspreken, was klein vanwege het belang van de tonen. Bovendien begon elke zin met "Mw. Hiem...", dus ook als je het begin goed onthouden had, was je er nog niet. En hoe verder in de zin, hoe moeilijker. In de auto kan er verder nog best hier en daar een beetje afleiding en verwarring zijn gezaaid. Wat we zagen was:

Axel: goede zin - geen goede uitspraak - niet herkend.
Elisabet: goede zin - geen goede uitspraak - niet herkend.
Bas: foute zin - deels goede uitspraak - wel herkend.
Resultaat: 0 euro.

Met toch een onverdachte beurt voor Bas, want hij had geholpen met het aanwijzen van de juiste schilderijen van Axel en Elisabet, en zelf een deels goede zin uitgesproken. Het zinnetje wisselen met Elisabet kan nog extra tactiek zijn geweest. De tweede zin was veel korter, dus Bas kon er op rekenen dat Elisabet die graag van hem wilde overnemen. Zodat het voor de anderen al helemaal niet meer te herleiden was, wat er nou was gebeurd.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #482 Gepost op: 3-05-2019, 15:46:02 »
Ik begrijp je uitleg wel, maar overtuigend vind ik het niet.  :-\\.
Als mol zou ik eerder een foute zin claimen en zo zeker zijn van 2.000 euro niet in de pot,
dan een foute zin juist te hebben.

Maar goed, zondag weten we het  ;)
klaar voor de strijd

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #483 Gepost op: 3-05-2019, 16:16:06 »
Ik begrijp je uitleg wel, maar overtuigend vind ik het niet.  :-\\.
Als mol zou ik eerder een foute zin claimen en zo zeker zijn van 2.000 euro niet in de pot,
dan een foute zin juist te hebben.
Maar goed, zondag weten we het  ;)
Wij weten ook niet hoe moeilijk Vietnamees is, dat is wel een factor die meespeelt. Ik ga er van uit dat het moeilijk is, en dat Bas het gerust zo kon spelen. Dan heeft hij dat nog eens heel knap gedaan ook. En een foute zin claimen en al zeker te zijn, was Bas allicht te weinig uitdaging. Maar je hebt gelijk: zondag gaan we het zien!

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #484 Gepost op: 3-05-2019, 17:31:39 »
Om een paar stutbalken in de Bastunnel omver te schoppen (sorry daarvoor):
Waarom zou je als een kandidaat zo op dreef is in zijn comfortzone kunst met goed gekozen schilderijen, met uitspraakezelsbruggetjes en bijna goed uitgesproken Vietnamees (onmogelijk dat Vietnamees), met allerlei emotie-visies over wat een schilderij echt en waarachtig maakt, als mol nog iets moeten bijdragen? Gewoon meegaan in de verkeerde keuze. Bas test hier misschien zelfs de mol.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #485 Gepost op: 3-05-2019, 17:36:42 »
Ik hoop niet dat we zo'n saaie Mol krijgen dat die Bas steeds het vuile werk heeft laten opknappen, en zelf niets hoefde te doen. ;)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #486 Gepost op: 3-05-2019, 17:49:03 »
Axel heeft toch genoeg uitgespookt?  ;D

Bas is wel na aflevering 1&2 mijn hoofdverdachte geweest. Daarna nooit meer...
De verdachte acties zijn er soms wel bij hem, maar in aflevering 3&4 heeft hij zo goed als niet gemold en heeft hij veel goed gedaan. Zou wel een beetje gek zijn als hij de mol is.

Daarnaast denk ik niet dat de mol met de enige 2 vrijstellingen die er te verdienen zijn aan de haal zou gaan.  :-X

En Bas zijn gezicht en reacties af en toe spreken boekdelen.. hij is een kandidaat.  ::)

Verder zijn er nog wel meer redenen waarom ik hem niet verdenk, maar dit zijn de argumenten die nu in me opkomen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #487 Gepost op: 3-05-2019, 18:09:16 »
Axel heeft toch genoeg uitgespookt?  ;D

::rofl:: ::ok::
Daarnaast denk ik niet dat de mol met de enige 2 vrijstellingen die er te verdienen zijn aan de haal zou gaan.  :-X
Ik hoop in godsnaam dat Bas gaat uitleggen dat die tweede vrijstelling echt niet zijn bedoeling was. Hij ging er niet mee aan de haal. Hij kreeg hem per ongeluk, en kon er niet meer vanaf. Ik zou het heel unfair vinden als die hem kwalijk wordt genomen.
En Bas zijn gezicht en reacties af en toe spreken boekdelen.. hij is een kandidaat.  ::)
Dank je wel, Saskia! Ik denk dat dit het grootste compliment is dat je Bas kunt geven. ;)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #488 Gepost op: 3-05-2019, 18:27:46 »

::rofl:: ::ok::Ik hoop in godsnaam dat Bas gaat uitleggen dat die tweede vrijstelling echt niet zijn bedoeling was. Hij ging er niet mee aan de haal. Hij kreeg hem per ongeluk
::)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #489 Gepost op: 3-05-2019, 18:45:54 »
::)
Ik weet dat we het over deze ook niet eens zijn, Run. Maar een Mol wil die finalevrijstelling liever niet. Dus wat zou het voor zin hebben om die vrijstelling te merken (wat het spel sowieso al heel oneerlijk zou maken), en hem eruit te vissen?

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #490 Gepost op: 3-05-2019, 18:51:48 »
Ik weet dat we het over deze ook niet eens zijn, Run. Maar een Mol wil die finalevrijstelling liever niet. Dus wat zou het voor zin hebben om die vrijstelling te merken (wat het spel sowieso al heel oneerlijk zou maken), en hem eruit te vissen?

Hoezo zou het oneerlijk zijn als de mol m heeft?? Juist eerlijk dan toch.. voor alle kandidaten is dat het meest eerlijke scenario.

Of de mol m hier wel of niet wil staat daar overigens los van.

Nog iets anders wat duidt op het feit dat Bas een kandidaat is:
Precies dat rare gedrag bij de vraag wie het misschien scherm had...
Als je gebriefd bent dan ben je voorbereid op die vraag. Zijn opvallende gedrag lijkt erg op een onvoorbereid iemand

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #491 Gepost op: 3-05-2019, 19:05:49 »
Ik hoop niet dat we zo'n saaie Mol krijgen dat die Bas steeds het vuile werk heeft laten opknappen, en zelf niets hoefde te doen. ;)

Dit slaat echt nergens op. Dan heb je echt oogkleppen op wat Axel betreft. Sorry, ik moet het even voor Axel opnemen.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #492 Gepost op: 3-05-2019, 20:17:31 »
Ik weet dat we het over deze ook niet eens zijn, Run. Maar een Mol wil die finalevrijstelling liever niet. Dus wat zou het voor zin hebben om die vrijstelling te merken (wat het spel sowieso al heel oneerlijk zou maken), en hem eruit te vissen?
Deze mol zoekt het conflict op, dat vindt hij leuk en spannend waarschijnlijk. Dus hoe spannend is het om iemands vrijstelling af te pakken en kijken hoe die gaat reageren? Nou, we hebben het gezien, Elisabeth ging over de rooie. En dan nog ontkennen ook dat je hem hebt!

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #493 Gepost op: 3-05-2019, 20:26:55 »
Als je als mol gebriefd bent dan weet je de juiste antwoorden voor de koffers, en aangezien de juiste antwoorden toch niet gedeeld worden kun je sowieso die 5000 euro wegspelen. Dan weet je dat er sowieso niet een hoop geld in de pot erbij komt. Dit zou een ideaal punt zijn voor de mol om ongezien te mollen door hier en daar een voorzetje te geven.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #494 Gepost op: 3-05-2019, 20:42:18 »
Als je als mol gebriefd bent dan weet je de juiste antwoorden voor de koffers, en aangezien de juiste antwoorden toch niet gedeeld worden kun je sowieso die 5000 euro wegspelen. Dan weet je dat er sowieso niet een hoop geld in de pot erbij komt. Dit zou een ideaal punt zijn voor de mol om ongezien te mollen door hier en daar een voorzetje te geven.

Als de mol gebriefed was ja, maar dat was hij niet want de mol heeft zijn smartphone niet gevonden en wist dus ook niets van de vragen die gesteld zouden worden :)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #495 Gepost op: 4-05-2019, 03:06:51 »
Dit slaat echt nergens op. Dan heb je echt oogkleppen op wat Axel betreft. Sorry, ik moet het even voor Axel opnemen.
Ik gaf Mollem een stootje terug, die zei dat de Mol (zijn Mol is Elisabet, en die had ik ook in gedachten) in verschillende opdrachten gewoon kon meeliften op Bas. En ik dacht dat die knipoog wel duidelijk maakte dat het een grapje was, toch?

Offline Yesse

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #496 Gepost op: 4-05-2019, 08:36:16 »
Als de mol gebriefed was ja, maar dat was hij niet want de mol heeft zijn smartphone niet gevonden en wist dus ook niets van de vragen die gesteld zouden worden :)
Aangezien dit het Bas topic is, en Bas de telefoon gevonden heeft (en dus de briefing had kunnen bekijken) vond ik het dus een argument tegen het “bas is de mol” idee. :)

Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #497 Gepost op: 4-05-2019, 11:57:53 »
Wij weten ook niet hoe moeilijk Vietnamees is, dat is wel een factor die meespeelt.

Moeilijk, vind ik.  ::rofl:: Ooit een Vietnamese ontmoet die mij ‘even een paar basiswoorden’ zou leren.. Het eindigde ermee dat ze mij meewarig aankeek en opmerkte dat het toch lastig was. Heel moeilijk vooral om die klanken te onderscheiden, al kan dat ook aan mij liggen  ;D.
Aangezien Bas toch die foute zin goed wist uit te spreken, denk ik toch dat het een molpunt is voor Bas.
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #498 Gepost op: 4-05-2019, 14:06:52 »
Ik keek nog even het fragment terug van wat Kaat zei nadat ze afgevallen was in de auto...

En ik weet niet of het al genoemd was, maar het viel mij op dat ze beweerde dat ze de leeftijd van haar mol fout had ingevuld.

De leeftijdsvraag op de test zal er ongeveer zo uitgezien moeten hebben:

Hoe oud is de mol?

A) 22 (Kaat zelf)
B) 32 (Joeri en Bas)
C) 33 (Elisabet)
D) 40 (Axel)

(De leeftijden van de kandidaten waren ten tijde van het maken van die test wellicht net iets anders, maar dat maakt niets uit voor het punt dat ik maken wil)

Ook zei ze dat ze de namen van zijn ouders niet meer wist en uit wat ze zei bij de testbiecht werd duidelijk dat ze iemand verdacht die bij de kunstopdracht was... haar verdachte kan dus alleen Bas of Axel zijn geweest.

Mij lijkt het persoonlijk veel logischer om aan te nemen dat haar mol een dertiger was dan dat haar mol een veertiger was. Ik denk namelijk dat ze heus wel geweten zal hebben dat Axel de oudste van de 5 overgebleven kandidaten was en dat ze zijn leeftijd dus wel juist ingevuld zou hebben als hij haar verdachte was (het juiste antwoord is in dat geval immers overduidelijk 40). Als ze Bas verdacht, zal ze waarschijnlijk getwijfeld hebben tussen 32 en 33.. het is veel logischer dat ze de leeftijdsvraag fout beantwoord heeft als Bas haar verdachte was aangezien 32 en 33 dicht bij elkaar liggen en je uit die twee antwoordopties makkelijk de verkeerde kiest.

Ook zei ze letterlijk dat ze toen ze haar verdachte begon te verdenken het lastig vond om voor zichzelf te bepalen wat echt was en wat niet en dat ze het lastig vond om te bepalen in welke mate ze nog in contact wilde komen met haar verdachte. Ze zei letterlijk dat de mol toch wel een mens blijft waar ze graag vrienden mee zou willen zijn en dat ze het daar lastig mee had. Daardoor klonk het alsof haar verdachte iemand was met wie zij close was. In een interview heeft ze ook gezegd dat ze goed overweg kon met Joeri en Bas.. Axel werd niet door haar genoemd.

De conclusie dat Kaat Bas verdacht toen ze eruit vloog was al getrokken, maar ik geloof dat nog niemand iets over wat ze zei over die leeftijdsvraag had gezegd, en dat Kaat beweerde die fout te hebben maakt het alleen maar waarschijnlijker dan het al was dat Kaat eruit is gevlogen op Bas.

Joeri zei in de afgelopen aflevering nog dat Bas een vertrouwenspersoon voor hem was geworden. Hij vertrouwt Bas voor 90%. Het enigste wat hem doet nadenken is dat Bas de gsm vond bij de eerste verdieping waarop hij uitstapte (dit suggereert toch wel heel hard dat hij Bas niet verdenkt).

Als Bas echt de mol is..... is het dus heel erg onwaarschijnlijk dat Joeri, die Bas niet leek te verdenken, langer in het spel heeft gezeten dan Kaat, die vol voor Bas gegaan lijkt te zijn. Met andere woorden: hij is het niet.  ;D

(Ik snap de Bas verdenkingen wel, maar dit weerhoudt me toch echt van hem verdenken).

Online Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #499 Gepost op: 4-05-2019, 14:09:14 »
Dat van die leeftijd is inderdaad een hele sterke toevoeging! ::ok::