Auteur Topic: [Kandidaat] Emma  (gelezen 10885 keer)

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] Emma
« Reactie #20 Gepost op: 13-07-2024, 22:55:39 »
Als Emma de mol zou zijn, weet ze toch dat Nyree en Jelmer het geld hebben en toch stemt ze niet op Nyree in de eerste ronde. Dat is toch een zeer vreemde keuze van Emma als ze de mol is. (Ik zie net dat NVR_95 het hierboven ook al aanhaalde, dat bericht kruiste met het mijne, waarvoor excuus)
Ze geeft het geld aan degenen die de groep het meest verdenkt, dat zijn Nyree en blijkbaar Jelmer daarna. Dan worden die vanzelf wel weggestemd.
Emma probeert steeds betrouwbaar over te komen. Dat doet de mol meestal, kijk naar de vorige edities, de mol maakt zichzelf nooit openlijk verdacht. Dus als Nyree dat vraagt, zegt Emma dat ze niet op Nyree zal stemmen. Ze hoopt zelf niet weggestemd te worden door betrouwbaar over te komen, ze had zichzelf geen geld gegeven.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 12:38:05 door Run »

Online Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 14-07-2024, 00:33:14 »
Ze geeft het geld aan degenen die de groep het meest verdenkt, dat zijn Nyree en blijkbaar Jelmer daarna. Dan worden die vanzelf wel weggestemd.
Dit vind ik een beetje bizarre redenering en ik vrees dat ik ze ook niet goed begrijp.
Als mol zou Emma dan weer rekenen op de rest om de mensen met geld weg te stemmen? Terwijl het veel simpeler is als mol om zelf een actieve rol proberen te spelen in het wegstemmen van de personen met het geld. En als je als mol jezelf geld toestopt maak je het voor jezelf nog makkelijker want dan heb je directe controle over de helft van de inzet.
Het uitgangspunt van jouw redenering hoe Emma het zou aangepakt hebben (als ze de mol is) lijkt me nodeloos ingewikkeld. Waarom zou de mol de controle over (een deel van) het geld zomaar uit handen geven en erop hopen dat de anderen de mensen met geld wel automatisch zullen wegstemmen? Bovendien, wij als kijkers zouden een idee kunnen hebben wie er het meest verdacht wordt (al is dat ook gebaseerd op een wankele basis), maar ik denk niet dat de mol zomaar van iedereen weet wie ze verdenken, dat is info die een slimme kandidaat niet prijsgeeft en waarover ook veel gelogen wordt in een groep. Of gaat de produktie vooraf vertellen aan de mol wie op wie zit en wie de meest verdachte personen zijn?
Er lijken mij betere taktieken beschikbaar dan diegene die jij hier voorstelt dat Emma (indien ze de mol is) zou hebben toegepast. Maar het kan ook zijn dat ik je hersenkronkel niet helemaal begrijp, dat ligt dan aan mij.  :)

Offline garfreek

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #22 Gepost op: 14-07-2024, 02:02:40 »
Oh ik hou van deze meid, wat een superslimme kandidaat! De manier waarop zij opdrachten oppakt en te lijf gaat! Rust, controle, overzicht en doorpakken. Zou inderdaad een goede mol zijn, maar ik vermoed dat ze het geweigerd heeft voor de kick om het spel te winnen!

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 14-07-2024, 07:38:41 »
Dit vind ik een beetje bizarre redenering en ik vrees dat ik ze ook niet goed begrijp.
Als mol zou Emma dan weer rekenen op de rest om de mensen met geld weg te stemmen? Terwijl het veel simpeler is als mol om zelf een actieve rol proberen te spelen in het wegstemmen van de personen met het geld. En als je als mol jezelf geld toestopt maak je het voor jezelf nog makkelijker want dan heb je directe controle over de helft van de inzet.
Het uitgangspunt van jouw redenering hoe Emma het zou aangepakt hebben (als ze de mol is) lijkt me nodeloos ingewikkeld. Waarom zou de mol de controle over (een deel van) het geld zomaar uit handen geven en erop hopen dat de anderen de mensen met geld wel automatisch zullen wegstemmen? Bovendien, wij als kijkers zouden een idee kunnen hebben wie er het meest verdacht wordt (al is dat ook gebaseerd op een wankele basis), maar ik denk niet dat de mol zomaar van iedereen weet wie ze verdenken, dat is info die een slimme kandidaat niet prijsgeeft en waarover ook veel gelogen wordt in een groep. Of gaat de produktie vooraf vertellen aan de mol wie op wie zit en wie de meest verdachte personen zijn?
Er lijken mij betere taktieken beschikbaar dan diegene die jij hier voorstelt dat Emma (indien ze de mol is) zou hebben toegepast. Maar het kan ook zijn dat ik je hersenkronkel niet helemaal begrijp, dat ligt dan aan mij.  :)
Je maakt jezelf als mol een beetje verdacht als je meteen de mensen met geld wegstemt. Of begrijp je dat niet?  :)

Online Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 14-07-2024, 09:39:37 »
Je maakt jezelf als mol een beetje verdacht als je meteen de mensen met geld wegstemt. Of begrijp je dat niet?  :)
Dat begrijp ik wel, maar zo verzuim je ook je eerste taak als mol en dat is in deze opdracht proberen de mensen met geld weg te stemmen. Doe je dat niet (om je zogezegd niet verdacht te maken, in jouw lezing van de feiten), verlies je controle over de opdracht. Je maakt het jezelf als saboteur toch veel moeilijker om het wegstemmen van de mensen met geld “over te laten” aan de anderen, je kan er toch niet op hopen en rekenen dat dat gebeurt? Dat is speltaktisch toch een aanpak waarbij je als mol heel veel controle over deze opdracht verliest. Ook door jezelf als mol geen geld toe te kennen, verzwak je je eigen positie om te saboteren van bij de start van de opdracht. Ik denk niet dat een mol er zoveel voor over heeft om niet “een beetje verdacht” over te komen. Je verzuimt je primaire taak als saboteur op die manier. Zo zie ik het.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 14-07-2024, 09:46:12 »
Dat begrijp ik wel, maar zo verzuim je ook je eerste taak als mol en dat is in deze opdracht proberen de mensen met geld weg te stemmen. Doe je dat niet (om je zogezegd niet verdacht te maken, in jouw lezing van de feiten), verlies je controle over de opdracht. Je maakt het jezelf als saboteur toch veel moeilijker om het wegstemmen van de mensen met geld “over te laten” aan de anderen, je kan er toch niet op hopen en rekenen dat dat gebeurt? Dat is speltaktisch toch een aanpak waarbij je als mol heel veel controle over deze opdracht verliest. Ook door jezelf als mol geen geld toe te kennen, verzwak je je eigen positie om te saboteren van bij de start van de opdracht. Ik denk niet dat een mol er zoveel voor over heeft om niet “een beetje verdacht” over te komen. Je verzuimt je primaire taak als saboteur op die manier. Zo zie ik het.
En indirect saboteren bestaat niet?
Stel jij bent een kandidaat die het geld heeft gekregen. Ga je dan letten op degenen die jou wegstemmen? Wellicht zit daar de mol tussen. Maar de mol is slim en doet dit juist niet in de eerste ronde. Zo zie ik het, maar we zullen zien.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 09:49:23 door Run »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 14-07-2024, 10:52:18 »
Ander argument dan: waarom zou je als mol jezelf de vrijstelling geven? Kandidaten zullen toch veel meer geneigd zijn om die te verdedigen. Plus als je hem daadwerkelijk weet te bemachtigen dan moet je blijdschap acteren, wat niet makkelijk is.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 14-07-2024, 10:57:59 »
Ander argument dan: waarom zou je als mol jezelf de vrijstelling geven? Kandidaten zullen toch veel meer geneigd zijn om die te verdedigen. Plus als je hem daadwerkelijk weet te bemachtigen dan moet je blijdschap acteren, wat niet makkelijk is.
De mol is aan het eind van het spel best wel blij met een vrijstelling, want de mol gaat steeds door en dat kan een beetje verdacht worden, met een vrijstelling ben je vrijgepleit. Niet moeilijk om dan blij te zijn.

Online Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 14-07-2024, 10:59:19 »
En indirect saboteren bestaat niet?
Stel jij bent een kandidaat die het geld heeft gekregen. Ga je dan letten op degenen die jou wegstemmen? Wellicht zit daar de mol tussen. Maar de mol is slim en doet dit juist niet in de eerste ronde. Zo zie ik het, maar we zullen zien.
In een bepaalde context zou het allemaal waar kunnen zijn wat je zegt, maar dan alleen indien de makers van deze streaming editie tegen de mol zouden hebben gezegd: “Het speelt geen rol hoeveel geld je ook ophaalt, zolang niemand je maar verdenkt de mol te zijn.” Dat lijkt me dan ook weer redelijk onwaarschijnlijk en een vrij radicale ommezwaai van het concept van WIDM (of De Mol). Emma heeft al veel te veel en te vaak geld opgehaald. En dat gebeurde zo goed als nooit in situaties/opdrachten waar je dat als “indirect saboteren” kan uitleggen. Dat zou ze dan ook weer allemaal gedaan hebben om zich onverdacht te maken? Als de Mol in deze streaming editie bijna elke aflevering de pot spekt, wordt het zowel voor de kandidaten als voor de kijkers wel heel moeilijk om te achterhalen wie de saboteur is. Dan schiet dit programma niet alleen zijn doel voorbij maar gooit het ook één van de belangrijkste principes (en taken van de Mol) overboord, namelijk dat de saboteur de pot zo laag mogelijk tracht te houden.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 14-07-2024, 11:00:17 »
Als Emma de mol is zou zich zichzelf geld hebben gegeven (en geen vrijstelling) en gedaan alsof zij een vrijstelling of jokers heeft. Wat Emma deed is louter kandidaats. Zo ook haar opdracht in Ren, zij koos dadelijk het juiste antwoord (Billie Ellish), waarom zou een mol dat doen?
Zoals ik eerder zei, de mol zal niet al in de eerste opdracht voor een joker gaan omdat hij in de schijnwerpers komt te staan en een mol wil eerst en vooral vertrouwen winnen. Kortom Emma is niet de mol maar ik zie haar wel als winnares.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 11:02:02 door Luc »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 14-07-2024, 11:26:20 »
Als Emma de mol is zou zich zichzelf geld hebben gegeven (en geen vrijstelling) en gedaan alsof zij een vrijstelling of jokers heeft.
Met het risico dat ze niet wordt weggestemd? Emma wordt door weinigen verdacht namelijk. Degenen die er nu nog in zitten, hebben het tot nu toe goed gedaan met de test en hebben nu al wel een paar verdachten op het oog waar ze niet meer van afstappen. De meesten zitten op Nyree, die zal dus zeker weggestemd worden en die heeft dan ook geld gekregen. Waarom ze met de test door zijn gegaan met Nyree als mol, is dat 1. Nyree is vrouw dus vrouw is juist en 2. Nyree zit vaak in team met Emma waardoor vragen over waar zat de mol, vaak juist zijn.
Maar misschien hebben jullie allemaal gelijk en Nyree is inderdaad de mol, we zullen zien.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 11:31:22 door Run »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 14-07-2024, 13:14:00 »
Het feit dat Emma geen video’s kijkt is eigenlijk al genoeg reden om haar af te schrijven. Een mol laat zo’n kans eigenlijk nooit voorbijgaan de voorbije seizoenen. Hoeft niet het maximale bedrag te zijn, maar ze zullen altijd iets meepakken.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 14-07-2024, 13:42:12 »
Het feit dat Emma geen video’s kijkt is eigenlijk al genoeg reden om haar af te schrijven. Een mol laat zo’n kans eigenlijk nooit voorbijgaan de voorbije seizoenen. Hoeft niet het maximale bedrag te zijn, maar ze zullen altijd iets meepakken.
Wanneer het bedrag - achteraf gesteld op 1500 euro - aan gekochte video's is overschreden, hoeft de mol geen video's meer te kopen, en blijft lekker onverdacht! 1700 euro uit de pot is best veel en als anderen dat hebben gedaan, prima toch? In elk geval geen reden om Emma als mol af te schrijven zoals jij zegt.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 13:44:22 door Run »

Online Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 14-07-2024, 14:42:07 »
Wanneer het bedrag - achteraf gesteld op 1500 euro - aan gekochte video's is overschreden, hoeft de mol geen video's meer te kopen, en blijft lekker onverdacht! 1700 euro uit de pot is best veel en als anderen dat hebben gedaan, prima toch?
Een dergelijke taktiek kan de mol alleen toepassen als die als laatste of voorlaatste bij Hila in de tent passeert. Ze gaan daar immers één na één binnen. Kiezen (als mol) om niks te bekijken om onverdacht over te komen kan alleen als de mol weet dat de limiet (hier nu 1500) al is overschreden. Daarvoor moet de mol als een van de laatsten binnengaan bij Hila.

Probleem is: wij kennen niet met zekerheid de juiste volgorde van binnengaan. Het zal wellicht niet die zijn zoals we ze in de aflevering te zien krijgen… maar de kandidaten ter plekke hebben wel een idee wie er als laatste of voorlaatste is binnengegaan (de kandidaat die als voorlaatste binnenging weet het zelfs met honderd procent zekerheid, want ze werden één voor één bij dat kampvuur weggehaald). Dus: als een kandidaat deze speltaktiek van de mol ook zou doorzien (en waarom niet?), dan maakt de mol zich net juist verdachter in de ogen van de kandidaat die dat doorziet. En dan is pas als een van de laatsten of als laatste binnengaan als mol net iets wat net juist verdacht overkomt… Dat is dus een tweesnijdend zwaard. Maar waarom zou de mol zich daaraan willen snijden, als het ook allemaal veel simpeler kan?
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 14:45:01 door Klaartje76 »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 14-07-2024, 14:57:41 »
(...) En dan is pas als een van de laatsten of als laatste binnengaan als mol net iets wat net juist verdacht overkomt… Dat is dus een tweesnijdend zwaard. Maar waarom zou de mol zich daaraan willen snijden, als het ook allemaal veel simpeler kan?
Het kan simpeler, door de mol niets te laten kopen en achteraf het bedrag vast te stellen. En als er voor 1700 euro is gekocht, stel je het limietbedrag net eronder.
Dit is een van die losse eindjes in deze serie, achteraf het limietbedrag aangeven is eigenlijk not done voor Wie Is De Mol.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #35 Gepost op: 14-07-2024, 15:33:19 »
Emma is gewoon duidelijk een sterke strategische speler die weet hoe ze spelletjes moet spelen. Viel extra op bij de buitenspel opdracht, ze had gelijk door wat ze moest doen. Leuk dat zo iemand is gecast, want het voelt echt alsof een echte fan van dit programma het spel speelt op een hoger niveau dan normaal veel BN'ers dit spelen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #36 Gepost op: 15-07-2024, 00:13:32 »
ik hoop dat ze wint, om die reden.

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #37 Gepost op: 15-07-2024, 00:25:48 »
Als Emma de mol blijkt te zijn dan kunnen we dit forum beter opheffen en alle molloten aan het begin van het seizoen een willekeurige kandidaat laten kiezen als mol. Dan heeft iedereen tenminste 10% kans om de juiste mol te vinden.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #38 Gepost op: 15-07-2024, 00:37:57 »
Ik ben het met run eens dat het uitmaakt bij buitenspel of de mol vaak of minder vaak verdacht  wordt door de groep

Als we de biechten bij de test mogen geloven wordt emma nauwelijks verdacht .
Als je als mol jezelf geld geeft bij buitenspel , moet je wel weten dat dat geld weggespeeld gaat worden door de rest.
Een niet verdachte mol zal dus eerder het geld verdelen onser de verdachte kandidaten dan bij zichzelf .
Een verdachte mol daarentegen zou het geld in zijn eigen enveloppe stoppen omdat dat waarschijnkijk wel wordt weggespeeld

Maar als emma de mol is en dus volgens bovenstaande theorie het geld verdeelt over jelmer en nyree, waarom stemt ze dan niet jelmer er mee uit in ronde 1. Nyree is hoofdverdachte van de rest en zal dan vervolgens weggestemd worden .  Als emma de mol is , kiest ze hier om jelmer in het spel te houden en 2500 euro, die zij daar  gestopt heeft, in de pot te laten komen.  Bizarre keuze voor een mol als je het mij vraagt

Voor mij een reden om emma  niet aks mijn hoofdverdachte te zien. Wel een hele slimme speelster

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #39 Gepost op: 15-07-2024, 07:24:14 »

Maar als emma de mol is en dus volgens bovenstaande theorie het geld verdeelt over jelmer en nyree, waarom stemt ze dan niet jelmer er mee uit in ronde 1. Nyree is hoofdverdachte van de rest en zal dan vervolgens weggestemd worden .  Als emma de mol is , kiest ze hier om jelmer in het spel te houden en 2500 euro, die zij daar  gestopt heeft, in de pot te laten komen.  Bizarre keuze voor een mol als je het mij vraagt

Voor mij een reden om emma  niet aks mijn hoofdverdachte te zien. Wel een hele slimme speelster
Omdat ze niet kan weten wat de anderen doen, voor hetzelfde geld was Nyree er in eerste ronde uitgestemd omdat die veruit het meest verdacht werd. En zij had Nyree beloofd niet op haar te stemmen. Haar plan was om Jelmer dan de volgende te laten zijn.  Het werd in de eerste ronde echter 2 stemmen voor Nyree en 2 stemmen voor Jelmer. In de tweede ronde stemde ze wel Jelmer, maar toen werd Nyree eruit gestemd. Vervolgens hield Jelmer een overtuigend verhaal dat hij het geld had, en werd geloofd.
« Laatst bewerkt op: 15-07-2024, 07:33:45 door Run »