Auteur Topic: Molbeurs 2008 is gestart  (gelezen 19223 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #20 Gepost op: 6-01-2008, 11:51:05 »
doordat de software de aandeelprijzen beetje bij beetje aanpast aan de aantallen verkochte aandelen (er zat een flinke rem op)

Ik vind het systeem stukken beter dan vorig jaar, toch is de rem wel erg groot en de verschillen inderdaad miniem, er valt dus weinig te speculeren en handelen als de aandelen binnen 1 dukaat van elkaar staan. Kan je dit niet aanpassen?

Ook zou het leuk zijn 'short' te kunnen gaan (bij voldoende margin). Als je dat zeker weet dat bijv. Nicolette de mol niet is dan kun je bij voldoende dukaten in kas net zoveel molaandelen van haar verkopen als je wilt en krijgt dat aandeel dus pas echt een realistische waarde, nu zijn de waardes vrijwel gelijk en zie je alleen een heel verzacht effect in verschil tussen Kandidaten en Mollen.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #21 Gepost op: 6-01-2008, 12:43:38 »
Ik vind het systeem stukken beter dan vorig jaar, toch is de rem wel erg groot en de verschillen inderdaad miniem, er valt dus weinig te speculeren en handelen als de aandelen binnen 1 dukaat van elkaar staan.

O, dat valt best mee hoor. Gisteren hadden we even verschillen van drie dukaten en dat bracht onmiddellijk grote speculaties teweeg. Bekijk eens de grafieken bij Patrick.

Citaat
Ook zou het leuk zijn 'short' te kunnen gaan (bij voldoende margin). Als je dat zeker weet dat bijv. Nicolette de mol niet is dan kun je bij voldoende dukaten in kas net zoveel molaandelen van haar verkopen als je wilt en krijgt dat aandeel dus pas echt een realistische waarde.

Om short te gaan moet je het andere aandeel kopen. Er zijn al diverse spelers die dit doen en zo winst maken (zie acties bij Patrick-Kandidaat).

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #22 Gepost op: 6-01-2008, 14:35:19 »
O, dat valt best mee hoor. Gisteren hadden we even verschillen van drie dukaten en dat bracht onmiddellijk grote speculaties teweeg.

Nou dat werd ook door een toevallige tegelijktijdige koop en later verkoop door minstens 3 spelers

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #23 Gepost op: 6-01-2008, 15:06:27 »
Citaat
ik denk toch meer aan 20 a 30 dukaten :). Wat kan als de parameters anders zijn.

Vorig jaar ging het idioot hard, kon je zo van 100 naar 999 gaan. Nu gaat het me juist te zacht.


Nog steeds zit het binnen een paar dukaten van elkaar, toch eens sleutelen aan de parameters?

Wat ik trouwens ook mis is dat je op limiet kan inleggen zoals vorig jaar. Dat kan in dit systeem net zo goed. Raakt de beurskoers o.b.v. 'bestens' orders jouw limiet aan dat wordt die order uitgevoerd.

Mogelijk vrij simpel erbij te zetten omdat die optie er vorig jaar al was.

Ik zou ook lekker short willen gaan, is dat moeilijk in te voeren?
« Laatst bewerkt op: 16-01-2008, 11:26:52 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #24 Gepost op: 6-01-2008, 15:33:29 »
Nou dat werd ook door een toevallige tegelijktijdige koop en later verkoop door minstens 3 spelers

Niet helemaal toevallig: een paar spelers deden onverstandige dingen en een paar andere spelers probeerden daar meteen van te profiteren.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #25 Gepost op: 6-01-2008, 16:36:05 »
Niet helemaal toevallig: een paar spelers deden onverstandige dingen en een paar andere spelers probeerden daar meteen van te profiteren.
Nou, zo onverstandig zal het niet allemaal geweest zijn :-X. Ik ben er zeker van, dat diegene (waarvan ik veronderstel dat jij denkt, dat ie onverstandig was) er later profijt van zal hebben. Misschien niet de snelste manier om aan dukaten te komen. Maar op lange termijn dus wel
« Laatst bewerkt op: 6-01-2008, 16:39:16 door vlees91 »

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #26 Gepost op: 6-01-2008, 23:37:05 »
Nou, zo onverstandig zal het niet allemaal geweest zijn :-X. Ik ben er zeker van, dat diegene (waarvan ik veronderstel dat jij denkt, dat ie onverstandig was) er later profijt van zal hebben. Misschien niet de snelste manier om aan dukaten te komen. Maar op lange termijn dus wel

Nee, het was echt onverstandig: iemand kocht 246 mol-aandelen en heeft ze twee uur later weer verkocht en per aandeel 1.57 verlies geleden, in totaal bijna 400 dukaten. Voor de rest stond hij weer op hetzelfde punt als twee uur eerder.

Offline TAP

  • Winnaar pool Expeditie Robinson 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • aka AltijdAndries
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #27 Gepost op: 7-01-2008, 14:34:45 »
Onverstandige deelnemer meldt zich! Wat was ik dom bezig zeg... Mijn redenatie was: veel van 1 kopen, de prijs schiet omhoog, en weer verkopen. (in theorie werkt dat als er een bank is en niet speler-speler ruilhandel). Ik stond er alleen niet bij stil dat kandidaat daarbij omlaag viel en iedereen dus insloeg :S Mijn molaandelen zakten daarop weer drastisch :S en dan ook nog mijn broertje die mij blijkbaar naaapte, dit versterkte het effect nog eens!

Stomme ik...
Shoqs - Shoqs your socks off!

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #28 Gepost op: 7-01-2008, 16:16:00 »
Onverstandige deelnemer meldt zich! Wat was ik dom bezig zeg... Mijn redenatie was: veel van 1 kopen, de prijs schiet omhoog, en weer verkopen. (in theorie werkt dat als er een bank is en niet speler-speler ruilhandel). Ik stond er alleen niet bij stil dat kandidaat daarbij omlaag viel en iedereen dus insloeg :S Mijn molaandelen zakten daarop weer drastisch :S en dan ook nog mijn broertje die mij blijkbaar naaapte, dit versterkte het effect nog eens!

Stomme ik...

*op schouder klop*
Is mij ook aan het begin wat vaker gebeurt... Maar daarvoor is het ook geen echte beurs, he.
En ik dacht ook een keer: Ik koop daar nou heel veel van en dan... verkocht iedereen hetzelfde en gaf ik SlowAlfie nog een grotere voorsprong ::ohno::

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #29 Gepost op: 7-01-2008, 17:47:31 »
Ik sta nu officiëel laatste! :(

Mijn tactiek is alles of niks, dus of bij de top 10 (als Coen of Regina niet de Mol is) of laatste.

Offline ravelijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • niets is zoals het lijkt
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #30 Gepost op: 9-01-2008, 22:52:56 »
Als je 2 uur moet wachten om een een aandeel opnieuw te verhandelen hoe kan het dan dat bijv. nr.1 bijna 24 uur per dag aan het kopen en verkopen is? ???

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #31 Gepost op: 9-01-2008, 23:29:08 »
Vind ik zelf ook twijfelachtig.

Maar kennelijk maakt die gebruik van de volgende regel:

Verkoop aandeel A met dikke winst
Koop aandeel B voor een lagere prijs dan wat je vangt voor aandeel A

Enzovoort, enzovoort

Dus daarop volgt, verkoop aandeel C met dikke winsst
Koop aandeel D voor een lage prijs.

Zolang je A maar verkoopt en B koopt (of C, D, E) en niet eerst B verkoopt om daarna A goedkoop in te slaan. Dat kan niet tegelijkertijd. Het zit hem daarin denk ik. Maar dan nog blijf ik het twijfelachtig vinden hoe die nummer 1 zo zijn positie verdraaid goed weet te versterken.

Je gaat me niet vertellen dat dit allemaal komt doordat jij (@nummer 1) wèl profiteerde van die explosie in waarde van patrick kandidaat aandelen, daar waar ik de oorzaak mede van ben geweest (kon er namelijk niet van mee profiteren op het hoogste punt doordat ik een kwartier voordat die explosie kwam nog 20 aandelen ervan kocht met mijn suffe kop)
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #32 Gepost op: 9-01-2008, 23:34:21 »
Als je 2 uur moet wachten om een een aandeel opnieuw te verhandelen hoe kan het dan dat bijv. nr.1 bijna 24 uur per dag aan het kopen en verkopen is?

Nou waarschijnlijk doet hij net zoals ik: 1 type aandeel verkopen (bijvoorbeeld Coen-K) en daarna meteen een ander type aandeel kopen (bijvoorbeeld Edo-K). Dat mag wel en je kan er mooie winsten mee maken. Maar hij is inderdaad wel fanatiek aan het spelen, die SlowAlfie.

Overigens, SlowAlfie staat eerste omdat hij 131 Nicolette-K-aandelen had toen zij uitviel (6045 dukaten winst). Je kan het nog nalezen op de pagina van dat aandeel.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #33 Gepost op: 16-01-2008, 11:27:43 »
Citaat
ik denk toch meer aan 20 a 30 dukaten . Wat kan als de parameters anders zijn.

Vorig jaar ging het idioot hard, kon je zo van 100 naar 999 gaan. Nu gaat het me juist te zacht.


Nog steeds zit het binnen een paar dukaten van elkaar, toch eens sleutelen aan de parameters?

Wat ik trouwens ook mis is dat je op limiet kan inleggen zoals vorig jaar. Dat kan in dit systeem net zo goed. Raakt de beurskoers o.b.v. 'bestens' orders jouw limiet aan dat wordt die order uitgevoerd.

Mogelijk vrij simpel erbij te zetten omdat die optie er vorig jaar al was.

Ik zou ook lekker short willen gaan, is dat moeilijk in te voeren?
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2008 is gestart
« Reactie #34 Gepost op: 17-01-2008, 05:18:43 »
Nog steeds zit het binnen een paar dukaten van elkaar, toch eens sleutelen aan de parameters?

Vorig jaar waren er inderdaad grotere koersschommelingen maar ik bestrijd dat de gemiddelde koersverschillen zoveel groter waren dan dit jaar. Je kan het allemaal nog nalezen op http://ifarm.nl/molbeurs/history2007.html

Vergeet niet dat we pas twee afleveringen gehad hebben. De meeste spelers zijn onzeker over wie de Mol is en dat zie je terug in de koersverschillen. Ik verwacht dat de koersverschillen de komende weken vanzelf groter worden als de spelers meer vertouwen krijgen in hun Molkeuze.

Citaat
Wat ik trouwens ook mis is dat je op limiet kan inleggen zoals vorig jaar. Dat kan in dit systeem net zo goed. Raakt de beurskoers o.b.v. 'bestens' orders jouw limiet aan dat wordt die order uitgevoerd.

Het is behoorlijk wat werk om dit er weer in te krijgen. Ik verwacht niet dat ik dit zal toevoegen.

Citaat
Ik zou ook lekker short willen gaan, is dat moeilijk in te voeren?

Ja, dit is lastig. Als je een aandeel verkoopt dat je niet hebt dan moet voor dit aandeel apart worden bijgehouden wat het op dit moment kostte. Als je 10 aandelen short verkoopt op verschillende tijdstippen (en voor verschillende prijzen) en die later weer terugkoopt voor andere prijzen dan vereist dat een enorme prijzenadministratie. Ook hiervan verwacht ik dat het veel werk is om te programmeren.

Maar precies hiervoor zijn de kandidaataandelen gekoppeld aan de molaandelen. Ik zie geen verschil tussen short gaan en het andere aandeel kopen behalve dan dat het gaat om andere aantallen aandelen die je koopt/verkoopt en andere winstmarges.