Maar bij deze uitrit begon wel de kart route die wij ook zouden gaan lopen.
Erik en Heinz zijn nogal van de cijfertjes, dus die hielden precies bij hoeveel lantaarnpalen, zebrapaden, bushaltes, stadplattegronden, voorrangborden en telefooncellen we tegen kwamen.
Ik vind het helemaal niet gek dat die opdracht is mislukt, want zelfs wij vonden het nog lastig om lantaarnpalen en voorrangsborden te tellen in die drukke stad! En wij waren nog wel lopend...
Onderweg kwamen we bij de Sasserpoort, waar ze in de opdracht ook onderdoor reden.
Het leek alsof 'ie dicht was, maar Erik vond een deur en dus konden we naar boven.
Hier was weer zo'n verschrikkelijke trap, en aangezien ik al spierpijn had van de Peperbus kon dit er ook nog wel even bij.
Gelukkig was de Sasserpoort niet zo hoog, en kwamen we boven bij één of ander kunstwerk uit.
Niemand van ons snapte wat het voor moest stellen, maar er draaide een filmpje van 2 mannen in de Sasserpoort in oorlogstijd.
Eén man werd door het raampje doodgeschoten en de ander ging doodleuk een kaartenhuis bouwen. De logica van het filmpje ging totaal aan me voorbij, en de rest snapte er ook niet veel van dus die liepen weer weg.
Maar ik wilde het einde zien, dus ik bleef nog even staan. En zo ineens ontplofte de Sasserpoort in het filmpje en ik schrok zo hard dat ik half Zwolle bij elkaar gilde (Maarten kan het nog heel goed na doen
).
Inmiddels had de rest een verdieping lager de maquette van Zwolle gevonden, die Lara en Jelani gebruikt hadden bij de middelpunt-opdracht!
In het echt was 'ie veel groter dan op tv, en ik vroeg me af hoe ze ooit die vlaggetjes op die huizen hadden gekregen.
Ondertussen ontdekte Erik een raam... het raam waaruit Lara naar buiten hing, toen ze Amin en Naomi riep.
Daar moest natuurlijk ook een foto van genomen worden!
Maar we waren niet de enige bezoekers van de Sasserpoort, want er kwam ineens een medewerker aanlopen die vroeg wat we aan het doen waren, want de Sasserpoort was gesloten.
We legden uit dat we verstokte molfans zijn die alle hoogtepunten van WIDM junior aan het bezoeken waren...
Vaag wist ze nog wel iets van de opnames, maar ook zij snapte niet veel van ons verhaal. Ze stamelde nog iets over 'de graaf van Sassendonk' en of we daar misschien voor kwamen?
Tja, je zal ook maar een molfan zijn, en een foto uit een raampje van een oud gebouw willen nemen, omdat ze dat in je favoriete tv serie ook deden...
Maar goed, ze vond het goed dat we nog een foto namen dus Erik snelde naar beneden om een foto van mij te maken, terwijl ik net als Lara uit het raampje hing.
Eenmaal weer beneden raakten we in gesprek met een verkleedde man, die ons vertelde dat er overal in Zwolle kunstprojecten waren, die mensen konden bekijken.
Dat filmpje in de Sasserpoort waar ik zo van schrok was dus één of ander raar kunstproject.
En dat verklaarde ook meteen alle vreemd verklede mensen en carnavals projecten die we al de hele dag tegen kwamen.
Ons volgende doel was het musem 'de Fundatie', waar ze bij de kartopdracht wisselden van chauffeur.
Alleen was ook hier weer één of ander gaar kunstproject met allemaal bedden en een lijk op een brancard, dus we liepen snel door naar de markt.
Op deze markt kochten Iris, Amin, Naomi, Lara en Jelani de spullen voor de 'ik-ga-op-reis-en-neem-mee' opdracht.
Dat konden wij natuurlijk ook proberen.
Bij een kraampje met portomonnees vroeg ik of ze ook tandenborstels verkochten, terwijl Maarten het probeerde bij een kraampje met tuinbeelden.
Vreemd genoeg had geen van beiden een tandenborstel voor ons.
Bij een ander kraampje kwamen we wel oorbellen tegen, en we vonden zelfs een broek voor 5 euro.
Erik hing ondertussen met zijn neus op de grond op zoek naar iemand met teenslippers.
Bij een winkel vond ik een felbegeerd paar en na een foto moment verlieten we de markt voor een bezoek aan ons laatse doel, het Stedelijk Museum.