Auteur Topic: 10 jaar "Wie is de Mol?" (1999-2009): de hoogtepunten (bonus: 2010)  (gelezen 69763 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
10 jaar "Wie is de Mol?" (1999-2009): de hoogtepunten

In afwachting van het jubileumseizoen "Wie is de Mol? 2010" lijkt het me leuk om terug te blikken op de hoogtepunten van tien jaar "Wie is de Mol?" (negen series tussen 1999 en 2009). Hiervoor maak ik top 10 lijstjes van verschillende aspecten van het programma. Aangezien het mijn persoonlijke lijstjes zijn zal niet iedereen het eens zijn met wat er (hoog) in staat, maar daar is dit topic natuurlijk voor: om te reageren op de lijstjes. Want wat zijn jullie favoriete hoogtepunten?

Mijn lijstjes (klik op de afbeeldingen):

Top 10 opdrachten

De opdrachten in "Wie is de Mol?" doen een beroep op de intelligentie, het lef en de vindingrijkheid van de kandidaten en boeien altijd doordat ze zeer goed in elkaar steken.  Voor deze top 10 met de beste opdrachten heb ik uit elke serie minstens één sterke opdracht gekozen. Ook heb ik er voor gezorgd dat er geen opdrachten in dit lijstje staan die al in een van de andere lijstjes voorkomen.



Top 10 molacties

De sabotageacties van de Mol zijn een zeer belangrijk onderdeel van het spel, ook voor de kijkers. Meer dan twee maanden lang probeer je te achterhalen wat molacties zijn en wat niet, en in de laatste aflevering worden ze uit de doeken gedaan. Negen series hebben negen mollen opgeleverd die allemaal op hun eigen manier opereerden. Bij de samenstelling van het lijstje met de 10 beste molacties heb ik gelet op een variatie aan mollen en acties.



Top 10 hints

Op internet wordt niet alleen naar molacties gespeurd, veel aandacht gaat uit naar de verborgen aanwijzingen in de series die naar de identiteit van de Mol leiden. De molspeurders worden met het jaar fanatieker in het zoeken naar deze hints, wat de redactie van "Wie is de Mol?" er toe aanzet de hints steeds beter te verstoppen. Voor het grootste aantal mooie hints in dit lijstje is dat zeker gelukt.



Top 10 locaties

De Mol is de afgelopen tien jaar op de meest uiteenlopende plekken ter wereld opgedoken: van de drukste steden tot de meest desolate landschappen. De locaties boden altijd een ideaal decor voor de opdrachten die er gespeeld werden. Een top 10 van de beste locaties samenstellen lijkt haast onmogelijk. Daarom heb ik me om de keuze wat minder moeilijk te maken beperkt tot de mooiste natuur en architectuur waarin en waarrond de opdrachten gespeeld zijn, hierbij lettend op een variatie aan landen.



Top 10 bijzondere wendingen

Wie aan "Wie is de Mol?" meedoet heeft geen idee wat hem te wachten staat. Ook al is de basis van het spel altijd hetzelfde, elke serie zit weer vol onverwachte wendingen, ook buiten de opdrachten om. In tien jaar "Wie is de Mol?" zijn speciale executies langsgekomen, terugkerende afvallers en tal van andere bijzonderheden. In dit lijstje heb ik de tien beste bijzondere wendingen op een rijtje gezet.



Top 10 memorabele momenten

Naast intrigerende opdrachten, geniepige molacties, ingenieuze hints, prachtige locaties en bijzondere wendingen hebben negen series "Wie is de Mol?" nog tal van memorabele momenten voortgebracht. Uit al die momenten heb ik er tien van de grappigste en mooiste geselecteerd die in het collectieve geheugen van de molfans naar mijn idee niet kunnen ontbreken.



Top 10 "hulpmollen"

De Mol wordt regelmatig geholpen door kandidaten die zich per ongeluk of expres verdacht maken. Per ongeluk omdat een fout nu eenmaal snel gemaakt is, of expres in de hoop dat medekandidaten hierdoor op een dwaalspoor worden gezet. Soms zit er ook ander persoonlijk voordeel aan het begaan van een sabotageactie, bijvoorbeeld het verdienen van een vrijstelling. De grootste "hulpmollen" uit tien jaar "Wie is de Mol?" vind je in deze top 10.



Extra: Vind de verborgen top 10! 8)
« Laatst bewerkt op: 28-12-2011, 15:10:44 door Heinz »

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het grote WIDM-offtopic-topic!
« Reactie #1 Gepost op: 8-04-2009, 15:09:55 »
:D Leuk!! k ben nu alweer benieuwd naar de volgende top 10
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Het grote WIDM-offtopic-topic!
« Reactie #2 Gepost op: 8-04-2009, 15:57:02 »
Tja, ik kan nog zo veel meer mooie plekken bedenken, maar je hebt maar 10 plaatsen te verdelen hè.
Toch een goede selectie gemaakt, al zou ik Noord-Ierland nog wat hoger willen zien eindigen.

Offline _Nikki

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #3 Gepost op: 8-04-2009, 20:35:06 »
Ooh, mooie top 10! Je krijgt toch spontaan zin in een wereldreisje? :D

Offline Duiker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Carpe Fucking Diem
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #4 Gepost op: 9-04-2009, 12:09:35 »
Leuk hoor! :)
Molloot sinds seizoen 4

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #5 Gepost op: 9-04-2009, 13:09:12 »
Prachtig werk weer Heinz! Ik kijk uit naar de volgende Top-10 ::ok:: ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #6 Gepost op: 11-04-2009, 00:17:21 »
Leuk! Kan me redelijk vinden in de top 10's. Alleen mochten van mij Campanopolis en Ilha da Berlenga wel hoger. :)

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #7 Gepost op: 11-04-2009, 12:49:33 »
Zeker Campanopolis ja ::jaja::
2024: wie is de Mol?

Offline RICKDEMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • -
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #8 Gepost op: 13-04-2009, 03:25:30 »
Petra mocht van mij wel op één, maar verder ga ik wel redelijk akkoord.
'Deze mensen zijn echt ROEKOE!'

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #9 Gepost op: 13-04-2009, 21:14:37 »
Nieuw: Top 10 bijzondere wendingen

Wie aan "Wie is de Mol?" meedoet heeft geen idee wat hem te wachten staat. Ook al is de basis van het spel altijd hetzelfde, elke serie zit weer vol onverwachte wendingen, ook buiten de opdrachten om. In tien jaar "Wie is de Mol?" zijn speciale executies langsgekomen, terugkerende afvallers en tal van andere bijzonderheden. In dit lijstje heb ik de tien beste bijzondere wendingen op een rijtje gezet.



Klik hier of op de afbeelding hierboven voor de top 10 bijzondere wendingen.
« Laatst bewerkt op: 13-12-2010, 18:17:42 door Heinz »

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #10 Gepost op: 13-04-2009, 21:21:22 »
Hijs weer top! Een leuke top 10!
Alhoewel.. De reis van Noord-ierland naar Jordanie vind ik net zo bijzonder als van Australie naar Indonesie (seizoen 5).   ::tandpastasmiley::

Zou het ook niet leuk zijn om een top 10 te maken van alle seizoenen? Welke groep was het leukst? (incl Junior Mol)
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline *yueke*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • locatie : molshoop
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #11 Gepost op: 14-04-2009, 16:39:50 »
haha , ik vind deze tops echt leuk , ik denk dat gijs op één komt bij hulp mollen !
Anniek was geen hulpmol , maar blond !

Offline Robbieazerty

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #12 Gepost op: 14-04-2009, 18:57:30 »
Echt leuk die top 10's Heinz!  ::ok::
Het "Wordt vervolgd" mocht destijds wel op nummer één staan. De eerste keer dat ze ons dat flikten was het echt  ::oink:: tot in het kwadraat!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #13 Gepost op: 14-04-2009, 19:45:05 »
Het "Wordt vervolgd" mocht destijds wel op nummer één staan. De eerste keer dat ze ons dat flikten was het echt  ::oink:: tot in het kwadraat!

Ja, zeg dat wel. ;D

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #14 Gepost op: 14-04-2009, 20:10:19 »
Echt leuk die top 10's Heinz!  ::ok::
Het "Wordt vervolgd" mocht destijds wel op nummer één staan. De eerste keer dat ze ons dat flikten was het echt  ::oink:: tot in het kwadraat!

Oh ja, terror.
In mijn top 10 zou Prince zijn executie op nummer 1, 2 en 3 staan.

Offline WIDMJokertje

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • ;D
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #15 Gepost op: 15-04-2009, 15:33:29 »
Ik ben wel benieuwd naar de mooie momenten, al weet ik waarschijnlijk toch al wel wie er op nummer een staat!  :)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #16 Gepost op: 15-04-2009, 17:01:47 »
Ik ben wel benieuwd naar de mooie momenten, al weet ik waarschijnlijk toch al wel wie er op nummer een staat!  :)

Ja, dat zal geen verrassing zijn. :)

Onder "mooie momenten" (misschien dat ik het nog anders ga noemen) zullen verder ook grappige momenten komen te vallen.

Offline *yueke*

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • locatie : molshoop
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #17 Gepost op: 15-04-2009, 18:23:30 »
leuk , ik vind het leukste moment in seizoen 2005 als in de laatste aflevering gijs en victoria naar een stukje van wie is de mol kijkt ( de val van gijs ) als ze dan met zijn tweeen heel geconcentreert zitten te kijken, zien ze net dat stuk dat victoria zegt : ik vind het kinderachtig ! echt vet lullig voor hen allebei !
Anniek was geen hulpmol , maar blond !

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #18 Gepost op: 21-04-2009, 16:17:42 »
Nieuw: Top 10 opdrachten

De opdrachten in "Wie is de Mol?" doen een beroep op de intelligentie, het lef en de vindingrijkheid van de kandidaten en boeien altijd doordat ze zeer goed in elkaar steken.  Voor deze top 10 met de beste opdrachten heb ik uit elke serie minstens één sterke opdracht gekozen. Ook heb ik er voor gezorgd dat er geen opdrachten in dit lijstje staan die al in een van de andere lijstjes voorkomen.



Klik hier of op de afbeelding hierboven voor de top 10 opdrachten.
« Laatst bewerkt op: 19-11-2010, 15:19:51 door Heinz »

Offline Sprien

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Kleine hamsters, grote avonturen!
Re: 10 jaar "Wie is de Mol?": de hoogtepunten
« Reactie #19 Gepost op: 21-04-2009, 16:24:55 »
::ok:: Leuk weer Heinz! Jou nummer 1 was ook mijn nummer 1 ::jaja:: !
The sun came up and reality set in.