Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling  (gelezen 9847 keer)

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #40 Gepost op: 19-03-2019, 11:38:46 »
Wat ik mij afvraag... De kandidaten hadden de kettingen de hele dag om. We zagen ze ermee ontbijten en samen in de wagens stappen. Hoe zou het gegaan zijn bij toiletbezoeken?
 ???
Haha, ik had dezelfde gedachte, stel je voor dat je een Olcay in de groep hebt. Maar ik denk dat de ketting dan wel even af mocht, buiten beeld.
Misschien is het wel de verklaring dat de sterke groep zoveel later binnen kwam. Sterke groep, zwakke blaas. ;D

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #41 Gepost op: 19-03-2019, 12:34:35 »
Er worden al wat  conclusies getrokken dat de zwakkere groep een aantal deelnemers zou hebben die vertragen, met name de dames. Maar in de snelle groep wilde Martijn sneller gaan (afgeremd door Kaat) en Kaat liet deze groep (in overleg) nog een tijdje wachten. Het verschil tussen de zwakkere en sterkere groep was 1250 om 2000. Die 1250 is uiteindelijk wel heel laag uitgevallen dan. Ik durf nog geen al te grote conclusies te trekken. De opdrachten zijn wat dat betreft goed samengesteld. Er is voor iedereen wel een molactie te vinden.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #42 Gepost op: 19-03-2019, 13:59:51 »
Er worden al wat  conclusies getrokken dat de zwakkere groep een aantal deelnemers zou hebben die vertragen, met name de dames. Maar in de snelle groep wilde Martijn sneller gaan (afgeremd door Kaat) en Kaat liet deze groep (in overleg) nog een tijdje wachten. Het verschil tussen de zwakkere en sterkere groep was 1250 om 2000. Die 1250 is uiteindelijk wel heel laag uitgevallen dan. Ik durf nog geen al te grote conclusies te trekken. De opdrachten zijn wat dat betreft goed samengesteld. Er is voor iedereen wel een molactie te vinden.

Inderdaad. Als de mol net vertraagt heeft in de snelle groep heeft hij het ook goed gedaan. We kunnen weinig conclusies trekken. Dit wordt een goede opdracht om te herbekijken als er veel kandidaten uit het spel liggen.

Offline Milow mol 13

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • You are stronger than you think
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #43 Gepost op: 19-03-2019, 16:06:51 »
Wat een opdracht  ::rofl::
Oké ik denk er zijn meer dan 1 mol . Maar ik denk van met die extra opdrachten kan je het beste toch 2-4 x proberen en dan stoppen . Maar ik denk kaat die bleef maar van ja kom proberen en ook op het laatste met die trappen kom op nog 10 min wachten of weet ik veel hoe lang . En dan die andere jonge maar ben zijn naam kwijt die van Limburg meer mollen kon niet het is gewoon te opvallend bij sommige .

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #44 Gepost op: 19-03-2019, 18:59:46 »
Bij de Nederlandse mol zagen we niet hoe Merel en Sarah samen tot het besluit kwamen om de sleutelopositie bij de verkeeropdracht in te nemen. Zij bleken later mol en winnaar. Ik vind het altijd verdacht als we heel weinig zien, of iets essentieels niet zien. We zagen maar een heel kort fragment van het dansen bij de langzame groep. Als daar niet de mol bij had gezeten, was er geen reden geweest om het niet uit te zenden, hoe meer molgedrag hoe beter. Maar als de echte mol daarbij zat, en er gebeurde erg vreemde dingen, dan laten ze het liever niet zien.
« Laatst bewerkt op: 19-03-2019, 20:29:38 door Run »

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #45 Gepost op: 19-03-2019, 19:07:47 »
'Kaka' is gewoon het Vlaamse woord voor 'poep'... dus niet echt bedoeld als een referentie denk ik, maar gewoon omdat het er lag  ;)

Weet ik, natuurlijk. Maar viel me gewoon op omdat het fonetisch aan de 1e opdracht Chaka deed denken. Is 99,9% niets dan toeval  :D

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #46 Gepost op: 19-03-2019, 20:18:01 »
Ik vind het altijd verdacht als we heel weinig zien, of iets essentieels niet zien. We zagen maar een heel kort fragment van het dansen bij de langzame groep. Als daar niet de mol bij had gezeten, was er geen reden geweest om het niet uit te zenden, hoe meer molgedrag hoe beter. Maar als de echte mol daarbij zat, en er gebeurde erg vreemde dingen, dan laten ze het liever niet zien.

In dit geval denk ik dat dit vooral was om de spanning over de vraag of er met die deelopdracht geld was verdiend (i.e. of de zwakken de sterken hadden geëvenaard bij het bamboedansen) er zo lang mogelijk in te houden.
Woosie down?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #47 Gepost op: 19-03-2019, 21:55:08 »
Of omdat die groep het dansen wellicht al vrij snel opgaven? Ik vond ook dat ze het helemaal niet goed aanpakten. De sterke groep begon met oefenen "op het droge" (zonder de stokken) en zij hadden het juiste pasje om na elke "maat" goed uit te komen met de voeten - zij telden 4 stapjes in elke maat. De zwakke groep telden 3 stapjes in elke maat, waardoor je na 1 maat de verkeerde voet optilt.

---

Het is hoe dan ook een toffe opdracht, waar heel veel in zit. Dat zeepschuiven had iets knulligs en zie ik BN'ers toch niet zo gauw doen ::) Ik denk dat veel tijd is gaan zitten in de deelopdrachten. Het zeepschuiven leek beide groepen ongeveer even goed af te gaan, maar het dansen kan de sterke groep best wel eens veel tijd gekost hebben. Ik denk dat het heel interessant kan zijn om te kijken op welke punten in de tocht Martijn welke bedragen noemt, omdat je dan een besef van tijd krijgt, althans van die groep.

En, vastgeketend moeten ontbijten... ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #48 Gepost op: 19-03-2019, 22:08:50 »
In dit geval denk ik dat dit vooral was om de spanning over de vraag of er met die deelopdracht geld was verdiend (i.e. of de zwakken de sterken hadden geëvenaard bij het bamboedansen) er zo lang mogelijk in te houden.

Dat denk ik ook ja. Het ging dan ook om best veel geld (wat we wel wisten, maar de uitslag niet). Bij WIDM zou dit een goudmijn zijn.

Offline Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Wandeltocht
« Reactie #49 Gepost op: 19-03-2019, 22:43:41 »
Leuke opdracht! En meteen een hele lastige om de mol te spotten omdat er zoveel tactieken mogelijk zijn als mol.

In de sterke groep kun je of heel snel gaan om de zwakkere groep het moeilijk te maken, of traag om geld af te snoepen.
Bij de opdrachten kan je als mol het wel vertragen, maar ik de snelle groep is dit wellicht juist weer voordelig...
In de zwakkere groep is mollen maar met 1 tactiek mogelijk, namelijk zo langzaam mogelijk gaan. Dit valt op. Dus ik denk dat de mol weleens in de snelle groep gezeten kan hebben om flexibel te zijn. Mits dit mogelijk was met de verdeling.
You'll never walk alone

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #50 Gepost op: 19-03-2019, 23:07:24 »
Leuke opdracht! En meteen een hele lastige om de mol te spotten omdat er zoveel tactieken mogelijk zijn als mol.

In de sterke groep kun je of heel snel gaan om de zwakkere groep het moeilijk te maken, of traag om geld af te snoepen.
Bij de opdrachten kan je als mol het wel vertragen, maar ik de snelle groep is dit wellicht juist weer voordelig...
In de zwakkere groep is mollen maar met 1 tactiek mogelijk, namelijk zo langzaam mogelijk gaan. Dit valt op. Dus ik denk dat de mol weleens in de snelle groep gezeten kan hebben om flexibel te zijn. Mits dit mogelijk was met de verdeling.
Je kunt in de sterke groep veel dingen doen inderdaad:
- Erg snel zijn
- De opdrachten zo goed mogelijk doen, waardoor de andere groep het resultaat niet evenaart
- Tijd rekken bij de opdrachten (om ze zo goed mogelijk te doen)
- Tijd rekken op het einde zodat de zwakke groep het zeker haalt, en dus geld wegspelen

Ik denk dat een combinatie het mooiste is. Met het wandelen snel zijn, de opdrachten zo goed mogelijk doen en daardoor er ook langer over doen, want zo kan je het snelle wandelen compenseren en voorkom je geld in de pot. En dan op het eind toch zeggen "jongens, we zijn misschien nog te snel geweest," zodat er toch nog wat extra uit de pot gaat. Alles zou kunnen getuigen van een kandidaat die zich inzet.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #51 Gepost op: 20-03-2019, 00:52:15 »
Had ik dat niet al eens gezegd?  ::hypocriet::

In de zwakke groep kon de mol m.i. op drie manieren vertragen: 1) een beroep doen op de eigen slechte conditie; 2) aanhaken bij een zwakke medekandidaat; 3) veel tijd besteden aan de deelopdrachten (die vervolgens nog gesaboteerd konden worden).

In de sterke groep kon gemold worden door 1) onnavolgbaar snel te lopen; 2) de deelopdrachten a) niet b) heel snel of c) inimiteerbaar goed uit te voeren;  3) voor de eindstreep onnodig te wachten om het geldbedrag te doen zakken.

Maar om dat laatste te bewerkstelligen kon de mol ook het omgekeerde van 1, 2a en 2b doen.
Woosie down?

Offline vickypollard

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #52 Gepost op: 20-03-2019, 07:16:51 »
Daar lijkt het op :p

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #53 Gepost op: 20-03-2019, 14:24:33 »
Moooie opdracht, en veel ervan in beeld gebracht, heel fijn.

Zonder in tunnelvisie te geraken viel mij een aantal dingen op:
-de zwakke groep deed het in 50 minuten, de sterke groep deed het in 1u20min, dat is een heel stuk langzamer. Als sterke groep zouden ze er veel minder dan 50min over hebben kunnen doen. Mochten ze echt 'sterk' hebben gelopen, dan is er veel tijd verloren gegaan bij de opdrachten. Als we de voiceover-tekst van Gilles mogen geloven heeft de sterke groep minder tijd besteed aan de bruine zeep helling ("een paar minuutjes"), en nauwelijks tijd verspeeld bij de 'zwakste schakel' opdracht en overleg.
Dus het verlies zit in de bamboedans. Voor de Mol snijdt daar het mes aan twee kanten: veel tijd verliezen door veel te oefenen én door veel te oefenen een hoog bedrag neerzetten wat de kans van het bedrag binnenhalen verkleint.

Maar zoals al veel gemeld, er zijn meerdere tactieken mogelijk geweest voor de mol. Bijvoorbeeld:

-Een mol met voorkennis gaat een flink stuk hardlopen alvorens aan de beklimming te beginnen, zo put je de zwaksten lekker uit.

edit: fout gemaakt. Beginstand was 4000, dus de zwakke groep heeft er 2000 oftewel 8x250/10min = 80 minuten over gedaan, de sterkte (1500 bij aankomst) 20 minuten langer, 100 minuten, en nog 10 minuten wachten boven bij de finish...
« Laatst bewerkt op: 20-03-2019, 16:56:03 door Mollem »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #54 Gepost op: 20-03-2019, 14:30:31 »
Een mol met voorkennis gaat een flink stuk hardlopen alvorens aan de beklimming te beginnen, zo put je de zwaksten lekker uit.

Ja, dit merkte ik van Elisabet op in haar topic. Eerst vooroplopend de groep laten rennen en vervolgens bij de trap gebruikmaken van het feit dat Ingrid niet meer mee kon. ::jaja::

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #55 Gepost op: 20-03-2019, 14:51:15 »
-de zwakke groep deed het in 50 minuten
Het traject was 5 km. Dan zou de zwakke groep gemiddeld 6 km/h hebben gelopen, de tijd die verspeeld is aan de opdrachten nog niet eens meegerekend. Een gedeelte van het parcours liepen ze met een gewicht van 10 kilo, en het ging nog een stuk bergop waarbij het tempo er duidelijk uit lag. Dus onderweg moet het gemiddelde ergens rond de 7 à 8 km/h hebben gelegen. Ik ben zelf een wandelaar, en dit vind ik eigenlijk onwaarschijnlijk snel. De vermeende vertragings-taktiek van Elisabeth resulteerde in elk geval niet in een trage eindtijd, dus dat heeft ze dan toch niet helemaal goed ingeschat.

EDIT: Ik denk dat je tijden niet kloppen. Begonnen ze niet met 4.000 euro, waarbij er na elke 10 minuten 250 euro van af ging? Als je dan op 2.000 euro binnenkomt, heb je er zo'n 80 minuten over gedaan. Ik moet de aflevering nog terugkijken, maar dat zou al meer in de buurt komen van wat realistisch is... Nog steeds behoorlijk snel, overigens. Ik zie de mol-actie dan ook eerder in het met opzet vertragen in de sterke groep, zodat de opbrengst zo laag mogelijk uitvalt.
« Laatst bewerkt op: 20-03-2019, 15:30:52 door Newbie2 »

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #56 Gepost op: 20-03-2019, 15:30:10 »
Ja ze begonnen op 4000 euro ::jaja::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2
« Reactie #57 Gepost op: 20-03-2019, 15:42:23 »
Haha, ik had dezelfde gedachte, stel je voor dat je een Olcay in de groep hebt. Maar ik denk dat de ketting dan wel even af mocht, buiten beeld.
Misschien is het wel de verklaring dat de sterke groep zoveel later binnen kwam. Sterke groep, zwakke blaas. ;D

gewoon... : "pas op, kaka!"...  ::rofl::

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #58 Gepost op: 20-03-2019, 22:21:06 »
Bas boven aan de trap op het laatste stuk voor de finish: Ingrid gaat dat niet trekken he. Dat wordt overgenomen door de groep, waarna ze besluiten te wachten tot 1250 euro. Vertragen.
Bij de stokken zei hij nog 10x doen, maar dat is weggefilterd. Wij lezen Kaat op de ondertiteling die die 10x herhaald. Vertragen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 2: Geketende wandeling
« Reactie #59 Gepost op: 20-03-2019, 22:25:49 »
Dat van die tien keer is inderdaad niet te horen maar wel duidelijk te zien, ook omdat Liesbeth er verbaasd op reageert. (Zou afvaller Liesbeth op Bas gestemd hebben als Mol?) Maar het is niet per se verdacht van Bas, die tien keer. Als je de pogingen vlot achter elkaar doet hoeft het niet veel tijd te kosten. (Toch vind ik Bas ook zeer verdacht overkomen, hij zou het zeker kunnen zijn.)