Auteur Topic: Molbeurs 2010  (gelezen 19955 keer)

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #20 Gepost op: 6-01-2010, 14:38:26 »
Zelfs al valt de kandidaat meteen uit dan nog ontvang je deze Molaandeelpremie.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #21 Gepost op: 8-01-2010, 20:31:48 »
dan nog ontvang je deze Molaandeelpremie.

Even nog een vraagje over deze nieuwe regel, hoe ontvang je deze Molaandeelpremie? Ik had ervoor ingezet op molaandelen maar nu zie ik een salaris en geen molbonus, of zit dat erin verwerkt of wordt anders meegeteld (in de bonus onder?)?.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #22 Gepost op: 8-01-2010, 21:14:54 »
Volgens mij is hij erin verwerkt. Ik kreeg een salaris van ca. 700 dukaten terwijl 1% van ErikTKS's kapitaal hooguit 100 dukaten salaris zou hebben opgeleverd.

Vergelijk het salaris maar met dat van iemand die geen molaandelen had.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #23 Gepost op: 8-01-2010, 21:39:15 »
Klopt, ik kreeg ook een salaris van meer dan 600 dukaten, en het normale salaris was 109 dukaten  ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #24 Gepost op: 8-01-2010, 21:42:58 »
Maar wat heeft vanavond tussen half 9 en kwart over 9 nu gezorgd dat de beurs stil ligt? Heeft het te maken met de transacties van Remuco? Want die ging transactie na transactie dukaten vernietigen..
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline jovawi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de mol ontdek je door goed te kijken
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #25 Gepost op: 8-01-2010, 21:44:18 »
wat bedoel je met dukaten vernietigen?

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #26 Gepost op: 8-01-2010, 21:46:25 »
wat bedoel je met dukaten vernietigen?

Hij verkocht 300 molaandelen van 1 iemand om vervolgens 200 duurdere molaandelen terug te kopen. Om vervolgens die een uur later met verlies te verkopen. Vervolgens had ie nog een handje met dukaten over waar ie 96 Erik kandidaat aandelen van kocht en die verkocht ie ook met verlies.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #27 Gepost op: 8-01-2010, 22:09:15 »
Maar wat heeft vanavond tussen half 9 en kwart over 9 nu gezorgd dat de beurs stil ligt? Heeft het te maken met de transacties van Remuco? Want die ging transactie na transactie dukaten vernietigen..

Ja, het account is geblokkeerd omdat hij herhaaldelijk met verlies aan het handelen was.

Iedereen mag op de beurs natuurlijk handelen zoals hij wil. Maar als je een paar keer achter elkaar met transacties honderden dukaten verliest dan snap je het spel niet of ben je aan het klooien.

Het geld wat de speler verliest, wordt door de andere spelers verdiend. Leuk als je net dan online bent maar erg vervelend als je dat net niet bent en plaatsen verliest aan de spelers die dat wel zijn.

Offline Janer

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #28 Gepost op: 9-01-2010, 16:04:39 »
Ik was ook niet online op dat moment, houdt dit in dat die transacties allemaal weer zijn teruggedraaid?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #29 Gepost op: 9-01-2010, 16:13:56 »
Zojuist om 15.56 uur gaf Vieffan de opdracht om heel veel Sanne mol aandelen te kopen. Ik gaf daarom om 15.57 uur de opdracht om mijn Sanne M te verkopen. Deze handelingen zijn pas om 16.05 uur verwerkt. Er was voor zowel Vieffan als mijzelf geen beperking, we hadden niet een uur eerder Sanne M gekocht of verkocht.

Heb je een verklaring voor deze vertraging Erik?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #30 Gepost op: 9-01-2010, 17:01:35 »
zeer grappig hoe iedereen 'panikeert' als je ergens veel van koopt :P

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #31 Gepost op: 9-01-2010, 17:51:07 »
Misschien ook de reden waarom priem de hele tijd dubbele transacties heeft omdat ie er van uit gaat dat een uur koopstop al voorbij is?

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #32 Gepost op: 9-01-2010, 18:19:00 »
Zojuist om 15.56 uur gaf Vieffan de opdracht om heel veel Sanne mol aandelen te kopen. Ik gaf daarom om 15.57 uur de opdracht om mijn Sanne M te verkopen. Deze handelingen zijn pas om 16.05 uur verwerkt. Er was voor zowel Vieffan als mijzelf geen beperking, we hadden niet een uur eerder Sanne M gekocht of verkocht.

Heb je een verklaring voor deze vertraging Erik?

Het gebeurt nu weer met een order 1000 Frits Mol (om 18.12 opgeven door Marjojotje, en niet verwerkt om 18.15, ze heeft er nu geen geld meer voor, omdat een andere order van haar wel is verwerkt om 18.15 uur)

edit: om 18.20 is die transactie verwerkt...
« Laatst bewerkt op: 9-01-2010, 18:28:39 door Swifty »
Keep calm and eat chocolates!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #33 Gepost op: 9-01-2010, 18:41:08 »
Zojuist om 15.56 uur gaf Vieffan de opdracht om heel veel Sanne mol aandelen te kopen.

De software is vast komen te zitten op deze opdracht. Gelukkig zag ik het en kon ik het stoppen. De opdracht is vijf minuten later wel verwerkt.

Het gebeurt nu weer met een order 1000 Frits Mol

Ja, dat was jammer. Ik had inmiddels de software verbeterd maar er zat een nieuwe fout in waardoor deze transactie is overgeslagen. Die fout heb ik er nu ook uitgehaald.

Mijn excuses voor deze problemen. Het is lastig om foutloze software te schrijven. Maar het programma van de Molbeurs is nu in ieder geval beter dan gisteren.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #34 Gepost op: 9-01-2010, 18:53:04 »
Ok, duidelijk. Ben blij dat mijn handeling in het eerste geval het dan ook niet deed, want die was bedoeld om mee te liften  ;)

Dank voor je antwoord!  ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #35 Gepost op: 20-03-2010, 20:42:45 »
De Molbeurs zit inmiddels in de laatste week. Ik kijk terug op de veranderingen die er dit seizoen waren, de problemen en de aanpassingen voor de volgende keer.

Veranderingen in 2010:

  • Aanpassing berekenen aandelenprijzen: dit heeft goed gewerkt. De aandelenprijzen waren stabieler en als iemand ze liet schommelen dan kon dat door andere spelers na vijf minuten weer ongedaan worden gemaakt
  • Eindwaarde Molaandeel weer op 100 dukaten: bevalt mij prima. Het maakt het rekenen in de laatste week gemakkelijker
  • Extra premie op Molaandelen: schijnt goed te werken want er werden in deze editie meer Molaandelen in een eerder stadium gekocht. Iets om mee door te gaan

Problemen:

  • Site down: het is een paar keer voorgekomen dat de site down was door fouten in de beurssoftware of een overbelaste server. Het eerste is verbeterd maar aan het tweede kan ik zelf weinig doen omdat de server waarop de software draait, wordt gedeeld met andere mensen. Gelukkig speelt dit probleem niet vaak
  • Bots: er is veel geklaagd over de deelname van een bot. Zoals ik had verwacht, gaat de bot niet in de top eindigen. Het lijkt mij niet nodig om het experiment te herhalen dus volgend seizoen mogen er van mij geen bots meedoen

Aanpassingen:

Het enige wat mij niet bevalt aan de Molbeurs is hoe vaak de beurs fout zat: van de negen keer zes keer bij de afvaller en minstens vijf keer bij de Mol. Ik denk dat dit verbeterd kan worden door de koppeling tussen Kandidaataandelen (eigenlijk afvalleraandelen) en Molaandelen los te laten en de aandelen van dezelfde soort met elkaar te koppelen. Volgend jaar wil ik dat veranderen en dan de Kandidaataandelen laten beginnen op 66,67 en de Molaandelen op 33,33. De eindprijs blijft voor beide 100 dukaten.

Opmerkingen en suggesties zijn welkom.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #36 Gepost op: 20-03-2010, 20:52:17 »
Ik vind de eindprijs van 100 voor elk nu wel een beetje jammer eigenlijk. Het stimuleert mij nu niet om Mol-aandelen te kopen...

De stabielere prijzen vond ik erg prettig, het was veel minder risicovol om naar Mol-aandelen over te stappen ::ok:: en de premie stimuleerde zeker om Mol-aandelen te kopen

Het geklaag over de bot snap ik niet zo goed, maar prima dat je die niet meer wilt toestaan. De markt is veel overzichtelijker zonder al die kleine aan- en verkopen de hele tijd.

Verder vind ik dat het instapmoment best wel bepalend is. Iedereen verkoopt altijd direct de M-aandelen. Als je dus direct start (nieuwjaarsdag, liefst kort na 0:00 uur) profiteer je meer van het stijgen van de K-aandelen door het verkopen van M-aandelen door mensen die later starten. Siebrand en ik stappen meestal vroeg in, en dat geeft ons al een kleine voorsprong.
Keep calm and eat chocolates!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #37 Gepost op: 20-03-2010, 21:12:48 »
Het instapmoment is nu inderdaad van invloed op de prijs die je voor een Kandidaataandeel betaalt. Maar straks is dat niet meer zo. Als de Kandidaataandelen aan elkaar gekoppeld zijn en je koopt meteen in het begin 10 van elk dan blijven de prijzen onveranderd. Als je er 100 van 1 koopt dan stijgt dat aandeel in prijs maar dalen de andere Kandidaataandelen. Dat is weer gunstig voor de spelers die daarna kopen.

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #38 Gepost op: 20-03-2010, 21:13:34 »
Oh ja, da's waar. Goed doordacht idee van je dus weer! ::ok::
Keep calm and eat chocolates!

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #39 Gepost op: 20-03-2010, 23:05:38 »
Komt er ook nog een inschrijftermijn? Dit seizoen hadden we er ook weer tijdelijk last van op de beurs. Mensen die zich nieuw aanmelden en meteen 1 grote actie doen waardoor de beurs op zijn kop staat. Je hebt ze direct geblokkeerd, maar voorkomen is beter dan genezen nietwaar? Ik zou zeggen: opening beurs: 31/12, sluiting inschrijfdatum: 31/01 o.i.d. Zijn er 4 afleveringen geweest en dus heeft iedereen voldoende kans gehad om zich in te schrijven als hij/zij graag wil meespelen. Lijkt me eerlijk t.o.v. iedereen die mee wil doen en het is simpel en effectief tegen anderen die halverwege tussendoor komen en "leuk" beginnen te doen.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan