Auteur Topic: [kandidaat] Bas  (gelezen 65543 keer)

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #500 Gepost op: 4-05-2019, 14:15:21 »
Het zou wat zijn als iedereen op de foute mol zat!

heel goed gevonden van de leeftijden!

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #501 Gepost op: 4-05-2019, 16:02:23 »
Ik heb hier een achterstand, want ik heb het bewuste filmpje niet gezien, en ik kan er nog steeds niet bij. Maar ik ben blij met foxhunter, die heeft in het Kaat-topic het volgende geschreven:

Ik was mijn verdachte zijn ouders namen vergeten, terwijl ik dat echt wel wist.
Ik heb de leeftijdvraag beantwoord <knip> maar echt superstom.


Ik was mijn verdachte zijn ouders namen vergeten, terwijl ik dat echt wel wist.
Dus niet "zijn ouders", maar "verdachte zijn ouders". Het is aannemelijk dat Kaat zich heel bewust was dat ze zich niet mocht verspreken. Als ze had gezegd "verdachte haar ouders" dan gaf ze het natuurlijk meteen weg. Verdachte kan volgens van Dale zowel mannelijk als vrouwelijk zijn, dus misschien forceert ze zich hier om zich niet te verspreken. En dan kan ze nog steeds Elisabet aan willen duiden.
De productie heeft dat "zijn" natuurlijk ook gehoord, en heeft het erin gelaten. Als het een joekel van een weggever was, dan hadden ze dat echt niet gedaan, denk ik.

Ik heb de leeftijdvraag beantwoord <knip> maar echt superstom.
Dus niet gewoon fout, maar superstom als ik goed begrijp met die knip. Misschien wel een blunder in de orde van die van Joeri, die bij Café de Mol vertelde dat hij op de vraag "Welk merk schoenen had de Mol aan" het merk van eigen schoenen invulde! Kandidaten staan onder stress bij het invullen van de test, zeker als je hem bijvoorbeeld snel wil maken.

Kortom: ik vind dit geen bewijs dat Kaat op Bas heeft ingevuld. Maar zelfs als ze dat wel gedaan heeft, is het nog steeds mogelijk dat ze dat als slechtste heeft gedaan. Joeri zegt deze aflevering wel dat Bas voor 90% een vertrouwenspersoon is geworden, maar we weten niet op wie hij de test de vorige aflevering heeft ingevuld. Op zulk soort informatie die we van de productie krijgen (en die dus door de ballotage is gekomen), kun je niet teveel bouwen, dat lijkt me gevaarlijk.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #502 Gepost op: 4-05-2019, 16:13:46 »
Maar Kaat is er van overtuigd dat ze juist zat? Misschien doordat de hotelkamer duidelijk in beeld is gebracht van de mol is ze zeker van haar stuk? En Joeri trouwens ook ;)

Bas is de mol.

Online MoleBuster

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • "Blau ist mein Lieblingskleure" - J-M Pfaff 1982
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #503 Gepost op: 4-05-2019, 17:01:08 »
@Newbie2:

Kaat zegt inderdaad in het filmpje "Ik was mijn verdachte zijn ouders de namen vergeten....".

Ik heb heb net even teruggekeken. Dus ik ga ervan uit dat Kaat daar Bas, Axel of Elisabet mee bedoeld kan hebben. Ik neem ook aan dat de crew de kandidaten er nog wel even op wijst als ze net uit het spel komen om tijdens het gesprekje in de auto goed op de woorden te letten als het over de mol gaat.
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 17:07:28 door MoleBuster »
Winnaar Klassiekers Pool 2023

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #504 Gepost op: 4-05-2019, 17:16:05 »
@Molebuster: tnx! ::ok:: Ik baal er van dat dat dat filmpje maar blijft terugkomen, en dat ik het niet kan zien. Haha. En goed te zien dat jij ook tot de conclusie komt dat ze ook Elisabet bedoeld kan hebben, dan ben ik dus niet de enige gelukkig.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #505 Gepost op: 4-05-2019, 17:20:43 »
- Deel 1 - (Dit bericht is veel langer geworden dan de bedoeling was  ::rofl::)

(Zie post hierboven)

https://www.vier.be/video/de-mol/kaat-na-de-eliminatie-ik-vond-het-een-aangename-chaos

Dit is het filmpje waarin Kaat in de auto praat over haar verdachte nadat ze is afgevallen (ik weet niet of je nou bedoelt dat je überhaupt niet op de pagina kan komen, maar voor de overige lezers is het wellicht alsnog fijn als hier direct naar verwezen wordt :P).

Hoe je het ook wendt of keert, ik denk dat objectief gezien de algemene consensus is dat Kaat echt een man verdacht omdat ze 'zijn ouders' zei. Als ze niks had willen verklappen over het geslacht van haar verdachte met haar uitspraak had ze ook 'de namen van de ouders van mijn verdachte' kunnen zeggen. Dat is een echte geslachtsloze uitspraak. Kaat is een flapuit, ik denk dat ze er gewoon niet zo bij stilstond dat ze aangaf dat ze Elisabet niet verdacht door dit te zeggen. Ook verklapt ze eigenlijk niets puur door het geslacht van haar verdachte te benoemen want A) misschien is haar verdachte de mol niet en B) misschien zat iedereen wel op haar verdachte en ligt ze eruit omdat ze de test het slechtste gemaakt heeft. Daarnaast zaten er toen nog 3 mannen die haar verdachte hadden kunnen zijn in het spel. 'Zijn' gebruik je bovendien toch slechts wanneer je het over een man hebt, hoe valt het geslacht van dit woordje anders te interpreteren?  ::rofl:: Je tunnelvisie is sterk, zie ik.  ;D

Ik vind dat Kaat 'zijn' zegt in de auto verder geen joekel van een weggever, want je moet diep graven wil je de conclusie kunnen trekken dat Bas niet de mol is op basis van haar uitspraken. Zonder Joeri's uitspraken was het argument dat Bas niet de mol is op basis van Kaats uitspraken ook veel minder sterk geweest bovendien. De uitspraken van zowel Joeri als Kaat moeten je maar net opgevallen zijn en dan moet je die nog naast elkaar leggen en op basis daarvan een juiste conclusie trekken (veel kijkers zullen waarschijnlijk de interviews met Kaat nadat ze afgevallen is niet eens zien en deze informatie dus niet eens oppikken). De overgrote meerderheid van de kijkers kijkt het programma een keer op de zondagavond en houdt zich er verder niet erg mee bezig, en ondanks dat de hier getrokken conclusie dat Bas niet de mol is op basis van Kaats en Joeri's uitspraken erg waarschijnlijk is bestaat er alsnog twijfel over... anders zouden we hier nu niet over discussiëren. Met andere woorden: de uitspraken van Kaat zouden slechts te veel hebben verklapt als ze expliciet had gezegd dat ze Bas verdacht.

Verder heeft Kaat nergens aangegeven dat ze een goede band met Elisabet of Axel had in het bijzonder, dit blijkt ook niet uit hoe zij met elkaar omgaan in de afleveringen, terwijl uit wat ze zei in het filmpje hierboven wel blijkt dat haar mol iemand is met wie ze graag vrienden zou willen zijn en dat ze het er lastig mee had dat ze hem verdacht (haar woorden, zie het filmpje). Ze heeft de kookopdracht met Bas gedaan en ook nadat Bas aangaf bij de muur te willen staan bood zij zich aan om daar ook te staan. Aan de manier waarop zij met elkaar omgingen bij die opdracht is te zien dat ze een goede band hadden. Ook zei Bas nadat Kaat afviel dat hij meteen bij de kookopdracht voelde dat hij een klik had met haar en dat hij haar toen beter wilde leren kennen... En Kaat zei dus in een interview dat ze een goede band had met Joeri (die ze ook niet verdacht, want haar verdachte was aanwezig bij de kunstopdracht en daar was Joeri niet) en.. Bas. Axel en Elisabet noemde ze niet expliciet als personen met wie ze de beste vriendschap heeft opgebouwd.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=154&v=mOIBzqbxTfo -> bekijk dit interview met Kaat vanaf 2:31, daarin zegt ze dat ze met iedereen goed overweg kon maar met dat ze met Joeri en Bas een hele goede band had.




anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #506 Gepost op: 4-05-2019, 17:20:50 »
- Deel 2 -

Op zich ben ik het wel eens met je punt dat we niet zeker weten of Kaat niet per ongeluk haar eigen leeftijd heeft ingevuld. Maar dat neemt de andere sterke punten die erop wijzen dat zij Bas verdacht, terwijl Joeri in aflevering 8 Bas niet verdacht niet weg (het punt over de leeftijdsvraag is voor mij slechts de kers op de taart, niet het argument dat deze theorie bij elkaar houdt).

Het lijkt me verder erg onwaarschijnlijk dat Joeri in aflevering 7 (toen Kaat afviel) Bas verdacht en dat hij hem vervolgens in aflevering 8 90% vertrouwt. Kaat leek vol voor een iemand te zijn gegaan.. als dat Bas was, dan zou Joeri dus eigenlijk ook in aflevering 7 vol voor Bas gegaan moeten zijn als Bas de mol is, want anders had Joeri toen moeten afvallen.. en dit maakt het nog onwaarschijnlijker dat hij Bas dan een aflevering later voor 90% vertrouwt. Joeri zegt ook in aflevering 8 dat het enige wat hem nu doet nadenken is dat Bas de gsm vond op de eerste verdieping waarop hij uitstapte (zie wat hij zegt over Bas vanaf 35:20). Met andere woorden: dit is de enige reden waardoor Joeri twijfelt aan of Bas echt te vertrouwen is.. als hij in aflevering 7 nog alles ingevuld zou hebben op Bas bij de test, dan zou hij wel meer redenen moeten hebben om zich af te vragen of Bas wel te vertrouwen is, toch?  ::) We weten doordat hij over de gsm begon overigens zeker dat hij de uitspraak over dat Bas zijn vertrouwenspersoon is ook echt gedaan heeft in aflevering 8. De Mol is verder niet WIDM...
Ik had juist eerder het idee dat de makers door deze uitspraak van Joeri in de uitzending te tonen willen dat we Bas gaan verdenken, aangezien Joeri afvalt in dezelfde aflevering waarin hij zegt dat Bas zijn vertrouwenspersoon is.  ::)




Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #507 Gepost op: 4-05-2019, 17:56:53 »
Hm, ik dacht ook dat Kaat ook zei dat ze liever niet wilde samenwerken met mensen die ze niet vertrouwde (is al een tijd geleden, misschien heb ik het verkeerd onthouden).
Met Bas heeft ze wel vaak samengewerkt en ze vertrouwt hem.

Dat geeft mij de indruk dat ze Axel verdacht.  ::rofl:: En misschien daarom uit het spel ligt.
Nu heb ik ook wel tunnelvisie op Bas natuurlijk (hoewel Axel en Elisabet zeker ook molse acties hebben)...

Maar goed, ik zou om die reden Bas niet uitsluiten, denk ik. Het blijft lastig.  ;D
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #508 Gepost op: 4-05-2019, 18:13:58 »
Er is geen enkele reden om aan te nemen dat Kaat op Bas heeft gestemd. Bovendien baseer ik mijn molkeuze niet meer op speculaties over waarop de kandidaten al dan niet op gestemd hebben (daar wordt het meeste mee gemanipuleerd).

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #509 Gepost op: 4-05-2019, 18:23:05 »
Saskia, ik dacht al dat je het er niet bij zou laten zitten. ;D Maar ik ga er deze keer toch niet post in post uit op in, sorry, al is het alleen maar omdat ik dat filmpje niet kan zien (ik zit in het buitenland, vandaar). Ik zal alleen nog even de punten opsommen die mij niet overtuigen dat Bas hier nu valt uit te sluiten als Mol, hoe graag jij dat ook zou willen.
(1) Zoals Molebuster heel terecht opmerkt, zal de crew Kaat voordat ze de auto instapt er nog wel even op wijzen op haar woorden te letten. Dat kunnen ze bijvoorbeeld doen door te zeggen alleen in termen van "verdachte" (en mannelijk) te praten. Sterker nog: misschien is dat wel een standaardinstructie voor elke afvaller. En Kaat heeft zich daar dan keurig aan gehouden. Voor zo'n conclusie heb je niet eens een tunnelvisie nodig. ;)
(2) Het grote publiek zal het allemaal niet aan elkaar rijgen, maar wij op het forum wel, en dat weten ze. De productie zal ons daarom met het laten zien verdenkingen, extra filmpjes etc., hoe listig aan elkaar te rijgen ook, nog altijd een stap voor proberen te blijven. En dan weten zij ook nog eens wie de Mol is, wij niet. Dus het is voor hun niet al te lastig om te checken of alles wel safe is, en er geen gaten in zitten. Ik verwacht dus geen gaten.
(3) Over dat zogenaamde close zijn van Kaat met haar verdachte: daar heb ik destijds al op gereageerd. Dus daar heb ik eigenlijk niets aan toe te voegen. Maar omdat je het nu ook hier plaatst, haal ik eerst weer even foxhunter erbij.
Vraag aan Kaat: als je de mol nu rechtstreeks zou mogen toespreken wat zou je dan willen zeggen?
Wanneer ik mijn mol ben beginnen te verdenken, heb ik het lastig gehad met te beslissen voor mijzelf wat er echt was en wat er niet echt was. In welke mate ik daarmee nog in contact wou komen. Dat was voor mijn soms wel lastiger dan dat ik had verwacht. Ja dat wrong zo'n beetje. De mol blijft ja wel gewoon een mens en waar ik ook wel graag vrienden mee zou willen zijn. Dus ik had het er daar wel lastig mee.
Mijn reactie daarop was (en is): als Kaat zegt "wel graag vrienden mee zou willen zijn", dan klinkt dat mij toch niet in de oren alsof ze close met haar verdachte was. En Kaat zie ik wel als iemand die met iedereen graag vrienden "zou willen zijn". Of dat ook gaat, is iets anders.
« Laatst bewerkt op: 4-05-2019, 18:25:08 door Newbie2 »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #510 Gepost op: 4-05-2019, 19:06:09 »
We geven de afvallers wel heel veel credits.

Joeri zat heel lang op Kaat, Kaat heel lang op Eva. Wanneer Eva afvalt heeft Kaat nog maar een klein lijstje over, hetzelfde gaat op voor Joeri. Wie zegt dat ze vervolgens wel op de juiste mol zaten? Net als wij weten ze het nog steeds niet zeker. Dus ze kunnen wel denken dat het aan een geboortejaar of schoenmerk ligt maar eigenlijk zegt het nog steeds niets definitiefs. Behalve dat ze de test sowieso gestrest ingevuld hebben. ;)
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #511 Gepost op: 4-05-2019, 19:52:26 »
Aangezien dit het Bas topic is, en Bas de telefoon gevonden heeft (en dus de briefing had kunnen bekijken) vond ik het dus een argument tegen het “bas is de mol” idee. :)

Dan zitten we op één lijn 😀. Had het verkeerd gelezen. Ik zie het ook als een punt tegen Bas, dan had ie er inderdaad wel voor kunnen zorgen dat er minder dan 5000 euro gescoord werd. En Bas heeft sowieso teveel voordelen voor een mol gehad. Twee vrijstellingen en nu weer die smartphone gevonden, duidt wat mij betreft op een fanatieke kandidaat.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #512 Gepost op: 4-05-2019, 20:06:53 »
Twee vrijstellingen en nu weer die smartphone gevonden, duidt wat mij betreft op een fanatieke kandidaat.

Inderdaad ja. Het zou toch een beetje lame zijn als de mol er telkens met de enige prijs/prestatie die er te behalen valt vandoor zou gaan.

Ook vind ik Bas zo primair reageren vaak.

Hij was ook vol lof over dat schilderij van de mol. Zou de mol echt zo over zijn eigen schilderij praten tegenover de rest van de groep?
Ik vind dit in de categorie 'we zitten met een steengoede mol' vallen. De mol zegt zoiets niet over zichzelf.

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #513 Gepost op: 5-05-2019, 01:11:30 »
En hier komt Bas er pas achter wie de mol is, dat had één opdracht eerder gekund.

Online Molest

  • Forumlid
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #514 Gepost op: 5-05-2019, 04:18:38 »
En hier komt Bas er pas achter wie de mol is, dat had één opdracht eerder gekund.
Sterker nog, dat kon al vier afleveringen eerder. Zat hij dan zo te slapen volgens jou? ;)

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #515 Gepost op: 5-05-2019, 09:34:27 »
Ik vind Bas een grappige mol, achteraf gezien. Soms denk je wat is ie manipulatief, maar als je sommige uitspraken dan weer hoort dan is het weer zo lachwekkend. Hoe hij Joeri naar beneden haalt nadat die een hele opdracht in zijn eentje tot een goed einde bracht (boot), ja mol Bas vindt dat niet leuk natuurlijk maar dan gaat hij Joeri afkraken, bespottelijk! Toen had ik hem door. Hij kan het gewoon niet laten om te laten zien dat hij geniet van het mol zijn en dat deed hij al iets te vroeg in het spel.
« Laatst bewerkt op: 5-05-2019, 09:57:51 door Run »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #516 Gepost op: 5-05-2019, 11:19:56 »
Inderdaad ja. Het zou toch een beetje lame zijn als de mol er telkens met de enige prijs/prestatie die er te behalen valt vandoor zou gaan.

Ook vind ik Bas zo primair reageren vaak.

Hij was ook vol lof over dat schilderij van de mol. Zou de mol echt zo over zijn eigen schilderij praten tegenover de rest van de groep?
Ik vind dit in de categorie 'we zitten met een steengoede mol' vallen. De mol zegt zoiets niet over zichzelf.

Gezien de prestaties van de mol tot dusver is het wel te verwachten dat de mol nou eens echt risico gaat nemen. Dit zou een perfecte gedurfde molactie zijn, door zo duidelijk het voortouw te nemen.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #517 Gepost op: 5-05-2019, 11:54:08 »


Hij was ook vol lof over dat schilderij van de mol. Zou de mol echt zo over zijn eigen schilderij praten tegenover de rest van de groep?
Ik vind dit in de categorie 'we zitten met een steengoede mol' vallen. De mol zegt zoiets niet over zichzelf.

Die conclusie kan je echt niet trekken hoor.

Bas is de mol niet om betere redenen  ;)

anoniem 30784

  • Gast
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #518 Gepost op: 5-05-2019, 13:12:46 »
Die conclusie kan je echt niet trekken hoor.

Bas is de mol niet om betere redenen  ;)

Gezien de prestaties van de mol tot dusver is het wel te verwachten dat de mol nou eens echt risico gaat nemen. Dit zou een perfecte gedurfde molactie zijn, door zo duidelijk het voortouw te nemen.

Ik had het ook niet zozeer over hoe hij sprak bij de opdracht zelf over het schilderij van de mol (want natuurlijk kan hij daarbij vol lof over dit schilderij gepraat hebben om de overige kandidaten voor het verkeerde schilderij te laten kiezen), maar over hoe hij over het schilderij van de mol sprak toen de groep aan tafel zat en Joeri en Kaat bijgepraat werden over de kunstopdracht.

Dit zei hij toen:
'Pas op, ik vond het werk echt niet slecht.
Ik vond het wel tof.'

Ook in zijn biecht, die eigenlijk alleen wij kijkers te zien krijgen, zei hij:

'Ik vond het heel mooi gedaan. Ik vond het eigenlijk niet iets wat er heel amateuristisch uitzag.'

Als je dat vervolgens even vergelijkt met hoe Axel en Elisabet over het schilderij praten buiten de kunstopdracht zelf om zie je dat hij duidelijk veel meer lof voor het schilderij heeft dan zij.

Ik vind dat heel kandidaats. Net zoals dat Joeri, die zei dat de mol steengoed was, ook niet de mol was... en Sinan, die hetzelfde zei, ook niet... zie ik Bas, indien hij de mol is, ook niet zijn eigen werk de hemel in prijzen buiten de kunstopdracht zelf om voor zowel de neus van de overige kandidaten als puur voor de kijkers.


Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [kandidaat] Bas
« Reactie #519 Gepost op: 5-05-2019, 13:14:28 »
Zou ik juist een leuke actie van Bas als mol vinden en zeker niet uit te sluiten.

Ik heb m om andere redenen uitgesloten