Poll

Wie is de Mol NIET?

Axel
28 (37.8%)
Bas
21 (28.4%)
Elisabet
25 (33.8%)

Totaal aantal stemmen: 56

Auteur Topic: Wie is de Mol NIET?  (gelezen 13099 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #60 Gepost op: 2-04-2019, 16:21:49 »
Het woordje wel gebruik je al vaker als wat onzeker bent. Ik kan me voorstellen dat als je jezelf als Mol "openbaart" in zo'n dagboek, dat zo'n situatie is. En je dus het woordje wel al wat vaker gebruikt dan je normaal (in de rest van de aflevering) zou doen. Wat dat betreft is zo'n statistiek niet zo betrouwbaar.
Maar het lijkt me inderdaad een gevoelig iemand met een geweten, en bij de mannen zijn Axel en Bas denk ik zulke types. Ik hoor ze het dagboek wel zeggen. ;). Joeri wat minder, Bruno vraagteken, maar goed die zijn sowieso al vrij onverdacht.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #61 Gepost op: 2-04-2019, 16:48:56 »
Goede analyse Saskia! Ik zat ook al te denken aan een vrouw vanwege dit dagboek. Maar Eva kan de mol niet zijn vanwege de twist in aflevering 3. Dus Kaat.

Thanks.  ;D Als Kaat het is, vind ik dat ze het belachelijk goed speelt. Ze komt zo ontspannen over altijd en zoals Lo al zegt reageert ze veel primair. Ze is spontaan, een flapuit, relaxt, dit lijkt geen toneelspel te zijn. Ook denk ik niet dat de mol het goede antwoord meer dan 30 seconden voordat de tijd om is eruit zou floepen op het strand. Bruno had dat toch mooi kunnen overnemen en in kunnen typen, en ik vond het ook onmols dat ze als eerste wilde koken in aflevering 1 (want dan heb je als mol 0 invloed op of er stappen van het recept worden vrijgespeeld en die stappen kunnen uiteindelijk leiden tot het slagen van de opdracht). Maar goed, niets is wat het lijkt natuurlijk. Ik vind het inderdaad wel gewaagd als de makers de mol ingezet hebben voor die twist in aflevering 3, maar daar lijkt het naar mijn mening nu wel op. Daarnaast heeft Eva ook wel onmolse acties op haar naam staan. Ik vind alleen dat het veel vaker lijkt alsof zij voorkennis heeft en ik vind bij haar soms het er juist vanaf spatten dat ze aan het acteren is. Ze lijkt soms zenuwachtig en ze heeft zelf aangegeven dat ze dat zou zijn als mol. Daarom wint zij wat mij betreft dit molduel voorlopig dik.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #62 Gepost op: 3-04-2019, 01:06:44 »
Oh maar ik vind het feit dat het gewaagd is om de mol het rode scherm te geven ook geen reden om Eva af te schrijven.

Wel vind ik het onverklaarbaar om kandidaten iets voor te houden wat eigenlijk niet het geval is. Je kan het niet maken om kandidaten voor te wenden dat ze een voordeel kunnen krijgen als ze de test van iedereen het snelst maken wanneer al bepaald is dat de mol de test het snelst in gaat vullen en de kandidaten praktisch dus geen kans maken om het voordeel te winnen. Sommigen zullen hun testmaakstrategie aanpassen en daardoor wellicht meer risico nemen, een zeer onnodig risico wanneer de mol als vooropgezet plan de test als snelst “maakt” (nog los van het feit dat de mol de test in de officiele zin van het woord niet eens kán maken want er zitten geen consequenties aan zijn testuitslag verbonden) en dat benadeelt altijd de kandidaten.

Bovendien zou een scenario met Eva als mol het vervolg op de twist doen degenereren tot een simpele 2000 euro uit-de-pot-haal-actie van de Mol. Afgesproken en wel door productie en mol. De gescripte aard van een dergelijke actie is het Belgische de Mol vreemd, die doen daar niet aan.
Wat deze twist leuk en interessant maakt is de mogelijkheid dat niemand afvalt. Dat valt compleet weg als Eva de mol is en dat zou erg contradictief zijn aan de aard van een twist, want als de uitslag er van al vast staat is het geen twist meer.

Hierom streep ik Eva door. Als ze het wel is ben ik diep teleurgesteld in het programma en heb ik de gedachtegang van de productie over ongeschreven regels in het spel volledig verkeerd ingeschat. Ik geloof er dus niet in.
« Laatst bewerkt op: 3-04-2019, 01:17:35 door Mollenmania »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #63 Gepost op: 3-04-2019, 05:49:28 »
Wat deze twist leuk en interessant maakt is de mogelijkheid dat niemand afvalt. Dat valt compleet weg als Eva de mol is en dat zou erg contradictief zijn aan de aard van een twist, want als de uitslag er van al vast staat is het geen twist meer.
De echte afvaller redden kon nog steeds, maar dan moesten ze Eva's verhaal dat de echte afvaller aan tafel zat wel geloven, maar haar code(s) niet. En vervolgens de juiste code al gokken. Ook eens met de rest van je verhaal, de groep een worst voorhouden waar een steen in zit? Maakt het voor mij toch ook onwaarschijnlijk dat Eva de Mol is.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #64 Gepost op: 3-04-2019, 08:18:09 »
Wel vind ik het onverklaarbaar om kandidaten iets voor te houden wat eigenlijk niet het geval is. Je kan het niet maken om kandidaten voor te wenden dat ze een voordeel kunnen krijgen als ze de test van iedereen het snelst maken wanneer al bepaald is dat de mol de test het snelst in gaat vullen en de kandidaten praktisch dus geen kans maken om het voordeel te winnen.

Ik snap je punt, maar ik til er zelf niet zo zwaar aan. De kandidaten weten immers ook dat er een Mol in hun midden is die perfect alle antwoorden op de vragen weet en dus makkelijk de test het snelste kan maken zonder de slechtste te zijn.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #65 Gepost op: 3-04-2019, 09:09:35 »
...
Hierom streep ik Eva door. Als ze het wel is ben ik diep teleurgesteld in het programma en heb ik de gedachtegang van de productie over ongeschreven regels in het spel volledig verkeerd ingeschat. Ik geloof er dus niet in.

Zo denk ik er ook over en ik wil Eva daarom graag afschrijven vanwege de anders "oneerlijk voorgehouden worst".

Echter, vorig seizoen brachten de makers zelf de telefoonhint op gang op het Belgische forum (omdat hij anders waarschijnlijk niet tijdig ontdekt zou zijn). Dat "ingrijpen" had ik eigenlijk ook nooit verwacht. Ik hou dus voortaan elke optie open, los van het feit of ik het zelf wel of niet vind kunnen.

De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #66 Gepost op: 3-04-2019, 09:31:28 »
Zo denk ik er ook over en ik wil Eva daarom graag afschrijven vanwege de anders "oneerlijk voorgehouden worst".
Dan gaan jullie er dus vanuit dat, mocht Eva de mol zijn, ze van de productie de test het snelst moest gaan maken? Je mag toch aannemen dat een mol zelf ook nog dingen kan/mag bedenken om te mollen? Juist bij een opdracht als deze hoefde de productie niet al te veel te zeggen. De mol kan zelf wel kiezen waar hij/zij denkt het beste te kunnen mollen. Of dit nu aan tafel of als 'afvaller' is...
Ich bin ein Bärliner!

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #67 Gepost op: 3-04-2019, 10:05:45 »
Dan gaan jullie er dus vanuit dat, mocht Eva de mol zijn, ze van de productie de test het snelst moest gaan maken? Je mag toch aannemen dat een mol zelf ook nog dingen kan/mag bedenken om te mollen? Juist bij een opdracht als deze hoefde de productie niet al te veel te zeggen. De mol kan zelf wel kiezen waar hij/zij denkt het beste te kunnen mollen. Of dit nu aan tafel of als 'afvaller' is...

Of het nu moest van de makers of dat het een keuze van Eva was, indien zij de mol is, hebben de kandidaten wellicht meer risico in de test genomen voor een voordeel dat, achteraf gezien, helemaal niet te behalen viel.

De een vindt dat niet zo erg, ik zou het niet zo tof vinden. Daarom blijf ik liever denken (hopen) dat ze dat niet zouden doen. Vanwege het sturen bij de telefoonhint vorig jaar ben ik niet meer zo naïef dat ik het helemaal kan uitsluiten.

;)
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #68 Gepost op: 3-04-2019, 10:30:23 »
Ja ik ben het ermee eens dat het totaal niet fair zou zijn. Ik ben te veel het van top tot teen gescripte WIDM gewend denk ik.  ::rofl::


Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #69 Gepost op: 3-04-2019, 22:32:16 »
Ik snap je punt, maar ik til er zelf niet zo zwaar aan. De kandidaten weten immers ook dat er een Mol in hun midden is die perfect alle antwoorden op de vragen weet en dus makkelijk de test het snelste kan maken zonder de slechtste te zijn.

Dat is waar, maar toch zouden we dan in aflevering 11 op een gescript verhaal terugkijken en dat ben ik niet gewend van de Mol. Alle twists die zij gedaan hebben waren zo leuk en spannend (bijvoorbeeld die twist dat Marzena als een-na-laagst scorende naar huis moest omdat degene met het rode scherm niet geraden werd door de groep) omdat de uitslag er van nog niet bekend was. Ik hoop echt dat ze het niet is.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #70 Gepost op: 3-04-2019, 22:41:07 »
Dat is waar, maar toch zouden we dan in aflevering 11 op een gescript verhaal terugkijken

Waar aan de ene kant. Probleem is alleen dat je dan altijd iedereen kan afstrepen in de toekomst die in zo’n positie komt. Er kan geen situatie zijn waarin de mol niet terecht zou mogen komen.

Zelfde als dat iemand de mol niet kan zijn omdat iemand nieuwslezer is.

Iedereen die mee doet kan de mol zijn en de mol zou in elke positie moeten kunnen komen zonder dat wij diegene dan kunnen afschrijven


Offline Tunneltelevisie

  • Forumlid
  • Aan het einde van de tunnel... zien we de mol!
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #71 Gepost op: 4-04-2019, 23:12:49 »
+ 1

Bas wil ik ook graag wegstrepen, maar dat doe ik nog maar even niet definitief. Eva trouwens ook. Ze kan hier nog zo verdacht worden, maar op een of andere manier geloof ik er niet in  :)

Dat heb ik ook... Ik twijfel of Bas het kan zijn, maar onverdacht is hij niet. Toch maar in de gaten houden. Eva staat bij mij op nr. 2 op het verdachtenlijstje.

Op een of andere manier blijf ik de indruk houden dat de mol een vrouw is.

Ik zou Eva niet wegstrepen om het feit dat ze in de auto zat ipv bij de bom. Ze had een mooie rode jurk aan, die zou ik ook schoon willen houden als ik haar was.  ;)
« Laatst bewerkt op: 4-04-2019, 23:14:59 door Tunneltelevisie »
Tunnels, tunnels en nog eens tunnels. ;-)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #72 Gepost op: 5-04-2019, 13:13:52 »
Ik heb toegegeven dat ik er ook best zwaar aan til. Ik had van tevoren een paar uitvluchten bedacht waarbij Eva ZO perfect de mol kon zijn. Maar nou we de eigenlijke opdracht gezien hebben zit er wel een ENORM productieassistentgehalte aan (hee is dat niet een mooi niet Lingo-woord voor Merel ;) ?).

Maar goed, ik heb me eroverheen gezet en ik vind het nog steeds bloedrood-mooi dat de mol Rood krijgt (en rood draagt) terwijl ze op de Eerste stoel zit en als Eerste ingetypt wordt en ook nog eens onder het mom van als Eerste de test te hebben ingevuld.

Dan dat onbewogen gezicht en de reacties na afloop, zie Ingrid, dat was pas ECHTE teleurstelling. Er zit genoeg raars aan Eva om haar ferm te verdenken, ik zie bij anderen niet zoveel raars. En de rare is ALTIJD de mol, dat weten we nu toch wel  ::) 8) ;D
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #73 Gepost op: 7-04-2019, 23:58:09 »
Bruno

Daar laat ik t bij  ::rofl::

Offline Poekie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #74 Gepost op: 8-04-2019, 00:34:00 »
Bruno, Joeri en Elisabet streep ik door. Over Bas twijfel ik nog lichtelijk.

Offline Convans

  • Forumlid
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #75 Gepost op: 8-04-2019, 00:35:06 »
Bruno, Joeri, Elisabet, Bas en Axel.

Oei er blijft er maar 1 meer over

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #76 Gepost op: 8-04-2019, 00:38:04 »
Ik had al Bruno, joeri en elisabet. Vandaag komt daar bas bij.

anoniem 30784

  • Gast
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #77 Gepost op: 8-04-2019, 10:12:58 »
Op basis van het moldagboek uit aflevering 2...

...kom ik op het volgende uit:

Naar mijn mening moet de mol eigenlijk haast wel een vrouw zijn gebaseerd hierop. Ik vind dit een typische manier van praten voor een vrouw (het moldagboek is een vervormd audiofragment van spraak van de mol).
Mannen gebruiken doorgaans toch minder woorden om hun emoties te uiten/uit te vergroten/te overdrijven (woorden zoals 'ongezien', 'echt', 'heel' of 'zo' worden in dit fragment op een vrouwelijke manier gebruikt), die zijn minder expressief dan vrouwen. Ook vind ik het vrouwelijk overkomen om een schuldgevoel te uiten over het misleiden van mensen. Verder worden vrouwen vaak sneller in vertrouwen genomen dan mannen. Dat de mol zegt zich te voelen als een moordenaar die op zoek is naar zijn volgende slachtoffer vind ik weer zo'n typisch vrouwelijke uitspraak, het is weer een vorm van overdrijving. Vrouwen hebben over het algemeen ook meer behoefte eraan om hun emoties te uiten dan mannen (al is het maar omdat dat voor mannen minder cultureel geaccepteerd is en zij dus meer gewend zijn om emoties op te kroppen), dus moeite hebben met het niet kunnen uiten van dingen vind ik ook typisch vrouwelijk. De mol lijkt me verder ook een expressief/extravert iemand, aangezien zo iemand het snelste moeite zal hebben met het niet kunnen uiten van dingen.

Daarnaast was het iemand op wieisdemol.be opgevallen dat de mol in dit moldagboek vaak het woordje 'wel' gebruikt. Iemand van die site heeft bijgehouden hoe vaak de kandidaten het woordje 'wel' gebruiken in de eerste 4 afleveringen en daar kwam het volgende uit:

Kaat en Eva zijn op basis van deze analyse dus duidelijk het meest verdacht.
Bas en Axel vallen wel echt voor mij af, ik zie beide mannen die tekst uit dat moldagboek niet zeggen. Verder zeggen zij ook beduidend minder vaak 'wel' dan Eva en Kaat, terwijl dat woord in die paar zinnen in het eerste moldagboek maar liefst 3 keer is gebruikt. De rest had ik al geschrapt.

Op basis van gedrag binnen de opdrachten verdacht ik Kaat al niet meer, dus Eva zal het wel zijn. Maar ik houd beide dames nog even in de gaten om te voorkomen dat ik te voorbarig een conclusie trek.  ;D

Dit moldagboek zit me op het moment wel heel erg dwars.

Op basis hiervan zou je zeggen na de exit van Eva dat Kaat het wel moet zijn.

Maar er zijn een aantal montagedingetjes die Kaat bewust verdacht lijken te maken waardoor ik haar eigenlijk wel met zekerheid durf te strepen. Ook blijf ik erbij dat ik haar te 'spontaan' vind om de mol te zijn. Eva lijkt gesneuveld te zijn door vol voor haar te gaan ook.

Maar als Kaat het niet is... dan is het Elisabet? Zij is de enige vrouw die over blijft dan. Maar er is ook erg veel wat tegen haar mol zijn spreekt.

Kortom:  ??? ??? ??? Kunnen we hier wel iets betrouwbaar uit afleiden?


Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #78 Gepost op: 8-04-2019, 14:00:30 »
Citaat

Aflevering 0 afgestreept:
- Martijn
- Bruno
- Ingrid

Aflevering 1 afgestreept:
- Martijn
- Bruno

Aflevering 2 afgestreept:
- Martijn
- Elisabet
- Bas
- Ingrid

Aflevering 3 afgestreept:
- Elisabet
- Bruno
- Joeri


Aflevering 4 afgestreept:
- Bruno
- Axel
- Bas

Door Bruno nu een definitief kruis. Dit valt niet meer uit te leggen.

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: Wie is de Mol NIET?
« Reactie #79 Gepost op: 8-04-2019, 15:21:34 »
NIET de mol:

-Joeri
-Bruno
-Elisabet
-Axel
-Bas