Ik vond dit juist een heel leerrijke opdracht. De kandidaten krijgen informatie (de filmpjes) voor geld. Dus er wordt niet zomaar gratuit geld uit de pot gespeeld.
De mol gaat altijd kiezen om filmpjes te bekijken want dat kan je ook uitleggen als kandidatengedrag. Iemand, zoals Johan, die kiest om geen filmpje te bekijken, kan je op basis daarvan al bijna uitsluiten als mol, hij is bezorgd om de pot. Een anti-molactie dus. Net als Emma, ook zij hoeft niks te zien, de zoveelste keer dat de jongste van de groep de pot spaart. Als zij de mol is, breekt volgende week toch mijn klomp!
Uit de filmpjes leerde ik dat Jelmer eigenlijk ook wel een goede mol zou kunnen zijn, want hij vertelde gewoon op zijn inmiddels gekende rustige, vertrouwen wekkende manier dat hij makkelijk vertrouwen wint van anderen. En zo komt Jelmer ook over, hij is duidelijk de ‘oudste’ van de groep, maar ook vooral een ‘wereldwijs’ man, hij heeft die uitstraling.
En ons Nyree, tja… Die zei gewoon heel oprecht dat de mensen haar vaak geloven omdat ze zo’n onschuldig, klein blond meisje is van wie iedereen denkt: “Die zal wel niemand kwaad doen”, ook als ze staalhard staat te liegen. Als je dat kan van nature dan ben je volgens mij heel geschikt voor de rol van de mol. En het zou me niks verwonderen als Nyree’s natuurlijke aanleg om met van alles weg te komen (ook met leugens) voor de makers het doorslaggevende element was om haar als mol te kiezen.