Auteur Topic: Aflevering 2 - Open Vizier  (gelezen 2240 keer)

Offline MartinJ

• Forumlid
Re: Aflevering 1 - Game Changer
« Reactie #20 Gepost op: 30-06-2024, 13:31:43 »
Interessante mensen die genoeg verschillen van elkaar...
Met dat laatste ben ik het niet eens. Als ik het vergelijk met de verschillen tussen de onbekende Vlamingen die uit duizenden worden gecast in de Belgische DeMol dan kunnen ze hier lang niet aan tippen.
Over Hila ben ik ook nog niet erg enthousiast. Komt bij mij nog veel te veel over als een presentator die de autocue voorleest.
Maar ik zie verder wel wat verbeteringen en het gaat wat meer richting Belgische WIDM, maar wat mij betreft zijn ze er nog niet.

Offline _Malle_Molloot

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Doorgedraaide Molloot
Re: Aflevering 2 - Open Vizier
« Reactie #21 Gepost op: 30-06-2024, 22:28:22 »
Ik ben iets minder enthousiast dan de meesten hier merk ik…

Intro
De leader en de intro vond ik mega vet! Heel erg De Mol achtig, echt heel wat anders dan we gewend zijn van WIDM. Het voelde direct als een frisse, nieuwe wind door een programma wat we al 20 jaar kennen.

Echt gaaf dat alle kandidaten in aparte auto’s zaten, en een geweldig beeld met de letters van “Wie is de mol” op de daken.
Ik had verwacht dat ze vanaf dat moment direct in opdracht 1 zouden belanden, maar daarna zaten ze plots aan een tafel in een restaurant. Hila komt aanlopen en doet haar praatje. Dit voelt direct weer als de ouderwetse WIDM, heel statig en haalt de vaart eruit. Pas de volgende dag begint de eerste opdracht. In auto’s stappen, beetje keuvelen om niets, dan voor Hila staan en uitleg krijgen. Ik had juist verwacht dat ze zoals bij De Mol direct met een bizarre opdracht zouden beginnen. Niets elkaar rustig leren kennen, nee, je mag meteen abseilen/duiken/paraseilen/etc.

Biechten
Wat is er met deze gigantische hoeveelheid aan biechten? Iedere 20 seconden is er weer een nieuwe biecht, die werkelijk nergens over gaan. Ik zie iets in beeld gebeuren, waarna een kandidaat zegt wat we zojuist gezien hebben. (“We zagen telefoons en dachten; moeten we daar wat mee?” of “Ik keek ernaar en zag dat er geld in de mand moest zitten”)
Totaal nutteloos en haalt me continu uit het spel.

Opdrachten
Ze zijn nog heel erg zoals ze bij WIDM altijd zijn. Erg warrig, veel heen en weer lopen (niet per sé leuk om te zien), en vooral het statige vind ik mwah. Praatje Hila, dan begint de opdracht, dan is het klaar. In de Mol lopen ze vaak in elkaar over of beginnen ze plots zonder uitleg van Gilles.
Ook heb ik de kandidaten nog helemaal niet goed leren kennen. Geen idee waar ze vandaan komen, hoe hun thuissituatie eruit ziet en wat ze precies doen. (Afgezien van de omschrijving van hun baan bij hun naam, maar dat zegt nog niet altijd veel)
Ik zou liever meer zien van de casting beelden. Ze hadden een leuk idee door hun persoonlijke voorwerpen te gebruiken, maar er werd niet uitgelegd wat deze nou precies voor hen betekenden.

Kandidaten
We zien eigenlijk weinig beelden waarin ik kan zien hoe ze onderling zijn. Ik zie weinig grapjes en gelach. Ik heb niet het gevoel dat ze aan een bijzondere ‘once in a lifetime’ reis meedoen, het voelt alsof ze dit al 15 jaar doen. Ik vind de karakters ook nog wat oppervlakkig, maar dat kan komen omdat we weinig persoonlijkheid van ze zien in de afleveringen. We zien dan wel beelden als “Is het Denny of Danny Vera?” - ook niet bijster interessant.

Hila
Ze doet het best oké, ik merk wel dat ze zenuwachtig is. Het klinkt alsof haar praatje 1,5x zo snel worden afgespeeld. Verder is het nog teveel een act en houdt ze zich strak aan haar script. Maar ik denk dat ze hierin wel zal groeien en het haar eigen kan maken.

Verder
Leuk dat er visuals zijn! Maar die mogen nog beter benut worden, zoals bij de voorwerpen. Hou ze dan in beeld en laat zien welke goed geraden zijn en hoeveel ze er goed hebben van het aantal wat ze goed moeten hebben.

Vet dat ze na de executie meteen doorgaan, maar ook hier is Hila’s tekst zo saai: “Nu zijn jullie de vijanden. Jullie moeten ontsnappen met geld”. Dit kan zoveel vetter, door bijvoorbeeld op te staan en net voor je weg bent te zeggen: “ohja, je komt dit fort niet zomaar uit. Er is geld te verdienen, maar pas op, er zijn bewakers op komst”

En waarom zijn die special guests er opeens? Wat voegen ze toe?

Sorry voor het gezeur, maar ik had echt wel veel meer experimentele dingen verwacht. En ik zie dat ze wat dingen van De Mol gebruiken, maar die echt magertjes inzetten waardoor het niet uit de verf komt (muziek in de auto’s en opdrachten met verschillende groepen die invloed op elkaar hebben)
Ik ben benieuwd wat er nog gaat komen, hopelijk knallen ze er nog wat echt interessante opdrachten in en komt de groep beter tot zijn recht.
Deze hobby kost me echt teveel tijd...

Offline Poekie

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 30-06-2024, 22:44:26 »
Ik ben echt positief so far ::bravo:: Duidelijk wat elementen van De Mol geleend (zoals de kandidaten die zelf mogen rijden), mooi cinematografisch in beeld gebracht, leuke opdrachten met meerdere groepjes en elementen die invloed hebben op elkaar, niet te veel nutteloze biechten over het mooie landschap, en dan ook nog overzichten en zelfs een voice-over! Ik merk wel dat ik toch liever gewoon de eliminatie aan het einde van de aflevering heb, maar voor zo'n streaming-seizoen werkt dit ook wel prima :)

Precies dit!
Ik heb erg genoten van de afleveringen. Buiten wat Starlight al noemde was ik ook erg te spreken over de couleur locale in de opdrachten (heerlijk die opdracht in het schooltje) en vond ik dat Hila het prima deed, toch wel een vuurdoop natuurlijk...(en toegeven, ik ben nooit zo'n fan geweest van Rik).

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 30-06-2024, 22:57:41 »
Ik vind het nu toe echt leuk. En vind het fijn dat het een soort combi is met de Nederlandse en Vlaamse mol. En dat juist de dingen die ik vooral waardeer aan de Nederlandse WIDM erin zaten, zoals biechten van de kandidaten en geen VoiceOver van de presentator steeds, dat het nu toe lijkt Hila gewoon een presentatrice is ipv te gezellig met de groep zitten, ik wil liever een presentator die net zoals Rik de groep soms lekker streng toe spreekt. En dat de afleveringen niet te lang duren.

En leuke mensen vind ik! Ik gok dat Johan, Ben of Emma het is.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2024, 23:05:38 door Mol1991 »

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #24 Gepost op: 30-06-2024, 23:09:01 »
Ik vind het mooi dat ze net als vroeger kandidaten nu zelf richting opdrachten laten rijden. De montage / leader is vlotter, duidelijk meer geïnspireerd naar de mol. En na Angela als de moeder van de groep zie ik Hila uiteindelijk ook wel die kant opgaan. Al lijkt ze nu meer het mysterieuze ala Pieter Jan uit te voeren.

Verder Oman, ik krijg er flashbacks naar Jordanië van. Mooi ook om die woordspelingen erin te stoppen van souktocht, lost in translation. Enige waar ik aan moet wennen is de 'abrupt' eindes van een aflevering / gedwongen cliff hangers. Top om na een executie meteen door te gaan naar een opdracht. Maar nu heeft Anne Britt geen gesprekje met Hila gehad? En we weten dat ze het pretpark naderen. Leuk met die knipoog richting Japan en ook met die poppenmaskers neigt naar Squid game. Maar kap hem niet af op zo'n moment nadat ze het terrein op rijden.

Past misschien in hun idee van streamserie. Maar daarin ben ik nog gewend aan: intro, twee/drie opdrachten, executie en door. Dus dat is nog even wennen. Verder het moeite moeten doen om de jokers echt te verzilveren tijdens een opdracht: prima. Maak het de kandidaten maar wat moeilijker. Levert betere tv op.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
« Reactie #25 Gepost op: 30-06-2024, 23:54:03 »

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #26 Gepost op: 1-07-2024, 07:20:00 »
Mag je twee antwoorden een gesprek noemen ?  ::rofl::

Offline Delightz

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 1-07-2024, 08:33:22 »
Ik vond het tot nu toe wel aardig. Sluit me aan bij wat al is gezegd over Hila, die mij nog niet kan overtuigen en niet in de buurt komt van Rik of Gilles.

De kandidaten komen nog niet echt uit de verf, maar misschien gaat dat nog veranderen.

Wat me vooral opvalt is de continue en best wel aanwezige muziek, ook als er wordt gesproken. Dat haalt voor mij de spanning een beetje weg en daardoor mis ik molvibes.
« Laatst bewerkt op: 1-07-2024, 08:44:36 door Delightz »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 1-07-2024, 09:23:50 »
Zo, eindelijk de afleveringen gekeken. En ik ben positief verrast. Tuurlijk zijn er wat verbeterpunten, maar ik denk dat het nog veel beter gaat worden. Op naar aflevering 3&4!
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #29 Gepost op: 1-07-2024, 10:34:49 »
Het gesprek met Anne-Britt staat op de website!

https://wieisdemol.avrotros.nl/afleveringen/item/exitgesprek-eerste-afvaller/

Zo jammer dat dit uit de aflevering is geknipt. Dit is precies wat 'Wie is de mol', 'Wie is de mol' maakt, De sfeer en de ontlading na de executies. Het is een afvalrace die om de kandidaten gaat. Nu gaat het allemaal gehaast door met weinig respect voor de kandidaten. Van mij mag de executie weer gewoon aan het einde van een aflevering, zodat elke aflevering een geheel vormt. Wellicht zo gedaan om mensen door te laten binchen, omdat je wilt weten hoe het afloopt, maar tja, zet er dan in een keer een 7 uur durende stream op van het hele seizoen. Dit voegt echt niks toe.

Zonde, want de sfeer van Oman, de kandidaten, en zelfs Hila, daar zit genoeg potentie in als je het voldoende tot zijn recht laat komen. Het kost geen zendtijd, dus de streams mogen best wat langer.

Offline vickypollard

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 1-07-2024, 16:25:50 »
Ik ben lichtelijk positief. Vooropgesteld is het duidelijk dat het opgefrist is en dat er wat inspirate bij de Vlaamse versie is gehaald (wat uiteraard helemaal uitstekend is). Ik zou graag nog wat meer diepgang zien (meer beelden over en van de kandidaten bijvoorbeeld) en minder, minder, minder biechten. Eigenlijk enkel wat biechten rondom de eliminatie of persoonlijke momenten. Show, don't tell.

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #31 Gepost op: 2-07-2024, 01:23:23 »
Het is al in alle toonaarden gezegd: wat een mooie nieuw jasje voor het programma. Er wordt hier nauwelijks meer gemopperd  ::rofl::

Toppers  ::ok:: zijn voor mij:
- Zorgvuldig gecaste kandidaten, heerlijk naturel omdat ze zich niet zo duidelijk bezighouden met styling, maniertjes, hoe kom ik over, de hipste kleren. Gewoon spelletje spelen en de pot spekken omdat het geld welkom is. En daarbij vormen ze een leuke groep.

- het is al gezged: wat heerlijk zonder al die poespas om er een hype met nabeschouwingen en een famileproframma van te maken, gewoon de show en de molloten.  ::bravo:: dat is pas familie  ::zwaai::

- De twist met de jokers, slim spelen ipv stomweg de pot leegtrekken. En de twist bij de executie waarna de groep meteen verder moet.

- de beelden en de montage, de korte leader

En nu de tips
- Laat die superleeuke Nila haar eigen stijl zoeken, bijvoorbeeld eentje die past bij het avonturenprograma. Losser, niet van die opgedreunde teksten, geen Zuid-as broekpakken met bijpassende lippenstift. Dat crossuniform stand haar leuk! Je merkt dat de kandidaten het vaak over haar hebben. Geef haar de ruimte om zichzelf te zijn. Ze wordt heel goed,

- Biechten in de ban aub. Laat de kijkertje maar kennismaken met de kandidaten door meer sfeerplaatjes en inerac5ie te zien. Alle mama’s over laten komen is ook zeer effectief zagen we in Belgie. Wat een super idee was dat  ::rofl::

En vooral: ga zo door. Iedereen een kans via de kasting. En als er dan een keer een min of meer bekend iemand bij zit is dat helemaal niet erg

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #32 Gepost op: 2-07-2024, 23:06:14 »
Ik ben best wel enthousiast over de eerste 2 afleveringen, maar ik ben het óók eens met veel van wat Malle_molloot heeft geschreven en ook wel met de kritiek van enkelen hier dat we te weinig zien van die kandidaten.

Je mag het vergelijk niet trekken, maar i kdoe het toch: de eerste opdracht op de boot van het belgische seizoen, waar de kandidaten in precies 2 minuten over zichzelf moeten ertellen. Zo leer je meteen wat dingen over ze. Eigenlijk weet ik over de kandidaten in deze streamingmol heel weinig. Hun beroep is af en toe in beeld, maar een mens is meer dan diens werk. het is echt wel geprobeerd, met de opdracht met de voorwerpen in aflevering 1, maar ik heb toch het gevoel dat er te weinig tijd is genomen en het wat verloren loopt in de rommeligheid die toch kleeft aan alle Nederlandse molseries. En - genoemd door Delightz - dat er heel de tijd muziek is, volgens mij is dat ook meer algemeen iets van Nederlandse tv. Terwijl stilte ook juist zorgt voor dynamiek (in de muzikale betekenis) en dus een soort "eb en vloed" van spanning creëert. Dat mis ik een beetje.

Hila overtuigt mij ook nog niet zo; het voelt nog niet authentiek ofzoiets. Ik weet het niet. Maar het is de eerste keer. Ik had hetzelfde bij Art: die vond ik in IJsland ook echt nog wat houterig, maar dat werd later ook echt wel beter. Dus ik hoop dat ze haar eigen manier kan vinden (en daar ook de gelegenheid voor krijgt).

En het ontwerp van de geldbiljetten... was toen het budget op? ::rofl::

Terwijl ik dus over het algemeen best behoorlijk enthousiast ben. Verfrissende kandidatengroep met mensen die zich erin gooien. De twist met de jokers is heel leuk verwerkt; 1 joker voor 2 mensen is ook echt genoeg. Er wordt geëxperimenteerd met de "volgorde" van dingen in een aflevering. Opdrachten met locals maar dan zonder de gênante situaties. Iets met de Arabische taal. Infographics!

Ik ben alleen wel nog bijna helemaal niet bezig met "wie is de mol" ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #33 Gepost op: 3-07-2024, 11:41:56 »
Het gaat de goede kant op! Iets minder biechten, zelfs een keer een visual, leukere opdrachten die niet statisch zijn. Er valt nog veel te verbeteren (lees: doen wat Vlaanderen doet), maar het begin is prima.

De casting lijkt goed gelukt. Vlamingen zijn nou eenmaal leukere mensen dan Nederlanders, maar er zitten geen mensen tussen die dit als springplank willen gebruiken om bekend te worden. Tiemen was een twijfelgeval, maar tot nu toe gaat dat prima.

Hila valt me nog niet echt mee, ze lijkt een beetje snel te praten en komt niet zo natuurlijk over. Maar het is ook een beetje inkomen natuurlijk.