Auteur Topic: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner  (gelezen 11160 keer)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #40 Gepost op: 8-04-2019, 20:58:12 »
De mol had geen voorkennis en wist niet wat de opdrachten van de andere kandidaten zijn. Het kan wel goed zijn dat de mol voordien gebrieft is welke enveloppe te nemen (in dat geval moet hij als één van de eersten zijn) en een opdracht te nemen die moeilijk uit te voeren is en te doen mislukken. Dat maakt Elisabeth het meest verdacht (Axel is hier het meest onmols).
« Laatst bewerkt op: 8-04-2019, 21:00:19 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #41 Gepost op: 8-04-2019, 20:59:55 »
Dat de Mol geen voorkennis had weten we toch niet? Wat de andere opdrachten waren kon ook prima gebrieft worden.

Offline Luc

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #42 Gepost op: 8-04-2019, 21:08:56 »
Het zat mij eerst dwars dat Kaat (mijn hoofdverdachte nu) de gemakkelijkste opdracht koos en vlekkeloos uitvoerde waardoor er €400 in de pot kwam. Maar misschien was het de bedoeling om hier onmols over te komen en redeneerde ze dat de andere moeilijkere opdrachten wellicht zouden mislukken.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #43 Gepost op: 8-04-2019, 21:34:34 »
Mij viel op dat de etiquettejury de kandidaten niet op het scherm ziet zoals ze werkelijk aan tafel zitten, maar naast elkaar gepositioneerd, zoals in Het Laatste Avondmaal.

Waarom is het belangrijk wat de jury ziet en niet wat de werkelijke tafelschikking is? De gastheer is degene die het diner aanbiedt en kan dus vergeleken worden met Jezus. Uitgaande van alleen de zittende eters en als Judas inderdaad de man in het geel is, kom ik bij Axel uit.

Offline yfpyfke

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #44 Gepost op: 8-04-2019, 22:43:15 »
Het zat mij eerst dwars dat Kaat (mijn hoofdverdachte nu) de gemakkelijkste opdracht koos en vlekkeloos uitvoerde waardoor er €400 in de pot kwam. Maar misschien was het de bedoeling om hier onmols over te komen en redeneerde ze dat de andere moeilijkere opdrachten wellicht zouden mislukken.
Als Kaat de mol is (ik twijfel nog) dan kan ze ook bedacht hebben dat nooit minimaal 3 anderen vader jacob zouden gaan zingen. Het verbaasde me dat iedereen meezong.

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #45 Gepost op: 8-04-2019, 23:10:44 »
Als Kaat de mol is (ik twijfel nog) dan kan ze ook bedacht hebben dat nooit minimaal 3 anderen vader jacob zouden gaan zingen. Het verbaasde me dat iedereen meezong.
Ze zei het al in haar aankondiging dat iedereen moest meespelen. En de andere kandidaten hebben ook heus wel door dat dit de opdracht van Kaat was en werkten gewoon mee voor extra geld in de pot.
Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #46 Gepost op: 9-04-2019, 07:59:45 »
Kaat deed dat zo elegant dat de jury haar een compliment gaf dat ze iedereen aan tafel erbij betrok. Heel mooi. ;D

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #47 Gepost op: 9-04-2019, 09:02:24 »
De mol had geen voorkennis en wist niet wat de opdrachten van de andere kandidaten zijn. Het kan wel goed zijn dat de mol voordien gebrieft is welke enveloppe te nemen (in dat geval moet hij als één van de eersten zijn) en een opdracht te nemen die moeilijk uit te voeren is en te doen mislukken. Dat maakt Elisabeth het meest verdacht (Axel is hier het meest onmols).

Alleen kozen de kandidaten precies elkaar (Joeri koos Elisabeth). De mol heeft hier toch geen invloed over wanneer hij gaat.
klaar voor de strijd

Offline Mollem

  • Forumlid
  • love and understanding
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #48 Gepost op: 9-04-2019, 09:16:37 »
De molbriefing kan geweest zijn: "pak niet een te hoog bedrag of laat de opdracht mislukken", meer niet.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #49 Gepost op: 9-04-2019, 09:48:42 »
Een klassieker deze opdracht ::bravo::.

De hint met het laatste avondmaal is leuk maar volgens mij hebben we zo'n hint al een keer gehad een paar seizoenen terug ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #50 Gepost op: 9-04-2019, 10:02:40 »
Elisabet werd afgerekend op het drinken van teveel wijn. En dat werd goed in beeld gebracht.
Maar op de etiquette lijst stond niks noppes nada over (en ik heb het nog gegoogled, die etiquette lijst staat gewoon op internet) het feit dat vrouwen heel matig met alcohol drinken moesten zijn. Een hele makkelijke manier om onder "de voornaamste gast" uit te komen. Hoe moesten de andere kandidaten dit weten?

En je eigen 600 euro verprutsen door net effe niet je best te doen. Dat ze echt last had van zenuwen dat geloof ik wel, maar een (universitair geschoolde) kandidaat had die twee minuten wel vol gekregen.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #51 Gepost op: 9-04-2019, 10:07:20 »
Mwah heeft niets met opleiding te maken, ik had dat ook lastig gevonden hoor ::jaja::. Misschien zou ik na een tijdje niets logisch meer zeggen en overkomen als iemand die uberhaupt niet geschoold is ;D.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline kimsalabim

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #52 Gepost op: 9-04-2019, 16:11:05 »
Waarom is het belangrijk wat de jury ziet en niet wat de werkelijke tafelschikking is? De gastheer is degene die het diner aanbiedt en kan dus vergeleken worden met Jezus. Uitgaande van alleen de zittende eters en als Judas inderdaad de man in het geel is, kom ik bij Axel uit.

Het beeld dat de jury op het scherm ziet lijkt meer op Het Laatste Avondmaal zoals dat op het schilderij van De Juanes, maar ook in de bekendere versie van Da Vinci afgebeeld is; met de dinerenden aan een kant van de tafel en niet rondom de tafel, zoals ze werkelijk zitten. Vandaar dat me dat beeld meteen opviel.

De jury zit daar om te beoordelen wie zich niet en wie zich juist wel aan de regels houdt. Ik zag daar een mooie analogie met de televisiekijker in; ook wij zitten als een soort jury naar een scherm te kijken om te beoordelen wie zich goed gedraagt.

Ik heb al een paar keer de vergelijking met de gastheer als Jezus voorbij zien komen, maar daar wringt het voor mij een beetje; er is namelijk ook nog een gastvrouw aan tafel. Telt zij dan voor het gemak niet mee? Of valt ze, naar ouderwets gebruik, samen met haar man?   ::)
Dat was voor mij nog een reden om te focussen op het afgebeelde in plaats van op de werkelijke tafelschikking.

Op een ander forum zag ik trouwens dat iemand had ontdekt dat in het desbetreffende restaurant nog meer beroemde reproducties hangen. Zo hangt ook Da Vinci’s Laatste Avondmaal er en ook de Mona Lisa hing ergens. Dat lijkt er in ieder geval op te wijzen dat de productie het schilderij niet speciaal voor deze opdracht heeft opgehangen. Het werk wordt echter zo specifiek geframed in beeld genomen, dat ik wel denk dat we er iets mee moeten.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2
« Reactie #53 Gepost op: 9-04-2019, 19:44:16 »
Dat hangt ervan af hoe hard je al gebrieft bent als Mol denk ik.

Je kan je als Mol willen laten opsluiten om dan terug te lopen naar de vrijstelling en je te laten afknallen per ongeluk, maar net als bij Eva en haar snelle test: Waarom wil je in de sleutelpositie staan?

Het leek mij eerst ook een onmolse positie om te winnen maar eigenlijk is het de beste. Dat wordt nl de persoon die cruciaal is voor het doen slagen van de volgende opdracht. Alleen als die persoon in de Jeep belandt, wordt er geld verdiend.

Een kandidaat in die positie heeft alle belang bij het vinden van de vrijstelling en vervolgens op tijd bij de Jeep te geraken (en zo ook nog eens 4000 te verdienen). En de kandidaten op zoek naar de ander, hebben ook een dubbel belang om de opdracht te doen slagen.

Volgens mij had de mol dus best een belang om de beleefdste te willen zijn. Blijft de vraag, had hij/zij die tip meegekregen van Gilles? Het zou voor mij in ieder geval het voorbeeldige kandidatengedrag van Kaat kunnen verklaren ;)

De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #54 Gepost op: 10-04-2019, 11:28:30 »

Ik heb al een paar keer de vergelijking met de gastheer als Jezus voorbij zien komen, maar daar wringt het voor mij een beetje; er is namelijk ook nog een gastvrouw aan tafel. Telt zij dan voor het gemak niet mee? Of valt ze, naar ouderwets gebruik, samen met haar man?   ::)

Het echtpaar bood het diner aan, dus in plaats van gastheer kun je ook gastvrouw lezen. Maar je bent wel in Azie en daar is de vrouw nog steeds ondergeschikt aan de man, in ieder geval in het openbaar. Als je goed kijkt kun je ook zien dat meneer Huang zijn vrouw volkomen negeert.

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #55 Gepost op: 10-04-2019, 15:09:14 »
Het leek mij eerst ook een onmolse positie om te winnen maar eigenlijk is het de beste. Dat wordt nl de persoon die cruciaal is voor het doen slagen van de volgende opdracht. Alleen als die persoon in de Jeep belandt, wordt er geld verdiend.

Een kandidaat in die positie heeft alle belang bij het vinden van de vrijstelling en vervolgens op tijd bij de Jeep te geraken (en zo ook nog eens 4000 te verdienen). En de kandidaten op zoek naar de ander, hebben ook een dubbel belang om de opdracht te doen slagen.

Volgens mij had de mol dus best een belang om de beleefdste te willen zijn. Blijft de vraag, had hij/zij die tip meegekregen van Gilles? Het zou voor mij in ieder geval het voorbeeldige kandidatengedrag van Kaat kunnen verklaren ;)


Alleen als je het daar fout zou doen in die positie sta je wel écht ontzettend in de schijnwerpers, dus dat zou echt heel gewaagd zijn.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #56 Gepost op: 10-04-2019, 16:04:07 »
Alleen als je het daar fout zou doen in die positie sta je wel écht ontzettend in de schijnwerpers, dus dat zou echt heel gewaagd zijn.

Je bent niet voor niets de mol he? Je lost het maar op, denk ik dan ;)

Maar je hebt helemaal gelijk als je stelt dat het misschien makkelijker en zeker minder opvallend is, om als mol buiten de gevangenis te opereren.

Ik wilde vooral beargumenteren dat het een cruciale positie is en het daardoor zeker niet onmols hoeft te zijn om de winst te begeren bij het diner.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #57 Gepost op: 10-04-2019, 16:12:53 »

Ik wilde vooral beargumenteren dat het een cruciale positie is en het daardoor zeker niet onmols hoeft te zijn om de winst te begeren bij het diner.

Maar dan moet je er als mol ook wat mee doen met die positie en dat deed ie niet. Hij ging als een speer  ::rofl::


Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #58 Gepost op: 10-04-2019, 16:35:59 »
Maar dan moet je er als mol ook wat mee doen met die positie en dat deed ie niet. Hij ging als een speer  ::rofl::

Precies! Wederom een strepert voor Bas ;D
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Run

  • winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 5] - Opdracht 2 Het diner
« Reactie #59 Gepost op: 10-04-2019, 23:17:50 »
Als het doel was om de mol via deze opdracht apart te krijgen voor een uitgebreide briefing en misschien oefening, dan moet het iemand zijn die goed met stokjes kan eten. Als deze theorie klopt, zijn er drie die goed met stokjes konden eten, want er waren drie molkandidaten. Wie konden er goed met stokjes eten behalve Bas?